Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 hónapja

Fáj a fejem, nyakam, hátam! Tipikus munkahelyi egészség problémák, de mit tehetünk?

Hányszor éreztük már, hogy nem bírunk tovább a székünkön ülni, annyira fáj a fejünk, nyakunk vagy a hátunk! Sajnos ilyenkor hiába szeretnénk a munkánkat maximális koncentrációval, teljes erőbevetéssel végezni, az állandósult fájdalmunk gátat szab a teljesítőképességünknek. Még a rutin jellegű feladatainkat is sokkal lassabban tudjuk ilyenkor kivitelezni, nemhogy friss aggyal gondolkodni!

Akár egyre gyakoribban a nyak-, fej- vagy hátfájás a tünetei, sőt állandósulhatnak, de vajon mi lehet a tényleges kiváltó ok?

Felgyorsult világunk, teljesítmény alapú munkatempó, azonnali, tüneti kezelést igényel, hogy újra legjobb formánkat tudjuk nyújtani. Nincs idő az okok feltárására, de a tüneti kezelés, vagy gyakori fájdalom csillapítás, csak fokozza a problémát. Mivel a kiváltó ok továbbra is megmarad, a fájdalom fokozódik, a gyógyszerek pedig fáradékonyságot, kialvatlanságot, koncentráció csökkenést okoznak. Nem is beszélve a gyomor-, és bélrendszer károsító egyéb hatásairól!

Nem is gondolnánk, milyen, akár egyszerűen megoldható okai lehetnek fájdalmainknak.

1. Alacsony vérnyomás, dehidratált állapot.

Sokszor „elfeleljünk inni”. Vérnyomás leesik, dehidratált állapot lép fel. Szervezet próbál jelezni, így fejfájás alakul ki. Bő folyadék fogyasztás hatására ez azonban elmúlik, és nem állandósul a fájdalom.

2. Tényleges mozgásszervi diszfunkció.

Kiváltó okai:

  • Korábbi sérülések, vagy műtétek nem teljesen rehabilitálva
    Bizony elképzelhető, hogy egy gyerekkori bokaficam, lábszártörés, térdsérülés, a mostani hátfájdalmunk oka! Mivel megszoktuk hogyan terheljük, tartjuk magunkat, így nem vesszük észre a minimális instabilitást, az egyik oldal túlzottabb terhelését. Izomrendszerek rövidülhetnek meg, vagy netán nyúlnak túl. Funkcionális erejüket így elvesztik, és gyengült tartóerőt eredményeznek. A sérüléstő eltelt idő függvényében, 1-2 akár 3 ízülettel feljebb is tolódhat a fájdalom helye, de a kiváltó ok továbbra is megmarad.

  • Asszimetriák a testben
    Sérülések kompenzációja is okozhatja, vagy akár egyoldalú folyamatos terhelés (pl. egy oldalon laptop, vagy táska cipelés). Rossz tartás, netán kicsavart, helytelen ülés, irodai asztal, szék beállítás.

  • Motor kontrol kiesés (gyengült vagy kiesett mozgásminták, reflexek, beidegzések)
    Mozgás szegény életmód következménye, hogy az izmok tónust vesztenek, de a beidegzésük, testtudatos kontroll is gyengülnek. Gerinc legmélyebb tartóizmai nem vagy csökkent mértékben kapcsolódnak be az aktív munkába, túlterhelve egyéb területeket, ezzel fokozva a sérülés veszélyt (pl. gerincsérv).

  • Megnövekedett BMI
    Az elhízás, nem csak a cardio -vaszkuláris betegségek kockázatát növelik. Egyértelműen mozgásszervi kockázatokat is rejt magában. A megnövekedett testsúlyhoz nem arányos mértében fejlődik tartóizomzat is. Mindemellett az ízületekre, szalagokra, porcokra sokkal nagyobb terhelés esik, amit egy idő után a szövetek nem bírnak. Porckopás, szalagmegnyúlás, és ízületi gyulladások alakulhatnak ki.

    3. Bruxizmus: állkapocs ízületi szorítás, fogcsikorgatás alvás közben

    A páciens sokszor nem is tudja, hogy ebben a „betegségben” szenved. Sokszor a mindennapi stressz következménye, hogy alvás közben extrém erővel szorítja valaki az állkapcsát, és/ vagy csikorgatja a fogát. Reggel aztán fáradtan ébred, nyak-, fejfájás, izomfájdalom érzéssel. Később a fogak felülete kopni kezd, érzékennyé válnak, netán komolyabb fogászati problémákat okozhat, a mellett hogy a nyakcsigolyák is károsodnak.
    A probléma azonban kezelhető. Stressz szint csökkentése, stresszoldó módszerek. Kialakult fogkopások azonban orvosi segítséget igényelnek, csiszolások, pótlások, fogvédő sín használata.

    A megoldás

    Elsődlegesen fontos, hogy minden esetben feltárjuk a kiváltó okot. Ehhez egy komplex mozgásszervi állapotfelmérés kiváló kiindulási alap lehet. Emellett érdemes alkalmazni az alábbi „kezelési tervet”, amely segít visszanyerni fittségünket:

  • Bő folyadékfogyasztás, vitamin és ásványi anyagpótlás.
  • Rendszeres, jól megválasztott sportolás.
  • Rendszeres korrektív erősítő jellegű mozgás/ edzés
  • Rendszeres nyújtás, kimozgatás.
  • Rendszeres orvosi/fogorvosi kontroll
  • Stresszoldás: masszázs, szauna, jóga, autogén tréning.
  • Testsúly, és testösszetétel optimalizáció

    Miasnikov Tímea
    E-Négyzet wellness
    Egészségprogramok szakmai vezetője

  • Follow hrportal_hu on Twitter

    Ülni muszáj, de nem mindegy, hogyan

    Ha Ön is azok közé az emberek közé tartozik, akik munkájukat ülve végzik, akkor életének legnagyobb részét székben tölti. A széknél talán csak az ágyban töltünk több időt, bár manapság már ez sem biztos. Mivel ülőmunkát végez, biztosan egészen közeli és napi tapasztalata van arról, hogyan lehet manapság ülni. Azt szeretnénk most megmutatni, hogy az ülés lehet teljesen más, mind minőségében, mind egészségmegőrző faktorában. tovább..

    További cikkek
    Állás 200-250 ezer forint bruttó fizetésért Budapesten

    Az ifjúsági garancia program már elérhető a közép-magyarországi régióban is, a projekt a 25 év alatti fiatalok nyári elhelyezkedését támogatja,... Teljes cikk

    Tehetségeket fedeztek fel a Mol versenyén

    A Mol-csoport egyetemistáknak szóló tehetségkutató versenyén, a Freshhh döntőjében egy cseh csapat lett az első, a második és harmadik helyen pedig... Teljes cikk

    Munkajogi reform: összecsapások és sztrájk az energiaszektorban

    Összecsapások törtek ki csütörtökön maszkos fiatalok és a rendőrök között a munkajogi reform elleni tiltakozó felvonuláson Párizsban. Teljes cikk

    Pszichiátria: nincs szakember, kevés a pénz, összeomolhat a rendszer

    Bár a mentális zavarok a tartós munkaképesség-csökkenés második leggyakoribb okai Magyarországon, a pszichiátriai okokból kieső munkaerő pedig az... Teljes cikk

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

    Különböző betegségek fenyegethetnek a munkahelyünkön

    Akár áll, akár ül, a tartósan azonos testhelyzet nem tesz jót hosszú távon a szervezetnek. Bár sokan nem gondolják, de az ülőmunka is...
    © Copyright HR Portal - 2003 - 2016