kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 12 éve

Fejvadászat a bokszutcában - "élőben" toboroznak az autógyárak

Szélsőséges körülmények között, bokszutcában zajlik a fejvadászat a Formula Student Hungaryn (FHS), amelyen a világ tekintélyes egyetemeinek hallgatói saját tervezésű és maguk építette versenyautókkal mérik össze tudásukat. Gyártmányaikat az érdeklődők mellett elsősorban tekintélyes autó- és motorgyárak vezető munkatársai figyelik árgus szemmel. Nem humánerőforrás-igazgatói irodák csendjében faggatják az egyetemek padjaiból rövidesen kikerülő konstruktőröket az invenciózus fejlesztők felkutatásáért és kiválasztásáért felelős szakemberek, hanem felbőgő motorok zajában "kóstolgatják" őket, vajon kikben találják meg a világcégek hazai leányvállalatainak, de akár anyavállalatoknak a leendő munkatársait.

images

A verseny tulajdonképpen találkozóhely, olyan fix pont, ahol az autóipari vállalatok képviselői a legkiemelkedőbb képességű járműipari főiskolásokkal, egyetemistákkal jöhetnek össze. Nem véletlen, hogy 1981 óta működik világszerte.

- Az Egyesült Államokban azért találták ki, hogy a fiatalok felhívhassák magukra a figyelmet, megmutathassák, hogy miben jobbak, mint mások - mondja Pintér-Péntek Imre, a versenyt rendező X-Meditor szakkommunikációs cég ügyvezetője. - Na, meg azért is, mert az autógyárak azt tapasztalták, hogy az egyetemekről kikerült fiatalok a gyakorlatban nem igazán brillíroznak, mivel kevés muníciót kapnak ezen a téren a diákévek alatt.


Hódít a mozgalom



Közlése szerint az FSH bevált, a felkészülés és az autóépítés professzionális tapasztalatokkal vértezi fel a csapatmunka résztvevőit. A mozgalom nemzetközi szinten is hódít, és ma már nemcsak a tengeren túl, hanem Európában és Ázsiában is egyre nagyobb látogatottságnak örvend.

Népszerűségét - és a magyar futam presztízsét - mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a nyárvégi versenyre 52 másodperc alatt betelt az internetes nevezési lista. Volt nagy tülekedés, hiszen a listás helyezettek kétszerese próbált bekerülni a keretbe. Végül is tizenkét ország 41 csapatának sikerült neveznie, az ügyvezetői szavai szerint nyilván ők nyomták meg leggyorsabban az enter gombot a lemaradtakat megelőzve. A győr-gönyűi kikötő betonján harmadik alkalommal bőgtek fel a Formula-autók motorjai, még indiai versenyzők is rajthoz álltak az európai országokból érkezők mellett.

Az autóipari konszernektől delegált bírálók nemcsak azt várják el a csapatoktól, hogy minél tökéletesebb versenyautót építsenek, hanem a teameknek vállalkozásként is helyt kell állniuk. Utóbbit - akár egy egyetemi vizsgán - műszaki, üzleti, költségterv-prezentáción bizonyítják a szakértők előtt. Hogy ne legyen gikszer, a mérnökhallgatók marketing-, menedzsment- és pénzügyi ismeretekben jártas egyetemistákat is maguk mellé vesznek.

- A rendezvény nem elsősorban a pilóták, hanem a konstrukciók és a kreatív konstruktőrök versenye. Első megközelítésben, sok más mellett, ebben is különbözik a közismert Forma-1-től - magyarázza Dusza András, az X-Meditor kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy az autókat az egyetemista csapatok maguk tervezik és járműipari cégek támogatásával építik fel. A támogatás akár technikai-technológiai segítségben, akár anyagiakban is megmutatkozhat.

- Szponzorok nélkül be is omlana az FS-mozgalom, hiszen egy-egy csapat éves büdzséje 35-40 millió forint. Alsó hangon ekkora forrásra van szükség ahhoz, hogy egy év alatt elkészüljön az autó. Egyébként a szponzorszerzés is része a programnak - jegyezte meg a kommunikációs vezető. Szerinte Németországban 100 millió forintnak megfelelő összegből készülnek fel a teamek a következő évi versenyre.

Persze a rajthoz álló konstrukciók a gyakorlatban is bizonyítanak: vizsgáznak gyorsulásból, kormányozhatóságból, terhelhetőségből, ám a végső helyezést nem kevéssé befolyásolja, hogy mindeközben mennyi üzemanyagot fogyasztanak.


Konstruktőri előszoba



A két szakember tapasztalata szerint a győr-gönyűi eseményt kedvelik a versenyzők, már az első után díjjal, ötletes kivitelű táblával ismerték el a jó színvonalú rendezést. A népszerűségbe valószínűleg belejátszik a közhelyként emlegetett magyaros vendégszeretet, és az is, hogy a versenypálya túloldalán is törődnek velük. Gondoskodnak szállásukról, étkezésükről, és nem mellesleg a jó hangulatról a különféle klubprogramokon, fogadásokon.

Az autóipar és a felsőoktatás éves nagy találkozójára összesen tizenhét országból több mint 2800-an érkeztek a szakmából. A versenyzők és a támogatók ismerkedtek, kölcsönösen tájékozódtak egymás elképzeléseiről, terveiről és igényeiről. A visszajáró versenyzőket a szponzorok már név szerint ismerik: ezeknek a fiataloknak nincs gondjuk az elhelyezkedéssel, nem kell állásért kilincselniük. A diploma megszerzése után számosan közülük vezető szerepet kapnak a járműipari fejlesztésekben.

- Tavaly Thomas Faustmann, a győri Audi elsőszámú vezetője is meglátogatta a rendezvényt, végigment a bokszutcában, szóba elegyedett a fiatalokkal. Az egyik sráccal hosszabban időzött... A fiatalember két nap múlva már az Audinál dolgozott - idézi fel az akkori történetet Dusza András.

De azok sem járnak rosszul, akik az autósport területén akarnak érvényesülni. Egyik-másik Forma-1-es istálló a Formula Studenten edzett fiatalokat veszi be gyakornoknak a csapatba, és fejlesztő mérnökeiket is közülük verbuválják. Szakmai körökben nem hiába a frappáns mondás: a Formula Student a Forma-1 konstruktőri előszobája.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hol vannak munkaerő-tartalékok Magyarországon?

2024-ben a munkáltatóknak nemcsak hogy meg kell küzdeniük a munkaerőpiac telítettségével, a gyártószektorokat érintő szakemberhiánnyal, de a... Teljes cikk

Hogyan alakítja át az MI a toborzók munkáját? Ezzel vár az idei recruiTECH

“A csapból is a mesterséges intelligencia folyik az üzleti közbeszédben. Mi az általánosságok szintjéről lehozzuk ezt a toborzók napi munkájába,... Teljes cikk

Öt kérdés és válasz a külföldi vendégmunkásokról

Miért jönnek? Miért nem magyarokat alkalmaznak a cégek? Leverik a béreket? Az utóbbi hónapok forró kérdése lett a magyar közéletben a külföldi... Teljes cikk