kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 10 éve

Felbőg a motor: versenyautóból ülhetnek át a multik irodáiba a fiatalok

Munkára szocializálódás, kreatív csapatmunka, proaktivitás és kommunikáció - ezekkel a tulajdonságokkal lehetnek gazdagabbak azok a hallgatók, akik részt vesznek a Formula Student versenyen. A csapatoknak meg kell tervezni, és létre kell hozni egy olyan autót, amivel versenyezni tudnak. A zsűri pontozza az autó műszaki felépítését és azt, hogy milyen eredményt tud elérni a versenypályán. A cél egyben az is, hogy az egyetemisták kapcsolatot építsenek a szakma szereplőivel.

A versenyző csapatok a világ minden pontjáról érkező, felsőoktatásban tanuló diákokból állnak. A részvétel nem csak a mérnökhallgatók számára lehetséges, hiszen a feladat összetettségéből adódóan más szakismeretre is szükség van (pl. közgazdasági, marketing, jogi területek). A verseny célja, hogy a hallgatók az elméleti ismereteket gyakorlatban is alkalmazni tudják. A tervezés, a gyártás és a gazdasági megvalósítás során megkövetelt csapatmunka, a határidők betartása illetve a projektmenedzsment mind olyan fontos tapasztalatokat adnak a fiatal mérnököknek, a gazdasági illetve jogi területről érkező hallgatóknak, mely rendkívül hasznos gyakorlati ismeretekkel egészítik ki az iskolák elméleti képzését. A verseny segíthet abban, hogy kapcsolat jöjjön létre a jövő szakemberei és a magyar autóipari vállalatok között, támogatva ezzel mindkét felet a munkaerőpiacon. A szponzorok kapcsolatot építhetnek ki potenciális munkavállalóikkal, ezzel együtt megismerhetik a versenyzők szakmai képességeit és emberi tulajdonságait is.


A verseny után van esély elhelyezkedni a szponzorcégeknél



Gyakorlatilag a Formula Student mezőnyének minden egyetemista csapata egyénileg teremti elő az autó megépítéséhez és a csapat fenntartásához szükséges erőforrásokat - mondta a HR Portálnak nyilatkozva Gál Bálint, a KEFO Motorsport menedzsere, műszaki menedzser szakos hallgató. Ezeket az erőforrásokat döntően az ipar (főleg autóipar) piaci szereplői bocsátják a csapatok rendelkezésére adományozás, szponzoráció formájában. Ennek eredményeképpen egy-egy csapat és a támogatói hátterét jelentő cégek között gyakran szoros kapcsolat alakul ki, a gyárlátogatásaikon, gyakornoki programokon vesznek részt a csapattagok. Természetesen adja magát a dolog, hogy tanulmányaik befejeztével esélyes, hogy ezeknél a cégeknél is fognak elhelyezkedni, hiszen a támogatók jól tudják, hogy a csapatban végzett tevékenység eredményeképpen a tagok számos olyan kompetenciát sajátítanak el, amiket az egyetemek falai között nem tanítanak meg: ilyen például a munkára szocializálódás, a kreatív csapatmunka, a proaktivitás és a kommunikáció.




A verseny története



A magyar verseny története 2007-ig nyúlik vissza. Ekkor alakult meg első magyar csapatként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóiból a BME FRT csapat. A hallgatók elit klubjához nem sokkal később csatlakozott Dudás Alexander és Csütörtöki Tamás is. Miután belekóstoltak a versenysorozat hangulatába, részt vettek néhány külföldi versenyen, elhatározták, hogy ebből kis hazánk sem maradhat ki. Az egyetem elvégzése után úgy hozta a sors, hogy mindketten Győrben kötöttek ki. Alexander a győri Széchenyi István Egyetemen, míg Tamás az X-Meditor Kft.-nél - e két intézmény azóta is oroszlánrészt vállal a rendezvény lebonyolításában.

A történelmi idő 2009-ben érkezett el arra, hogy reális esély legyen az első magyar verseny előkészületeinek megkezdésére. Ekkor csatlakozott az elszánt csapathoz Vasfői Balázs is, aki azóta is a rendezvényszervezésben szerzett tapasztalatokkal segíti a verseny lebonyolítását. A három fiatalember immáron komoly intézményi háttérrel megsegítve állt neki, hogy kitalálja az esemény részleteit, szellemi és anyagi támogatást kapjon várostól, egyetemtől, járműipari cégtől egyaránt. Végül 2010. augusztus 19-22. között a Győr-Gönyűi Kikötő adott otthont a hazánkban debütáns eseménynek. Az első évben 6 ország 11 csapata érkezett hozzánk. A nemzetközi mezőny által megszokott magas színvonalon megrendezett konstruktőri verseny légkörét magyaros ízekkel igyekeztek fűszerezni. Az ellátás tekintetében olyat tudtak nyújtani, ami egyik európai versenyhelyszínre sem jellemző: kényelmes szállást, olcsó, jó minőségű ételeket. Emellett tradíciót teremtettek az egyetemi kampusz területén, a Bridge Hallgatói és Oktatói Klubban kialakított FSH klubbal, mely a csapattagok esti, felhőtlen kikapcsolódását szolgálta.

A 2010-es 11 csapat részvételével magas színvonalon megrendezett formulaautó-verseny után 2011-ben 1 perc 58 másodperc alatt telt be a Formula Student Hungary versenyének 30-as nevezési listája az interneten! A várakozó listán lévők száma pedig már meghaladta a további 20-at. Végül 28 csapat érkezett meg a győr-gönyűi kikötő betonjára, hogy részt vegyen a szigorú megmérettetésen. A tavalyi mezőny még tovább nőtt, köszönhető az érdeklődésnek, és annak, hogy 2012-ben először 10 elektromos meghajtású autó is rajthoz állt. Így a mezőny 41 résztvevősre duzzadt. A várólistán további 15 csapat szerepelt. Európán kívül is voltak jelentkezők, közülük két csapatnak Indiából sikerült az 52 másodpercen belül regisztrálnia. Ennyire csökkent ugyanis a nevezési idő az interneten - ez is új magyar rekord.


Jó helyezést ért el a KEFO



A verseny a Forma 1-hez hasonlóan szezonális, azzal a különbséggel, hogy ebben a szériában nem minden csapat méreti meg magát minden helyszínen (hiszen ellehetetlenítené a felsőfokú tanulmányokat egy hosszan elnyúló szezon), hanem azok külön nevezhetőek - válaszolta kérdésünkre Gál Bálint. Idáig háromszor indultak a Győrben megrendezett Formula Student Hungaryn, jövőre mindenképpen szeretnének külföldre is kijutni, azonban a külföldi verseny pontos helyszíne még kérdéses.

Összesítettben idén a magyar versenyen a 38 csapatból a 18. helyen végeztek, a gyorsulás számban azonban külön örültek annak, hogy a régebb óta versenyző, tapasztaltabb BME FRT csapatát is maguk mögé utasították. Ezek az eredmények nem tűnnek első hallásra lehengerlőnek, azonban egy ilyen nívós, nemzetközi csapatokat felvonultató mezőnyben, mint a Formula Studenté, büszke lehet a csapat az idei versenyére - fogalmazott a menedzser.


A Formula Student története



Az első megmérettetést 1981-ben az USA-ban rendezték meg. Jelenleg számos kontinensen tartanak ilyen versenyeket. Minden erőpróba versenyszámok sorozatából áll, melyek több napig tartanak. Európában 2011-ben 7 helyszínen rendeznek versenyeket. Az angliai Silverstone-ban, a németországi Hockenheimben, Ausztriában Melkben, az olasz Firoranóban, az oroszországi Moszkvában, a spanyol Catalunyában, illetve Magyarországon, a Győr-Gönyűi Kikötőben. Mindegyik esemény egy-egy állomása az összetett világbajnokságnak.

A Formula Student alapvetően konstruktőri megmérettetés. A hangsúly elsősorban az alkalmazott módszereken, a felhasznált technikákon, a csapatmunkán, és a statikus versenyszámok során az elődásmódon van. A gyorsaság, a fej-fej melletti versenyzés némileg háttérbe szorul, a végeredmény összetett pontszámítási szisztéma alapján alakul ki. A versenysorozat célja, hogy a résztvevő csapatok megtervezzenek és létrehozzanak egy autót, majd versenyezzenek vele. Hogy sikert érjenek el, úgy kell szervezniük a gyártási folyamatot, mintha egy valódi cég alkalmazottai lennének. Hogy mindez megfelelő módon működhessen, elengedhetetlen, hogy valósághű gazdasági, technikai csapathátteret hozzanak létre. A versenyre kizárólag a felsőoktatásban tanuló diákok nevezhetnek. A csapatok viszont nem csupán mérnökhallgatókból állnak. Ahhoz, hogy a fent említett komplex cél elérhető legyen, más területekről érkező, marketinges, jogi, üzleti tudással rendelkező csapattagokra is szükség van.

A versenypályán az első lépés a járművek műszaki ellenőrzése. A versenybírák döntik el, hogy az autó megfelel-e a technikai és biztonsági előírásoknak, melyeket az SAE (az amerikai autómérnökök szövetsége) állapít meg. A műszaki ellenőrzést az úgynevezett statikus versenyszámok követik, melyek során a csapatok bemutatják az autó technikai paramétereit, a tervezett kivitelezési költségeket és az üzleti tervet. A bírák vizsgálják a "vállalkozás" szervezettségét, a projekt professzionális kivitelezését és megvalósíthatóságát. A költségelemzést még a verseny előtt el kell küldeni a bíráknak, akik ellenőrzik a dokumentumokat. Ennek részletekbe menően kell tartalmaznia az autó egyes alkatrészeinek forrását, azok árát, a számlákat, ahogy a gyártási költségeket is a legkisebb részekre lebontva. A bírák felvetéseikkel, kérdéseikkel a tervezés alaposságát, a tervezési döntések okait vizsgálják. A statikus versenyszámokat követik a látványos dinamikus versenyszámok.


Az FS tagokat várja az autóipar munkaerőpiaca



Mivel HR oldalról szemlélődve a csapat "emberi erőforrásai" extrém gyorsan cserélődnek (hiszen a hallgatói jogviszony a csapattagság feltétele és a diplomáig mindössze 3-4 szezonban vehetnek részt a tagok), valamint azt figyelembe véve, hogy érettségi után még fejlődő kompetenciákkal rendelkező, általában előzetes tapasztalatokkal nem rendelkező tagokat vesznek be, nem támaszthatnak sok egzakt elvárást - nyilatkozta Gál Bálint. Mindenképpen előnyt jelent, ha a jelentkező beszél angolul (hiszen minden helyszínen a verseny hivatalos nyelve angol), illetve ha már korábban ismerkedett CAD-szoftverekkel, valamint az autók felépítésével. Esetenként előfordul olyan szerencsés eset, hogy valaki már például egy motorszerelő OKJ-s tanfolyam elvégezte után jön gépészmérnöki szakra hallgatni, ezeknek örülnek, mégis többségében már csapattagként dől el, hogy valaki mennyire kompetens a saját területén.

A KEFO Motorsport csapata a Kecskeméti Főiskola hallgatóiból áll (innen a KEFO név), az intézmény pedig egy hallgatói műhelyt biztosít számukra az autójuk megépítéséhez, tehát helyileg is a Campuson tudják készíteni az autót. A saját támogatókon túlmenően gyakorlatilag bármelyik Formula Student csapato(ka)t támogató cég elismeri, hogy megmérettették magukat a versenyeken és tudják, hogy egy-egy ilyen versenyautó megépítése nagyon komoly projektfeladatot jelent számukra, így ez a tevékenység jelentősen növeli az autóipar munkaerőpiacán a lehetőségeiket.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani

A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk

Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk