Generációs különbségek akadályozzák az átadást a családi cégekben
A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. Közel 90 százalékuk úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. Ügyvezetővé válni pedig már nem automatizmus a következő generáció számára, egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon – írja közleményében a PwC.
„Az elemzés elsősorban az örökítés kapcsán felmerülő kérdésekkel foglalkozik. Kitér arra, hogy a családi cégek hogyan készülnek a váltásra, hogy látja mindezt a következő generáció, és milyen kihívásokkal jár a végrehajtás a vállalkozás számára. Rávilágít arra is, hogy a családi vállalkozások esetében az az átmenet, ahogyan a „baby boom”-generáció átadja a vezetést az Y-generációnak, amilyen jól elsülhet, olyan nagy kockázattal is jár” – mondja Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.
„Úgy látjuk, ami a legnagyobb problémát jelenti ma: a generációs különbségek; az új generáció elismerésért folytatott küzdelme során felmerülő hitelességi kérdések és a kommunikációs szakadék, ami szülők és gyermekek közt bármilyen életkorban megjelenhet, még a legsikeresebb vállalkozásokban is” – teszi hozzá Antall György.
Generációs különbségek
A tanulmány megállapítja: a generációk közti váltás mindig is potenciális buktatókat jelentett a családi vállalkozások számára, de a hibázás lehetősége még sosem volt ekkora, mint most, amikor a baby boom-generáció adja át a vezetést az Y-generációnak. Az előző generációváltás óta a világ a felismerhetetlenségig megváltozott, és a változás üteme csak gyorsul az olyan globális megatrendeknek köszönhetően, mint a demográfiai változások, az urbanizáció, a klímaváltozás vagy az új technológiák.
A PwC tanulmánya szerint az első generációs vállalkozások - amelyek most alakulnak start-upból családi vállalkozássá – számára nehezebb az átállás. Akik ezen körülmények között veszik át a vállalkozást, jóval kevésbé lelkesek a kilátásaikat illetően; 20 százalékuk nem várja, hogy vezethesse a családi vállalkozást, míg az összes megkérdezett esetében az így vélekedők aránya csupán nyolc százalék.
Azonban akik eldöntötték, hogy a beszállnak a családi vállalkozásba, nagy ambíciókkal vágnak bele. A megkérdezettek 86 százaléka szeretne jelentős és különleges dolgokat véghezvinni, 80 százalékuknak nagy tervei vannak a változásra és a növekedésre. Némelyek új termékeket vezetnének be, új vállalkozást indítanának, vagy változtatnának azon, ahol és ahogyan a cég működik, míg mások új technológiákba fektetnének és új megközelítéseket alkalmaznának a marketingtevékenységben a közösségi média használatával.
A következő generáció 14 százaléka szerzett üzleti diplomát, 34 százalékuk pedig menedzsmentkurzusokat, tréningeket végzett annak érdekében, hogy felkészüljenek az átvételre, és várják, hogy a tanultakat a családi vállalkozásban is hasznosíthassák. Szigorúbb módszerek bevezetését tervezik a pénzügyek, a költségvetés területén; szeretnék a szerepeket és felelősségi köröket tisztázni és jobban dokumentálni; valamint fejlesztenék az IT-rendszereket, hogy kihasználhassák az új technológiák adta lehetőségeket.
A hitelesség kivívása
A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. 88 százalék úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. 59 százalékuk a legnagyobb kihívásként a munkatársak tiszteletének kivívását éli meg.
Ügyvezetővé válni már nem automatizmus a következő generáció számára, egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon. A megkérdezettek 73 százalék várja, hogy ő vezethesse a céget, de mindössze 35 százalékuk biztos abban, hogy ez így is lesz, míg 29 százalékuk szerint ez kevésbé valószínű – derül ki a PwC kutatásából.
A kutatás arra is rámutat, hogy egyre gyakoribb a családi vállalkozáson kívüli tapasztalatszerzés. A következő generáció mindössze 7 százaléka követte szülei, nagyszülei példáját és szállt be egyenesen a családi vállalkozásba az iskolából kikerülve. 31 százalék előbb egyetemre ment és 46 százalékuk dolgozott más cégnél mielőtt szerepet vállalt a családi cégben.
Kommunikációs szakadék
Az idősebb generáció tagjai hajlamosak túlértékelni érdemeiket a családi vállalkozás vezetésében és úgy gondolják, gyerekeik nem lesznek képesek olyan jól helytállni, mint ők.
A kutatásból kiderül, hogy a következő generáció megkérdezettjeinek 87 százaléka gondolja, hogy a szülei bíznak benne és 91 százalékuk nagyra értékelné a további segítségüket is. 64 százalékuk azonban úgy gondolja, a jelenlegi generáció nehezen fog tudni visszalépni.
Hogyan tovább?
„Sok minden forog kockán az örökítés kérdésénél, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a családi és egyéni vállalkozások a világ milliárd dolláros vállalatainak 30 százalékát és a GDP 70-90 százalékát adják. Azok a cégek tudják sikeresen levezényelni az örökítést, akik évekre előre – ideális esetben 5-7 éves időtávra – terveznek, és képesek a józan párbeszédre, ami kijelöli a szerepeket, felelősségi köröket és az időzítést” – foglalja össze Antall György.
A felmérés során 207 interjú készült 21 országban a következő generáció azon tagjaival, akik valószínűleg átveszik a családi vállalkozást. A kutatás elsősorban az 5 millió dollárnál nagyobb értékesítési árbevétellel rendelkező cégekre fókuszált. A cégek különböző szektorokban tevékenykednek, nagyrészük részt vett a PwC 2012-es Családi Vállalkozások felmérésében. Az interjúkat 2014. február 3. és március 14. között készítette a Kudos Research, az eredményeket pedig a Jigsaw Research elemezte.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk
A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk
- Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció 2 hete
- Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben 2 hete
- "Magyarország nem összeszerelő üzem" - növekedett az innovatív munkakörökben dolgozók száma 1 hónapja
- Hiába tölt több időt munkával a munkamániás, mégsem jobb a teljesítménye - kiderült, hogy miért! 1 hónapja
- Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya 2 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 2 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 2 hónapja
- Családi kedvezmény nyilatkozat 2024 2 hónapja
- Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást 2 hónapja
- Megszűnhet a családi pótlék? 2 hónapja
- A Z generáció sajátosságai, avagy lehet-e óriás hamburgert enni a mítingeken? 3 hónapja