Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 10 éve

Gerillakampánnyal állást találni

A meglévő, szokásos, álláskereső csatornák bedugultak, ezért valami új, friss megoldást keresett Tóth Zsófi és Szántó Dénes: kipróbálták azt, amikor egy, az ő célcsoportjukat megszólító projektet építenek fel az álláskeresésük megsegítésére. Direkt szólították meg a kreatív igazgatókat egy rendezvényen, és adták a kezükbe - egy jópofa csomag kíséretében - az elérhetőségüket. A hatás nem biztos, hogy az lett, amit vártak, de mindenképp pozitívnak mondható.

images

Egy belvárosi kávézó teraszán ültünk le beszélgetni Tóth Zsófival és Szántó Dénessel arról, hogy miért is alakult úgy a sorsuk, hogy most állást kell keresniük. Azt hinnénk, hogy aki reklámok kreatív készítésével foglalkozik, annak az a megfelelő életmód, amikor nincsenek kötöttségek, szabadon jöhet-mehet egész nap, és különböző, semmiképpen sem a hétköznapi munkahelyi helyzetekhez köthető történésekből nyerik a kreatív ötleteiket. Az álláskeresés meg bizonyára ebben a szegmensben egészen máshogy, belterjesen, szigorúan kapcsolati hálózatra támaszkodva működik. Ugye, milyen sok előítéletünk van?


Más a háttér, de közös a cél!



Szántó Dénes vállalati oldalon dolgozott, marketing- kommunikációval foglalkozott. Két évvel ezelőtt döntötte el, hogy otthagyja a biztos szektort, mert az ügyfél-oldalon nagyon keveset tudott azzal a területtel foglalkozni, ami őt valójában érdekelte. A napi 9-10 órában végzett menedzseri tevékenység során kevés tér maradt kreativitása kibontakozására. "Az alkotás mindig is közelebb állt hozzám, mint a szervezőmunka"- foglalta össze az akkori döntésének az indokát Dénes. Azóta dolgozott ügynökségeknél és szabadúszóként egyaránt.
Tóth Zsófi

Tóth Zsófi - Dénessel szemben - egész életében ügynökségeknél dolgozott. 5 évet töltött két - a szakmában nagyon jó hírnévnek örvendő - helyen, míg az utolsó munkahelyéről 2014 elején jött el. Azóta mindketten projektekből, megbízásokból, szabadúszóként élnek, de a bizonytalanságot, a kiszámíthatatlanságot és a napi rendszer hiányát bizony ők is nehezen viselik.

Kényelmes élet az, amikor valaki későn kel, és szabadon dolgozik, de sokkal hatékonyabb a folyamatos terhelés, illetve az, hogy vannak keretek, például a munkaidő."- kezdi Zsófi sorolni a szabadúszás problémáit. A munkahely stabil csapatot is jelent a számukra, amelyben lehetővé válik a szinergia megélése. Mivel hosszú távon nagy kihívás otthon fókuszáltan dolgozni. Éppen ezért 2-3 hónapja a mi találkozásunknak is helyet adó kávézóban ülnek össze rendszeresen, ahol sokkal produktívabb a munkavégzés.

A két fiatal szövegíró célja nem más, mint elhelyezkedni egy-egy jó reklámcégnél. Bár sokszor ugyanazokra a pozíciókra pályáznak, általában mégsem tekintik egymást riválisának különböző tapasztalataik, stílusuk és eszközkészletük miatt. Ezért is szeretnek együtt dolgozni, illetve segíteni egymást az elhelyezkedésben. Inspiratív légkört keresnek, izgalmas ügyfélkörrel. Pozitív energiájú, nyitott műhelyt.
Szántó Dénes


"Péntekmentő" ötlet



Ma már fogalom a reklámosoknál az, hogy "mi is zajlott a kilencvenes években" ezen a területen. Gyakorlatilag ezt az időszakon szinte kánaáninak mondhatjuk, a piac komoly forgalmat bonyolított. De ez az idő elmúlt. Az elmúlt 8-10 év során fokozatosan zártak be a kis cégek, és a reklámok megrendelői is egyre szűkebb költségvetéssel fordulnak az ügynökségek felé. Most, a sok bizonytalanság, és a ki-, illetve felvásárlás időszakát követően az álláskereső csatornák beszűkültek. Bár mindkettőjük rendelkezik 6-8 év szakmai tapasztalattal, mégsem adják őket "kézről-kézre". Valahogy túl sok az eszkimó, és kevés a fóka. "Munkát kapni lehet, de individuálisan is kielégítő munkahelyet találni nehéz."- összegezte ez irányú tapasztalatait Zsófi.

A hirdetések alapján pedig most óriási kihívás állást találni. A reklámszakmában nem interjú követi a jó jelölt jelentkezését, hanem próbamunka. Ez több napig is eltart, és sok esetben szimulációról van szó, tehát ingyenes. "Beleteszem az ötletet, időt, energiát, hogy igazán önazonos legyen a pályamű, és előfordult, hogy nekem kellett kilincselnem a visszajelzésért. Pedig egy egyenes "nem"-et nem vennék zokon soha."- osztja meg a kiábrándító tapasztalatait Zsófi. Dénes úgy látja, hogy ez annak a folyamatnak a része, hogy idehaza nem alakult ki egyáltalán a visszautasítás kultúrája. Ő azt tapasztalja, hogy ma többnyire csak arra fordítanak energiát emberek, amiből közvetlenül megtapasztalható hasznuk van.

Ha otthon ülve várnák a csodát, az mindkettőjüket nyomasztaná, ezért úgy döntöttek, hogy elébe mennek a helyzetnek, és kitalálnak egy akciót, amellyel felhívhatják magukra a szakma figyelmét. Közeledett egy reklámszakmai gálarendezvény időpontja, amelyen számos fontos reklámügynökség kreatív igazgatója részt vett, s ők pár nap alatt kitalálták és megvalósították a Péntekmentőnek keresztelt projektet.

Kis textilborítékokba, "reklámnyelven" megírt bemutatkozó anyagukat, az elérhetőségüket és egy fejfájás-csillapító csomagot helyeztek, amellyel a rendezvény utáni partit követő másnaposságtól mentették meg a jelenlévőket. A borítékokat egy hostess segítségével átadták a távozó vendégeknek. Az akcióról készített tanulmányfilmet feltették a Youtube-ra, és kíváncsian várták a hatást.

Már a helyszínen pozitív benyomások érték a "mentőosztagot". Eldobált borítékokkal nem találkoztak, ehelyett már a gálán nagyon jó irányú, pozitív beszélgetések, kapcsolódások indultak el. Persze, az elsődleges céljuk a szakembereknek az volt, hogy állást találjanak, és bár ez egyelőre nem következett be, mégsem érzik, hogy okuk lenne a csalódottságra.


Ismertté válni - egy csapásra



Ugyanis az akciónak, és persze nekik is, hírük ment a szakmai világban. Neves hazai és külföldi szakportálok írtak a projektjükről, új, nem várt lehetőségek nyíltak meg. Lassan azt is elismerhetjük, hogy ezzel a szemléletmóddal pont azt a fásultságot lehet kikerülni, amibe sok, állástalan ember belesüllyed. "Az önbizalmunknak jót tesz ez az érdeklődés, és úgy gondolom, ha egy kreatív igazgatónak hasonló profilú emberre lesz épp szüksége, az önéletrajzunk láttán valószínűleg emlékezni fog a gerillaakciónkra"- véli Dénes.

Az igazi lehetőségre, amelyet célul tűztek ki maguk elé, ugyan még várni kell, azonban az ötletükkel sikerült újra letenni névjegyeiket a szakmában.


Kreatív mellé klasszikus CV jelentheti a sikert?



Zsófi és Dénes elküldte hozzánk is a bemutatkozó anyagát. Szakemberektől kérdeztük meg, mi a véleményük ezekről a nagyon látványos bemutatkozókról, és vajon mit is gondolnak ők arról, ahogy a reklámszakemberek eljuttatták a célcsoportukhoz ezt az anyagot.

A Hays szakembertoborzó cég több szaktanácsadója is megnézte és véleményezte a bemutatkozást. Tóth Tímea, a Hays Hungary szenior tanácsadója szerint bizonyos pozíciókra vagy piaci szegmensekben ez a típusú figyelemfelkeltés akár kifejezetten érdekes is lehet. Ő álláskeresés szempontjából azt találná hatékonynak, ha egy dedikált felületen tárolnák a gyakran alkotásnak is beillő, kreatív önéletrajzaikat, portfólióikat a marketingesek, reklámosok vagy éppen a web fejlesztők, ahol HR-esek is szétnézhetnének. "Igen, kreatív pozícióknál, például Web Designer-nél, vagy Desktop Publisher-nél, rendszeresen kapunk hasonló pályázatokat"- állítja Erős Ferenc, a Hays Hungary tanácsadója. Ő mindenképpen hasznosnak tartja, ha egy kreativitást igénylő pozícióhoz elküldi a pályázó a portfólióanyagát, de a kiválasztási folyamat szempontjából szerinte ez nem a legpraktikusabb. A fő oka ennek az, hogy a pályázati anyagokkal első körben a HR-es kollégák szoktak találkozni, akik naponta rengeteg CV-t néznek át és az alapvető elvárások alapján bírálják el az önéletrajzokat. Ha ezeknek megfelel az adott személy pályázata, ezt követően kerül a szakmai vezetőhöz, akinél már előnyt jelent egy ilyen portfólió. A másik indok, ami problémát tud okozni ezeknél a típusú pályázati anyagoknál, hogy a legtöbb nagyobb cégnél a jelentkezés maga teljesen automatizált: a jelentkezők egy felületen keresztül feltöltik az önéletrajzukat, amely ezután bekerül a cég adatbázisába. Sajnos e rendszerek többsége az összetettebb, nagyobb méretű önéletrajzokat/dokumentumokat nem nagyon tudja kezelni, és emiatt kerülhetik el a potenciális munkaadó figyelmét a kreatív pályázatok.

A szakember azt javasolja, hogy ha valaki jelentkezik egy hasonló pozícióra, akkor érdemes egy strukturált, egyszerűen átlátható CV-vel pályázni, és ahhoz mellékletként csatolni a kreatívabb pályázatot, portfólióanyagként.

"A hagyományos és a kreatív CV együtt működik a legjobban"- javasolta Koch Eszter, a Hays Hungary tanácsadója is. A kreatív anyag egy plusz eszköznek tökéletes, ami egyben referencia is, de nem helyettesíti a sima CV-t, mert gyakran kimaradnak belőle olyan fontos adatok, mint az években kifejezett, konkrét tapasztalat, vagy a nyelvtudás szintje. A szakmai vezetőt viszont, aki azt is tudja, hogyan készült ez a portfólió, egyből le lehet vele nyűgözni. Koch Eszter szerint az is mutatja, hogy motivált a jelölt, ha már a jelentkezésnél rászánja az időt és energiát, hogy egyedi pályázatot készítsen.

Azt a módszert, ahogy Zsófi és Dénes átadta a bemutatkozó anyagát a célcsoportjának, Tóth Tímea értékelte. A szakember szerint a jó értelemben vett "sokkolás" manapság megkülönböztet. "Bizonyos helyzetekben ez nagyon jól is elsülhet, de az ilyenfajta megközelítés még annyira friss jelenség, hogy személye válogatja, ez kinek jön be. Ha én kapnék egy ilyen "gerilla levelet", biztosan mosolyognék és megjegyezném-," állítja a toborzási szakember.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk