Gyártsunk jövőbeli emlékképeket! - brief coaching a gyakorlatban
Mióta több hivatalos papírom is van arról, hogy coach vagyok, igyekszem megtalálni a rengeteg módszer között a saját stílusomat. Olvasok, böngészek, és saját bőrömön is kipróbálok egy-egy irányzatot. A brief coaching rejtelmeibe, az irányzat egyik legismertebb magyar képviselőjével, Tegyi Enikővel merültem alá.
A problémákról történő beszéd problémákat teremt
A napjaim általában nyugodtan indulnak, de a brief coaching rejtelmeibe bevezető tréning reggele maga volt a rémálom. Az egyik gyerekem belázasodott, a másiknak épp kiesett a foga, a harmadik pedig tévénézésért hisztizett. Kapkodva rohantunk a nagymamához és az oviba, úgyhogy én is épphogy beestem a kurzus kezdetére. Alig szusszantam, már kaptuk is a feladatot kaptuk Enikőtől, hogy hármas csoportokat alakítva, osszuk meg egymással egy percben, hogy aznap reggel, melyik pillanatokban mutatkozott meg a legjobb énünk.
Figyelmesen végig kellett hallgatni egymást, majd reflektálni kellett a többiek beszámolójára, hogy milyen erőforrás felhasználást érzékeltünk az elmondottakban. A zaklatott reggelem után sok kedvem nem volt a feladathoz, de összeszedtem magam, és próbáltam objektíven lefesteni a hajnali történéseket. Miután befejeztem, meglepődve hallgattam a visszajelzéseket, mennyi erőforrást találtak a beszélgetőpartnereim a rövid sztorimban. Ezek a feedback-ek teljesen áthangoltak, az érkezésemkor érzett bosszúságomat felváltotta a büszkeség, mennyire ügyesen és hatékonyan megoldottam a reggeli problémákat, és nem is késtem el az óráról. És pont ez a módszer lényege. Enikő elméleti bevezetőjéből kiderült, hogy a brief coaching egyik legfontosabb célja, hogy a kliens belső erőforrásait felfedje és megerősítse. A módszer másik érdekessége, hogy radikális paradigmaváltáson alapul; azaz megoldásépítő - és nem problémamegoldó- beavatkozásokkal dolgozik, ezért megoldásközpontú coachingnak is szokták nevezni. Az irányzat megalkotói Steve de Shazer szociológus és Insoo Kim Berg pszichológus a nyolcvanas években keresték a titkát annak, hogyan lehetne akár egyetlen ülés alatt tartós előrelépést elérni az ügyfeleknél. Ekkor jöttek rá arra, a már sokat idézett gondolatra, hogy: A problémákról történő beszéd problémákat teremt. A megoldásokról történő beszéd – megoldásokat. (Steve de Shazer).
Saját magad szakértője vagy
Ahogy már említettem, a brief coaching legfontosabb ismertetőjegye, hogy kimondottan a megoldásra fókuszál. De további fontos tényező az idő is, a brief coaching általában 1-3 alkalomból áll, és már ez alatt a rövid idő alatt is látványos változásokat tud produkálni. Nekem tetszik az a hozzáállás is, hogy tényként kezeli, hogy a coachee saját maga szakértője, ő maga találja ki a helyzetére való megoldásokat. A brief coaching során a coach segít a kliensének arra fókuszálni, hogy már jelen vannak az életében azok a mozzanatok, amik után áhítozik, amiket el szeretne érni. A coach mindössze abban támogatja ügyfelét, hogy felismerje ezek jelenlétét és motiváló erejét. Tegyi Enikő kiemelte, hogy a bief coaching folyamatában nem feltétlenül konkrét megoldásokat keresünk, hanem már a probléma nélküli világot képzeljük el. Ezt a világot, és a változás jeleit konstruáljuk meg az ügyféllel. Coachként nem feladatunk, hogy értelmezzük, amit hallunk, csupán segítünk az ügyfélnek átkeretezni a történetet. Minden ülés alkalmával abból indulunk ki, hogy az ügyfél képes megvalósítani a célját, nekünk csupán támogatnunk kell a visszajelzéseinkkel és a kérdéseinkkel. Nem azt elemeztetjük a coachee-val, hogy miért és hol van az elakadás, sőt megtehetjük, hogy nem is kérdezzük a problémáról. A leghatékonyabb támogatásként jövőbeli emlékképeket gyártunk, ami segíti kliensünket célja elérésében.
Csodakérdés skálázással
A rövid elméleti gyorstalpaló után máris jött a következő gyakorlat, próbáljuk ki egymáson a brief coaching erejét. Ehhez segítségül kaptunk egy borítékot, benne a módszerre jellemző, megoldásközpontú, pozitív jövőt vizionáló kérdésekkel. Feladatunk az volt, hogy a kérdések segítségével coacholjuk egymást hármas csoportokban. A harmadik ember mindig a megfigyelő szerepét töltötte be, az ülések végén reflektált a coach munkájára, és kiemelte a coachee erősségeit. A borítékban, a kérdések között ott lapult a módszer aduásza, az úgynevezett csodakérdés, ami nem más, mint egy vízió részletes leírásának kérése, és körülbelül így hangzik: Tegyük fel, hogy holnapra az a helyzet, amiben vagy, megoldódik. Te azonban nem tudsz róla, mert aludtál. Miből veszed észre, hogy csoda történt? Mi lett más? A varázskérdés segít megfelelően pozitív, energikus hangulatba hozni a coacheet, úgyhogy ezután jöhet a mozgatható erőforrásokra koncentrálás, a skálázás segítségével. A skálázásnál 1-től 10-ig terjedő skálán (ahol a 10 a csoda után reggel) értékeli a coachee, hogy hol áll most, és mi segíti abban, hogy a céljához vezető úton eggyel nagyobb számra léphessen? Érdekes volt végigélni a folyamatot, mindhárom szemszögből, látva azt, hogy annak ellenére, hogy viszonylag kevés szó esik a problémáról, mégis tudunk alakítani a coachee nézőpontján.
Problémamegnevezés nélküli megoldás
A kurzus két napján rengeteg gyakorlati tapasztalatra tettünk szert, és zárásként, Enikő felajánlotta, hogy egy akvárium-coaching keretében bemutatja, ő hogyan szokott dolgozni ezzel a módszerrel. Ilyen lehetőség ritkán adódik, úgyhogy azonnal jelentkeztem coacheenak a gyakorlathoz. Mindössze húsz perc állt rendelkezésünkre, és egy konkrét témámmal kapcsolatban beszélgettünk. Számomra furcsa volt, hogy a coaching ideje alatt tényleg egyetlen szó sem esett a problémáról. Enikő nem kérdezett rá, és pedig igyekeztem a kérdéseire koncentrálni. Így, bár a problémát nem neveztem meg, de az ezzel kapcsolatos érzéseimről, félelmeimről sokat beszéltem. Jó érzés volt belefeledkezni a csodakérdés által megteremtett vágyott jövőbeni állapotba, amikor a jelenlegi nehézség már nem áll fent az életemben. Érdekes tapasztalat volt, hogy bár kezdetben nagyon vártam a konkrét kérdést, hogy nevezzem nevén a problémát, mégis tovább tudott lendíteni a témámban. Bár a két nap csupán ízelítőt adott abból, mi mindent lehet elérni a brief-coachinggal, mégis azt gondolom, hogy a csodakérdést és a skálázást sokszor fogom használni a saját ügyfeleimnél is.
Kinek ajánlanám a módszert?
Azoknak, akik a gyors, hatékony megoldásközpontú coachingban hisznek.
Kiknél lehet eredményes?
Azoknál, akik nehezen nyílnak meg, és nem szívesen beszélnek a problémájukról. A varázskérdés segíthet régóta fennálló elakadások feloldásában, a skálázás pedig egyértelműen a gyakorlatias kliensek számára könnyíti meg a továbblépést.
Viniczai Andrea
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 4 hónapja
- Vészesen közeledik a határidő! Hogy legyen 2 héten belül visszaélés-bejelentő rendszered? 4 hónapja
- Emberi erőforrás tervezés 2024-re, avagy "hass, alkoss, gyarapíts" 4 hónapja
- Amit kínálunk: Karrierlehetőség 5 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 8 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 11 hónapja
- Miért fontos a webáruház integráció? 11 hónapja
- A mentor szerep 5 csapdája 12 hónapja
- Lift, mosdótükör, podcast és AI - a sikeres belső kommunikáció legfrissebb receptje 12 hónapja
- A megtartás és elkötelezés alapja a munkahelyi jóllét 13 hónapja
- HR képzések 2023 - felsőoktatás 1 éve