Megjelent: 9 éve

Hatalmas a munkaerőhiány a szolgáltató központoknál

A szolgáltató központok hetvenhét százaléka küzd munkaerőhiánnyal a speciális készségek miatt, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas a hiányos HR politika okán. Gazdaságpolitikai intézkedésekre is szükség lenne - mutat rá egy felmérés.

images

images

Az üzleti szolgáltató központok (shared service senter, ssc) a hazai gazdaság egyik húzóágazatát jelentik: jelenleg közel harmincezer munkahelyet biztosítanak, mintegy 400 milliárd forintos éves árbevételt termelve. Az ágazat további fejlődésének azonban komoly akadálya lehet a szakemberhiány.

A BDO Magyarország e témában végzett felmérése szerint a válaszadó ssc-k 77 százalékának minimum egy hónapot vesz igénybe egy-egy pozíció betöltése, miközben az elvándorlási ráta kiemelkedően magas: a válaszadók 46 százalékánál 10-20 százalék között mozog, míg 31 százalékuk esetében meghaladja a 20 százalékot is.

- A problémát alapvetően az okozza, hogy e speciális készségeket igénylő pozíciókra egyre nehezebb megfelelő szakembert találni - magyarázza Hajnal Péter, a cég könyvelési, bérszámfejtési és outsourcing üzletágának partnere. - Ez komoly bérspirált generál, mivel ezen a területen egyéb motivációs eszközök híján már néhány tízezer forintos bérkülönbség is munkahelyváltást eredményez. Ezért nem meglepő, hogy számos hazai SSC immár külföldön (főként Ukrajnában és Romániában) is komoly toborzási tevékenységet folytat - mondja.


Mit tesznek a szolgáltató központok a munkaerő megtartása érdekében?



Az adatokból kiderül, hogy tíz százalék alatti fluktuációról elsősorban újonnan létrejött vagy kis létszámú szolgáltatóközpontok számolnak be (a válaszadó 23 százaléka). Esetükben nagyobb a lehetőség a növekedéssel párhuzamos szakmai előmenetelre, és amellett, hogy munkatársaik izgalmas, új feladatokat látnak el, a gyakori utazási lehetőségek is nagy vonzerőt jelentenek a munkatársaknak.

A felmérés azt is megmutatja, hogy a szolgáltató központok többsége korántsem tesz meg mindent a munkaerő megtartása érdekében. Strukturált karriertervet mindössze a válaszadók 38 százaléka kínál alkalmazottainak, és 46 százaléknyian nem is tervezik annak bevezetését. A hazai szolgáltatóközpontok 54 százaléka egyáltalán nem alkalmaz külső tréningcéget, noha a tapasztalatok szerint a megfelelő minőségű, rendszeres továbbképzések hatékonyan csökkenthetik a minőségi munkaerő elvándorlását.


Miben segíthet a gazdaságpolitika?



A Site Selection Magazine 2013-as felmérésében Budapest a legvonzóbb SSC beruházási helyszín Kelet-Közép-Európában: a vizsgált hat paraméter alapján Varsót, Prágát, Bukarestet és Szófiát is megelőzi, az első kettőt költséghatékonyságban is. A legnagyobb súllyal azonban a hat paraméter között a rendelkezésre álló munkaerő minősége szerepelt (35 százalék). Vagyis ha ezen a területen csökken Budapest vonzereje, könnyen lekerülhet az SSC preferencialista éléről.

Kiket keresnek?

A főként pénzügyi/kontrolling, ügyfélszolgálati és IT területeken szolgáltató központok többnyire 24-30 év közötti, két-három éves munkatapasztalattal, az angol és mégegy idegen nyelv megfelelő ismeretével bíró diplomás munkatársakat keresnek.

- Ezt a kört a tapasztalatok szerint érdemileg nem lehet bővíteni a paraméterek lazításával - magyarázza a BDO szakértője. - Bár a feladatok egy részének ellátása nem igényel diplomás végzettséget, két idegen nyelven jól beszélő munkatársat jórészt mégis csak ebben a körben lehet találni. A 30 évesnél idősebbek pedig nehezebben képes alkalmazkodni a dinamikus környezethez, bár pozitív ellenpéldákat a legtöbb SSC-nél már lehet találni - mutat rá a szakember.

Annak érdekében tehát, hogy a szolgáltatóközpontok a jövőben is a gazdasági növekedés egyik motorjaként működhessenek, a fenti feltételeknek megfelelő munkaerő létszámának bővítése lehet célravezető.

Ez elsősorban a következő gazdaságpolitikai intézkedésekkel érhető el:

  • A szakképzési támogatások hatékonyabb elosztása: több munkavállaló részvétele a pálya-reorientációs és célzott képzési programokban

  • Munkahelyteremtő- és -megtartó pályázati támogatási lehetőségek kiterjesztése az SSC-szektorra is

  • A hazai nyelvoktatási rendszer hosszabb távú megerősítése, melynek aktív résztvevői lehetnek az SSC-k is

  • A befektetők által észlelt piaci kockázatok csökkentése kiszámítható gazdasági intézkedésekkel

    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

    A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

    Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

    A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

    Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

    Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk