Szilágyi Katalin
Megjelent: 14 éve

Hogyan ismerjük fel a cégre veszélyes dolgozót?

Bármely szervezetbe bekerülhet egy problémás dolgozó, akit nem könnyű kiszűrni a felvételkor, mert önéletrajzuk, megjelenésük, viselkedésük alapján a tökéletes dolgozó benyomását keltik. Íme azok a jelek, amelyek jelzik, hogy veszélyes dolgozóval van dolgunk, akitől meg kell válnunk a sikeres működés érdekében.

Minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb a valószínűsége, hogy olyan munkatárs is bekerül a csapatba, akit nehéz irányítani. A kollégák többsége a szocializáció során megtanul másokkal együttműködni, és képes illeszkedni a szervezeti követelményekhez, de vannak olyanok is, akik képtelenek alkalmazkodni, rosszindulatúak és nem akarnak dolgozni. A munkapszichológusok szerint ezeknek az embereknek az a legnagyobb problémája, hogy csak saját ritmusuk szerint hajlandók élni és dolgozni, és kizárólag az önön szükségleteiket tartják szem előtt. Ez persze feszültséghez és konfliktusokhoz vezet, amit érdemes időben megelőzni, ha nem akarjuk, hogy csapatunk egysége felboruljon.


Vigyázat: veszélyes dolgozó!



A vállalati teljesítményt többek között az határozza meg, hogy a szervezetben milyen arányban vannak jelen a jól és a rosszul teljesítő kollegák, ezért érthető módon a cégek olyan munkatársakat szeretnének megszerezni, akik dolgozni akarnak és termelékenyek. Ennek megfelelően a kiválasztási folyamat során a HR-esek igyekeznek feltérképezni a jelöltek motivációját, ezt azonban sokszor elhomályosítják a szépen megfogalmazott önéletrajzok, a megnyerő stílus és a tökéletes válasz a gyakran többdiplomás, nyelveket beszélő jelölttől. Szinte elképzelhetetlen, hogy később ugyanez a jelölt akár tönkre is teheti az addig jól működő szervezetet. A cégre igazán veszélyes dolgozó ugyanis nagyon jól tudja, hogyan kell a próbaidő végéig tökéletesnek mutatkozni, és még az is lehet, hogy az elején eredményeket is fel tud mutatni, ám ezt követően csak a mosoly marad, a teljesítmény nem - körvonalazta a nehezen kezelhető dolgozói típust Szemere Zsolt vezetési tanácsadó a Tesk Tanácsadó Kft. tegnapi cégvezetői reggelijén.

Az antiszociális emberek ügyesen keltik a hatékonyság és az őszinteség benyomását az állásinterjúkon, ám a megszerzett pozíció megtartására többnyire képtelenek, mert előbb vagy utóbb eltávolítják őket a szervezetből. Szemere Zsolt szerint ugyanakkor a vezetők sokszor nehezen szánják rá magukat erre a lépésre, amit azzal indokolnak, hogy ha elbocsátják az illetőt, nem lesz, aki ellássa a feladatukat, túl nagy végkielégítést kell nekik adni, de attól is tartanak, hogy magukkal viszik az értékes információkat. Megtalálni sem könnyű őket a szervezetben, hiszen annak érdekében, hogy láthatatlanok maradjanak, mindent megtesznek és könnyedén manipulálnak másokat.


Hogyan azonosíthatjuk be a szervezetre kártékony munkatársat?



A problémás dolgozók beazonosítása és helyes menedzselése az egész szervezet szempontjából fontos, hiszen ha sikerül őket beállítani a sorba, az pozitív hatást gyakorol a csapatra, ellenkező esetben viszont viselkedésükkel szétforgácsolhatják a szervezet egységét. Szemere Zsolt tizenegy pontban foglalta össze a veszélyes dolgozók jellemző tulajdonságait.

1. Csak általánosságokban beszél
Az antiszociális munkatárs egyik legfontosabb ismérve, hogy nem vállalja fel saját véleményét, az általánosság álcája mögé bújik és saját, kitalált véleményét úgy adja elő, mintha tíz másik ember is azt gondolná. Így nem lehet kitalálni, valójában kitől is származik az információ.

2. Rossz hírekkel foglalkozik, pletykál
Az esetek többségében az ilyen dolgozó tovább adja a rossz híreket, amelyeket rendszeresen ki is színez, vagy ő maga talál ki, emellett sokszor tesz kritikus megjegyzéseket. - Azt viszont ne várjuk tőle, hogy a jó híreket is továbbítsa - mondja Szemere Zsolt. Ezt a típust hívták régebben vészmadárnak vagy pletykafészeknek.

3. Rossz irányba ferdíti a kommunikációt
Könnyen le lehet leplezni az antiszociális dolgozót, ha megkérjük, adjon át egy személyes üzenetet valamelyik munkatársnak, vagy hintsünk csak úgy el egy információt, és várjuk meg, hogyan terjed el a szervezetben - javasolja a szakember.

4. Nem hat rá a "jobbítás, a kezelés"
Az ilyen dolgozónak gyenge a teljesítménye, sokszor követ el hibákat, de a megbeszélések, könyörgések ellenére sem változtat a helyzeten, továbbra sem figyel oda a munkájára. Sőt, előfordul, hogy rosszabbá válik, azért sem teszi meg a kért feladatokat és még több hibát követ el. Megoldás lehet a szigorúbb szankció, vagy az utasítás, bár ez hosszú távon szintén nem vezet eredményre, mivel ezzel csak azt érjük el, hogy ezután csak utasításra fog bármit is végrehajtani.

5. Sok a beteg ember, a baleset a környezetében
Ha korábban jól működött egy csoport, de időközben valami megváltozik és több lesz a betegség, a zűrzavar, elkezdhetünk gyanakodni, hogy ez valakinek a hatására következett be. Mi is történik? Az antiszociális munkatárs hatásának következménye, hogy egyre többen és egyre hosszabb ideig betegszenek meg a környezetében, egyre gyakrabban történik valamilyen kisebb baleset. Szemere Zsolt szerint mindenképpen meg kell keresni azt az embert, aki ilyen negatív hatással tud lenni a csoport életére.

6. Rossz célpontokat választ
Az antiszociális emberek gyávák és félnek, ezért soha nem azzal az emberrel konfrontálódnak, aki erősebb náluk, csak a hátuk mögött mondják el, mit gondolnak róluk. Nem azzal kiabálnak, vagy vitáznak, aki a helyzetet teremtette, inkább a kisebb ellenállás irányába mozdulnak el.

7. Soha nem fejez be semmit
Az ilyen dolgozókra jellemző, hogy munkájukat, egyéb tevékenységüket nem fejezik be, csak halmozzák a feladataikat, amelyeket ha mégis elvégeznek, nincs benne köszönet.

8. Bevallja a bűneit, de nem vállal felelősséget
Ezek az emberek nem éreznek és nem vállalnak felelősséget tetteikért, nem éreznek bűntudatot, ha fájdalmat vagy szenvedést okoznak másoknak.

9. Általában romboló csoportokat és másokra ártalmas cselekedeteket támogat
Ez a típusú munkatárs olyan csoportokat támogat, amelyek valamit tönkre akarnak tenni, pusztítani akarnak, valami ellen vannak. Általában azok mellé áll, akik romboló cselekedeteket támogatnak, például ellene fordulnak egy kollégának, akit ki akarnak rúgatni.

10. Nem akar segíteni másoknak
Általában nem segít másoknak, vagy ha igen, abban nincs köszönet, illetve jellemző még rá, hogy csak akkor segít, ha abból üzleti haszna származik.

11. Nem ismeri el a tulajdont
"Ami a tiéd az az enyém is, ami az enyém, ahhoz nincs közöd" - ezzel a hozzáállással dolgozik: természetes számára, hogy a cég eszközeit használja, akár addig, amíg azok tönkremennek, vagyis nem veszi figyelembe a tulajdont.

A vezetési tanácsadó szerint ezek azok a jelek, amelyeket ha felfedezünk egy kollégában, biztos, hogy antiszociális emberrel van dolgunk. Vilfredo Pareto olasz közgazdász matematikai formulája alapján - amely szerint a megtermelt javak 80 százaléka a társadalom 20 százalékához kerül -, az emberek 80 százalékát sorolhatjuk a szociális kategóriába, 20 százalékuk annak a 2,5 százaléknak a hatása alatt van, akiket antiszociálisnak nevezhetünk - magyarázta Szemere Zsolt. Mint mondta, az igazán veszélyes emberben valamennyi tulajdonság megvan valamilyen szinten és a szociális emberekkel ellentétben, ők maguk ezeket nem ismerik fel. Ez az embertípus tönkre tudja és tönkre is akarja tenni a céget, a környezetét. A romboló személy kikezdi az összes többi munkatársat, aki körülötte van.


A szándék a fontos...



De milyen szándék vezérli ezeket a dolgozókat? Az antiszociális ember fél, mert kisebbségi érzése, komplexusai vannak, ezért a többieket is igyekszik kicsinyíteni, azt hiszi ugyanis, hogy akkor tud csak fennmaradni, ha a többiek sem jobbak nála. Általában megkeresi a legeredményesebb dolgozót, odacsapódik mellé, és addig pusmog, amíg ellene nem fordul. - Akkor érzi jól magát, ha a többieket is hátráltatja - mondta Szemere Zsolt, hozzátéve, igyekszik visszatartani, lehúzni a csoportot, hogy ne derüljenek ki az ő hiányosságai. Az, hogy mindez kialakul-e egy cégben, nagyban függ a vezetőtől. A kérdés az, hogy megéri-e megtartania az ilyen dolgozót, vagy lépnie kell?


Hogyan kezeljük a problémás dolgozókat?



Mindenképpen oda kell figyelni ezekre a dolgozókra, mert lehet, hogy csak azért panaszkodnak mindenért, hogy felhívják magukra a figyelmet; megkapják azt az odafigyelést, melyet érzéseik szerint nem kapnak meg - mutatott rá a vezetési tanácsadó. Többet megtudhatunk akkor is, ha megkérjük ezeket a kollegákat, pontosítsák panaszukat, hiszen az is előfordulhat, hogy nem is a konkrétan elhangzó panasz a sérelmük fő oka.

Fontos, hogy pontosan határozzuk meg a dolgozó feladatait, pontosan fektessük le a szabályokat, pontosítsuk a megegyezéseket. Beszéljük meg velük, milyen szerepet játszanak a szervezetben, tudjuk meg, milyet szeretnének. Tudatosítsuk bennük, mit várunk el tőlük, mi az, amin változtatniuk kellene.

A legfontosabb azonban a szándék felismerése. A romboló emberek tisztában vannak azzal, hogy a többiek gondolatára hatva érhetnek el bármit is, ezért mások akaratát támadják meg. Szemere Zsolt úgy véli, érdemes ezt a "technikát" ellesni tőlük és szembesíteni őket azzal, hogy amit mondanak, azt milyen szándékkal, céllal teszik, mit akarnak ezzel elérni. Hatni kell tehát a gondolataikra, itt kell elérni először a változást, hogy a cselekedeteikben is változtassanak. Ha a vezető minden körülményt feltérképezett és mindent megtett annak érdekében, hogy az illető javítson teljesítményén, azaz megvizsgálta a munkakörülményeit, segítette fejlődését például képzéssel, de a viselkedése továbbra is problémát okoz, nem marad más hátra, mint elbocsátani - hangsúlyozta a vezetési tanácsadó, aki azt javasolja a munkáltatóknak, bátran távolítsák el a negatív embereket, mert így könnyebben fognak jobb munkaerőt bevonzani helyettük.






  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tipikus női vállalkozó 42 éves és 1 gyereke van

Megtalálni a módot a megélhetés biztosítására úgy, hogy közben a társadalmi elvárásoknak is megfeleljenek a magánéletükben – ez motiválja... Teljes cikk

Kortárs bántalmazás, bullying és elvárások szorításában - 2000 gyerek tartozik hozzá: Karikó Rita iskolapszichológus egy napja

Szóbeli vagy akár fizikai bántalmazás, cikizés, beilleszkedési gondok, tanári és szülői elvárások, családi viták, anyu és apu válik - rengeteg... Teljes cikk

Óriási igény van űripari szakemberekre - Magyarország felvette a kesztyűt

Az UniSpace program keretében három minisztérium - a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a... Teljes cikk