Hogyan képezzük vezetőinket?
A vezetőképzés volt egyike azon kevés fejlesztési területeknek, amelyre a válság alatt is áldoztak a cégek. Mit jelent manapság a vezetőképzés, mint fogalom? Annyi biztos, hogy nem egyenlő a vezetői tréninggel. Képzési és fejlesztési lehetőségek sokasága, melynek során egyenesen vitatott, hogy a tréning-e a leghatékonyabb módszer.
Michael Lombardo és Robert Eichenger a "The Leadership Machine" című könyvükben azt mondják, hogy a vezetőfejlesztés során négy olyan alapvető tényező van, amelyek mentén változni tudunk, igaz ugyan, hogy sokszor nehezen tudunk csak eljutni a változáshoz:
1. Azok a kompetenciák és készségek, amelyek a vezetési készség lényegét adják - ezeket az új illetve a szokványostól különböző szituációk, feladatok során szerezhetjük meg.
2. Az a mód, ahogyan ezeket a készségeket megtanuljuk és fejlesztjük.
3. Az a készség, hogy képesek vagyunk megtanulni ezeket a kompetenciákat és készségeket.
4. Annak az ismerete, hogy mit is jelent a vezetői készségeink fejlesztése.
A vezetőképzés során olyan elemekre helyezik a hangsúlyt, mint a munkakörváltozások, új típusú feladatok, más emberekkel való munka - együttműködés másokkal, nehéz helyzetek megoldása, coaching és az egyén által irányított fejlődés. A sikeres vezetés alapjának a megfelelő önismeretet tartják. Úgy vélik, akkor lesz sikeres valaki, ha figyel arra, hogy folyamatosan fejlődjön és mindig végezzen olyan feladatokat is, amelyekről nem tudja, hogyan is kellene csinálni. Véleményük szerint a folyamatosan bővülő munkaköri tapasztalatok építik a sikert.
A vezetőképzésben új irányok jelentek meg az elmúlt évek során. Amellett, hogy a feladatok során megszerzett tapasztalatok szerepe felértékelődött, azok a módszerek is egyre népszerűbbek, melyek a gyakorlati helyzeteket hivatottak támogatni. Ilyen például az akciótanulás, amikor tényleges problémákat beszélnek meg a részvevők facilitált módon. A folyamat során egyre közelebb jutnak a megoldáshoz és megoldási javaslatokat is kidolgoznak befejezésképpen. Népszerűek a vállalati szimulációk is, ahol a döntések következményeit tapasztalhatják meg a résztvevők. A coaching is virágzik, mely személyes fejlesztési tervre épül, a vezetőképzésben elsősorban mint egyéni módszer jelenik meg.
Mindemellett jelen vannak a hagyományos és kevésbé hagyományos vezetőképző tréning programok is. A tréningpiacon a hagyományos class-room tréningek mellett megjelentek az on-line programok is, melyek a vezetőképzés esetében az időtakarékosság miatt népszerűek lehetnek. Általában igaz a tréning trendekre, hogy minden képzést gyorsabban akarunk elvégezni, mint korábban. A háromnapos képzéseket két naposra rövidítjük, az egynapos utánkövetés csak félnapos lesz. Ezek alapján elképzelhető lenne, hogy az online tréningek kiszorítják a hagyományos class-room tréningeket, azonban fontos látni, hogy más-más funkciója van a két tanulási formának. Az online tréningek ugyanis nem szólnak másról, mint tudásátadásról. A személyes tréneri jelenlét azonban a készségfejlesztést, a gyakorlást tudja támogatni a résztvevők visszajelzést kaphatnak erősségeikről és fejlesztendő területeikről. Mindkét képzési típusnak lehet tehát helye a vezetőképzésben.
A tréningek esetében egyre inkább fontos, hogy ténylegesen jobb teljesítményhez, nagyobb produktivitáshoz vezessenek. A vezetőképzésnek tehát ténylegesen hatnia kell a vezető és ezáltal a beosztott csoport teljesítményére. A vezetői készségekkel kapcsolatosan visszajelzés lehet a beosztottak által kitöltött értékelő kérdőív is. A HR szerepe azért is különösen fontos a vezetőképzések tematikájának kialakításában, mert sok múlik a vezetőkön a vállalat sikeressége tekintetében, emellett ezek a legköltségesebb képzések közé tartoznak és hatékonyságuk egyáltalán nem mindegy. Fontos, hogy realizáljuk a tréningprogram kialakítása előtt, hogy mik azok a viselkedésváltozások, amelyeket szeretnénk elérni a vezetőinknél és kifejezetten ezek mentén alakítsuk ki a programot.
A vezetők egyik tipikus hibája mind a mai napig, hogy túl sok mindent akarnak maguk megcsinálni, ahelyett, hogy delegálnák a feladatokat. Egy ilyen probléma megoldása többféleképpen történhet. Amennyiben úgy látjuk, hogy a probléma abban áll, hogy nincs a vezetőknek eszköztára, hogyan is lehetne a delegálást végrehajtani, jó megoldás lehet a tréning. Hiszen ennek során megtanulják és gyakorolják a delegálás folyamatát. Amennyiben azonban vélhetően összetettebb okok állnak a háttérben, mint például a saját vezetői szerepben való bizonytalanság vagy bizalmatlanság a beosztottak felé, hatékonyabb lehet például egy személyre szabott coaching.
A jövő egyik tendenciája, kifejezetten multinacionális cégeknél a virtuális teamek terjedése. Akár a HR teameket vagy bármelyik más támogató terület képviselőit nézzük, globális irányelvek szerint működnek, globális, regionális vezetéssel különféle országokban. A virtuális teamek vezetése másfajta stratégiát kíván. A virtuális teamek vezetőinek szükségük lehet olyan készségekre is, amelyek a hagyományos vezetés során ritkán merülnek fel. Mint például az online és telefonos eszközök használatának gyakorisága, mint a telefonkonferencia, online prezentáció, online tréningek.
A vezetőképzés során tehát számtalan szempont és lehetőség van, amit mérlegelnünk kell. Az utánpótlás tervezés és az utánpótlás képzése jelentik a kezdeti lépéseket, illetve, hogy egyáltalán ki alkalmas vezetőnek. Kifejezetten fontos a vezetői feladatok során szerzett tapasztalat, és az a bátorság, hogy újabb és újabb kihívásokat merjenek felvállalni a vezetők. Emellett tréninggel, coachinggal, különféle témák köré szerveződő facilitált workshopokkal tudjuk támogatni vezetőinket.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Így lehet gördülékeny a szakember-utánpótlás 5 hónapja
- Ők kapták a legjobb cégvezetőknek járó díjat 5 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 5 hónapja
- 4 tipp a tudatos utánpótlás-tervezésre 6 hónapja
- Stratégiai együttműködést kötött a Mol és a Miskolci Egyetem 7 hónapja
- Pályaorientációval segítik a munkaerő-utánpótlást 7 hónapja
- Így biztosítja szakember-utánpótlását a MOL 7 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 9 hónapja
- Vezetői képzések 10 hónapja
- Egy cég igazi értéke: stabil belső utánpótlás nevelés a HR stratégiában 11 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 12 hónapja