kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Hogyan kérjünk fizetésemelést?

Amikor egy jobb állásajánlatot kapunk, felmerül, hogy az állásváltás kockázata nélkül hátha meg lehet kapni a jelenlegi helyen is ugyanazt a bért. Azonban előfordulhat, hogy nincs ilyen ütőkártyánk, mégis fizetésemelést szeretnénk. Mit tegyünk? Erről ír Jobangel a HR Blogon.

Több mint 3 éves működésem során jópáran találtak állást szerencsére, és most feltűnően sokan jönnek vissza azzal, hogyan lehetne több fizetést kérni. Mert a cégek elfelejtik követni az inflációt, elfelejtik megkérdezni, hogy elégedett-e még az alkalmazottjuk. 1-2-3 év alatt történt már annyi gazdasági és magánéleti változás mindenki életében, ami miatt indokolt lehet kérni béremelést, ha már maguktól nem adják… (van, ahol legalább inflációkövetők).

Tehát, most arról a helyzetről írok, mikor úgy kérünk béremelést, hogy határozottan maradni szeretnénk, de mégiscsak időszerű lenne egy kis bérrendezés.

Két dologgal kell készülnöd: az egyik egy konkrét igény, ami arról szól, hogy mennyi fizetésemelést vagy cafeteriaváltozást, bármi mást kérsz. Pontosan tudd a feltételrendszert, amit el akarsz érni. A másik az érvek magad mellett, hogy tudj arra válaszolni: ugyan miért is adnák ezt meg neked? Logikus kérdés a vezetőtől, hogy oké, ha megadjuk, te mivel teszel többet majd a cégért? Erre is legyen jó válaszod.

Főnök, akivel lehet beszélni

Az ilyen főnök egyik ismérve, hogy elismeri az alkalmazottak munkáját, nem fukarkodik a dicsérettel, igazságos (vannak ám ilyenek, magam is láttam, többet is). Nekik lehet a legkönnyebben érvelni: úgy érzed, jól végzed a munkád, X ideje nem volt béremelés, X ideje ez a bér még megfelelő volt, de azóta változott a gazdasági helyzet, és fejlődtél is a szakmádban, nagyobb rutinnal viszed az ügyeidet, de ugyanolyan lelkes vagy, a kollégák elégedettek, reméled ő is, igyekszel mindig mindent határidőre stb.

Az ilyen főnök erre általában úgy reagál, hogy megvizsgálja a lehetőséget, és majd beszéltek róla újra. Érdemes pontos időpontot kérni, mikor beszélhettek erről újra, és nem sürgetni! Ha feljebbvalójától kell nagyobb büdzsét kérnie, az is idő, ha magának kell előteremtenie az emelés költségeit, azt is át kell gondolnia. Érdemes lehet még azt is egyeztetni, hogy ha kapsz emelést, az milyen időszakra szól, és milyen teljesítményt, egyéb feltételt támasztanak? (pl. tanfolyam elvégzése, nagyobb felelősségvállalás stb.)

Fontos, hogy ne fenyegetőzz, ne próbálj azzal érvelni, hogy mások a cégnél, vagy más cégeknél milyen összegeket kapnak. Ezek káros, légbőlkapott mondások, ezekkel nem lehet eredményt elérni. Ne célozgass, mert félreérthető, és rosszul sülhet el. Egy régebbi eset jutott eszembe erről: az alkalmazott azzal kezdte a fizetésemelés kérését, hogy „nem vagyok már elég motivált”. Az igen rendes főnökével megtárgyalták, hogy mekkora összeg tenné újra azzá. Megbeszélték azt is, hogy ugyan szóban forgó alkalmazottunk ügyetlenül, rosszul kommunikál, de hát van ilyen, nem ez a szakterülete, egyébként jól dolgozott, akkor ám legyen, megkapta, amit kért. Egy év múlva újra ment fizetésemelést kérni, ugyanezzel a szöveggel. Ugyanaz a főnök erre felmondott neki, mondván, hogy ja, ha nem vagy motivált, akkor mit lehet tenni… Mert rendes és megértő volt, de a célozgatást nem szerette. Az alulmotiváltságról szóló panaszt pedig úgy vette, hogy jogtalan kritika felé (hiszen motivált, ahogy a munkavállaló kérte, rendezte a bérét), és főleg mert már elsőre is jelezte, hogy másképp kell vele erről beszélni.

Jobangel HR Blog
HR Blog
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Agresszivitás kezelése a munkahelyen és azon kívül

Sok esetben a stressz, a kezeletlen problémák agresszív viselkedésben csúcsosodnak ki az emberek mindennapjai során. Sok félreértés melegágya, ha nem... Teljes cikk

Hogyan érvelj a felsővezetésnél a mentális jóllét mellett?

Sok HR-es és EHS munkatárs küzd azzal, hogy meggyőzzék a felsővezetést arról, hogy a vállalati pszichológus szolgáltatásokra szükség lenne a... Teljes cikk

Én is oké, te is oké, ők nem oké

Milyen helyzetekre lehet jó egy életbiztosítás a közép- és kisvállalati (SME) szektor cégvezetőinek, tulajdonosainak? Kurdi Ferenc posztja a HR Blogon. Teljes cikk