kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Hogyan közöljük betegségünket a munkahelyünkön?

Betegség esetén különösen fontos tájékoztatni a munkahelyi kollégákat távollétünk okáról, tartalmáról, e nélkül ugyanis a cég, illetve a munkatársak képtelenek előre kalkulálni, feladataikat egymás közt a megfelelő módon megosztani. A következő tanácsok az ilyesfajta problémákat igyekeznek megelőzni.

images

Aki beteg - legyen szó bármilyen nyavalyáról, influenzáról, derékzsábáról, vesekőről, vagy épp gyógyíthatatlan rákról - két dologra vágyhat: empátiára vagy arra, hogy hagyják békén. Ám ahhoz, hogy a kollégák a kívánt magatartással viseltessenek a beteg iránt, időről-időre informálni kell őket a betegségről.

Fontos a kapcsolattartás

Akár pár napos vagy hetes-hónapos távollétről is van szó, fontos, hogy megfelelően kommunikáljuk azt a munkahelyünkön - mondta a Világgazdaság Online érdeklődésére Horváth Éva. A Jobserver Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette: teljesen mindegy, hogy a hierarchia melyik szintjén vagyunk, tanácsos betelefonálni, és az illetékeseknek jelezni, betegek vagyunk, és várhatóan meddig kényszerülünk otthon maradni.

Amennyiben ugyanis nem közöljük a betegállomány időtartamát, a cég nem tud előre tervezni, és a kollégák nem megfelelő módon osztják majd fel egymást közt munkánkat. Különösen azért fontos ez, mert információ hiányában sokkal kisebb lelkesedéssel végzik el a mi munkánkat a sajátjuk mellett, így várhatólag számos olyan hiba fog becsúszni, amit később nekünk kell korrigálnunk. Arról nem is beszélve, hogy a beteg munka iránti teljes érdektelensége elmérgesítheti a munkatársakkal való kapcsolatot, hiszen a "bentiek" is igényelnek valamiféle empátiát, elismerést a plusz munkáért.

Magasabb pozíciót elfoglaló betegként még nehezebb dolgunk van, hiszen irányítóként, döntéshozóként mindennap ott kéne lennünk a munkahelyen. Ilyenkor csak annyit tehetünk, hogy megkérjük a kollégákat, fokozott figyelemmel végezzék munkájukat; vagy ha lehetőség adódik rá, felhasználjuk a cég informatikai rendszerét, hogy azon keresztül felügyeljük őket. Természetesen ugyanez visszafelé is igaz, bentről időnként nyugodtan lehet tájékoztatni az otthon maradt főnököt, de csak vigyázva, nehogy a túl sok munka visszavesse a gyógyulást. Heti egy-két e-mail a legfontosabb ügyekről már bőven elegendő tájékoztatás gyanánt.

Természetesen kórházba kerüléskor is értesíteni kell a munkahelyet, amennyiben erre a beteg képtelen, a hozzátartozókra hárul a feladat. Egyrészt a betegszabadság, illetve a táppénz miatt fontos ez, másrészt így a benti kollégáknak sem kell találgatniuk, vajon mi történhetett a beteggel. Ezzel elkerülhető a halálhír-keltés, és az olyan alaptalan vádaskodások, amelyek munkakerüléssel próbálják megbélyegezni a távol lévő beteget.

A betegség közlése

Az, hogy miként kommunikáljuk a bajunkat, több mindentől függ, többek közt a személyiségünktől, konfliktuskezelési készségünktől, de nagy a befolyása a közvetlen főnök reakciójának, nyíltságának, a közvetlen munkatársak megnyilvánulásainak, a szervezet kultúrájának is - mondta a VGO kérdésére válaszolva Kiss Aranka, szervezet szakpszichológus. Ez utóbbi különösen meghatározó lehet abban az esetben, ha például a karrierépítésnek és a fittségnek magas értéke van egy cégnél, ekkor ugyanis sokkal nehezebb felvállalni a betegséget.

A betegség közlését különösen nehézzé teszi az is, ha eleve nehezen közölhető betegségeket kell bejelentenünk, úgymint pszichiátriai betegség, rák, gyógyíthatatlan betegség, vagy immunrendszeri betegség (AIDS). Furcsamód idetartozik a terhesség is, ami ugyan nem betegség, de a várandóság utolsó szakaszában a könnyített munka és a majdan kieső munkaidő miatt komoly hátrány érheti a kismamákat. A felmondástól való félelem szintén gátolhatja az őszinteséget, sokan úgy érzik, a betegség bevallásával csökken munkaerő-piaci értéke, mivel kímélés végett kevesebb feladatot osztanak rá.

Elterelő hadművelet

Gyakorta előfordul, hogy csoportos létszámcsökkentés vagy egyszerű kirúgás előtt sokan elterelő hadműveletbe fognak: megállapodnak titokban az orvossal, hogy időt és pénzt nyerjenek a betegszabadsággal, s közben nézzenek állás után. Ezek a turpisságok idővel aztán kiderülnek, s ezzel sajnos később azokat is büntetik, akik valóban betegként mentek el táppénzre.

Hazai felmérés a hiányzásokról

Főként a vidéki gyártó, és a kereskedelmi cégek tapasztalnak túl sok munkatársi hiányzást, legyen az igazolt (táppénzes), vagy igazolatlan távollét - derült ki a Trenkwalder Multiman Személyzeti Szolgáltató Kft. elemzéséből. Főleg a fizikai dolgozók - betanítottak és szakképzettek egyaránt - távolléte miatt kell újra tervezniük a cégeknek a munkaerő-kapacitást. Előfordul azonban, hogy a szellemi munkaerő - főleg adminisztratív, értékesítési területen - hiányzása borítja fel a rendet. A megkérdezett vállalatok egy év alatt átlagosan 10 nap/fő betegszabadságot tartanak reálisnak, ám közülük többen ennek a duplájával szembesülnek. Feltűnő, hogy a legtöbb hiányzó a férfiak közül kerül ki, életkorukat tekintve 26-35 évesek. A második legtöbbet hiányzó korcsoportba a 36-45 év közöttiek tartoznak.

Világgazdaság Online
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk