Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 8 éve

Hogyan lehet rábírni a dolgozókat a mozgásra?

A magyar társadalom közel fele egyáltalán nem mozog, szemléletváltásra van szükség, amiben a vállalatoknak kiemelt szerep jut. „Ösztönző programokkal, oktatással, eszközparkkal, helyi közösségek célzott támogatásával lehet előrelépni. A rendszeres testmozgás ugyanis beépíthető a mindennapokba” - mondta a HR Portálnak Tóth Valentin, a Coca-Cola HBC Magyarország kommunikációs igazgatója annak kapcsán, hogy a vállalat a fő támogatója a tízezer lépés kampánynak.

Tízezer lépés címmel a munkavállalók egészségtudatosságát növelő kampányt indított a budapesti Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham), amelynek a fő támogatója a Coca-Cola HBC Magyarország. Miért épp tízezer lépés lett a kampány elnevezése?

A kezdeményezés lényege, hogy mindenki tegyen meg napi tízezer lépést az egészsége megőrzése érdekében. Innen a név, ami azt is sugallja, hogy a rendszeres testmozgás beépíthető a mindennapjainkba. Például úgy, hogy a mozgólépcső vagy lift helyett a lépcsőt választjuk. Ezzel az alapgondolattal egyetértünk. Nemcsak azzal teszünk a szemléletmód-váltásért, hogy a kampány mellé álltunk, hanem azzal is, hogy a közelmúltban átmeneti fineszteremmé alakítottunk Budapesten egy buszmegállót, hogy a buszra várakozók mozgással töltsék az időt.

A fő cél a Magyarország a következő tíz évben tíz helyet előrelépjen a Világgazdasági Fórum versenyképességi rangsorában. Hazánk jelenleg a 148 vizsgált ország rangsorában az 50. helyen áll az egészség tekintetében. Mit gondol, mi lehet az oka, hogy ilyen rosszul áll hazánk?

Sok tényező befolyásolja egy társadalom egészségügyi állapotát. Tény, hogy nem mozgunk eleget és ez sokat ront a helyzeten. Egyébként ez nemcsak itthon probléma. Mára világszerte a halálos betegségek negyedik legsúlyosabb kockázati tényezője a mozgásszegény életmód, ami pénzben kimutatható társadalmi és gazdasági károkat okoz. Az összköltséget a szakértők Európában évi 31 milliárd euróra becsülik.

Mit lát a legfőbb akadályozó tényezőnek?

Mivel a mozgáshiányt látjuk az egyik legnagyobb problémának, ezért az ehhez kapcsolódó legkomolyabb nehézség a szemléletmód váltás. Ha azt nézzük, hogy a rendszeres testmozgás gondolata és gyakorlata társadalmi szinten sok évtizeden át kimerült egy közös mosolyban a tévétorna láttán, nem meglepő, hogy még nem vagyunk annyira aktívak testmozgásban, mint azok a társadalmak, ahol ez már régóta a kultúra része. A Coca-Cola Testébresztő programot tíz évvel ezelőtt éppen azért indítottuk el, hogy segítsük a változást. Az eredmények azt mutatják, hogy van fejlődés, mert mostanra több mint 3 millió embert mozgattunk meg.

Ez tényleg csak a dolgozók szemléletmódján múlik vagy egyéb tényezőkön is? Figyelmen kívül hagyható-e az egészségügy helyzete, az európai viszonylatban alacsony fizetések, amikor az egészségesebb életről, magasabb életszínvonalról beszélünk?

Természetesen van összefüggés a magasabb életszínvonal és az egészségesebb életmód között, de a tízezer lépés kampány nem megy ennyire messzire. Mi is csak azt mondjuk, hogy a rendszeres testmozgás törődést jelent az egészségünkkel és ez nem pénzkérdés.

Hazánkban mindössze 1,5 millió ember sportol rendszeresen, a lakosság 44 százaléka pedig soha nem végez testedzést. Hazánkban a felnőtt lakosság mintegy 65 százaléka túlsúlyos vagy elhízott. Összességében több mint ötmillió magyarnak van súlytöbblete - derült ki az országos táplálkozási és tápláltsági állapotvizsgálatból. Magyarországon az 1980-as években még 55 százalékos volt a súlytöbblettel élők aránya. 1988-ban a felnőtteknek 16 százaléka számított elhízottnak, 2014-re azonban arányuk megduplázódott. Mit tehet egy vállalat a mozgásszegény életmód ellen?

Ha a társadalom majdnem fele egyáltalán nem mozog, az azt jelenti, hogy nagyon nagy feladat a gondolkodásmód formálása. Az biztos, hogy a vállalatoknak kiemelt szerep jut ebben: ösztönző programokkal, edukációval, eszközparkkal, helyi közösségek célzott támogatásával lehet előrelépni.
Tóth Valentin szerint nagyon nagy feladat a szemléletformálás

Kérem, meséljen a Coca-Cola HBC Magyarországnál működő programokról és azok eredményeiről. Hogyan támogatják az egészséges életmódot?

Tíz évvel ezelőtt indítottuk el a Coca-Cola Testébresztő, amely mára az ország legnagyobb vállalati aktív életmód programjává nőtte ki magát. A programmal a tudatosabb egészségszemlélet kialakítása, rendszeres testmozgás és aktív, sportos életmód népszerűsítése a célunk. Eddig 3,3 millió embert mozgattunk meg 570 sportprogramon. A versenyek távját összeadva 4 500 000 kilométert futottak és 2 800 000 kilométert kerékpároztak összesen a résztvevők, 303 000 órát pedig aerobic-foglalkozásokon töltöttek.

Nagyon örülök, hogy már a helyi közösségek szintjén is megjelentünk a programmal: nemrég adtuk át az idén először meghirdetett Coca-Cola Testébresztő Díjat, amit a saját közösségük megmozgatásáért sokat tevő pályázók nyertek el a szakmai zsűri döntése és közönség szavazatai alapján.

A program 2007 óta fut a saját dolgozóink körében: ingyenes sporteseményeket és saját Coca-Cola Testébresztő termet biztosít a vállalat. Emellett az irodai környezet kialakításában is megjelenik a mozgás gondolata, például az előtéri ital-automatáinknál szobabicikliken tekerhetnek a szünetet tartó kollégák. Ha pedig belső konferenciát szervezünk, a programba mindig beépítjük a mozgást. Büszkék vagyunk arra, hogy idén májusban elnyertük Magyarország legsportosabb cége kategóriában a Kihívás napja díjat.

A program mellett kiterjesztett orvosi vizsgálatot biztosítunk minden munkatársunk számára. És az is célul tűztük ki, hogy a vállalati étkezde menüjében egészséges ételek is szerepeljenek és fontosnak tartjuk az ergonomikus munkakörnyezetet is.

Mi jelentett kihívást a programok során?

Ugyanaz, ami társadalmi szinten is: a mozgásra ösztönzés, elérni, hogy a munkatársak akarjanak mozogni.

Hogyan tudták rávenni őket a mozgásra?

Úgy tapasztaltuk, hogy akkor vagyunk eredményesek, ha felkaroljuk a dolgozói kezdeményezéseket és elérjük azokat a kollégákat, akik képesek a többieket is motiválni. Spinning, túrázás, foci kupa, közös pecázás, vagy épp squash kupa támogatása, csak néhány példa a dolgozói kezdeményezések felkarolására.

Miért tartják fontosnak, hogy egy ilyen kezdeményezés mögé álljanak?

Az egészségmegőrzés mellett ezeknek a kezdeményezéseknek közösségformáló szerepük is van.

Miért éri meg ezzel a vállalatnak foglalkoznia? Többet ér egy egészséges dolgozó a vállalatnak? Vagy a tehetségekért folytatott versenyben oly fontos szerepet játszó munkáltatói márka miatt? Esetleg a befektetés megtérülése, hiányzásokból és az orvosi kezelésekből fakadó költségek csökkenése miatt éri meg a cégnek?

Is-is. Természetesen munkáltatói oldalon nem mindegy, egy munkavállaló hány napra esik ki a munkából betegség miatt, de nem csupán erről van szó. Visszatérő tapasztalat, hogy a fizikailag jó állapotban lévő kollégák jobban teljesítenek. Egyértelműen látszik, hogy az Y-generáció számára fontos szempont a munkahelyi környezet és az is, hogy a munkaadó milyen rekreációs csomagot nyújt, úgyhogy ennek van szerepe a munkáltatói márkaépítésben is.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk