kapubanner for mobile
Szerző: Buzás Judit
Megjelent: 13 éve

Hogyan működhet sikeresen egy családi vállalkozás?

Ezzel a címmel rendezett konferenciát a múlt héten a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület. A konferencia központi kérdése az volt, hogyan lehet generációról generációra tovább örökíteni a családi vállalkozásokat, milyen kihívásokkal kell szembenéznie a következő nemzedék képviselőinek.

A családi vállalkozások jelentőségét jól mutatja, hogy a fejlett piacgazdasággal rendelkező országokban a munkavállalók 60 százalékát ők foglalkoztatják és a GDP nagyobb részét ezek a cégek adják. Magyarország esetében is kiemelt szerepet töltenek be a gazdaságban. Az utódlás kérdése, az ezzel összefüggő helyzetfelismerés és új jövőkép megtervezése pedig azért is fontos feladat, mert a generációváltást 3-ból mindössze 1 cég éli meg zökkenőmentesen.

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) felismerve, hogy több olyan hazai vállalat is van, ahol hasonló szituációval találják, találták magukat szemben a tulajdonosok, számos magyar családi vállalkozót hívott meg a rendezvényre, hogy véleményt cserélhessenek és tanulhassanak egymás tapasztalataiból.

A konferencián több személyes történet hangzott el arról, hogyan választanak utódot a vezetői székbe, milyen szerepe van az intuíciónak a döntéshozatalban, hogyan lehet saját vállalkozást vezetve összehangolni a munkát a magánélettel. Mindezt őszintén és hitelesen, hazai családi vállalkozások vezetőitől, tulajdonosaitól.


"A legfontosabb feladatunk az értékmentés"



A hazai családi vállalkozások java részét a rendszerváltás körüli években, az 50-es évek végén született generáció tagjai alapították, akiknek lassan át kell adniuk a stafétabotot. "De be kell látnunk azt is, hogy a fiatalok - ahogyan Dr. Rudas László, az Egyesület elnöke fogalmazott - úgy nem tudják, ahogyan mi tudtuk". Ennek több oka is van: egyrészről megváltozott a külső gazdasági környezet, amelyekben a vállalkozásoknak létezniük és boldogulniuk kell, másrészt, ők már másfajta tudással, attitűddel, kompetenciákkal rendelkeznek.

Egy, a Családi Vállalat Akadémia - a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület oktatási és kutatási bázisintézménye - által készített felmérés tanulságai szerint a hazai cégek jó úton haladnak az átadás-átvétel folyamatában, többségük nem tervezi a cége eladását. De ugyanilyen kevesen foglalkoznak azzal a gondolattal is, hogy esetleg nem-családtag vezetőt vonjanak be a vállalat irányításába, pedig jól átgondoltan ez az út is járható. Gelléri Péter, a kutatás vezetője szerint a legfontosabb készség ilyen esetben, hogy a behozott vezető "tudjon a gazda szemével nézni".

Így történt a Kürti család esetében, ahol azzal a dilemmával szembesültek, hogy a NextGen - a következő generáció -, "kapitány lesz-e egy kis hajón, vagy másodtiszt egy nagy hajón". Az informatikai terület, amelyen a cég tevékenykedik, és amelyen a versenyképesség és a szaktudás a legfontosabb, azt indokolta, hogy az utóbbi mellett döntsenek. Így a vállalat vezérigazgatójának egy kiváló informatikai szakembert, nem családtagot, Kmetty Józsefet nevezték ki. Ahogyan Kürti Sándor fogalmazott: "örökbe fogadtunk az ügyvezetőt". Fia, Kürti Tamás pedig az üzletfejlesztésen kezdett el dolgozni.

Hasonló kérdéseket vet fel a testvérek együttműködése, helye a családi vállalat vezetésében. Erről a Purnhauser testvérek, a Hauser Magyarország Kft. vezetői meséltek. Egyikőjük geográfusnak készült, a másik műszaki végzettséget szerzett. Tanulmányaik befejeztével mégis mindketten úgy döntöttek, hogy megosztva a feladatokat, a családi vállalkozásban kamatoztatják tudásukat. Visszatekintve úgy látják, hogy a közös (és sokszor embert próbáló) külföldi biciklitúrák sokat segítettek abban, hogy megismerjék egymást és közösen tudjanak gondolkodni. Azóta is évről-évre elutaznak valahová, távol a munkahelyüktől, hogy letisztuljanak bennük a mindennapok történései és tisztábban lássák a jövőt. "Ilyenkor szinte maguktól megszületnek a megoldások a felmerülő kérdésekre, az előttünk álló feladatokra" - mondják.

A hölgyek (édesanyák, lányok, feleségek) sincsenek könnyű helyzetben, amikor bekerülnek a családi cégbe. Mindennapi feladataik során előfordulhat, hogy szerepzavarba kerültek - főként eleinte, amikor még újak a vállalatban. Ivanics Zitának, az Ivanics Autópark Kezelő Kft. tulajdonosának például azon túl, hogy a cégben a saját helyét kereste, az édesapjával, mint főnökkel is meg kellett találnia a közös hangot az új helyzetben, hiszen amíg otthon természetes volt a kedveskedő megszólítás, addig a munkahelyen ugyanez nem működött. Zitának sokat segített a jogi diploma megszerzése, hiszen a saját maga által választott szakterület - azon túl, hogy hasznos volt a cég számára - megadta azt a magabiztosságot is, ami miatt mind az édesapja, mind pedig az alkalmazottak munkatársként, a cég részeseként (és nem csak mint a tulajdonos lányára) tekintettek rá.

Béres Klára, a Béres Zrt. kommunikációs igazgatója is a szakmaisággal vívta ki magának a családi cég vezetésének elismerését. Igaz, eleinte csak legyintettek rá, amikor kommunikációval akart foglalkozni, mondván "Klárikának ez a hobbija". Az évek során azonban bebizonyította, hogy ez a terület jóval több annál - a vállalat alakításának, megítélésének, professzionalizmusának egyik kiemelten fontos eszköze. Szintén fontos döntés a családi vállalkozásokban - az új generáció megváltozott stratégiájához, szemléletéhez alkalmazkodva - a vagyon átstrukturálásának kérdése.

Az, hogy miként lehet megőrizni, és tovább gyarapítani a családi cég értékeit és milyen utat válasszanak ehhez. Joó Attila, a Ganz Univerzál Zrt. ifjú vezetője például a korábbi hagyománytól, édesapja elképzeléseitől eltérően a pénzügyi befektetés mellett döntött.

Nincs azonban jó, vagy rossz válasz. Minden családnak magának kell megtalálnia a megoldást arra, hogyan folytatják tovább a szülők által alapított vállalkozást. A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesületének célja, hogy támogassa a hosszú távon felelős családi vállalatok gazdasági és társadalmi értékteremtését, valamint hogy fejlessze az együttműködést - regionális és nemzetközi szinten egyaránt.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk