Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 11 éve

HR és informatika: jön a Twitter őrület?

A legújabb internetes trendeket, a web2 kínálta lehetőségeket a vállalatok is igyekeznek kihasználni (leginkább a Twitter népszerűsége növekszik), a web2 technológiák köré épülő állások száma ezért tovább nő. A HR informatikán belül a rendszer specifikációkhoz értő szakembereket keresik elsősorban. A termékek testre szabását a HR-eseknek és az IT-s csapatnak közösen kell létrehoznia, ez a legnagyobb kihívás.

images

Egy friss, 280 ezer ember megkérdezésével készült egyesült királyságbeli felmérés szerint azoknak a cégeknek a száma, amelyek olyan szakértőket toboroztak, akiknek a feladata e-kereskedelmi oldal létrehozása volt, 19 százalékkal nőtt 2013 első negyedévében - cikkezett az Online Recruitment állásportál. Már a kis üzletekre is egyre inkább jellemző, hogy internetes tevékenységet folytatnak annak érdekében, hogy versenyképesebbé váljanak.

A cégek internetes jelenléte ma már elkerülhetetlen - hangsúlyozta a HR Portálnak nyilatkozva Fehér Erika, a Turlington Consulting Group (TCG) vezető tanácsadója. A legkisebb vállalkozó is tudja, hogy ahhoz, hogy információkat tudjon magáról közölni, fent kell lennie az interneten: honlapot kell készíttetnie vagy készítenie, és a céges facebookos, illetve linkedInes jelenlét is egyre gyakoribb, hiszen egyfajta sales eszközként funkcionál. "Ezzel kapcsolatban a legfrissebb tapasztalatunk, hogy a cégek nem nagyon ismerik azokat az informatikai eszközöket, amelyekkel olcsón, saját maguk is el tudnák készíteni saját honlapjukat, illetve hogy a facebookos jelenlét következetességet, napi frissítéseket kíván, és a követők érdeklődését csak rendszeres, adekvát posztokkal lehet fenntartani - tette hozzá a szakember.

Informatikai trendek

A brit kutatás során azt is megvizsgálták, hogy milyen informatikai munkák a legkeresettebbek manapság. A 3D tervezési munkákhoz értő szakemberek iránti kereslet például kezd visszaesni az otthoni 3D nyomtatók megjelenésével. Az alapvető web 2.0 technológiák népszerűségének növekedésével ugyanakkor nő a kereslet az ilyen típusú weboldalakra. A web 2.0 technológiák köré épülő állások száma ezért tovább nő: a HTML5-fejlesztők száma 20 százalékkal emelkedett, a CSS-szakértői állásoké 15 százalékkal, a PHP-hez értőkből 9 százalékkal vettek fel többet, a jQuery állások 7 százalékkal nőttek, míg a MySQL-fejlesztő állások iránt 3 százalékkal volt nagyobb kereslet, a Wordpress fejlesztők iránt pedig 20 százalékkal nőtt a szóban forgó negyedévben.

A legújabb internetes trendeket, a web2 kínálta lehetőségeket a vállalatok is igyekszenek felhasználni - bár azért ez korántsem mondható általánosnak, és a vállalat nagysága, a tevékenységi szegmens is nehezen általánosítható: nagymértékben függ a szervezet kultúrájától, illetve a vezetés modernitásra való fogékonyságától - hívta fel a figyelmet Fehér Erika. Ez a felület a szervezet specifikált igényei szerint lehet egyszerűbb (például képzési jelentkeztetést, dokumentumtárolást, tartalommegosztást lehetővé tevő olyan rendszer üzemeltetése, amellyel a szervezet már rendelkezik (például Microsoft Share Point), de komplexebb, kapcsolattartást, közösség kialakulásának (fórum) igényét is lehetővé tevő alkalmazás (zárt rendszerű, különböző hozzáférésekkel rendelkező, például Wordpress alkalmazásra épülő felület).

Az Android operációs rendszer terjed szerte a feltörekvő országokban, amit az Apple ki is használ. Az Android programozói, illetve fejlesztői állások több mint 20 százalékkal emelkedtek, míg az iPad és iPhone fejlesztői munkahelyek kevésbé látványosan növekedtek, 11 illetve 5 százalékkal. Pataki Géza, a Kelly Services üzletágvezetője lapunknak elmondta: az okostelefonok megjelenése óta tapasztalható az a trend, hogy a web 2-es eszközök személyi számítógépről vagy notebookról történő megtekintése csökken, és az okostelefonokon keresztüli megnyitások száma növekszik. Éppen ezért az álláskereső mobilalkalmazások megjelenése és elterjedése gyakorlat lehet a jövőben - hívta fel a figyelmet a szakember. Mindez pedig tovább növeli a mobil rendszereket kezelni és fejleszteni tudó szakemberek iránti igényt.

A Twitter felé fordulhatnak a vállalatok

Érdekesség, hogy míg a Twitter népszerűsége növekszik, addig a Facebooké visszaesik az legfrissebb adatok szerint. Ugyanakkor a jelek szerint a marketingesek kezdenek elfordulni a közösségi portáloktól és visszatérnek az e-mail marketinghez. A Forbes információi szerint a Twitter túlszárnyalta a Facebookot a mobil hirdetéseket illetően, és a Marketing Land nem hivatalos elemzése szerint az idei Super Bowl amerikai futball világbajnokság döntőjén szintén a Twitter jött ki győztesként, amikor megvizsgálták, hányszor tettek említést az egyes közösségi oldalakról. Ez a trend tükröződik a legújabb felmérésben: míg a Twitterrel kapcsolatos munkák 18 százalékkal nőttek, addig a Facebook szakértői állások száma 4 százalékkal visszaesett.

Pataki Géza is úgy látja, hogy a Twitterben még lehetnek nagy tartalékok, hiszen annak ellenére, hogy 2010-ben a világ leglátogatottabb oldala volt, Magyarországon nem terjedt el, holott a céges hirdetések száma ezen a felületen globális szinten tovább nőtt az elmúlt időszakban. Ez elsősorban azoknak lehet segítség, akik nemzetközi karrierben gondolkodnak.

Közösségi oldalak: ne ad-hoc jelleggel foglalkozzunk velük

A szakember hangsúlyozta: a magyar piacon jelenlevő multinacionális cégek az utóbbi időben előszeretettel nyúlnak a Facebookhoz (ez egyben nemzetközi trend is), mint a jelölt és utánpótlás megnyeréséhez szükséges eszközhöz. Vannak olyan multinacionális cégek, akik az Y generációs jelöltek és frissen végzettek megszólításához már ezen a közösségi oldalon hozzák létre karrieroldalukat, mivel ezzel egyszerre tudják toborzási szempontból a jelöltek érdeklődését felkelteni a vállalat iránt, mint márkanév és mint munkáltató.

A fejvadász oldalon továbbra is Szent Grálnak tekinthető a LinkedIn, amely a hazai szakemberek körében is egyre népszerűbb. A magyar felhasználók létszáma ugrásszerűen nőtt meg az elmúlt fél évben (150 ezerről 300 ezerre), és ez a növekedés, ha ütemében lassul is, de a népszerűségének további növekedése a jövőben is várható. Ennek hasznát a Kelly Servicesnél abban látják, hogy a jelöltekkel történő direkt kapcsolatépítést, és kapcsolatfelvételt nagyban megkönnyíti és lerövidíti.

Napjainkban a legtöbb nagyvállalatnál elvárt, hogy legyen Facebook, LinkedIn vagy éppen Youtube vagy Twitter oldala. A hazai kis- és középvállalatoknál ez a szám elenyésző, ha van is, sajnos nem pontosan definiált, hogy kinek a hatásköre foglalkoznia vele, és sajnos, ha foglalkoznak vele, akkor sem optimalizáltan, szervezetten, hanem csupán ad- hoc jelleggel, holott a belső utánpótlás és kinevelés, a hosszú távú célok elérése szempontjából kulcskérdés, hogy a tehetségeket minél hamarabb állományba vegye egy szervezet.

HR-informatika: milyen szakembereket keresnek?

Ami az informatikai munkákat illeti, ma idehaza továbbra is a nemzetközi cégek szolgáltató központjaiba (SSC-k) keresnek a legnagyobb volumenben munkavállalókat. Ide elsősorban legalább egy (angol) de inkább két európai idegennyelv magas szintű ismeretével várnak jelölteket. A szakmai területek szerteágazóak, a telefonos ügyfélszolgálati munkakörtől, a beszerzésen át, egészen a pénzügyi-számviteli területtel bezárólag várnak szakmai háttérrel, vagy juniorok esetében akár releváns szakmai tapasztalat nélkül jelentkezőket, egyetlen szigorú feltétel a kiváló idegennyelvtudás - emelte ki Pataki Géza. A szolgáltató központokon túl az informatikai végzettségűek kelendőek a piacon, ma Magyarországon ilyen jellegű pozíciókból túlkínálat van (elsősorban fejlesztői területen).

Fehér Erika szerint a HR informatikán belül a rendszerbevezetésekhez, rendszer specifikációkhoz értő szakembereket keresik elsősorban. A cégeknek olyan munkatársakra van szükségük, akiknek van HR-es tudásuk, és van tapasztalatuk HR-informatikai rendszer bevezetésben. Mivel azonban jelenleg a fejlesztések ezen a területen is korlátozottak főként a gazdasági helyzet miatt, a keresések száma elenyésző. Emellett a projektek megvalósítását menedzselő projekt menedzserek is értékesek a cégek számára.

A TCG-nél a HR informatikai támogatásán alapvetően azokat az IT-szoftvereket értik, amelyek egy vállalatban a meglévő HR-funkciók adatkezelésére, működtetésére szolgálnak, ezek közül a legelterjedtebbek:

  • személyzeti nyilvántartó rendszer
  • bérszámfejtő rendszer
  • munkaköri rendszer, munkakör-értékelés
  • teljesítmény-értékelés
  • toborzás
  • szervezetfejlesztés
  • e-learning
  • képzés szervezés
  • karrier menedzsment

    HR-esek és informatikusok: közvetíteni kell közöttük

    Míg valamilyen bérszámfejtési rendszerrel gyakorlatilag minden cég rendelkezik (hacsak nem külső cég végzi ezt a típusú tevékenységet), a komplex, egymásra épülő, adattartalmakat és folyamatokat is kezelni tudó rendszerek (például SAP, Oracle) csak nagyvállalatok számára elérhetőek. Ezek a rendszerek alapvetően nagy létszámú, főként termelésben működő nagyvállalat számára használhatóak jól. Ezeknek a termékeknek a testre szabását a vállalat HR-eseinek és a bevezetést támogató IT-s csapatnak közösen kell létrehoznia. A legtöbb esetben ez a pont a bevezetések achilles sarka: a HR-eseknek jól kell tudnia definiálniuk, hogy mit is várnak el a rendszertől, az IT-s kollégáknak pedig meg kell találniuk erre a fejlesztési megoldásokat. Sok probléma származik ebben a szakaszban abból, hogy mivel egy ilyen rendszer bevezetése általában csak egyszer jut a HR-esek osztályrészéül, nem rendelkeznek kellő tapasztalattal az arányos fejlesztési/működési elképzelésekkel kapcsolatban.

    A bevezetést támogató IT-kollégák természetesen másik "szemüvegen keresztül" nézik a fejleményeket: anélkül, hogy igazságtalan sztereotípiákkal vádolnánk őket, van bennük némi késztetés a jól bevált megoldások ajánlására, illetve mivel ők nem HR-es szakemberek, nem mindig sikerül pontosan megérteni az igények HR-szakmai tartalmát. A két projekt team közötti kommunikációt nagyon jól segítheti olyan tanácsadói/szakértői csapat, akik magas szintű HR-szakemberek, de vettek már részt HR-informatikai rendszer bevezetésében, és képesek a HR-szakmát az IT nyelvére lefordítani.

    Ezek a HR-rendszerek alapvetően a vállalaton belül működnek, a "külvilág" számára - talán a toborzási funkció kivételével - láthatatlanok. A legtöbb vállalat ma már valamilyen formában megjeleníti a betöltendő állásokat, illetve lehetővé teszik a honlapon keresztül történő jelentkezést, amely egyszerűbb esetekben egy email címet közöl, ahová anyagainkat elküldhetjük, de igényesebb, komplexebb formában egy jelentkezési felület, melyet kitölthetünk, illetve anyagainkat feltölthetjük.
    • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

    A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk

    Iskolapadba ültetheti a vezetőket a mesterséges intelligencia forradalma

    A generatív mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankvilágot és új lehetőségek sokasága nyílik meg a pénzintézetek és ügyfeleik előtt.... Teljes cikk

    Pánik és potenciál: Mit tanultak a dolgozók a mesterséges intelligenciáról 2023-ban?

    A mesterséges intelligencia eddig is jelentős hatással volt a munkánkra, és a jövőben is komoly változásokat eredményezhet. Lássuk, milyen... Teljes cikk