kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Így keresnek állást a magyarok

A legtöbb álláskereső először az ismerősökhöz fordul, az internet inkább a fiatalok körében népszerű - állapítja meg a Workania.hu kutatása. Egy uniós jelentésből pedig az derül ki, hogy hazánkban elmarad a magasabb végzettségűek elhelyezkedési statisztikája az Európai Unió átlagától.

images

A magyar lakosság 18 százaléka keresett aktívan állást az elmúlt egy év során. Legtöbbjük a fiatal generációból került ki: a megkérdezett 18-24 éves válaszadók 39 százaléka, a 25-34 évesek 24 százalékaa keresett valamilyen munkát az azt megelőző egy év során - derül ki a Workania.hu internetes állásportál reprezentatív kutatásából.

Érdekes adat, hogy a megkérdezett diákok 46 százaléka, míg a munkanélkülieknek 77 százalékaa keresett aktívan állást 2009 és 2010 novembere között. 19 százalékuk nyilatkozta azt, hogy tervezi vagy számít rá, hogy állást fog keresni a közeljövőben.

A diákok mintegy fele gondolja úgy, hogy munkalehetőség keresését folytatni fogja, a munkanélküliek 76 százaléka tervez aktív álláskeresést a következő 12 hónapban. A 18-24 évesek 40 százaléka válaszolt úgy, hogy mindez a tervei között szerepel.

A Workania azt is megvizsgálta, hogy az aktív álláskeresők milyen forrásokat vesznek igénybe a munkakeresés során, illetve történt-e változás e tekintetben az előző évekhez képest. Az eredmények alapján elmondható, hogy míg 2008-ban a megkérdezett aktív álláskeresők 47 százaléka vette igénybe a családtagokat, barátokat, vagy az ismerősök hálózatát, mint információforrást, 2010-ben már 58 százalékuk folyamodott az álláskeresés e formájához.

A nyomtatott hirdetéseket a megkérdezettek 55 százaléka figyelte rendszeresen 2008-ban, 2010-ben 60 százalékuk. A munkaügyi hivatalnál álláskeresés ügyében a megkérdezett álláskeresők 29 százaléka járt 2008-ban, 39 százalékuk tavaly.

Az internetet az összes álláskereső harmada használta 2008-ban, 34 százaléka 2010-ben. A rendszeres internet hozzáféréssel rendelkező álláskeresők körében a világhálót már a megkérdezettek 60 százaléka használja.

Az internet a fiatalabb álláskeresők körében a legnépszerűbb: a 18-24 évesek 64 százaléka, a 25-34 évesek 54 százaléka, a diplomás álláskeresők 59 százaléka, a főiskolai/egyetemi hallgatók 70 százaléka jelölte meg elsődleges álláskeresési forrásként az világhálót.

Ehhez képest a 45-54 évesek 68 százaléka és a szakközépiskolai végzettséggel rendelkezők 60 százaléka elsősorban a nyomtatott újsághirdetéseken keresztül igyekezne új állást találni.

A személyes kapcsolati hálók fontossága pedig leginkább a kisebb településeken mutatkozik meg: 20-50 ezres városban lakók 75 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elsősorban ismerősökön keresztül próbálkozna a munkakereséssel.

A magasabb végzettségűeknek a legnehezebb elhelyezkedniük

Az Európai Unió átlagától messze elmaradva, Magyarországon vannak a legrosszabb helyzetben a magasabb végzettségű munkakeresők: a sikeres álláskeresőknek ugyanis csupán 12 százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel. Ez a mutató Írországban 37 százalék - világít rá egy uniós jelentés.

A foglalkoztatottság Magyarországon, 2000-2009 között még mindig messze elmarad az Európai Unió átlagától, erős sereghajtónak bizonyul. A jelentés szerint leginkább a középfokú végzettséggel rendelkezők pályázhatnak sikeresen állásra, a magasabb végzettségűek elhelyezkedési esélye kisebb.

A jelentés szerint a munkanélküliség a fiatalok körében is folyamatosan nő, egyes országokban a 15-24 éves korosztályban elérte a 30 százalékot.

"A munkanélküliség emelkedése, valamint az újra-elhelyezkedés lehetőségének korlátolt volta miatt megnőtt a hosszú távú munkanélküliség kockázata is. A jelentés szerint az elmúlt évben kevesebben találnak munkát, mint korábban, ugyanakkor Magyarországon növekedés figyelhető meg a munkaerő kereslet terén" - mondta Széll Klára karriermárka építési tanácsadó.

Egy KSH jelentés szerint a munkanélküliek 54,1 százaléka egy éve vagy annál régebben keres állást. A munkanélküliség átlagos időtartama 18,8 hónap, 2,5 hónappal hosszabb az egy évvel korábbinál.

Kevesen irányítják tudatosan karrierjüket

Széll Klára szerint a szürke statisztikák javításához előre tervezésre van szükség. A karrierjüket tudatosan irányítók számára elengedhetetlen ehhez, hogy megalkossák saját karriermárkájukat, és megfogalmazzák egyéni szakmai küldetésüket és iránytűként használják.

Ennek ellenére Magyarországon még mindig kevés az a felsővezető, aki proaktívan építi fel saját karriermárkáját. Sok felsővezető hosszabb kényszerszabadságra megy miután elveszette állását, vagy épp magánzóként vállal el kisebb-nagyobb projekteket, amíg munkát keres.

"Lehetséges karrierünket reaktívan működtetni, vagyis akkor keresni állást, amikor elveszítettük az előzőt, és elfogadni az elsőt, ami megfelelő egzisztenciával kecsegtet. Lehetséges intuitív módon a megfelelő állást kivárni és azt választani. Ám jelen korunkban, amikor a válság érinti a felsővezetői réteget is, érdemes tudatosan, proaktívan kézbe venni karrierünk irányítását azzal is, hogy megfogalmazzuk egyéni szakmai küldetésünket" - hangsúlyozta a karriermárka építési tanácsadó.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk