Gyimóthy Éva Szerző: Gyimóthy Éva Megjelent: 5 éve

Így toboroznak az autógyárak Magyarországon

Gőzerővel folyik a toborzás a milliárdos beruházással bővített, létrehozott autógyáraknál. Hatalmas felelősség van a HR-eseken, hiszen a világszínvonalú gyártáshoz magasan kvalifikált munkaerőre van szükség, a siker a kiválasztáson áll vagy bukik. Van ahol a speciális tudást igénylő munkakör, máshol a terem hiánya keseríti meg a HR-esek hétköznapjait. A portálunkat az autógyárak személyzeti vezetői avatták be a háttérben zajló munkáról.

Rozman Richárd
Az Audi Hungária 2010 végén 6138 munkatársat foglalkoztatott. A termelésben közvetlenül résztvevő dolgozók hatvan százaléka szakmunkás végzettségű, negyven százaléka a szakmája mellett érettségivel is rendelkezik. Az adminisztratív területeken dolgozók, mint például motorfejlesztés, gyártástervezés, személyügy, pénzügy és a termelő területeken dolgozó nem fizikai munkatársak esetében több mint 60 százalék a felsőfokú végzettségűek aránya - tájékoztatta lapunkat Rozman Richárd, az Audi Hungária személyügyi igazgatója.

Hozzátette: mivel az Audi Hungaria 2013 végéig, mintegy 900 millió eurós beruházással (252 milliárd forint) egy a teljes gyártási folyamatot végző járműgyárrá bővül, a vállalat az így megnövekedett termelési befogadóképességéhez 1.800 munkahelyet létesít Győrben.

Az épülő kecskeméti Mercedes-Benz gyár létszáma hétszáz főben tetőzött 2010 végén, az emberek folyamatos felvételével a képzési szint aránya is változik. - Idén megközelítőleg 1 300 új munkatársat veszünk fel - tájékoztatta lapunkat Ulrich Jäger, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. személyzeti igazgatója.

Az Opel hatszáz főt foglalkoztat hazánkban, amelynek 24 százaléka felsőfokú végzettségű, ők a mérnökök, közgazdászok, logisztikusok, 76 százalékuk pedig szakirányú (gépészeti) középfokú végzettséggel rendelkezik. A szentgotthárdi gyárban folyamatosan nő a foglalkoztatottak száma, az idei esztendőben még mintegy száz fővel - közölte Molnár Csilla, a GM Powertrain-Magyarország Kft. személyzeti igazgatója.

Ilyen szakembereket várnak az autógyárak

Mindhárom autógyár középfokú és felsőfokú végzettséggel rendelkező munkatársakat is keres. Az Audi elsősorban autóipari szakmával rendelkezőket, ezen belül is a legnagyobb számban autógyártókat, autófényezőket, karosszérialakatosokat és autószerelőket vár. Továbbra is állandó a kereslet vállalatnál a felsőfokú végzettségűek iránt, főként gépészmérnök, villamosmérnök, közlekedésmérnök, műszaki menedzser szakirány iránt - tájékoztatott Rozman Richárd. A műszaki és gazdasági végzettségű munkatársak toborzása jelenleg is folyik, pályakezdőket és szakmai tapasztalattal rendelkezőket egyaránt keresnek. A nagyberuházástól függetlenül is vannak nyitott pozíciók, ahova várják a szakembereket, ilyen bővülő szakterület például a motorfejlesztés, a gyártástervezés, vagy a szerszámgyár - tette hozzá a HR igazgató.

Az épülő Mercedes-gyár valamennyi területére keresnek embereket, így például a karosszériaüzembe: berendezéskezelőt, minőségbiztosítási munkatársat, bádogost, termelési csoportvezetőt és művezetőt, a szereldébe: szereldei csoportvezetőt és munkatársakat utómunka területre, a logisztikára: Supply Chain menedzsert és munkagazdálkodási szakembert, továbbá karbantartókat, minőségbiztosítási szakembereket és tapasztalattal rendelkező termelési munkatársakat is keresnek - sorolta Ulrich Jäger személyzeti igazgató.

Az Opel az idén elsősorban (gépész)mérnök felvételét tervezi, de keresnek karbantartókat, logisztikusokat, közgazdászokat is, a későbbiekben pedig a termelési területekre is várnak jelentkezőket - emelte ki Molnár Csilla.

Hogyan oldják meg a létszámbővítést az autógyártók?

Molnár Csilla
Az autógyárak eltérnek a tekintetben, hogy bevetnek-e HR tanácsadókat a jelültek szűrésére, ahogy a HR eszközök alkalmazása is eltérő. A Mercedes együttműködik a Kecskeméti Munkaügyi Központtal és más toborzó cégekkel is a jelöltek előszűrésekor, ahogy az Opel is igénybe kívánja venni egy külső tanácsadó cég segítségét. Az Audi viszont maga vezényli le a teljes toborzási folyamatot a munkaügyi központtal karöltve, bár meg kell említeni, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a szakember-utánpótlásra.

Az Audi-gyár bővítésének tavaly szeptemberi bejelentése óta érezhetően megnövekedett a beérkező pályázatok száma - tapasztalják a személyzeti osztályon. A toborzást az Audi személyügyi munkatársai hirdetések által, állásbörzéken való megjelenés és oktatási intézményekkel tartott szoros kapcsolat révén oldják meg. A pályázók egy önéletrajz alapú előszűrés után egy interjún és egy Assessment Centeren (Értékelő Központ) mérettetnek meg. A vállalat számít partnerei támogatására, így például az Audi Hungaria Belső Égésű Motorok Tanszékére, a Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központra. Ezen túl a cég igyekszik tenni a toborzás és szakemberképzés érdekében, amelyben stratégiai partnerük az Audi Akademie Hungaria.

A Mercedesnél a kiválasztást toborzóik és szakembereik végzik. Ezen felül természetesen álláshirdetésekkel, toborzó rendezvényekkel és új weboldalukkal (www.mercedes-benz.hu) hívják fel magukra a figyelmet. Azokat, akik megfeleltek az elvárásoknak, meghívják egy "Kiválasztó napra", ahol a pályázók a klasszikus interjúk mellett az adott állástól függően teszteket is kitöltenek. - Pillanatnyilag egy hónapban megközelítőleg 16 ilyen "kiválasztó napot" tartunk és naponta negyven pályázót hívunk meg. Ez a szám folyamatosan növekszik - avatott be a részletekbe a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. személyzeti igazgatója.

Az Opel személyzeti vezetője is pozitív tapasztalatokról számolt be: - Ha meghirdetünk egy pozíciót, akkor másnap 30-40 önéletrajz érkezik hozzánk, amely meghaladja várakozásainkat, ráadásul többségük jó kvalitású, ígéretes szakember - mesélte Molnár Csilla. A többkörös interjúkon szakmai vezetők, külföldi vezetés is jelen szokott lenni, a döntést is közösen hozzák meg.

Nem mindenhol elvárás a német nyelv ismerete

Az autóiparban csak magasan vagy jól képzett munkaerő foglalkoztatható, ezért kulcskérdés, hogy a szakképzés és a felsőoktatás is ilyen irányba változzon. Palkovics László, az MTA levelező tagja, a Kecskeméti Főiskola stratégiai rektorhelyettese úgy véli, a járműgyártók pontosan meg tudják határozni, hogy milyen képesítésű szakemberekre van szükségük öt vagy tíz év múlva. Szerinte ehhez kellene igazítani a középfokú és a felsőfokú oktatást. Németországban sikeresen működik a duális képzés, amelyen a műszaki diploma három év alatt szerezhető meg. Hasonló felsőfokú oktatási rendszer bevezetését tervezik Kecskeméten és Győrben is. A duális képzés legkorábban 2012 őszén indulhat a hazai oktatási intézményekben.
Az Audinál nincsenek általános kritériumok, amelyeknek meg kell felelniük a jelölteknek. A munkakörhöz szükséges szakmai végzettség, tapasztalat azonban elengedhetetlen, ahogy a felsőfokú végzettséget igénylő munkakörök esetében az idegen, elsősorban a német nyelv ismerete. Ezzel szemben a Mercedes-gyárban a pozíciótól függő szakmai követelmények mellett a pályázótól elvárják, hogy legyen kíváncsi és elkötelezett, megbízható és önálló, terhelhető és jó teljesítményű, legyen szakmai tapasztalata, csapatmunkára való képessége és járműipar iránti szenvedélye. A német nyelvtudás azonban nem követelmény a kecskeméti gyárban.

Az Opelnél a szakmai vezetők és a HR szakemberek közösen mérik fel az állásra jelentkezők rátermettségét, nyelvtudását, a munkakör ellátásához szükséges kompetenciákat. A gyárnál általános elvárás, mint oly sok cégnél, hogy a jelölt rendelkezzen a csapatban való munkavégzés képességével, kitűnő kommunikációs készséggel és legyen jó problémamegoldó.

Kinevelik maguknak a szakképzett munkaerőt

Audi-gyár
Az Audinál nem érzékelik problémaként a szakmunkáshiányt, ahogy Rozmann Richárd fogalmazott, csak egy a számtalan kihívás közül. - A vállalat ugyanis a szakképzett és gyakorlattal rendelkező munkaerő iránti igényét önállóan kialakított rendszereivel és szakiskolákkal való együttműködések keretében oldja meg, melyeket a jövőben még szorosabbra kívánnak fűzni és folyamatosan fejleszteni annak érdekében, hogy a gyár bővítése kapcsán felmerülő szakember utánpótlást megalapozza. A vállalat ennek érdekében Győr városával közösen tervezi egy új, közös oktató központ létrehozását - fejtette ki Rozmann Richárd.

A Mercedes-Benz gyár célja, hogy a térség legvonzóbb munkaadója legyen, amiben sokat segít a márka vonzereje és az a tény is, hogy a közel 260.000 fős nemzetközi Daimler csoporthoz tartoznak. - Kiváló fejlődési- és képzési lehetőségeket biztosítunk munkatársainknak, továbbá azt az óriási lehetőséget, hogy egy ilyen nagyságrendű beruházás kivitelezésének részesei legyenek. Stabil, hosszú távú munkát kínálunk, versenyképes fizetéssel - közölte Ulrich Jäger.

A Mercedes rengeteg energiát fektet munkatársaik képzésébe, hisz az autóknak minden minőségi elvárásnak meg kell felelniük. A HR igazgató közlése szerint a termelés beindításához szükséges törzsgárdát a gyár képezi ki, hiszen a magyarországi és németországi oktatási rendszerek nem azonosak, és bizonyos szakmák - melyek számukra fontosak - itt nem ismertek. Speciális képzési programjaik, a hagyományos képzést egészítik ki a szükséges tartalmi és gyakorlatorientált elemekkel. Képzőközpontjukat a gyár területén kívül egy kecskeméti ipari területen építették fel.

Munkahelyenként közel 6 millió forint állami támogatást kap készpénzben az Audi, ami összesen 11 milliárdot jelent. Az autógyár 900 millió eurós beruházás mellett 1800 munkahelyet teremt. A GM beruházáshoz munkahelyenként 9,4 millió, a Mercedes beruházáshoz pedig munkahelyenként 8,8 millió forint állami támogatást nyújt a kormány.
Minden új munkatársuk egy személyre szabott képzési tervet kap. Az első munkanappal kezdődik az alapképzés, mely minden munkavállalónak azonos. Ezt követően a szakmai képzés a munkakör és az egyéni képességek függvényében négyféle módon folytatódik: nyelvoktatás, szakmai képzés német gyárakban, majd a kecskeméti oktatási központban vagy megfelelő képzettség esetén rögtön a gyakorlatban. Eközben a cég partnerei, különösen a kecskeméti oktatási intézmények az igényeknek megfelelően bővítik képzési rendszerüket. Így például a kecskeméti főiskolán járműgyártó mérnökképzés indul valamint erősítik a diákok német nyelvi képzését. - A későbbiekben, az utánpótlást a németországihoz hasonló duális képzési rendszerben szeretnénk biztosítani a helyi középiskolákkal és főiskolával együttműködve. Ennek megvalósításában az önkormányzat és a helyi iparkamara is támogat bennünket - jegyezte meg a Mercedes személyügyi igazgatója.

Opel szentgotthárdi gyára
Az Opel is képezi a frissen felvett dolgozókat, akik részt vesznek egy alapozó képzésen, ahol elsajátítják a belső eljárásokat, munkamódszereket, de vannak kifejezetten szakirányú képzéseik is. A frissen felvett mérnökök egy részét ők is Németországba küldik továbbképzésre, egy extenzív fejlesztési programba, hol még a beszállítókkal való megbeszéléseken is részt vehetnek.

Szakember- és teremhiány - ez okoz fejtörést a HR-eseknek

Az Audinál a speciális ismereteket megkövetelő munkakörök feltöltése okozza a legnagyobb fejtörést a személyügyön. Ezen szempontok mentén alakítják ki oktatási stratégiájukat és működnek együtt nemcsak a régió oktatási intézményeivel, hanem a városvezetéssel is.

A Mercedesnél, bár első hallásra talán meghökkentő, de a termek hiánya okozza a legnagyobb problémát. - Egyre több embert hívunk be kiválasztásra, a gyár azonban még nincsen kész, így az oktatási központban folyik a kiválasztás, azonban azt is kezdik kinőni, annak ellenére, hogy épp most készültek el új termek - tudatta Ulrich Jäger.

Az Opelnél alapvető elvárás a nyelvtudás, ennek hiányában még a legjobb szakembereket sem tudják felvenni, emiatt sok fiatal tehetség esik ki a kiválasztáson. Ahogy a motivációs levél is gyakran hiányzik a pályázati anyagból, ami nélkül nem derül ki, ki az illető és miért jelentkezik az adott állásra - mutatott rá Molnár Csilla. A HR igazgató úgy tapasztalja, a pályakezdők nincsenek eléggé felkészülve az állásinterjúra, nehezen kommunikálnak, és az elvárt fizetés meghatározása is gyakran problémát okoz.
Follow hrportal_hu on Twitter

Leterheltek a HR-esek, ezért nem adnak visszajelzést

Rendszeresen visszatérő panasz az álláskeresők részéről, hogy nem kapnak visszajelzéseket a beadott pályázataikkal kapcsolatban, nem tudják, hogy pontosan hol tart a kiválasztási folyamat, illetve hogy számíthatnak-e arra, hogy személyesen is bemutatkozhatnak - derül ki a Profession.hu felméréséből.tovább..

További cikkek
300 embernek ad majd munkát az új IKEA

Letették az alapkövét a Soroksáron épülő harmadik magyarországi IKEA-nak. Az áruház a tervek szerint 2017 első felében nyílik majd meg és 300... Teljes cikk

Újra nő az önkéntes nyugdíjpénztári tagok száma

Úgy tűnik nyolc év után fordulat következhet be, ugyanis növekszik az önkéntes nyugdíjpénztárak tagjainak a száma, nőnek a befizetések, bár a... Teljes cikk

Brüsszel közbelép: Ne tiltsák be az Ubert és az Airbnb-t!

Brüsszel felhívta az Unió kormányainak figyelmét, hogy ne korlátozzák és ne tiltsák be a sharing economy vagyis közösségi típusú gazdasághoz... Teljes cikk

Kedden éjfélig sztrájkolnak a belga vasutasok

Az SNCB belga állami vasúttársaság vonalain hétfőn este 10 órától kedden éjfélig munkabeszüntetést tartanak. A belga vasutasok a pihenőidő... Teljes cikk

Barcelonában a metródolgozók kezdtek sztrájkba

Négynapos részleges sztrájkot kezdtek a metrósok Barcelonában hétfőn, béremelést és a határozott idejű munkaszerződések arányának növelését... Teljes cikk

prohuman

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Emelik a béreket Szombathelyen

A bérek emeléséről állapodott meg a LuK Savaria Kft. a vállalatnál működő két szakszervezettel - közölte a tengelykapcsolókat,...
© Copyright HR Portal - 2003 - 2016