kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 11 éve

Irritáló, nyafogó hangú kollegák: mit lehet tenni velük?

A hangunk befolyásolja azt, hogy mások mit gondolnak rólunk. Ugyanakkor nehézséget okoz, hogy valóban képesek legyünk meghallani saját hangunk, illetve tudni azt, hogy az valójában milyen, és milyen üzenetek közvetít mások felé magunkról. Pedig ez nagyobb hatással van a rólunk kialakult képre, mint amit mondunk.

Például egy határozott, kedves hang növeli az esélyét, hogy a vezérigazgatónál jobban bevágódjunk. Míg egy nyafogós orrhang, egy reszelős vagy egy harsány hang másra terelheti a kollégák figyelmét a mondanivalóról. "Az emberek hajlamosak nagyobb figyelmet szentelni annak, amit mondanak. Bár legszívesebben elnémítanák az illetőt - ehelyett körüljárják a témát, mert nem akarják megsérteni mások érzéseit" - mondta Phyllis Hartman, a pennsylvániai Ingomar HR-tanácsadója a Wall Street Journalsnak.

Az új kutatások szerint az emberek hangja erősen nyom a latba a tekintetben, hogy valakit milyennek látnak. A beszélő hangja kétszer annyira számít az üzenet tartalmánál egy tanulmány szerint, amely során 120 vezetőt kérdezett meg egy texasi kommunikációs elemző cég. A kutatók számítógépes szoftvert használtak, hogy elemezzék a beszélők hangját, majd összegyűjtötték a 20 szakértőből álló testület és 1000 hallgató visszajelzését. A beszélők hangjának minősége a hallgatók 23 százalékánál számított, míg az üzenet tartalma 11 százalékuknál. További tényezők voltak az előadók szenvedélye, tudása és jelenléte.

A hangunkon múlik, sikeresnek látnak-e minket

Azok, akik durva, erőtlen, feszült vagy ziháló hangokat hallottak a felvételeken, a beszélőkről azt mondták, hogy negatívak, gyengék, passzívak vagy idegesek. Akiknek "normál" hangjuk volt, azokat sikeresnek, szexinek, barátságosnak és okosnak látták egy másik tanulmány szerint, amelynek eredményeit nemrég hozta nyilvánosságra a Journal of Voice. "Arra vagyunk beállítva, hogy ítélkezzünk az emberek felett. Hallunk valakit, ahogy beszél, és az alapján rögtön véleményt formálunk róla" - fogalmazott a lapnak Lnyda Stucky, a ClearlySpeaking pittsburgi coach cég elnöke.

A fent említetteken túl bánthatja mások fülét az is, amikor valaki felviszi a hangsúlyt a mondatai végén, vagy amikor a szavak végét elharapják. Ezeket úgy értelmezheti a hallgató, hogy aki beszél, az kényelmetlenül érzi magát, vagy fáj valamije - hívta fel a figyelmet Brian Petty, az atlantai Emory Voice Center szakembere.

Módszerek a hang erősítésére

A hallgatók gyakran azt gondolják: semmit nem lehet tenni, hogy megváltoztassanak egy irritáló hangot, a beszélők viszont gyakran nincsenek tisztában a problémával. Ugyanakkor általában az emberek hangját lehet erősíteni vagy fejleszteni terápián, coachinggal vagy visszajelzésekkel.

Néhány hangi problémának orvosi oka van, mint például ha csomók keletkeznek a hangszálakon. A halláskárosodás miatt pedig az emberek túl hangosan beszélhetnek. Mások idős korban vesztenek a hangerejükből.

Sok hangi problémán könnyen javíthatunk terápia segítségével, például olyan légzést fejlesztő gyakorlatokkal, amivel segíthetünk a hangképzés fejlesztésében vagy erősíthetjük a gége izmait.

Jayne Latz beszédpatológus azt mondta: gyakran kérik fel hangi coacholásra teljesítményértékelések után, amelyek során a főnök felveti, hogy az problémaként merül fel a munkatársakkal vagy ügyfelekkel való kommunikáció során. Zajszintmérő berendezéseket és hangfelvételeket használ, hogy az ügyfelek minél inkább tisztában legyenek azzal, milyen a hangjuk. Vokális gyakorlatokat tanít és segít az ügyfeleknek abban, hogy elérjék: a töltelékszavak helyett hosszú szünetet tartsanak.

Érzékeny kérdés lehet

Majdnem mindenki dolgozott már valakivel, akinek a hangja az őrületbe kergette, mégis sokan nincsenek tudatában annak, hogy a hangjuk milyen rossz hatást vált ki. Az emberek nem úgy hallják a saját hangjukat, mint ahogy máshogy hallják őket. A hang ugyanis keresztülmegy a fejcsontokon, mielőtt eléri a beszélő
Hogyan fejlesszük a hangunkat?
- Készítsünk felvételt a hangunkról, amikor telefonálunk, és hallgassuk vissza.
- Kérjük meg egy barátunkat vagy munkatársunkat, hogy jelezze diszkréten, ha olyan rossz szokásokkal élünk, mint például az ő-zés.
- Növeljük a folyadékbevitelt, hogy elkerüljük a torok kiszáradását és ügyeljünk hangszálaink egészségére.
- Kérjünk segítséget coachtól, aki légző és vokális gyakorlatokkal segíthet még zengőbbé és pihentetőbbé tenni hangunkat.
- Keressünk fel szakembert (orvos, pszichológus), ha olyan tartós problémáink vannak, mint a fáradt hang vagy rekedtség.
- Tanuljuk meg pihentetni a hangunkat, mielőtt vagy miután azt intenzíven használjuk.
- Ellenőriztessük hallásunkat, ha túl hangosan beszélünk.
fülét, és az út során megváltoznak a hangok.

Ráadásul Hartman szerint a probléma feltevése egyeseket érzékenyen érinthet. Néhány ember védekezővé válik, amikor egy adott hangi hiányosságára hívják fel a figyelmet. Sokan azt állítják, hogy az embereknek nem ez alapján kellene megítélni őket. További érzékeny tényezők lehetnek a nem, az etnikum, a kor és a kulturális háttér, amelyek szerepet játszanak abban, hogy valaki miként beszél és a vezetőknek vigyázniuk kell arra, hogy ne legyenek diszkriminatívak az alkalmazottakkal ezen tényezőkre támaszkodva.

Hogy világítsunk rá a problémára?

Segíthet ebben a kérdésben, ha pozitív elemeket viszünk bele a megkeresésbe. Például így fogalmazhatunk: "rendkívüli, ahogy beszélsz az ügyfelekkel. Sokat tanultam tőled, amikor hallgattalak." Azt javasolja, hogy használjunk "én-amikor te-mert" formulát, amikor felhozzuk a problémát. (Én) Képtelen vagyok gondolkodni, amikor (te) hangosan beszélsz, mert zavar."

A munkacsoportok esetenként segíthetnek abban, hogy rávilágítsanak a problémára - véli Gillien Florentine humánerőforrás-tanácsadó. Egy kiadó értékesítési csapatában, ahol korábban dolgozott, az egyik munkavállaló hangja olyan hangos volt, hogy a kollégái nem hallották a telefonban az ügyfeleket. Ezután egy értekezleten lejátszották neki a hívások felvételét, az illető pedig magát hallotta a háttérben. Ezután kicsit halkabban beszélt, és kidolgoztak egy tervet, miszerint az asztalát átrendezi, és hangszigetelt paneleket szerel azon körbe. A probléma megoldódott és a csapat ezután jól együtt tudott működni.

Florentine azt tanácsolja a munkáltatóknak, hogy az álláskeresőket részben a hangjuk alapján is próbálják megítélni. A HR-menedzserek tipikusan olyan egyéb tényezőkre összpontosítanak, mint a képességek és tapasztalat és aztán később jönnek rá, hogy az új munkatárs beszéde bosszantja a munkatársakat vagy az ügyfeleket.

A hang és a belső biztonság

Rettegi Zsolt vezető tanácsadó, tréner a HR Portálnak elmondta: szerinte nem a hangnak van elsődleges szerepe a kommunikációs partner megítélésében. Pontosabban a fogadó oldalról igen, de a küldő (közlő) oldaláról nem, hanem a hangnak tulajdonságot (hangszín, hanglejtés, dinamika) adó belső biztonságnak. Úgy vélte, ez az, ami fejleszthető, rövidtávon is akár. Hosszú távon a hangképzéssel lehet mit kezdeni, de az szerinte nem coaching, hanem logopédiai, retorikai, zenezi vagy egyéb kommunikáció és/vagy hangtechnikai szakmai kérdés.

Mint mondta, ha a hang tetszőlegesen képezhető lenne, akkor mindannyian indulhatnánk az X-faktor tehetségkutató versenyben. Innen is látszik, hogy nehéz kérdésről van szó. Ugyanakkor magát a hangot nem lehet kiragadni, nem lehet ennyire differenciáltan szemlélni, mivel elsősorban a non-verbális csatornák közötti összhang számít. Az üzenetet ugyanis nem csak a hang útján juttatjuk el a másik félhez, hanem egyéb módokon, non-verbális csatornákon is.

Valakinek a hangja alapján megmondható, hogy megvan-e az adott belső biztonsága, de nem kizárólagosan, hiszen azt befolyásolhatja például a kulturális hagyomány is. Ha valaki mondjuk fennhangon beszél, jelentheti azt, hogy hatalomtörekvési vágyai vannak, de adott esetben lehetséges az is, hogy az illető egy üzemben dolgozott, ahol a gépzaj miatt szokhatta meg a hangos beszédet.

Bizonyíthatja az is, hogy csak a hang alapján mennyire nem szabad ítélni, hogy ha valakivel például telefonon beszélünk, elsőre kialakul egy benyomás, hogy valaki hogy nézhet ki, milyen színű lehet a haja, hány éves. Sok esetben azonban nagy csalódás érhet minket, és egészen máshogy nézhet ki az illető, akit elképzeltünk.

Mindemellett nagyon nehéz például egy tréningen azt elérni, hogy valakiben kialakuljon a belső biztonság, ami a felnőttséget, érettséget és magabiztosságot tükrözi. Ezt ugyanis sok esetben csak pszichológiai eszközökkel lehet elérni, hiszen ha egy egyén identitását nem érintik a fejlesztés során, akkor nem fognak változtatni magán az emberen - hívta fel a figyelmet a szakember.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk