kapubanner for mobile
Mészáros Etelka
Megjelent: 16 éve

Jó úton a hazai távoktatás

Az internet terjedése sikert hozott a hírterjesztés, közönségtájékoztatás, online kereskedelem, kapcsolatszervezés, reklám, stb. területeken. Nincs ez másképp az online oktatásnál sem. Az online képzésről, konferenciáról, a szeptemberben induló netegyetemről, Kézdi Katalint, a Rodin Kft. tulajdonosát kérdeztük.

A modern távoktatási megoldások ma már felismerik a tanulás szociális aspektusának fontosságát, és együttműködési lehetőséget kínálnak a diákokkal, interakciót a tananyaggal, és lehetővé teszik, hogy a tanár, az oktató segítséget nyújtson a tanuló számára. Hazánkban az online oktatás sarkpontja a technológiák alkalmazása, és az arra épülő oktatás színvonala. Jellemzően a felsőoktatásban és a vállalati belső képzésben találkozhatunk olyan online oktatási kezdeményezésekkel, ahol többnyire valamelyik elismert külföldi technológiát használják. Különböző kutatások eredményeképpen a hazai szakértők véleménye, hogy jó alapokkal rendelkezünk az online oktatás további fejlődéséhez. A szakértők szerint a távoktatásnak a felnőttképzés, a munka melletti továbbképzés területét kell nagyobb részben lefedni. Magyarországon a távoktatással foglalkozó intézmények aránya a lakosság létszámához viszonyítva jónak mondható. Sőt az 1990-es évek elejétől több mint 3 milliárd összegű forrás áramlott Magyarországon a távoktatás fejlesztésére. Ennek hatására sok vállalkozás és szakember jelent meg a piacon. Ilyen a 2000-ben alakult Rodin Management Services Kft. is.

- Honnan jött az ötlet, hogy netegyetemet hozzanak létre? Milyen céllal, kiknek hozzák létre?

- Budapesten kihelyezett képzésként, a Pécsi Egyetem Állam és Jogtudományi Karának Munkajogi Tanszékével közösen szervezzük a Munkajogi Szakokleveles Tanácsadó posztgraduális képzést. A szemeszterek folyamán több esetben találkoztunk azzal a kéréssel, hogy juttassuk el a tananyagot a vidéki hallgató részére, mert vagy a munkája miatt - pl. ellenőrzést kapott -, vagy a mostanság divatos sztrájkok, vagy az időjárási viszontagságok miatt, esetleg gyesre, gyedre, vagy egyéb családi okra hivatkozva nem tudott személyesen megjelenni. Erről a képzésről fontos tudni, hogy kivétel nélkül mindenki a tudásért, az ismeretekért, s nem a megszerezhető diplomáért jár az előadásokra. A képzés vége felé leginkább "egy jobbfajta jegyzet és hangkazetta dílerként" működtem. Az egynapos szakmai továbbképzéseinken is egyre többször előfordul, hogy a távolság akadályt jelent. Sok esetben az időbeli korlát az ok, de az is előfordul, hogy forráshiányra hivatkozva - a munkáltató már nem győzi az útiköltséget és a kiküldetéssel járó közterheket is fizetni.
Ezért úgy gondoltam, kell, hogy legyen elérhető megoldás a felnőttképzésben az igazán tanulni vágyók számára.

Egy szép napon az akkor még 16 éves Vanda lányomnak az Utolsó Mohikánból kellett angolul olvasónaplót írnia. Izzadtam, görnyedtem vele a füzet felett, mikor Anna lányom, aki webfanatikus előkerült, "szánkázott egyet a hálón", s hipp és hopp ott álltunk döbbenten, tátott szájjal egy angol nyelvű oldalon, ahol az író munkássága, az egyes fejezetek összefoglalója, a jellemábrázolások mind-mind elénk tárultak. Mikor a kvízhez értünk, 13 kérdést tettek fel a könyvből egy feleletválasztós teszttel, és az eredményt rögtön láttuk. A hibás válaszoknál megadták a megoldást és a helyet, ahol a választ körbejárhattuk. Azóta is mindenre emlékszem, Vanda is. Lehet örömmel is tanulni. Akkor határoztam el, hogy amikor csak tehetem, kutatni fogom a lehetőségeket, hogyan tudom ezt a módszert a felnőttképzésre - különösen a RODIN által szervezett szakmai továbbképzésekre - átültetni.

- Mitől jobb ez, mint egy hagyományos előadás? Az előadásokról készült videóanyagok megtekinthetősége, letölthetősége mellett milyen egyéb módon, pl. jegyzet, munkafüzet, segítik elő a tudás megszerzését?

- Nem jobb ez, vagy rosszabb, inkább másnak mondanám. Kezdetben, 20 témában rögzítettük az élő konferenciákat. Ezeken alapvetően két módon lehetett részt venni, mégis háromféle résztvevő van. Elsőként említem az élő egyenes adást. Ezt a vidékiek igen kedvelik: az előadás megkezdése előtt néhány perccel a résztvevő gép elé ül, s ha előrelátó, az aktuális témában összegyűjti az összes kérdését. A Power Pointos anyag pdf. formátumban a virtuális terembe lépve lementhető, illetve kinyomtatható - én például imádok jegyzetelni. Az előadás alatt csetelhet a többi résztvevővel, megküldheti a kérdéseit az előadónak. Amennyiben rendelkezik mikrofonnal és webkamerával, be is tudjuk kapcsolni a terembe és szóban is kérdezhet. Ehhez még nem elég bátrak a résztvevők, de eljön az-az idő is. Akadt olyan ügyfelünk is, aki a tárgyalóba csődítette a munkatársait, s közösen nézték az előadást, amolyan belső képzésként.

A második az Archív, úgynevezett konzerv nézők: ők azok, akiknek nincs idejük még a munkahelyükön sem 4 órát egyben végignézni, csak szakaszosan. Éppen ezért körülbelül egyórás blokkokra bontva, az egyes blokkokat külön aktiválhatóan tudják megnézni. Eldöntheti, hogy otthon, vagy a munkahelyén egyben, vagy külön nézi meg az előadást. Itt már lehet előre, hátra léptetni. Sokszor, de hányszor veszünk részt úgy egy képzésen, hogy egy bizonyos témakör minket nem érint, mégis kénytelenek vagyunk végigülni. Olyan is akad, hogy valamit nem értettünk. Te jó ég, velem hányszor előfordult már, hogy elkalandozott a gondolatom - pláne mikor szerelmes voltam - s egyszer csak átszűrődött a ködön az előadó öblös hangja a kulcsszóval, s jött a gyomorszorító pánik, uram-atyám, mit is mondott, no meg leskelődés, bökdösés, és információ szerzés a szomszédom jegyzetéből - hát ezért lehet léptetni, oda vissza "tekerni" az előadást. A konzerv felvételeknek kétségtelen hátránya, hogy ekkor már kérdezni nem lehet, de reménykedhetünk, hogy az élő előadáson részt vevők feltették már az összes tisztázandó kérdést.

Végül van a fanatikus hallgató: amennyiben valaki meghallgatta az előadást, de többször szeretné, vagy munkatársainak is meg szeretné mutatni, különösen eltérő jogszabály értelmezésnél lehet ez döntő. Vagy akár hetek, hónapok múlva, na hogy is volt ez? Ők a fanatikusok többször megnézik.

A személyes kapcsolatépítést, az ünnepet, hogy egy konferencián veszünk részt, a kiszakadást a hétköznapokból, a találkozást a többi kollégával, ez a módszer nem tudja pótolni, csak a tudást. Mindig is meg fog férni a kettő: a hagyományos és az online egymás mellett.

- Milyen témakörben tartottak eddig előadást, s mi várható a jövőben? Mely előadások iránt érdeklődtek eddig a legtöbben?

- Elsősorban a foglalkoztatás - munkaügy, bérügy - valamint a gazdálkodás területén vettünk fel izgalmas témákat. Két képzés előzetesét itt megtekintheti a kedves olvasó: MUNKA és PIHENŐIDŐ: http://breeze.educreative.eu
ÁFA TÖRVÉNY ÉS SZÁMLÁZÁS: http://breeze.educreative.eu

Amire nagyon készülünk, az év végi jogszabályváltozások élő adásai. Az előadásokon kívül nagy az érdeklődés az egyes területek tartalomfejlesztése iránt. Jelentős fejlesztés lesz az anyag tematikus 45 perces blokkokban történő feldolgozása, és reményeink szerint sikerül beépíteni az önellenőrzési lehetőséget is. Hamarosan befejezzük a teszteléseket, nagyon sok segítő ötletet, javaslatot kapunk ügyfeleinktől, ezeken gőzerővel dolgozunk. A cégeknek hamarosan eljön az idő a belső képzési tervük átgondolására.

- Átlagosan mennyivel többen "vesznek részt" online a konferenciákon? És mennyien nézik meg utólag az előadásokat? Nem félnek, hogy idővel elmaradoznak a személyesen résztvevő "hallgatók"?

- Számos statisztika áll ugyan a rendelkezésünkre, de azt gondolom, hogy a tesztidőszak lezárásáig korai lenne eredményekről beszélni. Az azonban jól látható tendencia, hogy év közben a konzerv felvételek, év végén az élő közvetítések iránt nagy az érdeklődés. Személyes résztvevők mindig lesznek, talán az arányok egy kicsit változnak. Akik azonban a két tanulási módszert együtt használják, jobban megállják helyüket a "végeken" a hétköznapi gyakorlatban.

- Nem csökkent a konferenciákon résztvevők száma? Elvégre az emberek kényelmesek, s lehet, hogy inkább otthon nézik meg utólag. Ha igen, körülbelül mennyivel?

- Sajnos általánosságban elmondható, hogy a munkáltatóknál egyre kevesebb pénz jut a munkavállalók képzésére. De persze vannak kényelmes emberek is, azonban én inkább olyannal találkozom, hogy esténként magánszorgalomból, mikor már elcsitult a család, képezi magát az ember, mert másnap is meg kell felelnie a munkahelyén.

- Mennyibe kerül ez a tanulási forma egy hallgatónak?

- Lényegesen kedvezőbb, mint a személyes részvétel. Például egy nagykanizsai ügyfélnek az útiköltség oda vissza 9-10. 000 forint, a napközbeni ellátása konferencia ebéd és közterhei mintegy 8- 9000 forintba, a képzés maga 15-16. 000 forintba kerül, míg az online képzések esetén csak a képzési díjat, ami átlagosan 10-15 százalékkal olcsóbb kell kifizetni - olyan ez, mint a tiszta idő a jéghokiban.

- Mi garantálja a képzés színvonalát?

- A technikai hátteret egy kiváló magyar informatikai cég szolgáltatja, akik az Adobe Acrobat Connect Pro szoftverrel dolgoznak, ez manapság külföldön is csúcstechnológiának számít.
Gimnáziumi éveim során - matematika - fizika - olyan szerencsém volt, hogy egyike lehettem a Kossuth díjas dr. Vermes Miklós (Muki bácsi) tanítványának. Ő tanított meg bennünket a minőség és a tisztesség fogalmára "nem középiskolás fokon". A Rodin Kft. akkreditált felnőttképzési intézmény, jómagam, mint a cég tulajdonosa és vezetője egyben a minőség elkötelezett híve vagyok. Nyolc éve hallgatóinkkal együtt mérjük, értékeljük azt az évi 150-180 képzést, előadást, s az oktatókat, melyek közül az "online is fogyasztható" témákat kijelöltük. Ügyfeleink jól tudják, hogy képzéseinkért 100 százalékos garanciát vállalunk.

Mészáros Etelka, HR Portál
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk