kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Jövőkutató: A felhőszolgáltatás új távlatokat nyithat a munkaerőpiacon

A felhő alapú IT szolgáltatások teljesen átalakíthatják a munka világát. A térnek és időnek nem lesz jelentősége, ezért olyan országok, régiók is bekapcsolódhatnak majd a nemzetközi gazdasági folyamatokba, melyeknek eddig, vélhetően földrajzi elhelyezkedésük okán, nem volt lehetőségük - állítja Tyukodi Gergely, a Budapesti Corvinus Egyetem jövőkutatója.

images

A WireCorner és a Budapesti Corvinus Egyetem Jövőkutatási Tanszéke által közösen összeállított, a felhőszolgáltatások lehetséges jövőbeni gazdasági, társadalmi és technológiai trendek kihatásait taglaló sajtóanyagból kiderül, hogy egy új üzleti modell megszületése és széles körben történő elterjedése kihat a globális és regionális szintű vállalati szektorok szereplőire, illetve rajtuk keresztül az adott társadalmakra is. A hatások nagyságrendje és iránya nehezen megjósolható, ám mi most mégis kísérletet teszünk erre Tyukodi Gergellyel, aki a Budapesti Corvinus Egyetem doktorandusz hallgatójaként részt vesz az egyetemen működő Jövőkutatás Tanszék kutatási projektjeiben, amelyek komplex módon foglalkoznak a jövőbeni lehetőséget meghatározó gazdasági, társadalmi és technológiai trendek előrejelzésével és a kritikus fordulópontok azonosításával.


Felhőszolgáltatás, az új üzleti modell



Tény, hogy a felhő alapú szolgáltatások elindításához szükséges informatikai technológia már évtizedek óta létezik, ám a széles sávú Internet kapcsolat hiánya nem tette lehetővé a szolgáltatás elterjedését korábban. Az elmúlt pár év világgazdasági és technológiai folyamatai azonban kedveztek a felhőszolgáltatásokban rejlő üzleti potenciálok felfedezésének. Mivel a felhőszolgáltatások igénybevétele a vállalati szektor számára kimutatható költségmegtakarítást eredményez, nem lehet véletlen, hogy a legnagyobb nemzetközi IT cégek a 2009-es gazdasági világválsággal egy időben indították el felhő alapú szolgáltatásaikat. Vagyis a technológia kiforrottsága, a jelentős költségmegtakarítási lehetőség, valamint mára az egész Földet behálózó széles sávú Internet kapcsolat együttesen keltették életre és tették piacképessé a felhő alapú szolgáltatásokat az elmúlt egy-két év során.

A kérdés így csak az lehet, hogy a még ma csak gyermekcipőben járó szolgáltatás mikorra válik globális trenddé, és milyen változásokat generál majd a vállalati szektorban.

- A szolgáltatás előnyei (költséghatékonyság, optimalizáció, rugalmasság, testreszabhatóság, stb.), illetve jelenleg is fennálló korlátai (pl. országonként lényegesen eltérő jogi szabályozás) kézenfekvők és már-már közismertek is. Az előjeleket figyelve a felhő alapú, globális szintű komplex IT szolgáltatások és alkalmazások néhány éven belül minden bizonnyal nemzetközi trenddé válhatnak, átalakítva a vállalati szektor szereplőinek IT technológiával kapcsolatos üzleti stratégiáit - fogalmaz Tyukodi Gergely a lapunknak eljuttatott tanulmányban.


A HR lehet a lagnagyobb nyertes



Tény, hogy a felhő szolgáltatások igénybe vételével a vállalati szektor szereplői mentesülnek az egyre nagyobb közvetlen tőkebefektetést igénylő informatikai beruházások terhei alól. Az így megtakarított tőke új utakat keres majd magának, melynek egyik lehetséges és leginkább megtérülő formája a humán erőforrások fejlesztése lehet.

"A megtakarított tőkét egy adott vállalkozás fordíthatja például munkatársainak fejlesztésére, vagy magasabb szintű képzettséggel és tudással rendelkező alkalmazottak felvételére. Az emberi erőforrások fejlesztését az is indokolttá teheti, hogy az informatikai alkalmazások rohamos fejlődése és elterjedése egyre magasabb szintű ismereteket feltételez felhasználói oldalról. Nagyobb tudással rendelkező munkaerővel tovább fokozható a cég hatékonysága, így növelhető a profit, alátámasztva ezzel azt a vélekedést, hogy a felhő alapú IT szolgáltatások sokkal inkább tekinthetők új üzleti modellnek, mintsem csupán egy technológiai újításnak" - fejti ki véleményét az Egyetem jövőkutatója.

A felhőalkalmazások komoly fejlődési lehetőséget kínálnak a kis- és középvállalkozások számára is, hiszen olyan, eddig csak multinacionális vállalatok által használt informatikai rendszerek válnak elérhetővé és megfizethetővé számukra, amik alkalmazásával képesek lehetnek magasabb színvonalú és versenyképesebb szolgáltatások előállítására. Nem kizárható tehát, hogy a felhő révén egyre több közepes méretű vállalat válik majd multinacionális nagyvállalattá a jövőben.

De távlatokat nyithatnak a multinacionális cégek globális törekvéseinek további megvalósításában is, melynek egyik megvalósulását ismertette Tyukodi Gergely. - Egy közismert német autógyár felhő alapú IT technológia segítségével fejlesztette ki egyik legújabb autómodelljét. Adottság volt, hogy a gyár fejlesztési központjai elszórtan, több kontinensen voltak, ezért a közös fejlesztés lehetőségét nagyban megnehezítette volna az időeltolódás. Ám a felhő alapú technológia lehetővé tette számukra egy globális fejlesztési felhő kialakítását, így a fejlesztéshez szükséges összes adat és információ minden fejlesztőmérnök rendelkezésére állt, függetlenül attól, hogy melyik időzónában volt. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a fejlesztés a nap 24 órájában zajlott, hol az egyik kontinens fejlesztőközpontjában, hol a másikban. A projekt így lényegesen hamarabb lezárult, ami nyilvánvalóan komoly megtakarítást jelentett a gyár számára - magyarázta a szakember.


A jövőben nem számít majd a tér és az idő a munkavégzésnél



Tyukodi kiemelte, a technológia fejlődése azonban nemcsak az IT területén hozhat újat, hatása akár az egész társadalomra is kiterjedhet, ezért a dr. Nováky Erzsébet által vezetett tanszék is komplex szemléletben foglalkozik a technológiai innovációk hatásaival. A felhőben rejlő legnagyobb érték például az adatok hozzáférésének korlátlan szabadsága, ami új távlatokat nyithat a munkaerő nemzeti és nemzetközi szintű mobilitásának előmozdításában. - A felhő lehetővé teszi a tér és az idő figyelmen kívül hagyását a munkavégzés tekintetében. Vagyis a jövő munkavállalói nem lesznek rákényszerülve egy adott feladat egy dedikált munkahelyen történő elvégzésére - vélekedik Tyukodi. A vállalkozások tehát nem arra fognak törekedni a jövőben, hogy munkahelyeket biztosítsanak alkalmazottaiknak, sokkal inkább a megfelelő IT infrastruktúra kialakítására fognak fókuszálni, hiszen a munka bárhol, bármikor elvégezhető lesz, akár egy okostelefonon vagy tableten keresztül.

- A jövő generációja egészen új típusú munkát fog végezni, melyben a munkavégzés helye és ideje sokkal kevésbé lesz koncentrált és meghatározható. Ehhez a típusú munkavégzéshez a felhő által biztosított korlátlan szabadság biztosíthatja majd a megfelelő hátteret. Akár még azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a jövőben a munkaszerződések csupán az elvégzendő feladatokra fognak szorítkozni, figyelmen kívül hagyva annak területi és időbeni meghatározottságát. Persze ma is léteznek távmunkában végezhető feladatok, ám azok korlátai sokkal kitapinthatóbbak, továbbá nem fejlődtek új üzleti modellé - hangsúlyozta Tyukodi Gergely.
Ha a felhő szolgáltatás révén valóban teljesen szabaddá válhat a munkavégzés helye és ideje, akkor olyan országok, régiók kapcsolódhatnak be a nemzetközi gazdasági folyamatokba, melyeknek eddig, vélhetően földrajzi elhelyezkedésük okán, nem volt lehetőségük.

- Ha az általam felvázolt változásokat valóban képes lesz előidézni a felhő, akkor össztársadalmi hatása akkora is lehet, mint a kerék feltalálásának volt anno. Fontosnak tartom kihangsúlyozni azonban, hogy a jövő a jelenben lévő bizonytalanságok miatt előre nem látható, de bizonyos változások előre jelezhetők - zárta gondolatmenetét Tyukodi Gergely jövőkutató, közgazdász.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk

Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk