kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 8 éve

Képezzük magunkat személyes vonzerőből

Az ember, különösen az üzleti életben gyakran találkozik lehengerlő, erőteljes karizmával rendelkező személyiségekkel, akiknek a szimpla jelenléte is „betölti a teret”. Ezt rendjén valónak is érezzük, hiszen nagy cégek irányítóitól, komoly döntéshozatali helyzetben lévő vezetőktől ezt várjuk. Ugyanakkor a személyes vonzerő – ha van ilyenünk – már ha ki tudjuk használni, a mindennapi helyzetekben is rengeteg segítséget adhat, mondhatni megkönnyítheti az életünket, hiszen karizmatikus emberekkel mindenki szívesebben kerül kapcsolatba. Legyen szó a fellépésünkről egy ügyfélszolgálaton, egy állásinterjún, vagy egy üzleti találkozón. Akinek a személyes vonzerő adottsága, annak ez a kérdés nem jelent problémát, sokan vagyunk azonban olyanok, akiknek tenniük kell a határozott fellépésért. Olivia Fox Cabane, aki a Harvardon, a Yale-en, a Stanford Egyetemen ad elő, az ENSZ-el, a Google-val és a Deloitte-tal dolgozik együtt, Személyes vonzerő – A karizmatikus ember titka című könyvében azt mondja, a karizma tanulható, egyszerű útmutatók nyomán mindennapi élethelyzetekben begyakorolható.

Olivia Fox Cabane maga is azok közé tartozik, akinek nem ment egyik pillanatról a másikra a karizmatikus megjelenés, ő maga is inkább introvertált, nehezebben nyitó személyiség volt, vallotta be a Forbes magazinnak adott interjúban. De nem csak ő, hanem Steve Jobs, az Apple elhunyt alapítója, vezetője is rengeteget dolgozott azon, hogy olyan hatással legyen az emberekre a megjelenésével, az előadásaival, ahogy az elmúlt években ismertük.

A karizmatikus emberek társaságában mindenki jól érzi magát, mert okosnak, értékesnek, hatékonynak érezzük magunkat mellettük. A tehetséges kollégák is a személyes vonzerővel rendelkező vezető vagy munkatárs köré gyűlnek, szeretnek vele dolgozni, társaságában jobban is teljesítenek. Ennek titka, hogy a karizmatikus személyiség odafigyel a másikra, erőt sugároz és kedves. A három kulcsszó az odafigyelés, képességek és kedvesség. Ha ezekbe a tulajdonságokba belegondolunk, nem meglepő, hogy az ilyen emberrel jó együtt lenni, és lehetőség szerint mi is ezt szeretnénk sugározni a körülöttünk lévők felé.

Mindezt meg lehet tanulni, ki lehet fejleszteni magunkban, azonban szigorúan gyakorolni kell ahhoz, hogy a viselkedés beépüljön, ne legyen erőltetett, furcsa és kellemetlen. Eleinte biztos, hogy kicsit túl kell lépnünk bizonyos helyzetekben saját árnyékunkon, hogy működjön, de a hosszú távú cél érdekében érdemes végrehajtani a gyakorlatokat. Hiszen tanult viselkedésünkön, ami korai tapasztalatainkon alapul nem könnyű változtatni. Nem egyszer annyira hozzánk tartoznak, hogy szinte ösztönösen jönnek a reakciók bizonyos helyzetekben. Mégis lehet rajtuk változtatni?

személyes vonzerőOlivia Fox Cabane „szigorú” tanárnő módjára határozottan felszólít a könyvben tipográfiailag is jól elkülönített feladatsorok elvégzésére. Például, hogy hogyan legyünk úrrá az egyik legárulkodóbb területén viselkedésünknek, a testbeszédünkön. Hiszen mondhatunk bármit, ha a nonverbális kommunikációnkkal éppen a mondanivalónk ellenkezőjét sugározzuk, vagy legalábbis bizonytalanságot vele kapcsolatban. Amikor ezek az üzenetek ellentmondanak egymásnak, a másik fél hajlamosabb a testbeszédnek hinni, mint a szavaknak. Így a verbális és a nonverbális üzenetek összehangolása, harmóniája a megfelelő hatás elérése érdekében elengedhetetlen. A gyakorlati példák segítenek a szituációk elképzelésében, ahogy abban is, hogy megtaláljuk a kapcsolatot, hasonlóságot velünk megesett helyzetekkel, amikor is jó lett volna, ha például tudtuk volna alkalmazni a vizualizációt vagy a valóság újraírását.

Sokféle lehet

A karizma nem csak egyféle lehet, a személyes kisugárzás különböző megvalósulásait használhatja valaki különböző helyzetekben. A szerző módszeresen rendszerbe sorolja a típusokat, ismert személyiségekkel megtámogatva, hogy kik, milyen vonzerőt sugároztak magukról:

- tekintélyt, amelynek az önbizalom az alapja, irányukban tiszteletet, alárendeltséget, de félelmet is éreznek a környezetükben lévők (példa Winston Churchill vagy Margaret Thatcher);
- a látnoki karizma a meggyőződésből származik, amiből mások inspirációt nyerhetnek (Steve Jobs, Martin Luther King);
- a koncentrált karizma odafigyelést és megértést sugároz (Gandhi, Bill Gates);
- míg a kedvesség karizmája elfogadást és gondoskodást (a dalai láma vagy Diana hercegnő).

Legkönnyebben azt a karizmát tudjuk használni, amely legközelebb áll hozzánk, hiszen a hitelesség, a megfelelő lelkiállapot és testbeszéd itt is kulcsfontosságú, de módszeres gyakorlással, tét nélküli helyzetekben történő kísérletezéssel új karizmatípusokat is ki lehet próbálni, sőt váltogatva, a helyzetnek megfelelően keverve is alkalmazni.

A szerző többször is nyomatékosítja, hogy a személyes kisugárzás lényege, hogy milyen érzéseket keltünk a másik emberben, akivel kommunikálunk, ő ugyanis ezeket az érzéseket társítja onnantól kezdve hozzánk. Ha jól érzi magát valaki a társaságunkban, akkor ettől kezdve pozitív asszociáció társul a személyünkhöz. Ehhez persze az kell, hogy a karizma alapjait vagyis a kedvességet, az odafigyelést és az erőt, tekintélyt, kompetenciát a lehető leghitelesebben közvetítsük. A karizmatikus vezetők az egész szervezetre tudnak hatni a viselkedésükkel. A munkatársakra, sőt a szervezeti kultúrára is „fertőzően” hathatnak, hiszen az ember gyakran visszatükrözi a másik viselkedését, a tüköridegsejteknek köszönhetően, amelyek segítségével az elmében létrejönnek azok az érzelmek, amelyet a másikon megfigyelünk. Ez annak is köszönhető, hogy az ember alkalmazkodik, igyekszik hasonlítani, különösen például egy munkahelyi környezetben.

A leghatékonyabb technikának Fox Cabane a szemkontaktust – vagyis a karizmatikus tekintetet, a magabiztos, higgadt testtartást és a meggyőző beszédet emeli ki. „Stare like a lover, stand like a gorilla, speak like a preacher.” - Nézz, mint egy szerelmes, állj úgy mint egy gorilla, és beszélj mint egy prédikátor. A mély, de melegséget sugárzó pillantás, az erőt és magabiztosságot közvetítő tartás és a lassú, határozott és barátságos hangnem mind része a kisugárzásnak. Ha a képességek, az odafigyelés, a kedvesség érzékeltetésének sikerül felépíteni a mentális alapjait, majd kezelni is készségszinten a verbális és nonverbális jegyeket, akkor jó úton haladunk a karizmatikus személyiség elérése felé, amelyre hamarosan a visszaigazoló reakcióknak is meg kell érkezniük.

A tudományos és kutatási eredményekkel alaposan megtámogatott, anekdotákkal, egyben szemléletes példákkal tűzdelt „kézikönyv” jól áttekinthető, kezelhető, ha gyakorolni szeretnénk, valamint egyszerre szórakoztat és motivál.

Személyes vonzerő – A karizmatikus ember titka, Libri Könyvkiadó, 2016
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek