Megjelent: 16 éve

Képzik a paksi atomerőmű munkatársait

A 2008-ban esedékes villamosenergia-piaci liberalizáció a paksi atomerőmű munkatársait sem kíméli, hiszen a versenyhelyzet eljövetelével nekik is igazodniuk kell a piaci kihívásokhoz. Elsősorban a biztonságtudatosság, a változásokra való nyitottság, a stratégiai gondolkodás és a gazdálkodási szemlélet terén kell fejlődniük.

Mint az közismert, 2008-tól a villamosenergia-piac teljes liberalizációja valósul meg Magyarországon: január elsejével az ország minden fogyasztója attól a szolgáltatótól vagy termelőtől vásárol majd áramot, amelytől, illetve akitől csak akar. Ennek következtében a Magyar Villamos Művek tulajdonában lévő paksi atomerőmű elveszti monopol helyzetét, ezért a mintegy 2500 dolgozónak tudatosítania kell magában, hogy mostantól nincsen egyedül, s teljesen más versenyhelyzetnek kell megfelelnie.

Az attitűdváltást többek között vezetésfejlesztéssel ösztönzi a cég, melynek megvalósítására még 2006 őszén tendert írt ki. "A képző intézményeket hátterük, szakmai tapasztalatuk és gyakorlatorientáltságuk alapján minősítettük, így esett a választás a KPMG-BME Akadémiára" - fogalmazott a Világgazdaságnak Dobos István, a társaság humánigazgatója.

Hozzátette: a fejlesztés két szinten indult el. Az egyikben a főosztály- és osztályvezetők gyakorlati képzése kapott helyet, míg a másikban a leendő vezetők kinevelése folyik. Az előbbi egy mini MBA-programhoz hasonló oktatást tesz lehetővé, esettanulmányokkal segítve a vezetők kompetenciafejlesztését, s kreditpontokkal díjazva egy-egy résztananyag elsajátítását. Ebbe a csoportba közel kilencven, speciális és magas szakmai tudású munkatárs került, átlagéletkoruk negyven évre tehető. A második csoportban ennél kicsit kevesebben, nyolcvanan tanulnak, hogy 30-32 évükkel, illetve tehetségükkel megalapozzák a vállalat jövőjét. A siker érdekében mindezt beépítették a teljesítmény-értékelési rendszerbe is, így minden munkatárs csak e programok elvégzésével számíthat főnöke elismerésére, bónuszra, illetve előléptetésre.

A KPMG-BME Akadémia ugyan olyan készségeket, képességeket is fejleszt a képzés révén, mint az időgazdálkodás, a konfliktuskezelés, a vezetői kommunikáció, az együttműködés, a csapathatékonyság, de egyetlen kompetencia sem előzheti meg a biztonságtudatosságot és a döntésekért való felelősségvállalást - hangsúlyozta Dobos István. Azért, hogy minden résztvevő erősségével-gyengeségével még a program elindítása előtt tisztában legyenek, mind a nyolc alapkompetenciát feltérképezték tesztek segítségével. A fejlődési pontokat, lemaradásokat időről-időre mérik, így a program egyes képzési elemei rugalmasan változtathatók.

A programban részt vevő vezetők beszámolói szerint éppen ez a rugalmasság a képzés legnagyobb erénye. "Végre egy olyan képző intézmény, amely nem mondja meg a frankót, hanem meg akar ismerni minket" - idézte egyik paksi "tanítványát" Igrici Imre. Az akadémia vezető szakértője ugyanakkor jelezte, hogy a Paks esetében a cégreszabottság csak részleges, a saját vállalati példák, projektelemzések csupán egyharmadát teszik ki a programnak, hetven százalék továbbra is a versenyszféra különböző ágazatainak tapasztalataiból merít - ezzel is tágítva a vezetők látókörét.

A program eredményessége érdekében a képzések lezárultával természetesen értékelést kértek a résztvevőktől: 94 százalékuk pozitív tapasztalatokról számolt be, s mindösszesen hat százalékuk érezte magát "túszként" a tréningeken. A sikert az is jól mutatja, hogy egy-egy dilemma kapcsán gyakorta hívják fel tanítványai Igrici Imrét némi támogatás reményében.
Tomka János, a KPMG-BME Akadémia társelnöke úgy véli, e nagyfokú bizalom egyrészt annak köszönhető, hogy nem a klasszikus tréningeszköztárral operálnak, hanem valós problémák felvetésével, azok elemzésével, egyéni prezentációkkal, a szemléletváltást segítő, életszerű gyakorlatokkal igyekeznek fejleszteni a vezetők kompetenciáit; másrészt nem veszik félvállról a visszajelzéseket, az oktatók szívesen fogadják a negatív kritikákat, hogy a következő alkalommal már érdekesebb előadásokkal szolgálhassanak.

A vezetők versenyképességét segítő képzéseknek nem szakad vége a januári liberalizációval, sőt, 2008-tól a termelés- és tevékenységirányítókra is kiterjesztik a programot. Nagy szerepe van ennek ugyanis a tehetségek megtartásában, motiválásában, a dolgozói elégedettség, elkötelezettség növelésében, arról nem is beszélve, hogy a már vezető pozícióban lévők változó körülményekhez való alkalmazkodását is javítja - taglalja a Világgazdaság.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk

Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára!

A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk