Megjelent: 7 éve

50 napig tart megtalálni a megfelelő munkaerőt egy SSC-nek

Ma már minden tizedik négyzetméter felsőkategóriás iroda egy szolgáltatóközponthoz tartozik Magyarországon. Kisvárosnyi ember dolgozik a még mindig Budapest-centrikus szektorban, ahol a létszámnövekedés idén és jövőre is elérheti a 10 százalékot, ha lesz elég szakember.

images

Idén mintegy négyezer új munkahelyet hoz létre Magyarországon a szolgáltatóközponti (SSC) szektor, amelyben jelenleg mintegy 100 cég működik, 40-45 ezer magas hozzáadott értékű munkát végző alkalmazottal - hangzott el a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA), a Futureal-csoport és a Kinnarps közös szervezésében megtartott OfficeTrends Brunch 2016 szakmai rendezvényen. Az idei, nagyjából 10 százalékos bővülési ütem várhatóan jövőre is fennmarad, ezzel a hazai SSC-munkahelyek száma átlépheti az ötvenezres határt.

Az SSC-piac továbbra is Budapest-centrikus (a szektor álláshelyeinek mintegy háromnegyede itt található), de vannak már pozitív példák az ország más részeiből is. Az elmúlt években valamivel nőtt a vidéki nagyvárosok részaránya az SSC-munkahelyek szempontjából. A vidéki központok fejlődésében pedig nehezítő tényező ezen túl az megfelelő irodaépületek hiánya. A hazai - budapesti - irodapiac utóbbi időszakban megfigyelhető fejlődésének komoly alapot adnak a többnyire 'A' kategóriás irodákat bérlő SSC-k. Jelenleg az e körbe tartozó, kiadott irodaterület nagyjából tizedét SSC bérli - hangsúlyozta Dr. Berki János, a Futureal nemzetközi iroda-bérbeadási és vagyongazdálkodási igazgatója.

Az SSC-szektor dinamikusan fejlődő iparágat jelent Magyarországon, elsősorban a szakképzett, nyelveket beszélő fiatalabb generációra, illetve a kiemelkedő hazai egyetemi háttérre épülve - mondta Kiss Tünde, a HIPA befektetés-ösztönzési főosztályának vezetője. Az ügynökséghez eljutó megkeresések száma folyamatosan növekszik, a klasszikus SSC-k mellett pedig mind többször merül fel jellegében hasonló, de a kutatás-fejlesztésre fókuszáló központok létrehozása Magyarországon - tette hozzá a főosztályvezető.

A szektor növekedésének motorját a már Magyarországon működő cégek új beruházásai, bővítései jelentik - a BP nemrégiben például egy, mintegy 500 fős bővítést jelentett be Szegeden. A hazai SSC-k elsősorban a pénzügyi szolgáltatás területén működnek, de az elmúlt években jelentősen nőtt az információtechnológia szerepe is a szektorban. Az egyszerű, tranzakcionális (főleg ügyfélszolgálat, helpdesk) tevékenységek egyre inkább a keleti országok felé tolódnak el, itthon inkább a nagyobb hozzáadott értéket képviselő, szaktudást igénylő szolgáltatók telepednek meg és bővítenek.

A HOA szerint ugyanakkor a következő időszak bővülésének komoly gátat szabhat, hogy nem lesz elegendő a szakember a trend fenntartásához, illetve gondot jelent az elvándorlás is. Az itthoni szolgáltatóközpontokban 5-10 százalék között alakul a külföldi dolgozók részaránya, őket kevésbé menedzserpozíciókba, inkább speciális nyelvtudásuk miatt keresik a cégek, így kulcskérdés a szektor számára a hazai munkaerőpiac helyzete.

A szolgáltatóközpontok éppen ezért fektetnek nagy hangsúlyt a munkaerő megtartására, és ennek keretén belül a hatékony és motiváló irodai környezet kialakítására. Az adott cég és a munkavégzés egyedi jellegére, illetve a dolgozók igényeire szabott irodai környezet ma már a fizetéshez hasonló kulcskérdés a tehetségekért folytatott harcban - hangsúlyozta Paukovics Gábor, az Európában piacvezető Kinnarps regionális projektmenedzsere. A meglévő munkavállalók megtartása, illetve a legjobbak bevonzása egyre nehezebb a megszokott, statikus terekkel működő irodákban. A Kinnarps Next Office koncepciónak lényege, hogy olyan aktivitás alapú tereket alkotnak, amelyek az adott cég hatékony működését támogatják. Ehhez persze nem elég pusztán megalkotni a teret, átfogó változásmenedzsmenttel kell segíteni a kezdeti nehézségeken való átlendülést, megtanítani az új környezet használatát - tette hozzá.

A szakemberhiányt jelzi, hogy folyamatosan emelkedik az egy nyitott pozíció betöltésére fordított idő: jelenleg átlagosan 50 napot vesz igénybe a megfelelő munkaerő megtalálása egy-egy SSC számára. Mindez annak ellenére is igaz, hogy ezek a cégek az átlagos béreknél jelentősen magasabb fizetést ajánlanak, ami már kezdő pozíciókban is nettó 250 ezer forintos havi átlagos bért jelent. A legalább két nyelvet beszélő, szakmai tapasztalattal is rendelkező jelöltek pedig ennél is több juttatásra számíthatnak.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk