kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Lean és az üzletkötői munka

A bevezetés általános tapasztalata, hogy országoktól és tevékenységi körtől függetlenül, az értékesítési csapat kezdetben megpróbál kimaradni a veszteségkezelésből. Saját folyamataik változtatásától félnek és nehezen engednek betekintést a munkájukba. Miért van ez?

Az üzletkötők nem véletlenül féltik a területüket! A legtöbb vállalat ezekben a munkakörökben jutalék bázisra épített, havi elszámolással dolgozik. Sokkal gyakrabban értékelik őket, mint bárki mást a szervezeten belül. Ők mindig reflektorfényben vannak.

Gyakori, hogy a vezetők jelentősen megemelik a tervszámaikat, mert a tény adja a jövő heti, havi, évi elvárások minimumát. Válaszlépésként elkezdik szabályozni, visszafogni a következő heti, havi beérkező megrendeléseket, hogy biztonságba legyen a jutalékuk. Megjelenik a veszteség, de a vállalat ezt még nem érzékeli. A megszerzett vevőik elkobzására és új terület kialakítására, a vevői igények figyelmen kívül hagyása és a reklamációk számának jelentős növekedése tapasztalható. Ez már piacvesztést okozhat. A hibásan megfogalmazott célokra és a csökkenő jutalékra, árrés alatti értékesítéssel válaszolnak. Az eredmény pénzügyi veszteség, profit elmaradás.

Ki kényszeríti bele őket abba, hogy variáljanak? Az üzletkötőink viselkedése visszatükrözi a vállalatunk üzleti etikáját.

A legfőbb veszteségek kiküszöbölését, ezért a vezetői szintek elvárásainak vizsgálatával kell kezdenünk. (8 MUDA)

Néhány indító kérdés:

  • Mennyi a bizalmatlanságból és az ellenőrzés típusú adminisztrációból fakadó felesleges munka?
  • Mennyire jellemző, hogy vár az üzletkötő? (Visszahívásra, adatra, kiszállításra, árura, elszámolásra..)
  • Mikor jártam én magam kint a vevőnél, hogy tudjam, mire van szükség a piacon?
  • Tudom mit tesz a konkurencia?
  • Mennyit adtam el én, mint vezető ebben a hónapban?
  • Mikor töltöttem együtt egy teljes napot az üzletkötőmmel?
  • Alkalmasak az eszközei arra, hogy ne kelljen az irodában időt vesztenie?
  • Kap megfelelő visszajelzést az általa hozott üzlet pillanatnyi státuszáról?
  • Hányszor változott a területe?
  • Nincs ellentmondás a kitűzött célok között?
  • Hányszor változtattuk a jutalékot és a juttatásokat az elmúlt évben?
  • Pontosan annyi fizetést kapott ebben a hónapban, amennyi megilleti?
  • Hány embert vesztettünk ebben az évben? (5 Miért technikával keressük meg a probléma gyökerét!)
  • Új és régi munkatárssal szemben azonosak a követelmények?
  • A konkurencia embereit próbáljuk a piacaikkal együtt megszerezni, vagy oktatjuk a munkatársainkat?

    Az üzleti területen soha nem volt akkora a nyomás, mint napjainkban. Túlzás nélkül elmondható, hogy nem csak a saját családja biztonsága, hanem más emberek munkahelye is az értékesítőkön múlik, múlhat. Természetes, hogy hullámvölgyek és nem fizető ügyfelek jellemzik a mindennapokat, de a felesleges mozgás, a dupla munka, a selejt, a túl bonyolult folyamat most még inkább frusztrál, mint eddig bármikor.

    Hogyan tudunk gyorsulni, növelni az eladások számát?

    Pontosan fel kell mérnünk a tevékenységünkhöz kapcsolható aktív üzleti órákat. Mikor van esélyünk döntésképes személlyel találkozni? A felesleges mozgást csökkenthetjük az alábbi megoldásokkal:

  • Korábban indulunk, hogy ne az érdemi időben autózzunk. (Akár reggel 5-kor. Ilyenkor korábban is végzünk!)
  • Ha vidékre megyünk, több tárgyalási helyszínt iktatunk be, hogy semmiképp ne utazzunk feleslegesen.
  • A látogatási sorrendben a legtávolabbinál kezdünk.
  • Pénteken, ünnepek előtt és szombati munkavégzés esetén, a lakhelyünkhöz legközelebbi vevőinkhez menjünk, hiszen ezek rövidebb napok, nincs esély sokat utazni.
  • Rendszeresen látogassuk a vevőket az üzletkötővel közösen, csökkentsük a saját irodában eltöltött napjaink számát.
  • Hideg hívások esetén ne eladni, hanem időpontot egyeztetni akarjunk.
  • Új és régi vevőket egyaránt keressünk.
  • Igyekezzünk minél szélesebb termékkört bevinni a már meglévő partnerünkhöz, akár alvállalkozó bevonásával.

    Hogyan tudjuk a selejtet csökkenteni?

    Ha hosszú ideje nem adtunk el semmit, biztos, hogy bennünk van a hiba. Kérjünk külső megfigyelőt, aki segítségünkre lehet.

    (Optimális esetben a vezető, de lehet egy másik üzletkötő is. Akarva, akaratlanul koncentráltabban fogunk dolgozni, jól akarjuk a napot zárni.)

    Görcsössé tesz bennünket az eladási kényszer, ezért észre sem vesszük, ha:

  • Túl sokat beszélek?
  • A stressz miatt túl gyorsan és nehezen érthetően beszélek?
  • Nem készültem fel az előzményekből, a megelőző tárgyalások eredményeiből, reklamációkból? (Rutinból dolgozok?)
  • Nem a döntéshozóval tárgyalok, csak vesztegetem az időmet?
  • Nem várom meg a kérdéseimre adott választ?
  • Nem mutatok valós érdeklődést, csak erőltetem az eladást?
  • Csak telefonon próbáltam megrendelést felvenni az elmúlt félévben, elveszett a személyes kapcsolat?
  • Csak az árral operálok?
  • Szidom a konkurenciát?
  • Politizálok és más olyan témákról beszélek, ahol elvesztem a semlegességem?

    A legnagyobb veszteség a hibajavítás elmaradása. A küszködő üzletkötő nem csak kieső forgalmával, hanem a piac elmérgezésével és a háttérterületeknek okozott dupla munkákkal többszörösen kárt okozhat.

    (visszáru, hibás teljesítés, számlajavítás, törlés, nem fizetés, kintlévőség kezelés, önrevízió..)

    Kerüljük a felesleges és döntésképtelen értekezleteket.

    Igyekezzünk szinkronizálni az MS alkalmazásokat, vállalatirányítási és CRM eszközöket, hogy kerüljük a többszörös adminisztrációt.

    A Lean megismerése nem csak a saját munkánk elvégzése miatt lett kiemelten fontos. Egyre több gyártó és szolgáltató is ilyen alapelvekkel igyekszik megszervezni a napi működését. Amennyiben ismerjük ezeket, sokkal könnyebben tudunk alkalmazkodni az igényeikhez, mert elfogadjuk és megértjük a prioritásokat. Meglepő módon cserébe magasabb árakkal fogunk tudni dolgozni!

  • Tudjuk, hogy nincs értelme nagyobb mennyiséget erőltetni, mert a vevő nem fog készleteket felhalmozni
  • Csökkenteni fogja az alapanyagok, késztermékek telephelyek közötti mozgatását
  • Kész kell lennem a gyakori szállításra, akár változó helyszínekre
  • A kiszerelési egységek megváltoztatása szükséges lehet
  • Online adatszolgáltatás, adatcsere lehetőségének kialakítása
  • Nem okozhatok leállást, dupla munkát, selejtet, ezért a minőség kiemelt szempont a vevő számára
  • Rugalmasnak kell lennem ismeretlen rendszerekkel való együttműködésre. Pl: Kihelyezett raktár, önszámlázás, self-audit
  • A folyamatos változást a vevői elégedettség növelése és a munka egyszerűsítése inspirálja
  • Érdemes megismernem a rendszereiket, hogy tanuljak tőlük
  • Keressük mi is a veszteségeket a cégünkben és számoljuk fel azokat

    A jó üzletkötő sztár, aki néha nehezen kezelhető. Elvesztése gyakran pótolhatatlan és piacvesztéssel jár a vállalat számára. Megtartásukban, motivációjuk fenntarthatóságában nem várt segítség a Lean eszközrendszere. A területi képzések belső erőből történő megszervezése frissíti a régi, kiégett munkatársakat és a vállalaton belül tartja a cégspecifikus tudást.

    Gyurta Sándor
    www.lean-hr.hu
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

    A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

    Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

    Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

    Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

    HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk