kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Legyen az online tanítás mindennapi gyakorlat

A modern kor kihívásaira kerestek válaszokat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán most véget ért, mintegy százmilliós büdzséből gazdálkodó E-tanítási kultúra és digitális tartalomfejlesztés című projektben. Hogyan lehet hatékonyabbá tenni a tanulást, hogyan vonhatóak be a modern technikai eszközök az ismeretszerzésbe, hogyan készítik fel az oktatókat az új kihívásokra és elvárásokra - ezekre a kérdésekre kaptak választ az érdeklődők a december 5-én tartott projektzáró konferencián.

A rendezvényt dr. Sturcz Zoltán dékánhelyettes nyitotta meg, aki röviden arról beszélt, hogy szemléletváltásra van szükség a hallgatók oktatásában. Az előadásokat felvezetve elmondta, ezt két oldalról igyekeztek elérni. Egyrészt még korábban lefolytattak egy másik, 50 millió forintból gazdálkodó kisebb projektet "Képzők képzése" címen, amelynek során a tanárokat oktatták új típusú oktatástechnikai módszerekre és a technológia szélesebb körű használatára a tanításban. Másfelől a tanulók szokásait, attitűdjeit, technikahasználatát megfigyelve új típusú tananyagok kidolgozásába kezdtek bele, amelyeket hatékonyabban sajátíthatnak el a diákok.

A projekt során az egyetemen összesen 27 digitális tananyagot dolgoztak ki magyarul és angolul, és egyben kiterjesztették a tanulást segítő Moodle-keretrendszer használatát. A projektre az intézmény az EU-s Európai Szociális Alapból 92,1 millió forintot kapott, a támogatási összeg fennmaradó 15 százaléka pedig az állami költségvetésből érkezett.


A hallgatók már felkészültebbek tanáraiknál



A projekt részleteibe dr. Benedek András intézetigazgató egyetemi tanár, egyben a projekt szakmai vezetője avatta be a megjelenteket. A szakember beszélt arról, hogy napjainkban az internet, a mobilkommunikációs technológiák tömegesedése révén már kivitelezhető a tananyagok teljes digitalizációja. Az oktató szerint a tanulók manapság pillanatok alatt hozzájuthatnak bármilyen online elérhető információhoz, tehetik ezt azért is, mert például a WiFi már szinte közművé vált. Ha egy tanteremben nem érhető el vezeték nélküli hálózat, a diákok hiányolják azt. Míg egykor az írásvetítő képviselte a technológia csúcsát, mostanra ez nagyon is megváltozott, a diákok technikailag már felkészültebbek, mint tanáraik. Éppen ezért hoztak létre új, digitális tananyagokat a számukra, amelyekkel tanulási folyamatuk hatékonyabb lehet, mint a hagyományos formátumú jegyzetekkel.

Az intézményvezető elmondta, a projekt során 6 Bologna-konform tananyagot adaptáltak, és ugyanennyit fejlesztettek ki. Azokban a képzésekben, melyek az összesen 27 új tananyagot használják majd, 910 hallgató fog részt venni.


Oktatói szemléletváltás kell



Az oktató a "Képzők Képzése" projektről is beszélt, amely szintén sikeres volt: a bevont 99 főből 96-an el is végezték azt. Mint mondta, ennek során nem pedagógia gyorstalpalót tartottak, hanem arra törekedtek, hogy praktikus, a tananyag közlésében segítséget nyújtó ismeretekkel lássák el a tanárokat, mint például a Moodle-rendszerben végzett tanulástámogatás fogásai, a minőségfejlesztéssel és a hallgatói teljesítményméréssel, a tanulásmódszertannal kapcsolatos tudnivalók.

Beszélt arról is, hogy a projekt legnagyobb ellenfelei azok az elterjedt hiedelmek, sokszor hangoztatott szlogenek voltak, mint hogy "a hallgatók évről évre rosszabbak" vagy "a kütyük elvonják a hallgatók figyelmét", és persze a megszokás, a rutin, amelyet új módszerekkel kellett felváltani. Benedek András szerint a képzésen átesett ideális szakember úgy kommunikál a hallgatókkal, hogy képes az e-tanulási környezet sajátosságainak megfelelő tananyagokat kialakítani és korszerű módszerekkel tanítani.


Tananyagot mindenhol, mindenkinek



Szabóné dr. Berki Éva, a Szakmai Pedagógusképző Szolgáltatói Központ igazgatója ezután arról beszélt, hogy a digitális tartalomfejlesztési projekt nem előzmény nélküli, azt ugyanis jól megalapozta egy korábbi, 2009 novembere és 2011 októbere között lefolytatott projekt, amely "A szakmai pedagógusképzést segítő szolgáltató- és kutatóhálózatok kialakítása" néven futott. Ő is kitért arra, milyen kihívásokkal kell szembenézniük a tanároknak, hiszen míg egy magyartanár évről évre ugyanazt oktatja, addig a mérnökszakokon akár évente is változik a tananyag. Éppen ezért fontos, hogy az online környezetben végzett oktatói munkát mindennapi gyakorlattá tegyék.

Németh Kinga, a projekt megvalósításában a BME-vel együttműködő Typotex Kft. irodavezetője kifejtette, hogyan változott meg mára a hagyományos formátumú kiadványok, könyvek, jegyzetek szerepe. Mint elmondta, tapasztalataik szerint a hallgatók csak nagyon ritkán veszik csak meg ezeket a kiadványokat, akkor pedig szinte rögtön sokszorosítani kezdik azokat. Ez is jelzi a tananyag-fogyasztási szokások megváltozását, amelyre az oktatási stratégiának is reagálnia kell. Szerintük be kell vezetni az online adatbázisok használatát, amelyek online bárhonnan elérhetőek és szabadon továbbfejleszthetőek.

A konferenciát a tananyagok részletes ismertetésével, majd a "Képzők képzése" tanúsítványainak átadásával zárták le.

BME/www.edupress.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk