Legyen az online tanítás mindennapi gyakorlat
A modern kor kihívásaira kerestek válaszokat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán most véget ért, mintegy százmilliós büdzséből gazdálkodó E-tanítási kultúra és digitális tartalomfejlesztés című projektben. Hogyan lehet hatékonyabbá tenni a tanulást, hogyan vonhatóak be a modern technikai eszközök az ismeretszerzésbe, hogyan készítik fel az oktatókat az új kihívásokra és elvárásokra - ezekre a kérdésekre kaptak választ az érdeklődők a december 5-én tartott projektzáró konferencián.
A projekt során az egyetemen összesen 27 digitális tananyagot dolgoztak ki magyarul és angolul, és egyben kiterjesztették a tanulást segítő Moodle-keretrendszer használatát. A projektre az intézmény az EU-s Európai Szociális Alapból 92,1 millió forintot kapott, a támogatási összeg fennmaradó 15 százaléka pedig az állami költségvetésből érkezett.
A hallgatók már felkészültebbek tanáraiknál
A projekt részleteibe dr. Benedek András intézetigazgató egyetemi tanár, egyben a projekt szakmai vezetője avatta be a megjelenteket. A szakember beszélt arról, hogy napjainkban az internet, a mobilkommunikációs technológiák tömegesedése révén már kivitelezhető a tananyagok teljes digitalizációja. Az oktató szerint a tanulók manapság pillanatok alatt hozzájuthatnak bármilyen online elérhető információhoz, tehetik ezt azért is, mert például a WiFi már szinte közművé vált. Ha egy tanteremben nem érhető el vezeték nélküli hálózat, a diákok hiányolják azt. Míg egykor az írásvetítő képviselte a technológia csúcsát, mostanra ez nagyon is megváltozott, a diákok technikailag már felkészültebbek, mint tanáraik. Éppen ezért hoztak létre új, digitális tananyagokat a számukra, amelyekkel tanulási folyamatuk hatékonyabb lehet, mint a hagyományos formátumú jegyzetekkel.
Az intézményvezető elmondta, a projekt során 6 Bologna-konform tananyagot adaptáltak, és ugyanennyit fejlesztettek ki. Azokban a képzésekben, melyek az összesen 27 új tananyagot használják majd, 910 hallgató fog részt venni.
Oktatói szemléletváltás kell
Az oktató a "Képzők Képzése" projektről is beszélt, amely szintén sikeres volt: a bevont 99 főből 96-an el is végezték azt. Mint mondta, ennek során nem pedagógia gyorstalpalót tartottak, hanem arra törekedtek, hogy praktikus, a tananyag közlésében segítséget nyújtó ismeretekkel lássák el a tanárokat, mint például a Moodle-rendszerben végzett tanulástámogatás fogásai, a minőségfejlesztéssel és a hallgatói teljesítményméréssel, a tanulásmódszertannal kapcsolatos tudnivalók.
Beszélt arról is, hogy a projekt legnagyobb ellenfelei azok az elterjedt hiedelmek, sokszor hangoztatott szlogenek voltak, mint hogy "a hallgatók évről évre rosszabbak" vagy "a kütyük elvonják a hallgatók figyelmét", és persze a megszokás, a rutin, amelyet új módszerekkel kellett felváltani. Benedek András szerint a képzésen átesett ideális szakember úgy kommunikál a hallgatókkal, hogy képes az e-tanulási környezet sajátosságainak megfelelő tananyagokat kialakítani és korszerű módszerekkel tanítani.
Tananyagot mindenhol, mindenkinek
Szabóné dr. Berki Éva, a Szakmai Pedagógusképző Szolgáltatói Központ igazgatója ezután arról beszélt, hogy a digitális tartalomfejlesztési projekt nem előzmény nélküli, azt ugyanis jól megalapozta egy korábbi, 2009 novembere és 2011 októbere között lefolytatott projekt, amely "A szakmai pedagógusképzést segítő szolgáltató- és kutatóhálózatok kialakítása" néven futott. Ő is kitért arra, milyen kihívásokkal kell szembenézniük a tanároknak, hiszen míg egy magyartanár évről évre ugyanazt oktatja, addig a mérnökszakokon akár évente is változik a tananyag. Éppen ezért fontos, hogy az online környezetben végzett oktatói munkát mindennapi gyakorlattá tegyék.
Németh Kinga, a projekt megvalósításában a BME-vel együttműködő Typotex Kft. irodavezetője kifejtette, hogyan változott meg mára a hagyományos formátumú kiadványok, könyvek, jegyzetek szerepe. Mint elmondta, tapasztalataik szerint a hallgatók csak nagyon ritkán veszik csak meg ezeket a kiadványokat, akkor pedig szinte rögtön sokszorosítani kezdik azokat. Ez is jelzi a tananyag-fogyasztási szokások megváltozását, amelyre az oktatási stratégiának is reagálnia kell. Szerintük be kell vezetni az online adatbázisok használatát, amelyek online bárhonnan elérhetőek és szabadon továbbfejleszthetőek.
A konferenciát a tananyagok részletes ismertetésével, majd a "Képzők képzése" tanúsítványainak átadásával zárták le.
BME/www.edupress.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni? 3 hónapja
- Vajon elveszi az asszisztensek munkáját az AI? 3 hónapja
- Legfontosabb HR trendek 2024-ben 4 hónapja
- Itt az okos HR: Mit hoz az AI a HR digitalizációban? 5 hónapja
- Hogyan fogadják a nőket a műszaki szakmában? 5 hónapja
- Sport vagy tanulás, sport vagy munka? - itt a segítség, hogy ne kelljen választani 5 hónapja
- Hollandia előzte a briteket: erre megy tanulni a magyar diák 7 hónapja
- Amit minden vezetőnek tudnia kell a mesterséges intelligenciáról 7 hónapja
- Munkaerő-piaci reformjavaslatot fogalmazott meg tagjainak az OECD 7 hónapja
- Módosul a munkavédelmi törvény is 8 hónapja
- 6 kulcstényező a tehetséges informatikusok megszerzéséhez 9 hónapja