kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Legyen-e házi feladat, avagy arra szocializáljuk a hatéveseket, hogy vigyék haza a munkát?

Első osztály első szülői értekezletén az osztálytanító szavazásra bocsátotta, hogy a gyerekek életét házi feladattal gazdagítsa-e az iskola avagy szorgalmival. Bár e tekintetben a szavazás a demokrácia megcsúfolása, sok kérdést vet fel a helyzet. Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus sorozatát a HR Portálon.

A szülők nyílt szavazással természetesen igent mondtak a házi feladatra, sőt az egyik igen aktív anyuka azt kérte, kifejezetten sok-sok matekot adjon a tanárnéni (így nevezzük mi is őket, még ha fiatalabbak is nálunk), mert a gyerek nem jó matekból: kérdés, hogy egy első osztályt kezdő kisfiúról ezt honnan tudja? (A szavazás során az is érdekes volt, hogy néhány gyereket két szülő képviselt, így ők két szavazatot értek, de hát istenem, ez a jelenlét jutalma.)

A probléma csak az, hogy a házi feladatról nem a szülők és nem szavazás alapján döntenek. Az iskolai időn túlra adott kötelező feladatnak pedagógiailag indokoltnak kell lennie. Ha például egy szervezettel tréningen vagy csoportos coachingon dolgozunk, akkor szervezetfejlesztőként gyakran adunk olyan on-the-job feladatot, mely a tréningen tanultak elmélyítését segítik. Ez azonban időt és energiát spórol az érintetteknek, hiszen a gyakorlatban, a napi munka során tanulnak, nem kell további tréningeket végigülniük.

A házi feladat kötelező jellegű, míg a szorgalmi nem. Ennek jogi vetületei is vannak, miszerint a kötelező feladatok terén jelentkező mulasztást elvileg legalábbis, szankcionálnia kell a pedagógusnak és persze a szankciót adminisztrálnia. A szorgalmi pedig a gyerekekre (és az őket a háttérből nógató, karrierről ábrándozó szülőkre) van bízva, hogy elkészítik-e vagy sem.

Kérdés, hogy miért szükséges már hat éves gyerekeket arra szocializálni, hogy vigyék haza a munkát? (Hány és hány ügyfelemtől hallom a négyszemközti coachingon, hogy alig várja este, hogy a gyerek lefeküdjön, mert már nyitja is felfele a laptopot.) A gyerekek általános iskolában mintegy 8000 órát tanulnak. Ebbe annyi fér bele, amennyi. Lehet, hogy ezt kellene belátnia a kurikulum-gyártóknak?

Az egyik elsős osztály szülői értekezletén derült ki, hogy az osztályban tanító két pedagógus között nincs egyetértés abban a tekintetben, hogy a gyerekek kapjanak-e házi feladatot a hétvégére. Ez nagyon jó! Ugyanis az alkotó vita viszi előre a pedagógiai munkát is. Milyen jó esély is ez arra, hogy végre az oktatásban érintettek diskurzust nyissanak arról, kell-e házi feladat hétvégére a gyereknek? (A családnak?)
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk