Megbukhat a lean rendszer!
Sokat hallani a lean menedzsment sikeréről, működésének rendszeréről, fórumok léteznek a tapasztalatok megosztására. Ennek ellenére előfordul, hogy nem működik úgy a rendszer vagy nem halad úgy a bevezetése, ahogy elvárnák. Megbukhat a szisztéma működése is, ez nem vitás. De mi lehet ennek az oka?
Nem számít honnan, melyik cégről másoljuk le a megoldásokat, a jó út is végződhet rosszul. Az ideális megoldás az, ha saját ötletekkel és nyitott gondolkodással próbáljuk megtalálni a helyes utat. Nem kell természetesen újra feltalálni a spanyolviaszt, de nem árt, ha máshol már bizonyított eszközöket is bevetünk a folyamatfejlesztés során. Ha megtaláljuk a szükséges és megfelelő, célravezető eszközöket ebben a rendszerben, akkor bizonyára eredményesen rá tudjuk húzni a folyamatainkra. Más cégek megoldásainak egyszerű másolása egyszerűnek tűnhet, de valószínűbb, hogy nem vezet eredményre, ráadásul nem hosszú távú eredményre. Nem keverendő össze ez a copy-paste megközelítés a benchmarking-al, a látott megoldásokat saját folyamatainkra értelmezve és átgondolva szabad csak átvenni. Fontos, hogy ügyeljünk a kapcsolódási pontokra, nehogy egy adott területen bevezetett eszköz máshol okozzon problémát, fennakadást (következő folyamatlépés a vevő!).
Ha nem vagyunk elkötelezettek
Saját céljainkkal, terveinkkel szemben elkötelezettnek kell lennünk a siker érdekében. Ez természetesen nem csupán a lean menedzsmenttel kapcsolatban van így, minden elhatározás egyben elkötelezettség is! Ha nem vagyunk biztosak a megoldásban, akkor nem fog működni. A kifogások vagy a hibás személyek keresése a hibák helyett nem jó megoldás, akkor rossz helyre mennek az energiák és félreviszik a céloktól a szervezetet. Ne fogadjunk el kifogásokat a szervezeten belül, de hallgassuk meg a visszhangokat. Ügyelni kell arra is, hogy az elkötelezettség és a megkezdett út helyességét kézben tartsuk.
Ha nem tanulunk a hibáinkból
A tanulás a lean működésének fontos eleme. Tapasztalatainkból tanulva későbbi hibáinkat megelőzhetjük, feltéve, ha ezeket a tapasztalatokat jól (megfelelő fórumon, formában, csoportban) osztjuk meg egymással. Rá kell szánni az időt a tájékozódásra, utána kell járni a kérdéses pontoknak, és ugyanígy idő kell arra is, hogy átgondoljuk az aktuális működést, és a hibák lehetséges okait. A szervezet egyértelműen megbukik a lean menedzsment alkalmazásában, ha nem tanul a saját hibáiból.
Feljebb olvashattuk, hogy mások hibáiból is tanulni kell, így természetes, hogy a sajátunkból is. A lean működés maga is egy folyamat. Folyamatosan változik, fejlődik végtelenül. Persze nem mindent a saját bőrünkön tapasztalva kell megtanulni, ezt nem várhatjuk el magunktól, nem is lenne értelme. Ez ebben a formában rengeteg időbe telne, az pedig veszteség (muda).
Ha mindenki mást akar
Mást akar a vezető és mást akar a dolgozó. Mindenki félti a munkahelyét, főként a jelen gazdasági helyzetben, ugyanakkor mindenki félti azt a tudást, amit az adott munkakörben évek alatt összegyűjtött. Senki sem szereti, ha a munkáját, a személyes környezetét megbolygatják. Mások a céljai egy operátornak és mások egy vezetőnek. Az egyes szintek ötletei, melyek a másik csoportot szeretnék megváltoztatni, nem feltétlenül segítik a lean működést. A szervezet más résztvevőinek megváltoztatása helyett először magunk felé kell fordulni, és a saját folyamataink működését kell megvizsgálni. Vajon azt kapjuk-e, amire szükségünk van és azt adjuk-e tovább, amire a következő folyamatlépésnek szüksége van.
Kicsiben kezdve és fokozatosan haladva kell felkészíteni és bevonni a szervezet minden szintjét, hisz ha látják a fejlődést más területeken, akkor maguk is hajlandóak lesznek fejlődni, változni.
Mi más okozhat még bukást?
A fenti három lehetőségen felül természetesen léteznek még buktatók. Ilyen lehet az is, ha egyszerű projektként kezeljük a lean-t. Van egy nagyon fontos jellemzője a projekt működésnek, ami a lean menedzsment rendszerére egyáltalán nem értelmezhető: a projekt véget ér, a lean soha!
Megfelelő kommunikáció és PR nélkül szintén megbukik a rendszer, hisz munkatársaink nem értik mit csinálunk, miért csináljuk, és kinek a felelőssége az egész. Egyformán kell látni a célt, és ehhez a kommunikáció elengedhetetlen!
A lista persze még nem ér ezzel véget. Hibázni emberi dolog, a lényeg, hogy tanuljunk belőle, és megelőzzük a hiba újbóli előfordulását. Ha tanulunk és együtt haladunk szervezetként, akkor sikerre juthat a lean alkalmazás.
Tömpe László
LeanCenter
www.leancenter.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- Új vezérigazgató az Invitech élén 2 hónapja
- Orbán Viktor: Minden erőt arra kell összpontosítani, hogy az embereket meggyőzzék, van értelme dolgozni 2 hónapja
- Logisztika, beszerzés - mutatjuk, hogy alakulnak a fizetések és a nemek közötti bérszakadék 2 hónapja
- Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába? 2 hónapja
- Összeolvad a Vialto Consulting és az edUcate 3 hónapja
- Öt kérdés és válasz a külföldi vendégmunkásokról 3 hónapja
- Juttatási keret 2024-ben 3 hónapja
- Hol fáj a cégeknek? Szervezetfejlesztési és vezetési trendek 2024-ben 3 hónapja
- Van értelme a nagy beruházásoknak, ha a munkaerő-igény nem biztosítható? 4 hónapja
- Nagy esély van rá, hogy Magyarországon lesz a 2028-as WorldSkills verseny 4 hónapja