kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 15 éve

Megéri-e válságban is coacholtatni?

Szükséges-e és ha igen, akkor ki az, aki elsősorban a haszonélvezője a válság idején a coachingnak? Ez, illetve a fejlesztési folyamat kifizetődése volt a sarkalatos pontja a szeptember 30-án megtartott, második Magyarországi Coaching Konferenciának. A szervezők, Dara Péter, a DGS Global Research ügyvezetője, és Komócsin Laura, az International Coach Federation magyar elnöke előadásukban a hazai viszonyokról az általuk végzett kutatások tükrében számoltak be.

Coaching és a hazai válság

Az új helyzetben főleg a vezetőknek lenne szükségük a speciális segítségre. A DGS Global Research 2009-es felmérései alapján elsősorban hatékonyságnövelésre, illetve a kulcsszerepet betöltő munkatársak motiválására használják a cégek a coacholtatás eszközét, amely ma már nem ismeretlen fejlesztési eszköz a vezetők előtt. A kilábalás, Dara Péter szerint, még messze van, sőt a hazai gazdaságban még csak most kezdődik az igazi leépítési hullámmal járó válságmenedzsment. A felméréseik szerint egyelőre, a jövő évet tervezve, minden cég nagyarányú költségcsökkentésben gondolkodik, és ez elsősorban munkahelyek megszűntetését jelenti. A DGS Global Research felmérése alapján a 2010-es bértervezés a meglévő juttatások elvételéről, bércsökkentésről szól. E tények mellett vált igazán fontossá a hatékony vezető-támogatás.

A vezetői hatékonyság új oldalát is megmutatta Dara Péter. A hazai, átlagosan 9,45 százalékos fluktuáció akkut probléma-csomag. A fontos munkatársak megtartása most különösen nehéz, mert nincs anyagi forrás a motiváció fenntartására. Azonban pont ez az időszak alkalmas arra, hogy a vezető megtanulja azt, hogy a "jó szó sokat számít".


Mire mennek el a képzési pénzek?



A megkérdezett, 651 cég közül 20 százalék él egyéni vezetői coachinggal, 4 százalék csoportos vezetői coachinggal, és ezen kívül a munkatársakat is fejlesztik 7, illetve 4,5 százalékban egyéni és csoportos üzleti edzéssel. Ez önmagában a coaching-kultúra jelenlétét, erősödését jelenti, ami örvendetes tény. Azonban a Magyarországi Coaching Kutatás (2008) szerint a cégek 43 százaléka előtt még mindig ismeretlen ez a fajta fejlesztő eszköz. A DGS Global Research által végzett hatékonysági működést monitorozó vizsgálat azt mutatta, hogy a megkérdezett cégek 40 százaléka szerint át kellene alakítani a teljesítmény-menedzsmentjüket, mert ők is érzik azt, hogy milyen nagy az igény a valódi hozzáadott érték mérésére és elismerésére. Ugyanakkor, Dara Péter szerint, az Országos HR Benchmark felmérésük azt mutatta, hogy a cégek fele úgy költi el a képzési büdzséjét, hogy nem igazán ismeri a vásárolt termék hatékonyságát.

A konferencia szervezői azért hívtak el piaci versenytársakat is erre az összejövetelre, mert ezeket a tényeket együtt jobban lehet kezelni, és szükségessé vált egy erős összefogás. Dara Péter olyan, valóban működő összefogásról beszélt, amely - ellentétben a manapság a HR szakmában dolgozókat tömörítő szövetségekkel, illetve kamarákkal - engedélyezi a tagjainak a más-más egyesületekben a tagságot, de ugyanakkor megadják a tagoknak a szükséges előnyöket.

Olyan problémák jelentek meg ugyanis a coaching-piacon, amelyeket leginkább együttesen, összehangolt munkával lehet kezelni. Ilyen például a coach-ok személyével kapcsolatos, egyre gyakoribb, minőségi kifogás. A coaching divat lett, coacholva lenni, illetve coachee-nak lenni trendi lett, ezért mindenki coach-csá szeretne most válni. A felhíguló piacon pedig egyre több olyan edzőről hallani, akinek se tudása, se tapasztalata nincs, de mégis ezzel foglalkozik.

Érdekes tényt közölt Koczó Ildikó, a konferencia moderátora, akinek elmondása alapján ma, Magyarországon 500 coach dolgozik, és a hazai cégek átlagosan 1,5 millió forintot költenek évente coachingra. Az átlag coach Magyarországon 41 éves, tanár végzettségű, iparági és vezetői tapasztalat nélküli, 1-2 éve coach-oló hölgy.


Megtérül-e a coaching?



Dara Péter is felvetette már előadásában, hogy vajon szükséges-e minden helyzetben ehhez a vezetés-támogató eszközhöz nyúlni. Ahol fontos a bánásmód és az ember értékként jelenik meg a cég céljai között, ott mindenképp érdemes a coaching folyamatát elindítani, de pont az ilyen helyeken jogosan vetődik föl a kérdés, hogy drága, vagy olcsó-e a coaching.

Komócsin Laura pont ennek a folyamatnak a megtérüléséről beszélt. Az International Coach Federation (ICF) magyar elnöke és egyben a Business Coach Szakmai Közösség elnöke az előadását azzal kezdte, hogy bemutatta, a coaching folyamatának a megtérülése olyan, mintha egy vállalat értékét próbálnánk kiszámítani. 150 éve elég volt a vagyontárgyakat összeadni, és kijött egy jól definiált összeg, de ma már akkora hozzáadott értéket képviselnek az adott cég dolgozói, hogy szinte lehetetlen megmutatni, mennyit ér maga a vállalkozás. A coaching is ilyen folyamat. Jóval többet profitálnak belőle a cégek annál, amit a mutatószámok kiadnak.

Létezik egy nemzetközileg használt mutatószám, amelyet a coaching megtérülésének a kiszámítására használnak, azonban ez egy rendkívül szubjektív elemekből összeállított hányados. A számlálóban az Eredményt, a Coaching szerepét és a Becslési pontosságot kell összeszorozni, majd az eredményt el kell osztani a coaching díjával. Azonban, ahogy Komócsin Laura is elmondta, csak az utolsó szám fix összeg. Az Eredményt a megbízó, a Coaching szerepét a coachee, a coacholt személy mondja meg, csakúgy, mint a Becslési pontosságot, amely egy, körülbelül 50 százalékos arányszám, jobb esetben.

Ennél pontosabb képet ad az az amerikai vizsgálat, amely azt kutatta, hogy 1996 és 2000 között, száz felsővezetőt vizsgálva mekkora a megtérülése a coaching folyamatnak. Ez 5,46 volt, ami azt jelenti, hogy - forintosítva - 1 milliárd forint befektetéssel 5-6 milliárd forintnyi hasznot hoz ennek a fejlesztési módszernek az alkalmazása. Az Egyesült Államokban ez termelékenység növekedésben, minőségjavulásban és a szervezet erősödésében, illetve a dolgozók elégedettségének növekedésében jelentkezett.


Gyémántcsiszolók hazai terepe



A Business Coaching Szakmai Szövetség még tavaly elhatározta, hogy készít egy hasonló kutatást, hazai terepen, azonban menet közben jöttek rá arra a sajnálatos tényre, hogy még nem áll rendelkezésükre az a populáció, amiből 100 fős, felsővezetői mintát lehetne venni. Ezért a már coacholt cégek felsővezetőit kérték fel válaszadásra. A válaszok, bár nem reprezentatívak, de nagyon is meghatározók a coaching szakma jövőjét illetőleg. A kutatási tapasztalat az volt, hogy mindig egyedi szintű megtérülésről lehet egy-egy vállalat esetében beszélni. Komócsin Laura beszámolt egy magyar nagyvállalatról, ahol 12-szeres lett a megtérülése a coachingnak, mert a dolgozói elégedettséget kellett, egy felsővezető kívánságára, föltornázni.

Másik fontos terület idehaza a megtérülések vizsgálatával kapcsolatban a fluktuáció csökkentése. Egy vállalatnál, az előadó beszámolója szerint, 20 százalékos volt a távozó munkatársak aránya, amelyet a coaching eszközének a bevetésével 7 százalékosra csökkentettek. Fejvadászok helyett belső fejlesztésre ment el ennél a vállalatnál ez a pénz. Magas, hatszoros megtérülést hozott egy IT-területen dolgozó első számú vezetőnek, az, hogy "megjelenés-képes" lett. Az ezután adott interjúk, az előadásai, amit szakmai konferenciákon adott, jelentős "marketing felületté" tették a vezetőt. Ez pedig személyes fejlesztés nélkül nem sikerült volna. A közvetve, a coaching által elért előléptetések, juttatási csomagok emelkedése, átlagosan ötszörös megtérülést, az értékesítési folyamatok növekedése 15-szörös (!) megtérülést hoztak a befektetőknek.

Komócsin Laura szerint, aki nyitott személyiségű és tanulni, fejlődni szeretne, annak korlátlan lehetőséget tud nyújtani a coaching, amelynek a folyamatát a gyémántcsiszoláséhoz hasonlította. Azt azonban szem előtt kell tartani, hogy - Komócsin Laura szavaival - "krumpliból ők sem tudnak briliánst faragni..."


Mérés és menedzselés



Mindkét, a konferenciát szervező előadó kiemelte, hogy a felsővezetők csak a kimutatásokkal győzhetők meg, ezért a coachoknak - Dara Péter szerint - el kell kezdeni összebarátkozni a számokkal. Komócsin Laura - aki közgazdász, ezért a számok barátja - pedig ezt a problémát Peter Drucker szavaival így fogalmazta meg: "Ha nem tudod mérni, nem tudod menedzselni sem".

A gyakorlatban ez Komócsin Laura szerint azt jelenti, hogy a megtérülés mérése akkor lehetséges, ha a coaching folyamata kézzelfogható, megvalósítható célként fogalmazódik meg, a munka feltételei a megbízó, a coach és a coachee együttes jelenlétében határozódnak meg, illetve a munka sikeréhez a vállalat HR szakemberét is - negyedik résztvőként - bevontuk.

A folyamatos dokumentálást és az olyan, közvetett mérőeszközök használatát is ajánlotta Komócsin Laura, mint a teljesítményértékelés, vagy a 360 fokos értékelés elvégeztetése a coaching folyamat elején és a végén is. A megtérülés szempontjából azonban az előadó a legfontosabbnak azt tartotta, hogy nem szabad megvárni az utólagos megtérülés kérdését. Mert akkor már nagy baj van, ha a megbízó a coachnál kérdez rá arra, hogy ez neki mikor és hol fog megtérülni. Ilyenkor, az ICF elnöke szerint, érdemes az edzőnek átgondolni a teljes munkafolyamatot, mert biztos, hogy valamit hagyott félrecsúszni.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk