Szerző: Kovács Regina Megjelent: 1 éve

Megmászni a hegyet - segítővel nagyobb az esély, avagy a coaching módszertana

Az idei Personal Hungary Emberierőforrás-menedzsment szakkiállítás egyik érdekes kerekasztal-beszélgetésén a coaching módszeréről volt szó: miben és hogyan segíthet az egyénnek megváltozni, és milyen fejlődés érhető el általa a szervezetben. Kiderült, hogy ez a metódus hasonlít a serpák munkájához, akik egy ideig átveszik a hegymászók terhét.

Szabó Zsófia, az Ascon Consulting Változásmenedzsment Kft. ügyvezető partnere moderálta a Personal Hungary konferencián szervezett beszélgetést, ahol coachok és kliensek osztották meg tapasztalataikat személyes változási élményeikről.

A szakembernek tizenhét év tanácsadói tapasztalata van a szervezeti változások és a project-, programmenedzsment területeken, főként a szervezeti kultúra-fejlesztésre, executive és menedzsment coachingra, csapatépítésekre, fejlesztésekre, vezetői szakmai támogatásra fókuszálva.

A pszichodráma eszközei a coachingban

Grátz Melinda, az LG Regionális HR vezetője nyolc éve dolgozik a cégnél, felelős még a horvátországi, szerbiai, bolgár részegységekért is. A szakember számára a coaching arra adott választ, hogyan lehet fejleszteni a cég dolgozóit, vezetőit úgy, hogy az eredmények személyes és céges szinten is megjelenjenek.

Először saját magán próbálta ki a módszert mint coachee, s rájött, hogy ezzel a kollégáinak is tud segíteni, személyi- és szakmai szinten is. Szabó Gabi ismertette meg vele ezt az eljárást, aki sokszor dramatikus eszközökkel dolgozik. Körülbelül egy évig tartott a cég vezetőivel az első "terápia", kis csoportos foglalkozások keretében.

Gabi minden alkalommal más módszert használt, az adott témától, embertől függően, de gyakran nyúlt a pszichodráma eszközeihez. Az alkalmak lényegében magáról az emberről szóltak, aki a szervezetek középpontjában áll, és napi szinten a többi emberrel közösen éri el céljait a vállalat érdekeit figyelembe véve.

A coaching egy személyre szabott "tanácsadási" módszer, amelynek a lényege éppen az, hogy nem ad tanácsot, hanem a saját erőforrásaira támaszkodva támogatja az ügyfelet a fejlődésben. Fejlesztő, nevelő, edző jellegű tevékenység, ahol az ügyfelet egy meghatározott cél elérésében segítik. A coach szó szerinti fordításban edzőt jelent.

A business coaching célja, hogy a vállalat tulajdonosait, illetve menedzsereit abban támogassa, hogy a napi feladatokon túl lássák a "nagy képet", fejlesszék beosztottaikat, magasabb szintű szolgáltatást nyújtsanak ügyfeleiknek, és mindenekelőtt, egyensúlyt tudjanak teremteni a magánélet és a munkájuk, munkahelyük között (Forrás: Wikipédia).
Grátz Melinda először saját magán szerette volna kipróbálni a coachingot. Szeretett volna egy határozott képet kapni arról, vajon a szervezetet előrébb viszi-e, ha a vezetők részt vesznek az ezzel a módszerrel levezetett több alkalmas kiscsoportos foglalkozáson. Szabó Gabi személyes benyomása sokat számított, a HR-vezető látta, hogy ez egy egészen másfajta megközelítés, mint amilyenekkel eddig találkozott.

A szakember emberileg fejlesztette a munkatársakat, és ezáltal hozta őket olyan helyzetbe, hogy tudásukat a szervezetnél, valamint a magánéletben is tudták kamatoztatni. Miután felmérte a cégvezetők képzések iránti szükségleteit, és azt, mi az, amire leginkább érdemes időt és energiát szánni az eddigi tapasztalatok alapján - ami mindig egy nehéz pont az üzletmenet nyomása alatt -, a coaching lett a befutó.

A folyamat végére sikerült az elképzeléseket megvalósítani. Mivel ez egy hosszan tartó folyamat volt, amely során folyamatos impulzus érte a munkatársakat, nem múlt el a hatása - emberileg is közelebb kerültek egymáshoz, ami tovább erősítette a céges csapatot és elősegítette a szorosabb együttműködést.

A coaching a pszichológiának és a vezetés- és szervezésfejlesztésnek egy kevert változata, melynek során az alkalmazottak egy idő után megértik, hogy érző magánemberként hogyan kell működni, dolgozni egy szervezetben. Olyan megoldási javaslatokat ad, amelyeket a magánéletben is tudnak kamatoztatni, összehangolva ezzel a munkát és a privát szférát. A módszer igazából egy életszemlélet, melynek során nem csak maguk az egyének, hanem az egész szervezet fejlődik. Sokszor konkrét megoldásokat is adott egyes helyzetekre, a legtöbb munkatárs pozitív folyamatként élte meg a változást.

A HR-vezető tervezi, hogy a módszert tovább alkalmazza a cégnél. Természetesen mindig az adott helyzettől függ, épp egy téma-specifikus vezetői tréninget vagy a coaching módszerét érdemes-e használni.

Tréning vs. coaching

Eke Mariann a dm Kft.-nél dolgozik toborzás és kiválasztás menedzserként. 2012-ben lett coach, a coachingon belül leginkább a csoportos coachingban szerzett tapasztalatot. Fontosnak tartja vezetőként, hogy a mindennapokban a munkahelyén is használja ezt a módszert.

Úgy véli, a coaching egy olyan folyamat, amely támogatást nyújt abban, hogy az ügyfelek a bennük már meglévő tudást, tapasztalatot és képességeket a felszínre hozzák és sikeresen alkalmazzák. A coaching folyamata segít a tudatosság és a felelősségvállalás elérésében, a tanulás folyamatának elsajátításában. Nem kész megoldást ad, hanem támogatja az ügyfelet a megoldás megtalálásában. A coaching hasonlóságot mutat a tanácsadással és a pszichiáterek által végzett terápiával, mégis különbözik azoktól. A coaching nem tanácsadás, mert testre szabott, nem terápia, mert a célja nem a gyógyítás.

Máté Barbara, az Ascon Consulting Változásmenedzsment Kft. ügyvezetője, változási coach. 1999 óta dolgozik projectmenedzsment, szervezetfejlesztés, tréning, coaching, változásmenedzsment megbízásokon. A szakember szerint a tréningnek és a coachingnak hasonló a módszertana, mégis teljesen különböznek. Más a pszichodinamikája, és más készségek kellenek hozzá. Míg egy trénernél előnyös, ha szeret szerepelni, addig a coachingnál az működik, ha a szakember a háttérbe húzódva irányítja a folyamatokat. Az utóbbinál sosem a bevált modellek, hanem mindig az ember áll a középpontban. Mindig meg kell találni a helyes arányt, hiszen az sem jó, ha túl sok derül ki a magánéletről egy csoportos coachingnál - mondta a szakember.

Némedi Varga Lászlóné, a dm Kft. munkaügyi vezetője több mint tíz éve dolgozik vezetőként. Mivel a szakterülete a munkaügy, a csapata irányításán kívül sok munkatárs fordul hozzá segítségért, megoldásokért problémás esetekben. A szakember a szakmájának él, szereti, hogy a munka világán keresztül sok emberrel kerülhet kapcsolatba.

Néhány évvel ezelőtt munkahelyet váltott, egy kemény, férfias, teljesítmény-centrikus világból átkerült egy lassabb, emberközpontú céghez. Itt szembesült azzal, hogy azok a módszerek, az a látásmód, amit addig alkalmazott, egyszerűen nem működnek. Fel kellett állítania egy működőképes csapatot, és ehhez a hozzáállásán is változtatnia kellett. Ekkor fordult segítségért Máté Barbarához mint coach-hoz. Bár megoldást nem, de figyelmet és sok-sok kérdést és bátorítást kapott arra, hogy hallgasson az érzelmeire, merje ezeket másokkal megosztani.

A megoldás ott volt az orra előtt, és a coach, a coaching abban segített, hogy erre rátaláljon. A kérdések és az, hogy beszélt a gondjairól, segített abban, hogy el tudjon távolodni a konkrét problémától, ezáltal más szemszögből tudta az egészet megközelíteni. A coaching egy nagyon érdekes dolog, abban más, mint a tréning vagy a tanácsadás, hogy nem módszereket és megoldásokat ad. Kérdéseken és visszajelzéseken keresztül - ez nem egy egyszeri dolog, hanem egy folyamat, egy rendszeres kapcsolat - vezet rá arra, hogy a megoldás tulajdonképpen bennünk van, csak rá kell találnunk, időt kell adnunk magunknak erre.

Ezt a fajta személetet a vezetői munkában is jól lehet használni, hiszen ha nem megoldásokat adunk vezetőként, hanem segítjük munkatársainkat abban, hogy maguk találják meg az eredményességhez vezető utat, erősíti a bizalmat, könnyebbé teszi a munkakapcsolatokat, és sokkal jobb teljesítményt lehet elérni vállalati szinten is. A munkaügyi vezető számára az volt a legnagyobb felismerés, hogy így is lehet emberekkel dolgozni, eredményeket produkálni.

Coaching - mások terhét egy időre átvállalni

Haas György foglakozott pszichoterápiával, szervezetfejlesztéssel, mentálhigiénével. A séta ötletét a Légy turista a saját városodban mozgalomból merítette. A pódiumbeszélgetésen egyik kliense, Dóra Gyula azt mondta róla, hogy úgy érezte nála, hogy ő magát az embert tartja fontosnak. A példamutatásával, a hitelességével nagyon sokat segít. Megérti, meghallgatja az embert, nem bizonyos módszereket akar ráhúzni, hanem mindig magával az egyénnel, az egyén élethelyzetével foglalkozik.

A szakember szerint ez a módszer hasonlít kicsit a serpák munkájához, akik a terheket átvállalják egy ideig a hegymászóktól. Hozzá mindig közelebb állt ez a fajta kísérés, segített szüléseken dúlaként bábatanoncként is. Szerinte sokkal többet ad, ha ezeket az eseményeket, folyamatokat - krízishelyzet kivételével - nem vezetik, hanem kísérik, egyszerűen együtt vannak az emberrel. A válaszokhoz való hozzáférést kell segíteni. Ebben segít a sétáló coaching. Nem fókuszál egyik bevált módszerre sem, mint a viselkedésterápia, vagy az analitikus pszichoterápia. Mindig az adott erőtér, a kísért személy lélektani állapota határozza meg a módszert, ahogy jelen van a kliensek mellett.
Follow hrportal_hu on Twitter

10+1 tipp: hogyan legyen sikeres a vállalati coaching?

A coach kiválasztásának módja az egyik legnagyobb különbség a life és a business coaching, illetve az egyéni és a szervezeti coaching folyamatok közt. Másképpen zajlik ugyanis a folyamat, ha a coachee önként, vállalaton kívül magának keres coach-ot, mint amikor a vállalat szervez neki egy egyéni coaching folyamatot. Utóbbinál - amennyiben a vállalati HR szerepe stratégiai - jellemzően nem csak az ügyfélnek, hanem a HR-es szakértő kollégának is hatása van arra, mely coachokkal menjen végig a coach kiválasztási folyamat. Fontos tehát, hogy egy coach mindkét irányban jó benyomást alakítson ki magáról. Mit tud tenni egy coach magáért és azért, hogy vállalati környezetben is sikeres legyen? Medgyesi Kriszta írása. tovább..

További cikkek
Obama nem minden tanácsadója veszíti el a munkáját

Barack Obama mintegy félszáz, magas rangú tanácsadójának munkájára továbbra is számít Donald Trump. Ezt a megválasztott elnök szóvivője... Teljes cikk

Sólyom Balázs lett a UPC Magyarország online igazgatója

2017 januárjától Sólyom Balázs irányítja a UPC Magyarország online divízióját, online igazgatói pozícióban. Teljes cikk

Szombaton kezdődnek a középiskolai írásbeli felvételik

Január 21-én kezdődnek a középfokú iskolák központi írásbeli felvételi vizsgái - közölte az Oktatási Hivatal (OH). Teljes cikk

A kezdő online kasszásokhoz segítően áll az adóhatóság

A taxik többségében már működik az online kassza, az Országos Taxis Szövetség elnökének tájékoztatása szerint. A 9500 taxiból mintegy hétezerbe... Teljes cikk

Több ezer jogsértést tárt fel tavaly a NAV

Több mint 6200 jogsértést tár fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2016-ban, a kár 110 milliárd forintra rúg - írta a Magyar Idők csütörtöki számában. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Personal Hungary - Egy biztos találkozási pont!

Idén immáron negyedszer nyitja meg kapuit hazánk legnagyobb HR menedzsment szakkiállítása, a Personal Hungary. A tavaly 1682 látogatót vonzó...