Mi legyen az olcsó, kelet-európai kiküldött munkavállalókkal? - alakul a vita az EU-ban
Amíg az átlagos órabér Dániában és Belgiumban 40,-EUR körül mozog, addig ez az Európai Unió keleti felében (pl: Bulgáriában) alig 4,-EUR. A probléma pedig akkor kezdődik, amikor a 4 eurós költséggel dolgozó szolgáltató rövidebb vagy hosszabb időszakra a nyugat-európai piacokon megjelenik és az ott letelepedett vállalkozások vonatkozásában versenyt támaszt.
Továbbra is szociális dömpingtől retteg Európa
Az Európai Unió alapelvei közé tartozik a személyek, a tőke, az áruk és szolgáltatások szabad mozgása. Ezen alapelvre épül az uniós jogrend egyik alappillére, a kiküldött munkavállalókra vonatkozó 96/71/EK irányelv, illetve a végrehajtási szabályokat tartalmazó 2014/67/EU irányelv. Az irányelvet akkor kell alkalmazni, amennyiben egy tagállamban letelepedett vállalkozás transznacionális szolgáltatás nyújtása keretében ideiglenes jelleggel munkavállalókat küld ki egy másik tagállam területére saját nevében és saját irányítása alatt, a kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján, feltéve hogy a kiküldő vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással.
Ez a kiküldött munkavállalói státusz jogi definíciója, de nézzük, hogy ez a gyakorlatban mit is takar.
A leggyakoribb esetek közé tartozik, amikor például egy tagállami fuvarozó egy másik tagállam területére árut szállít. Ebbe a körbe tartozik az az eset is, amikor a jogügylet tárgya áru külföldre történő értékesítése és az áru értékesítését és kiszállítását követően az eladó azt a másik tagállamban lakó vagy székhellyel rendelkező (letelepedett) vevő lakóhelyén (székhelyén) össze is szereli.
Vessünk most arra egy pillantást, hogy miből is adódhatnak itt a problémák. Onnan kell kiindulnunk, hogy az Európai Unió rendkívül eltérő gazdasági fejlettségű tagállamokat tömörít. Amíg az átlagos órabér Dániában és Belgiumban 40,-EUR körül mozog, addig ez az Európai Unió keleti felében (pl: Bulgáriában) alig 4,-EUR. A probléma pedig akkor kezdődik, amikor a 4 eurós költséggel dolgozó szolgáltató rövidebb vagy hosszabb időszakra a nyugat-európai piacokon megjelenik és az ott letelepedett vállalkozások vonatkozásában versenyt támaszt.
Ennek a veszélyeit már 1996-ban is látta az Európai Unió, holott abban az időszakban az Unió nagyjából hasonló fejlettségű tagállamokból állt. A visszaélések elkerülésének érdekében a 96/71/EK alapirányelv előírja, hogy bizonyos esetekben a munkavégzésre a fogadó tagállam jogát kell alkalmazni. Ide sorolja a maximális munkaidőt és a minimális pihenőidőt, a minimális éves szabadságot, a minimálbért és a túlóradíjazást, a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételeit különösképpen munkaerő-kölcsönzés esetén, az ún. sérülékeny munkavállalói csoportokra vonatkozó szabályokat, valamint a férfiak és a nők közötti egyenlő bánásmód követelményére vonatkozó előírásokat.
Ezeknek a szabályoknak az érvényesülését pedig az egyes tagállamok felügyeleti szervei a kiküldetés első napjától éberen ellenőrzik. Ez állt a hátterében többek között annak, hogy a jogalkotó Magyarországon a nemzetközi árufuvarozásban és személyszállításban az igazolás nélkül elszámolható költségek mértékét napi 60,-EUR-ra emelte. A vita azonban nem jutott nyugvópontra. Az eltérő foglalkoztatási feltételek, valamint a visszaélések gyakorisága miatt (pl. nem ideiglenes jelleggel jelennek meg a szolgáltatást nyújtók) a fejlett munkaerőpiacok továbbra is veszélyeztetve érzik magukat.
Juncker és Thyssen minimálbér helyett azonos bért szeretnének
Az Európai Bizottság a 2016. március 8-án nyilvánosságra hozott tervei alapján tovább erősítenék a munkavállalók szociális jogait, a módosításnak legalább is ez a hivatkozási alapja. Juncker szerint az európai gazdaság „elüberesedik”, a munkavállalók jogvédelme pedig egyre gyengébb alapokon áll. A szakszervezeti tagság valamennyi tagállamban csökken. Az Egyesült Királyságban 30 százalékról 25 százalékra, Németországban 25 százalékról 17 százalékra, Franciaországban pedig 9 százalékról 7,7 százalékra csökkent.
A bajt tovább tetézi, hogy az Unióban közel 5 millió fiatalnak nincsen állása. Ebben a helyzetben pedig fokozottan kell figyelni azokra a visszaélésszerű magatartásokra, amelyek az egységes, közös piacon jelentkeznek. Ennek egyik területe álláspontjuk szerint a határokon átnyúló szolgáltatásnyújtás. A közös piacon közel kétmillió kiküldött munkavállaló dolgozik, nagy részük Németországban, Franciaországban, valamint Belgiumban. Számukra nem csupán a fogadó piacon elfogadott minimálbért, hanem azonos bérezést is biztosítani kellene.
Sárga lapos eljárás indult
A Lisszaboni Szerződés lehetővé teszi, hogy azok a tagállamok, amelyek úgy érzékelik, hogy az Európai Unió tagállami hatáskörükbe avatkozik, indokolt vélemény elfogadásával tiltakozzanak a tervezett döntéssel szemben (Subsidiarity Control Mechanism). Sárga lapos eljárásra ezidáig két esetben került sor. 2012-ben az ún. Monti II. tervezettel szemben fogalmazódott meg tagállami ellenvélemény 12 tagállam részéről. A tervezet a kollektív alku, illetve sztrájk jogkörét szélesítette volna a határokon átnyúló szolgáltatások vonatkozásában. 2013-ban pedig a tervezett európai ügyészi hivatal miatt fejezték ki tagállamok a nem tetszésüket. A posting irányelvvel kapcsolatos tervezet vonatkozásában az indokolt vélemény benyújtásának a határideje 2016. május 10-én járt le. A tiltakozás 11 közép-kelet európai ország támogatását élvezi. A Nemzetgazdasági Minisztérium 2016. március 13-án közzétett közleményében szintén “elutasítja a kiküldetés szabályainak hátrányos módosítását.”
A tervezetet a Bizottság a tagállamok nyomására visszavonhatja vagy módosíthatja, de az sem kizárt, hogy továbbra is ebben a formában fogja támogatni. A tervezettel kapcsolatosan az európai szociális partnerek is további konzultációkat tartanak szükségesnek.
A foglalkoztatás területén további fontos változások is várhatóak.
Dr. Kéri Ádám
Ügyvéd
KRS Ügyvédi Iroda
Az Európai Unió alapelvei közé tartozik a személyek, a tőke, az áruk és szolgáltatások szabad mozgása. Ezen alapelvre épül az uniós jogrend egyik alappillére, a kiküldött munkavállalókra vonatkozó 96/71/EK irányelv, illetve a végrehajtási szabályokat tartalmazó 2014/67/EU irányelv. Az irányelvet akkor kell alkalmazni, amennyiben egy tagállamban letelepedett vállalkozás transznacionális szolgáltatás nyújtása keretében ideiglenes jelleggel munkavállalókat küld ki egy másik tagállam területére saját nevében és saját irányítása alatt, a kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján, feltéve hogy a kiküldő vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással.
Ez a kiküldött munkavállalói státusz jogi definíciója, de nézzük, hogy ez a gyakorlatban mit is takar.
A leggyakoribb esetek közé tartozik, amikor például egy tagállami fuvarozó egy másik tagállam területére árut szállít. Ebbe a körbe tartozik az az eset is, amikor a jogügylet tárgya áru külföldre történő értékesítése és az áru értékesítését és kiszállítását követően az eladó azt a másik tagállamban lakó vagy székhellyel rendelkező (letelepedett) vevő lakóhelyén (székhelyén) össze is szereli.
Vessünk most arra egy pillantást, hogy miből is adódhatnak itt a problémák. Onnan kell kiindulnunk, hogy az Európai Unió rendkívül eltérő gazdasági fejlettségű tagállamokat tömörít. Amíg az átlagos órabér Dániában és Belgiumban 40,-EUR körül mozog, addig ez az Európai Unió keleti felében (pl: Bulgáriában) alig 4,-EUR. A probléma pedig akkor kezdődik, amikor a 4 eurós költséggel dolgozó szolgáltató rövidebb vagy hosszabb időszakra a nyugat-európai piacokon megjelenik és az ott letelepedett vállalkozások vonatkozásában versenyt támaszt.
Ennek a veszélyeit már 1996-ban is látta az Európai Unió, holott abban az időszakban az Unió nagyjából hasonló fejlettségű tagállamokból állt. A visszaélések elkerülésének érdekében a 96/71/EK alapirányelv előírja, hogy bizonyos esetekben a munkavégzésre a fogadó tagállam jogát kell alkalmazni. Ide sorolja a maximális munkaidőt és a minimális pihenőidőt, a minimális éves szabadságot, a minimálbért és a túlóradíjazást, a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételeit különösképpen munkaerő-kölcsönzés esetén, az ún. sérülékeny munkavállalói csoportokra vonatkozó szabályokat, valamint a férfiak és a nők közötti egyenlő bánásmód követelményére vonatkozó előírásokat.
Ezeknek a szabályoknak az érvényesülését pedig az egyes tagállamok felügyeleti szervei a kiküldetés első napjától éberen ellenőrzik. Ez állt a hátterében többek között annak, hogy a jogalkotó Magyarországon a nemzetközi árufuvarozásban és személyszállításban az igazolás nélkül elszámolható költségek mértékét napi 60,-EUR-ra emelte. A vita azonban nem jutott nyugvópontra. Az eltérő foglalkoztatási feltételek, valamint a visszaélések gyakorisága miatt (pl. nem ideiglenes jelleggel jelennek meg a szolgáltatást nyújtók) a fejlett munkaerőpiacok továbbra is veszélyeztetve érzik magukat.
Juncker és Thyssen minimálbér helyett azonos bért szeretnének
Az Európai Bizottság a 2016. március 8-án nyilvánosságra hozott tervei alapján tovább erősítenék a munkavállalók szociális jogait, a módosításnak legalább is ez a hivatkozási alapja. Juncker szerint az európai gazdaság „elüberesedik”, a munkavállalók jogvédelme pedig egyre gyengébb alapokon áll. A szakszervezeti tagság valamennyi tagállamban csökken. Az Egyesült Királyságban 30 százalékról 25 százalékra, Németországban 25 százalékról 17 százalékra, Franciaországban pedig 9 százalékról 7,7 százalékra csökkent.
A bajt tovább tetézi, hogy az Unióban közel 5 millió fiatalnak nincsen állása. Ebben a helyzetben pedig fokozottan kell figyelni azokra a visszaélésszerű magatartásokra, amelyek az egységes, közös piacon jelentkeznek. Ennek egyik területe álláspontjuk szerint a határokon átnyúló szolgáltatásnyújtás. A közös piacon közel kétmillió kiküldött munkavállaló dolgozik, nagy részük Németországban, Franciaországban, valamint Belgiumban. Számukra nem csupán a fogadó piacon elfogadott minimálbért, hanem azonos bérezést is biztosítani kellene.
Sárga lapos eljárás indult
A Lisszaboni Szerződés lehetővé teszi, hogy azok a tagállamok, amelyek úgy érzékelik, hogy az Európai Unió tagállami hatáskörükbe avatkozik, indokolt vélemény elfogadásával tiltakozzanak a tervezett döntéssel szemben (Subsidiarity Control Mechanism). Sárga lapos eljárásra ezidáig két esetben került sor. 2012-ben az ún. Monti II. tervezettel szemben fogalmazódott meg tagállami ellenvélemény 12 tagállam részéről. A tervezet a kollektív alku, illetve sztrájk jogkörét szélesítette volna a határokon átnyúló szolgáltatások vonatkozásában. 2013-ban pedig a tervezett európai ügyészi hivatal miatt fejezték ki tagállamok a nem tetszésüket. A posting irányelvvel kapcsolatos tervezet vonatkozásában az indokolt vélemény benyújtásának a határideje 2016. május 10-én járt le. A tiltakozás 11 közép-kelet európai ország támogatását élvezi. A Nemzetgazdasági Minisztérium 2016. március 13-án közzétett közleményében szintén “elutasítja a kiküldetés szabályainak hátrányos módosítását.”
A tervezetet a Bizottság a tagállamok nyomására visszavonhatja vagy módosíthatja, de az sem kizárt, hogy továbbra is ebben a formában fogja támogatni. A tervezettel kapcsolatosan az európai szociális partnerek is további konzultációkat tartanak szükségesnek.
A foglalkoztatás területén további fontos változások is várhatóak.
Ismerkedjen meg a Munka törvénykönyve változó szabályaival a 2016. május 24. napján a MÜPA Üvegtermében megrendezésre kerülő foglalkoztatási rendezvényen. Az Mt. szabályainak változásán túlmenően a Kúria munkajogi gyakorlatával, a munkaügyi ellenőrzés 2015. évi tapasztalataival, a munkavállalók ellenőrzésének jogszerű módozataival, a kiküldött munkavállalókra vonatkozó változásokkal, a kollektív jogok gyakorlati alkalmazhatóságával, valamint a nők gazdaságban betöltött helyzetével is megismerkedhet.
A rendezvényen az NGM, a Kúria, a Pécsi Tudományegyetem képviselői, illetve neves szakemberek mutatják be az adott terület legfontosabb történéseit. A rendezvényről további információt, illetve a jelentkezésre vonatkozóan adatokat ezen a linken talál.
A rendezvényen az NGM, a Kúria, a Pécsi Tudományegyetem képviselői, illetve neves szakemberek mutatják be az adott terület legfontosabb történéseit. A rendezvényről további információt, illetve a jelentkezésre vonatkozóan adatokat ezen a linken talál.
Dr. Kéri Ádám
Ügyvéd
KRS Ügyvédi Iroda
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni
A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk
Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?
Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk
Temetési segély
Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Hazatérési támogatás, bérkiegészítés, adókedvezmény - így csábítsuk haza a külföldön élő magyarokat 6 napja
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 7 napja
- Czomba Sándor: a magyar emberektől nem vehetik el a munkahelyeket a vendégmunkások 1 hete
- Ekkora fizetésért jönnének haza a külföldön dolgozó magyarok 1 hete
- Megkezdte nyári toborzását a Lidl is, mutatjuk, mennyit lehet keresni 1 hete
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 1 hete
- Jogszabály-módosítással erősíti meg az EU a nem uniós munkavállalók jogait 1 hete
- Munka a szabadság alatt? - A dolgozók több mint 75%-a válaszol a munkahelyi e-mailekre, amikor szabadságon van 2 hete
- Szabadság gyerekkel 2 hete
- Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk? 2 hete
- 2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani 2 hete