Miért nem sikeres minden startup?
A fiatalok nem eléggé tudatosak és körültekintőek vállalkozásuk működtetésével kapcsolatosan, többségüknél hiányoznak a hosszabb távú célkitűzések, a stratégia, a tervezés és a vízió, valamint a szervezet fejlesztésével kapcsolatosan is erős támogatásra szorulnak. Úgy tűnik, a lelkesedés nem elég - többek között ez is kiderült az InnovaLab Intézet és a MunKaland Fejlesztő Központ közös online felméréséből. Számos program és pályázat indul a fiatal vállalkozók támogatására, amelyek hatékonysága és eredményessége azonban kevés esetben bizonyítható. A kutatás vezetői arra akartak fényt deríteni, hogy mely területeken van valódi támogatásra szükségük a fiataloknak.
Sok startup hull hamvába
"Rendkívül népszerűek napjainkban a fiatal startup cégek sikersztorijai, hallunk róluk a hírekben, közösségi oldalakon, rendezvényeken, kormányzati célkitűzésekben. Azonban nagyon kevés szó esik azokról a fiatalokról - és ők vannak sokkal többen -, akik a kezdeti lelkesedésük és elszántságuk ellenére nem tudnak a vállalkozásukkal ilyen fényes utat befutni." - mondja Zétényi Anna, az InnovaLab Intézet vezetője, aki szerint a mindennapi nehézségek és kihívások felőrlik a fiatalok energiáit, erőforrásait, és jobb esetben vegetálnak, rosszabb esetben elhalnak kezdeményezéseik. "Ezt a rövid kutatást azért indítottuk, hogy ráláthassunk, melyek azok a főbb tényezők, melyek hátráltathatják, akadályozhatják céljaik megvalósítását. A fiatalok, koruknál fogva, nem biztos, hogy rendelkeznek a sikeres vállalkozáshoz szükséges tapasztalatokkal, ezért a kutatás kérdéseinek összeállításában arra törekedtünk, hogy az általuk észlelhető jelenségekből kiindulva fejtsük vissza a problémák lehetséges valódi okait."
Hasonló véleményen van Petrány Viktória, MunKaland coach is. "A kutatás számomra meglepő eredménnyel zárult: a ma működő fiatal vállalkozások alig váltak tudatosabbá a vállalkozás működtetésének mikéntjét illetően, mint az arra még csak mostanában készülő társaik. 80 százalékuknál hiányzik a tudatos felkészülés, a célkitűzés, illetve a tevékenység kivitelezésének és a piacra lépésnek az átgondolása, de a fennmaradást biztosító termékfejlesztés biztosításának sem szentelnek kellő figyelmet. Olyan benyomásom alakult ki,hogy a bizonytalanságukat szeretnék megtámogatni külső tanácsadóval - ám erre a coach nem lesz megoldás. Sokkal nagyobb szükségét látom annak, hogy a vállalkozók magukban keressék meg a vállalkozás sikerre emelésének kulcsát. Nézzenek szembe a képességeikkel, erősségeikkel, a tevékenység forrásigényével, és még a vállalkozás elindítása előtt konzultáljanak szakértőkkel: üzleti coach-csal, a termékkialakítást és eladást segítő innovációs szakemberekkel." - mondja Petrány Viktória.
Mi a legfájóbb pont?
Az elmaradó eredményekért okolható - az előbbi grafikonon látható - hat jellemző, alapvető hiányosságokat tárt fel: A rendezett működési folyamatok hiánya és a nem megfelelő létszám a vállalkozás jelenlegi működésére hat negatívan, amennyiben például, az ad-hoc működés rontja a költséghatékonyságot, a teljesítés színvonalát vagy az időben teljesítést.
Egy másik csoportba sorolhatók azok a gyengeségek, amik a vállalkozás jövőjét veszélyeztetik: ha ugyanis nincs tudatos célkitűzés - legalább a belátható következő időszakra, ami a vállalkozás életkorától függően 1-3 hónap vagy akár 3 év is lehet -, és az ehhez kapcsolódóan nem történik meg a hozzá vezető lépések kijelölése, illetve nem áll rendelkezésre elkülönített összeg a folyamatos fejlesztő tevékenységre, minimum azzal számolhatunk, hogy nem haladunk egyről a kettőre - hiszen sem azt nem fogalmaztuk meg, hol van az egy, sem azt nem vizionálzuk, hol lesz a kettő, és legrosszabb esetben fogalmunk sincs, milyen forrásra (tudás, tőke, eszköz) lesz szükségünk a célok eléréséhez - megengedve persze azt is, hogy óriási szerencsénk lesz vagy felkarol bennünket egy mecénás vagy jótevő angyal - ami egyébkéntt a start-up műfajban létező intézmény és fogalom.
Mire vezethető vissza a gyenge profittermelő képesség?
Külön figyelmet érdemel a legfájóbb pont. Ebből két dolgot is meghallhatunk: kicsi a profittermelő képesség, és emiatt elmaradnak a fejlesztések is. Kezdjük az elsővel: A vállalkozások profittermelő képessége alacsony. A legegyszerűbb közgazdasági számítás szerint a profit a bevétel és a ráfordítás különbsége. Míg előbbi a piaci szerepléssel, utóbbi a működés hatékonyságával magyarázható. A piaci szereplés is legalább két tenyezőből áll össze; amit tudunk a piacról (piacismeret), másrészt pedig, ahogyan kilépünk a piacra (piaci jelenlét). Sajnos, a piacismeret terén jócskán látszik javítani való: A válaszadók 29 százaléka szerint kifejezetten gyenge a piacismeret, és csak alig 10 százalék mondja azt, hogy képben van az őt érintő külső környezeti változásokkal kapcsoaltban. Ennél jobb a helyzet a piaci jelenlét terén: ott "csak" 16,1 százalék nem tartja megfelelőnek a piaci helyzetét, míg 29 százalék állítja, hogy jól szerepel a piacon - van egyedi kínálata, ismert és kedvelt, megjelenik internetes felületeken.
Ha megnézzük a felmérés összesített adatait, láthatjuk, hogy a munkatervezés, a szervezett folyamatok,az információáramlás és a szervezeti felépítés (létszám, feladatok és munkakörök) egyaránt fejlesztendó területek, ha nagyobb produktivitásra vágyunk.
A működés szabályozása, racionalizálása különbözteti meg a nagyvállalatokat a kisvállalkozásoktól - és nem csupán a követhetőség miatt. A jól átgondolt folyamatok, a tervezett lépések kiküszöbölik ugyanis az üresjáratokat, a pazarlást és az ad-hoc intézkedésekből adódó plusz vagy fölösleges köröket - amik mind az idő- vagy a költséghatékonyságot növelik.
A vízió fontossága
A felmérésben a vízió, valamint a hosszú távú célok és stratégiák hiánya jelenti az egyik fő problémát. A résztvevők az adható 5 pontból átlagosa 3,45-re értékelték a vízió és hosszú távú célok, stratégia meglétét. Nyilvánvaló, hogy a gyenge jövőkép gyenge teljesítményhez vezet.
Fejlődés és innováció csak akkor fog bekövetkezni, ha a vállalkozás vezetője, az ötlet gazdája képes inspirálni másokat, akik segítségével az ötletből működőképes termék, szolgáltatás, kezdeményezés válik. A történelemben számos példa bizonyítja, hogy a nagy ötletek mindig személyes vízióval kezdődnek. Egy vállalat leginkább a vízió mentén emelkedhet ki a többiek közül, így válhat különlegessé. A vízió egyrészt kijelöli azt az utat, melyen a vállalkozás végig kíván menni. Másrészről az emberek szeretik azt, ha az érzelmeikre hatnak, szeretnek hinni valamiben, egy nemes célban, ami nagyobb náluk. A vízió arra ad választ, hogy miként lehet - a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal - az emberek életét jobbá tenni. A vízió segítségével az okos és lelkes emberek elkötelezik magukat egy közös cél megvalósítása mellett. A vízió azt jeleníti meg, hogy mire lehetnek képesek, hogyan írhatnak közös történelmet. Az Apple kiváló példája annak, hogy álmot árulunk, nem egy tárgyat vagy szolgáltatást. A vízió az, amivel lehet evangelizálni. A sikeres vezetők ezért olyan vízióval állnak elő, mellyel felszabadítják csapatának képzelőerejét, így azok képessé válnak arra, hogy még a lehetetlennek tűnő dolgokat is lehetővé tegyék. Így a vezető nagyobb hatással lehet az emberek érzelmei és szellemi erőforrásaira, értékeire és elkötelezettségére. A munkavállalók pedig tudják, kimagasló eredményt várnak el tőlük, melyet - ha hisznek a vízióban - képesek is elérni.
Így működnek azok a vállalkozások, amelyek hozzák az eredményeket
A megkérdezett vállalkozók kevesebb mint egyharmada (29 százalék) nyilatkozott úgy, hogy elégedett az ereményességével, azaz teljesítik a terveket. Kiváncsiak voltunk, ők mit csinálnak jól. Nos, úgy fest, hogy a tudatos vezetésnek, az összeszedett szervezeti működésnek és az erős motivációnak kulcsszerepe van a sikerben. Ezeken túl számít még a jó együttműködés, az innovatív szemlélet és persze, az sem árt, ha jól szereplünk a piacon. A jól teljesítő vállalkozók egyöntetűen jók ebben.
Ám még az eredményes vállalkozóknak is vannak gyenge pontjaik; jó, ha a jövőben odafigyelnek arra, hogy napi gyakorlatukba beemeljék a megújulási lehetőségek keresését, a stratégiai szemléletet és a napi munkatervezést, és ne felejtsenek el időben azon gondolkodni, hogy az egyre sokasodó feladatok megoldására ki lesz a megfelelő személy - az idők végezetéig ugyanis nem végezhet mindent, például, maga az egyszemélyes vállalkozás tulajdonosa.
Így működnek, akik nem hozzák az eredményeket
Sajnos, ők vannak többen. A válaszadók 71 százaléka nem tartja megfelelőnek az eredményességét - vagy teljes mértékben eredménytelen (13 százalék), vagy a termelt eredmény éppen hogy a túlélésre elegendő, illetve reményt adó (58 százalék). Az ő válaszaikban általánosságban az látható, hogy szinte minden ponton mutatkoznak hiányosságok, illetve, az erősségeik nem segítik ki őket az eredménytelenségből.
Nyilvánvalóan kíváncsiak vagyunk rá, hol úszik el az eredmény? Azaz, dacára a megannyi erősségnek, mik lehetnek azok a vonások, amin, ha javítanak a vállalkozások, növekedhet az eredményességük. Megvan például a motiváció, a lelkesedés, és jó a hozzáállás is a vállalkozás működtetéshez, ám ez láthatóan kevés - ilyen, eredményt nem hozó erősségek, például:
Azok a vállalkozók például, akik a kérdések több mint felében, 51 százalékában elégedettek magukkal, vagyis sok szempontból erősnek tekinthetők, mindannyian el maradást mutatnak stratégiai gondolkodás, napi munkatervezés, a szervezett működés kialakítása terén és fejlesztésekben. Az ő gyenge pontjaik:
Levonható tehát a következtetés, hogy a lelkesedés vagy a támogató légkör önmagában még kevés az eredményességhez, mert ha hiányzik a vízió és a működés tudatos felépítése, akkor szinte biztosan nem számíthatunk eredményre. A rosszul teljesítő vállalkozásoknál tehát ott úszik el a várt eredmény, ahol a lelkesedéshez tudatos elhatározásnak, lépésnek, rendszenek, azaz következetes működésnek kellene társulnia.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
Egy év alatt 13 százalékkal kevesebb a magyar weboldalakon az álláshirdetés az Állásportál.hu friss statisztikája szerint. Január közepén 29 172... Teljes cikk
Szeptemberről októberre egy munkaerő-kölcsönző cég, a HR Direkt Kft. 70 százalékkal, 1400 fővel növelte alkalmazotti létszámát. Hosszú idő... Teljes cikk
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- Átadták az Év Befektetője díjakat 2 hónapja
- Kik alapítanak startupvállalkozásokat hazánkban? 2 hónapja
- "Magyarország nem összeszerelő üzem" - növekedett az innovatív munkakörökben dolgozók száma 2 hónapja
- Hiába tölt több időt munkával a munkamániás, mégsem jobb a teljesítménye - kiderült, hogy miért! 2 hónapja
- 130 milliárd forintnyi 0 százalékos hitelt kapnak a kkv-k 2 hónapja
- Idén is pályázhatnak oltalomszerzési támogatásokra a vállalkozások 2 hónapja
- Elindult a vállalati e-autó támogatási program 3 hónapja
- Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya 3 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 3 hónapja
- Stratégiai partnerségi megállapodást írt alá az NGM és a Joint Venture Szövetség 3 hónapja