kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 10 éve

Mindenkinek jó, ha a munkavállaló néha "önként" dolgozik

Gyermekotthon felújítása, állatmenhely élhetőbbé tétele, teaosztás a márciusi hóviharban és rendszeres véradás: ez csak néhány azok közül a vállalati önkéntes programok közül, melyeket a PRO Vállalati Önkéntesség Konferencián mutattak be a cégek. Egyre többen ismerik fel itthon is, amit Amerikában már régóta tudnak: egy cég életére, működésére, munkavállalóinak lojalitására és munkakedvére nagy hatással vannak az önkéntes programok. Sőt, akár egy egész ország képét alakíthatja a benne élők önkéntességhez fűződő viszonya.

Így volt ez az Amerikai Egyesült Államok esetében is - mondta M. André Goodfriend helyettes amerikai nagykövet. Hiszen elődeihez hasonlóan Obama elnök is alapvető amerikai értéknek nyilvánította az önkéntességet. Míg nálunk ez a szemlélet csak néhány éve van terjedőben, addig a tengerentúlon az 1900-as évek elején alakuló első önkéntes tűzoltók tették le a rendszer alapjait. Az önkéntesség azt jelzi, hogy nem egyedül kell helytállnunk, számíthatunk egymásra, így lelki és fizikai támogatást ad a megpróbáltatások idején. A helyettes nagykövet elmondta, hogy jelenleg 210 ezer önkéntes segít világszerte a különböző betegségek és az írástudatlanság legyőzésében. Az önkéntesség nemzeti rátája 2006 óta most a legmagasabb: Amerikában háromból két ember segít a lakókörnyezetében élőknek - összesen 7,8 milliárd óra önkéntes munkát vállaltak az elmúlt öt év során, ezzel 171 milliárd dollár bevételhez juttatva a költségvetést.


Megaprogramok és szép PR helyett



Magyarországon ugyan később kezdett teret nyerni az önkéntesség a vállalati kultúrában, de vannak olyan cégek, ahol ez már évtizedes múltra tekint vissza: ilyen a Budapest Bank, ahol 16 éve létezik hasonló célú program. Rolek Ferenc, a bank vezérigazgató-helyettese szerint az, hogy a pénzintézet nyereségesen működött a válság évei alatt is egyrészt annak a vállalati kultúrának a folyománya, melynek része az önkéntesség. "Nálunk nem megaprogramok vannak szép PR-ral, hanem sok kis kezdeményezés, melyek átszövik az életünket. Nem felülről indulnak ezek a programok: az önkéntesség alulról felfelé kell, hogy szerveződjön. Természetesen mi adunk hozzá kereteket, anyagi támogatást, de az egyes munkatársaknak kell észrevenniük a saját környezetükben, hogy miben tudnak segíteni." - mondta el a vezérigazgató-helyettes. A jelenleg futó programjaik közül Rolek Ferenc a Magyar Vöröskereszttel együttműködésben szervezett évi 4 véradást említette, melynek keretében minden évben 800 banki alkalmazott ad vért. (A bank teljes állománya 2800 fő.)

Emellett pénzügyi kultúrát tanítanak nőknek és gyerekeknek. A Törődés Napja nevű program alatt a dolgozók saját környezetében végzett folyamatos tevékenységét kell érteni, tehát nevével ellentétben nem egy napig tart. Középpontjában hátrányos helyzetű gyerekek iskoláiban, intézményeiben végzett segítő munka áll - 2013-ban 27 helyszínen dolgozott több mint 100 munkatárs 2600 önkéntes órában. "Mindenkit arra bíztatunk, hogy keressenek helyi partnereket a saját bankfiókjuk környékén." - mondta Rolek Ferenc. Rendszeresek a banknál az adománygyűjtő akciók, például minden decemberben süteményvásárt rendeznek, az ebből befolyó összeget pedig gyerekekkel foglalkozó alapítványok kapják. A zöld iroda projekt munkatársi kezdeményezésre indult a papír-, víz- és áramfogyasztás csökkentése céljából. Ez olyannyira érdekelte a dolgozókat, hogy verseny indult, ki tudja zöldebbé tenni környezetét, a bank ezért a tevékenységéért megkapta a Legnagyobb hatású zöld iroda kampány különdíjat.

Rolek Ferenc azt is elmondta, hogy a GE Capital, a bank tulajdonosa is szívesen karolja fel a munkatársi kezdeményezéseket. A Budapest Bank olyannyira élen jár az anyavállalat által meghirdetett projektekre való jelentkezésben is, hogy a GE 64 ezer dolgozója közül a bank 2800 dolgozója nyerte el a támogatások nagy részét. Mindezen tevékenységük eredményeként 2009-ben a bank az Önkéntes Központ Alapítványtól elnyerte az Év Vállalati Önkéntes Programja díjat.


Nem kommunista szombat



Az tehát kiderült a vezérigazgató-helyettes szavaiból, hogy a munkatársakat érdeklik az önkéntes programok, és úgy tűnik a cég gazdasági működésére is kedvező hatással bírnak. De vajon milyen hatással van mindez az adott cég HR-működésére? Janka Mária, az E.On Hungária Zrt. HR-igazgatója szerint három területen lehet profitálni az önkéntes programokból: a kompetenciafejlesztésben, a vállalati kultúra fejlesztésben és a munkáltatói márkára gyakorolt hatásban.

Az energetikai cég a banktól eltérő módon szervezi önkéntes programjait: ők úgy látták, nem jó a széttöredezettség, ezért nagy, közhasznú, egyházhoz nem köthető nonprofit szervezeteket támogatnak, melyek lehetőség szerint az cég szolgáltatási területén működnek. Janka Mária elmondta, hogy hat évvel ezelőtt, amikor belevágtak, azzal a nehézséggel küzdöttek, hogy egy tradicionális vállalatnál sokan azonnal a kommunista szombatra asszociáltak hallván az önkéntes munka kifejezést. Holott a vezetés azt akarta, hogy valóban önkéntes legyen az önkéntes munka - kényszerrel senkit nem lehet bevonni. "Amit tettünk az annyi volt, hogy belső szabályozással lehetőséget adtunk arra, hogy bárki évi 16 órában önkéntes munkát végezhet. Ezt elég csak bejelentenie és fizetett munkaidőnek számít ez az időszak" - mondta a HR-vezető.


Fejlődő készségek



A kompetenciák fejlesztése az önkéntesség csapatépítő erejében nyilvánul meg: a cég több esetben is egy-egy csapatépítés esetében az önkéntességet használta programelemként. Ilyenkor tréner segítségével készültek fel a segítő munkára, melyet annak végeztével kiértékeltek. De jól fejleszti az önkéntesség a munkavállalók sokszínűség-kezelését, ügyfélkezelését, kommunikációját is, hiszen minél többféle emberrel kerülünk kapcsolatba, annál inkább javulnak ezek a készségek.

És mivel ők is önálló kezdeményezéseket várnak munkavállalóiktól, ezért Janka Mária szerint a kezdeményezőkészség is egy olyan kompetencia, melyet javíthat az önkéntes munka. "Szoktunk kiírni olyan pályázatot, amikor kifejezetten saját kezdeményezésű segítő munkával lehet jelentkezni." - mondta a HR-igazgató. Persze fontosnak tartja azt is, hogy mindezek a pozitívumok csak akkor fogják éreztetni hatásukat, ha a cég vezetése mindezt nem CSR-tevékenységének kipipálásáért teszi: ha a törődést a dolgozók befelé is érzik, ha ők is kérhetnek segítséget, ha bajba kerülnek.

Az önkéntes munka segít a szolidaritásban is: Jackie Norris, az önkéntes munka terjesztésével foglalkozó Points of Light Corporate Institute igazgatója elmesélte, hogy miután egy hűtők tervezésével foglalkozó cég dolgozói kerekesszékesekkel töltöttek egy napot, megváltoztak a tervezési alapelveik: elkezdtek arra is figyelmet fordítani, hogy vajon el fogja-e érni a polcokat a kerekesszékben ülő is.


Fiatalok és középkorúak - nekik van idejük



Jackie Norris szerint két korcsoportban a legjellemzőbb az önkéntes munka: a 18-24 évesek és a nyugdíj előtt álló korosztály tud erre a célra a legtöbb időt szánni - a kisgyerekes munkavállalóknak erre nincsen kapacitása. Az önkénteskedésnek Jackie Norris szerint négy alapvető fajtája van:

  • A mikro önkéntesség keretében akár 10 percben is lehet másnak segíteni, még akkor is, ha ki sem lépünk otthonról: mentorálhatunk egy főiskolást, átnézhetjük valakinek a pénzügyi helyzetét és arra vonatkozóan tanácsokat adhatunk.
  • A makro önkéntesség azt jelenti, hogy egy adott cég kölcsönadja egy civil szervezetnek saját infrastruktúráját: rendbe teszi a könyvelését, jogi tanácsokat ad, HR-szolgáltatásokat nyújt.
  • Laura Bennett kilépett saját lakókörnyezetéből és indiai nőknek segített termékeiknek piacot találni - a határokon átívelő segítség is az önkéntes munka egy formája.
  • A családi önkéntesség pedig azt jelenti, hogy a gyerekek is részt vesznek a folyamatban, ők is megtapasztalhatják, milyen segíteni. Ma már a gyerekek továbbtanulásában is szerepet játszik, hogy ki milyen önkéntes munkát végzett, ezért nem árt ebbe már egészen kiskorukban bevonni őket.


    Más típusú kapcsolat alakul ki



    A konferencián csak videokapcsolat segítségével volt jelen Gothárdi Ibolya, a Vodafone HR-igazgatója, ugyanis éppen egy gyömrői gyermekotthonban végzett önkéntes munkát. A Vodafone még 2003-ban hozta létre alapítványát, mellyel az első években főként hajléktalanokat támogattak. "Aztán 2005-től a kollégák elkezdtek özönleni az ötleteikkel, erre nem voltunk felkészülve, se kapcsolatunk, se emberünk nem volt erre. Ekkor néztük meg, hogy miként lehetne beemelni a vállalati kultúrába, mi adjuk a keretet, kiválasztunk hét partnerintézményt, és mivel ehhez koordinátor is kellett, így kerültünk kapcsolatba az Önkéntes Központ Alapítvánnyal."

    Ma már átalakult a támogatottak köre, főként három területre koncentrálnak:
  • a mobiltechnológia használata jó ügyek szolgálatában, úgymint nők védelme, eltűntek keresése
  • hátrányos helyzetűek oktatása (mentorship roma fiataloknak)
  • közösségek támogatása (Főállású Angyal program)

    Önkéntes munkára a munkavállalók negyedévente egy munkanapot vehetnek igénybe, a szükséges eszközökkel segít a távközlési cég. Egy belső rendszeren kell bejelentkezni az egyes programokra: vannak olyanok melyeket központilag szerveznek, de a kollégák maguk is kitalálhatják, hová mennének. A rendszer három éve működik ebben a formában. Az eredmény 9000 önkéntes munkaóra, 95 önkéntes program, és közel a teljes állomány, 1300 fő részt vett valamilyen önkéntes tevékenységben.

    A gyerekekkel kapcsolatos tevékenységek a legnépszerűbbek, a gyömrői gyerekotthonban nyújtott munka is jó példa erre. A HR-csapat egyik tagja, Nyíri Gabriella azt mondta, hogy egy ilyen helyen való közös munka egészen más típusú kapcsolatot enged kialakulni a kollegák között.


    A munkavállalóknak kinyílt a szeme



    A nyolcvanas években a munkavállalókat még egyáltalán nem vonták be adományozó programokba, egyszerűen pénzt adtak a cégek az arra rászorulóknak, emlékezett vissza Sam Santiago az American Airlines közösségi programjainak vezetője. A változás a kilencvenes évekkel érkezett, méghozzá úgy, hogy mivel a munkavállalóik a különböző vállalati kedvezményekkel repülhettek szerte a világban, elkezdtek odafigyelni arra, hogy hol milyen körülmények között élnek emberek. Volt egy utaskísérő Bostonban, aki elindította az Airlines Ambassadors International elnevezésű szervezetet, mely abban segít, hogy önkéntesek kísérik a világban egyedül utazó gyerekeket. De a légitársaságnak van önkéntes csapata a gyógyíthatatlan beteg gyerekekért is, ők egész évben adományokat gyűjtenek, majd a világ minden tájáról 30-40 családot meghívnak Amerikába nyaralni - ezek a gyerekek és családok jórészt csak a kórházak belsejét ismerik, soha nem voltak még nyaralni. Egy másik programjukban légiutas-kísérők az UNICEF számára gyűjtenek pénzt az utasoktól. 2007 óta az American Airlines dolgozói 200.000 napot önkénteskedtek, összese 22000 projektben vettek részt, 651 szervezetet segítettek munkájukkal.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

    Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

    Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk