kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Multinál vagy kis cégnél dolgozzak?

Az álláskeresők jórésze álláskereséskor kialakítja a képét számára ideális állásról, munkahelyről. Ez hasznos, hiszen ez egyfajta célkitűzés, de néha a fölösleges preferenciák, vagy éppen a téves feltételezések akadályozzák az álláskeresés sikerességét. A cégméretet érintő preferenciákról ír a Jobangel a HR Blogon.

images

images

Az egyik ilyen preferencia a cégméret és a cég tulajdonosi köre. Mint mindig, itt sem egyértelműen kijelenthető, mi jó, vagy mi rossz, ezért ezt én sem vállalom (főleg, mert jó és rossz tapasztalataim is vannak mindenhonnan), de vannak tendenciák, tapasztalatok, amiből lehet pl. állásinterjúra jó kérdéseket kialakítani.

Az rossz hozzáállás, hogy eddig egy valamilyen helyen dolgoztál, nem jött be, olyat tehát soha többé, be sem adod a jelentkezést ilyen helyre. Soha ne mondd, hogy soha! Viszont mindig minden lehetőséget meg kell vizsgálni, valóban lehetőség-e számodra. Vannak jellegzetességei mind a kis cégeknek, nagyobbaknak, mind a multiknak, amikre érdemes rákérdezni.


Kis cégek, családi vállalkozások



Mielőtt ilyen cégnek mondasz igent, fontos a döntéshozói folyamatok megismerése. A te munkáddal kapcsolatos döntéseket ki hozza meg? Ő mennyire elérhető? Megismerkedtél-e vele a kiválasztás során, vagy rejtegették? Szimpatikusak voltatok-e egymásnak, vagy volt-e rossz érzésed vele kapcsolatban? Ha ő egyszemélyben a döntéshozó, ez fontos. Ha más döntéshozók vannak, azokkal találkoztál-e? Fel tudtad-e mérni, ki a véleményformáló a döntéshozók közül, ki befolyásolja inkább a többiek döntését? Mi a legfontosabb döntési szempont náluk? (költség, szakmaiság, gyorsaság stb.)

Érdemes megtudni, mert beszédes, hogy hogyan alakult ki a cég? Barátok összeálltak? Volt egy jó ötlet, és szakmai csapatot szerveztek köré? Hogyan lehet bejutni az adott céghez? Csak ajánlással? Hirdettek vagy adatbázisban találtak rád? Megbíztak közvetítőt? Te hogy kerültél oda? Ezek mind árulkodóak a szakmai igényességről, a folyamatokról stb. Érdemes megnézni a cég tulajdonosi körét az e-cegjegyzek.hu-n (ingyenes).

A kis cégeknek a döntéshozók hajlamosak a szubjektív szempontjaikat alkalmazni teljesítményértékelésben. Érdemes rákérdezni arra, hogy abban a munkakörben, amire te pályázol, pontosan milyen követelmények, teljesítményelvárások vannak. Mit kell felmutatni próbaidő 1. hónapja, 2. hónapja, 3. hónapja végére? Mit kell tudni felmutatni fél év múlva? Ha erre nincs egyértelmű, számokba öntött válasz, akkor nagy kockázatot vállalsz (ami nem feltétlenül rossz, de mérlegelj, akarod-e).

Érdemes a karrierlehetőségeket felmérni. Ha be is válsz náluk, mi vár rád ott 1-2-5-10 év múlva. Terveznek növekedést a cégben? Vagy a napi statikus munkát elvégzik, és megy ameddig megy? Nem biztos, hogy igazgatóvá kell válnod x idő után, de pl. tanulási lehetőséget, szakmai fejlődést, egy-egy jó projektet megkaphatsz-e náluk? Tudsz-e majd olyasmit írni x idő után a CV-dbe ami fejlődést mutat, vagy 10 éven át fogod ugyanazt a rutint csinálni nap mint nap? (ez utóbbi sem feltétlenül rossz, de mérlegelj, legyenek terveid) Általában egy kis cégnél könnyebb kiemelkedő eredményt elérni: a cég életében példátlan siker, ami neked köszönhető, sokat jelent mind a cégnek, mind neked. Van-e ilyen sikerre lehetőség a kínált pozícióban?


Nagy cégek, multik



Multik esetében az anyavállalat jogi és kulturális környezete befolyásolja a magyarországi leányvállalat működését. A kulturális különbségek néha kifejezetten előnyösek lehetnek, néha szokatlanok vagy hátrányosak. A munkakultúráról, cégkultúráról mindig érdemes kérdezni állásinterjún. A teljesítményértékelés multiknál és nagy cégeknél egyértelműen kidolgozott folyamatok mentén történik, érdemes ezekre rákérdezni.

Karrier- és fejlődési lehetőségek: építkezni kell egy feladattal vagy napi rutint ellátni? Milyen kapcsolatrendszerre lehet szert tenni? Milyen piaci lehetőségei vannak a cégnek? Külföldi lehetőségek? Idegennyelvet napi szinten kell-e használni? Milyen technológiákat, tudásanyagot kell náluk alkalmazni? Hányan vagytok a feladatra? Csoport vagy one-man-show? (ez utóbbi multinál tud kockázatos lenni, kisvállalatnál épp ebben rejlik az igazi lehetőség)

Hogyan választottak ki? Multinál komoly folyamat van erre, nem ritka a 6-7 körös interjú sem, ha ennyire megvizsgálnak, akkor komoly a szándékuk. Mindent dokumentálnak, így a szubjektivitásnak kisebb teret engednek, ami jó. Hirtelen döntések ritkán születnek, mégis érdemes a sajtóból a piaci pozíciójukról, aktivitásukról tájékozódni. Készülnek-e felvásárolni egy másik céget, esetleg őket vásárolná fel éppen valaki? Jelent-e meg mostanában új termékük, szolgáltatásuk, megoldásuk? Mekkora volt a megjelenés kampánya? Ezekből viszonylag jól lemérhető, hogy fejlődő vagy épp stagnáló/leszálló ágban van a cég. Hogyan keletkezett a pozíció? Létszámbővítés vagy valakinek a helyére mész? Az a valaki miért került el a cégtől? (Elment gyedre, vagy kilépett, vagy nem voltak elégedettek vele?)
——–
A fentiek természetesen nem fedik le az összes lehetséges kérdést, a saját tapasztalataid alapján valószínűleg kialakult még ezen felül is kérdésed, ill. a szakmai profil is nagyban meghatározza, mit fontos megkérdezni. Egyetlen dolgot nem szabad: azt válaszolni a „van kérdése?” kérdésre az állásinterjún, hogy nincs.

Jobangel
HR Blog
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Agresszivitás kezelése a munkahelyen és azon kívül

Sok esetben a stressz, a kezeletlen problémák agresszív viselkedésben csúcsosodnak ki az emberek mindennapjai során. Sok félreértés melegágya, ha nem... Teljes cikk

Hogyan érvelj a felsővezetésnél a mentális jóllét mellett?

Sok HR-es és EHS munkatárs küzd azzal, hogy meggyőzzék a felsővezetést arról, hogy a vállalati pszichológus szolgáltatásokra szükség lenne a... Teljes cikk

Én is oké, te is oké, ők nem oké

Milyen helyzetekre lehet jó egy életbiztosítás a közép- és kisvállalati (SME) szektor cégvezetőinek, tulajdonosainak? Kurdi Ferenc posztja a HR Blogon. Teljes cikk