Megjelent: 11 éve

Munka kisgyermekkel - itt a segítség

"Testközelbe" kerültek a munkát kereső kisgyermekes szülők és a munkát kínáló cégek. Egy vitafórum arra adott lehetőséget, hogy a munka és a magánélet egyensúlyi szempontjait meghívott szakértők segítségével a vállalati kultúra szemszögéből vizsgálják meg a résztvevők; az állásbörzén pedig a szülők személyesen beszélhették át a cégekkel a kínált pozíciók részleteit.

images

A Munka kisgyermekkel program az Európai Unió és a Magyar Állam támogatásával a TÁMOP 1. prioritás keretében valósul meg (projektszám: TÁMOP 1.4.3-10/1-2F-2011-0010). A projekt célja, hogy segítsen a kisgyermekes szülőknek visszatérni a munka világába, illetve, hogy támogatást adjon a cégeknek az atipikus foglalkoztatási formák alkalmazásában. A projekt az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. irányításával, az IFKA, a Victum Képzési Központ, illetve az Artima Szervezetfeljesztő és Tanácsadó Kft. konzorciumi partnerségében valósul meg.

A két éves program során egyrészt százhatvan szülő részesül ingyenes nyelvi, illetve informatikai képzésekben és személyiségfejlesztő tréningekben, hogy utána könnyebben illeszkedjen majd vissza a munka világába, másrészt hatvan cégnek biztosítanak - szintén ingyen - atipikus foglalkoztatással kapcsolatos érzékenyítő tréningeket, illetve folyamatos tanácsadást.

A program fő tevékenysége a munkaközvetítés, amelynek során a MuKi általa felmért, már konkrét munkaerő-piaci profillal rendelkező kisgyermekes szülőket közvetít a programban résztvevő cégeknek. A foglalkoztatásbővítési tevékenységet tematikus rendezvények - szakmai kerekasztalok és nyílt napok - kísérik; ezek segítségével lehetőség nyílik a munkáltatói és munkavállalói oldal, illetve a témában érintett szakmai szervezetek közötti párbeszéd kialakítására és a kapcsolatteremtésre. Az eseményekre olyan szakembereket, illetve cégvezetőket is hívnak, akik jártasak az atipikus foglalkoztatásban vagy a gyesről, gyedről visszatérő szülők alkalmazásában, és a résztvevőknek jó gyakorlatokat tudnak bemutatni.
Nagy sikerrel zajlott le a Munka kisgyermekkel (MuKi) program második atipikus állásbörzéje és vitaindító kérdezz-felelekje 2013. szeptember 17-én az OKISZ Magyar Iparszövetség székházában. Az ingyenes rendezvényre mintegy kétszáz fő volt kíváncsi. A rendezvényen olyan cégek állítottak ki többek között, mint az AEGON, a Nestlé, a British Telecom, az IGS Informatika, illetve a 3-P Labour Shield Munkaügyi és Munkavédelmi Tanácsadó Kft., a Csúcs 91 Kft., vagy a Consequit Zrt.

A 2013. szeptember 17-i egész napos, a szakmában rendhagyónak számító rendezvény (nyílt nap) két részből állt: A vitaindító kérdezz-feleleket a MuKi eddigi kerekasztal-blokkjainak népszerű, interaktív mintájára hirdették meg, a második atipikus állásbörzén pedig az előzetesen regisztrált és felmért szülők a résztvevő cégek állásajánlatait ismerhették meg.

A rendezvényre a vállalatok több mint száz munkalehetőséget hoztak.

Alternatív programként a látogatók az IFKA Kft. másik, foglalkoztatásbővítő programjának, a távmunka nemzetközi tapasztalatait összegyűjtő Micropol projektnek az angol nyelvű szakmai napjába pillanthattak be.

A kérdezz-felelekről és az állásbörzéről részletesebben

A MuKi vitaindítójának célja az volt, a kisgyermekes szülők foglalkoztatásának nehézségeit és az ezekre adható lehetséges megoldásokat keresse a meghívott szakértők és a közönség párbeszédével, illetve egymás tapasztalatainak meghallgatásával. Az irányvonalakat a munkaidő hosszúságának kérdése, a fizikai jelenlét és a teljesítmény-alapú munka kettőse, a távmunka előnyei és hátrányai, illetve az atipikus foglalkoztatási formák alkalmazásából adódó munkahelyi kérdések adták.
Dr. Vadász György, az OKISZ elnöke


Először dr. Vadász György, a rendezvénynek otthont adó OKISZ Magyar Iparszövetség elnöke köszöntötte a jelenlévőket. A megnyitó folytatásában dr. Bárdos Krisztina, a projektgazda IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a kisgyermekes munkavállalók munkába segítésének fontosságáról, illetve a MuKi eddigi eredményeiről: "A program jelenleg mintegy kétszáznegyven olyan szerződött szülőt számlál, aki kész munkába állni, és háromszázötven olyan céggel vagyunk kapcsolatban, aki a MuKi segítségével atipikusan is foglalkoztatna munkaerőt. Eddig hatvan édesanyát sikerült elhelyeznünk, és ez nagy szó."
Dr. Bárdos Krisztina, az IFKA Kft. ügyvezető igazgatója


A megnyitó után megkezdődött a vitafórum. Bevezetésként Géring Zsuzsanna, a Budapesti Corvinus Egyetem Társadalomtudományi Karának kutatója elmondta, Magyarországon általánosan a 40 órás munkahét jellemző, és amíg Hollandiában a nők 70 százaléka dolgozik részmunkaidőben, addig Magyarországon ez az arány 10 százalék. Kifejtette azt is, hogy Magyarországon a részmunkaidős lehetőséggel a munkavállalók nemcsak az atipikus foglalkoztatási formák elterjedésének hiánya miatt nem élnek, hanem az úgynevezett "jelenlét-kultúra" is okozója ennek: "A munkavállalók sokszor nem merik bevállalni az atipikus munkavégzést, mert nem fogadja be őket a közösség. A legnagyobb nyomás nem a főnök, hanem a munkatársak irányából éri őket."

Kálmán Edina, a Munka kisgyermekkel program projektmenedzsere hozzátette, hogy a programon belül a legtöbbször a hatórás állásra van igény a kismamák részéről, de gyakori a nyolc órás állás keresése is, hiszen a négy órában végzett munka bérezésével az édesanya nem tud a szükséges mértékben hozzájárulni a családfenntartáshoz.
Kálmán Edina, a MuKi projektmenedzsere


Hatékony atipikus foglakoztatási formaként említették az előadók a távmunkát. Ennek előnyeit és hátrányait vizsgálva kiderült, hogy szülői részről a legnagyobb akadály a csapathoz való tartozás és a személyes kötődés hiánya - az "elszigetelődés", ahogy az egyik szülő jelezte, céges oldalról pedig az adatbiztonság és az ellenőrizhetőség kérdése.

A távmunka legnagyobb pozitívumaként a szülői oldal a rugalmasságot, a céges oldal a költséghatékonyságot emelte ki.
Lukenics Viktor, az IGS Informatika Kft. ügyvezetője a céges fenntartásokkal kapcsolatosan elmondta: "Mindez az irodán kívüli munkavégzés szabály- és keretrendszerének kialakításával védhető ki. A virtuális irodákkal komoly költséget lehet spórolni; ezzel a foglalkoztatási koncepcióval komoly megtakarítások idézhetők elő. Mi például meg tudjuk mutatni a cégeknek, hogy hogyan integrálják a távmunkával dolgozni szándékozókat a saját rendszerünkbe."
Lukenics Viktor és Papp András


A távmunka alkalmazása kapcsán Papp András, a3-P Labour Shield Kft. ügyvezetője fontos jogszabályi előírásokra hívta fel a figyelmet. A munkavégzés helyszínét jelentő területnek meg kell felelnie az úgynevezett hitelesített munkaállomás feltételeinek: "A munkaszerződésben ez esetben meg kell nevezni a munkavégzés helyszínét, illetve szakértőkkel szükséges megvizsgáltatni a helyet, hogy az megfelel-e a törvényi szabályozásoknak például tűzvédelmi szempontból. Nehézkessé teszi a helyzetet, hogy akár egy bútor lecserélése esetén is hivatalosan értesíteni kell a munkáltatót. Sok cég érzi ezt az eljárást bonyolultnak, és inkább eltekint a távmunka alkalmazásától."

A közönség soraiban ülő egyik cégképviselő saját jó gyakorlatot mutatott be: "Az otthoni munkát végzők rendszeresen, hetente egyszer vagy kétszer bemennek a céghez, és személyesen egyeztetnek a munkáltatóval, illetve a kollégákkal. További segítséget jelentenek a közös tréningek is, mert ezek a kapcsolattartást erősítik."

Dr. Bárdos Krisztina hozzátette, hogy az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. részéről is biztosított bizonyos esetekben a távmunka lehetősége, viszont a közösségből való kimaradás, és a teljesítmény láthatóságának biztosítása valóban nehéz feladat. "Fontos ezek mellett kidogozni azt is, hogy hogyan integráljuk eredményesebben a távmunkában dolgozókat a szociális tevékenységekbe" - mondta az ügyvezető igazgató.

A csoporthoz tartozás és a megfelelő rugalmasság biztosításának megfelelő "ötvözete" lehet az úgynevezett "6+2", ahogy Szabó Letícia, a GE Power & Water HR-igazgatója fogalmazott: "Ez azt jelenti, hogy a munkavállaló a munkahelyén hat, otthon pedig két órában dolgozik, emellett nyolc órás fizetést kap. Így biztosított a jelenlét, és a csoporthoz tartozás is, és a rugalmasság is."
Szabó Letícia HR-igazgató, GE Power & Water


Kálmán Edina projektmenedzser szerint az atipikus foglalkoztatásban a legnagyobb problémát a megfelelő információ-áramlás hiánya jelenti; sok esetben ugyanis sajnos nem folyamatos a kommunikáció a munkáltató és a munkavállaló között az igények és a lehetőségek tekintetében. A multik és a nagyobb cégek esetében a HR-szervezetek betöltik ezt a közvetítő funkciót, a kis- és középvállalkozásoknál azonban még nem telepedett meg az a kisgyermekesek kezelésének módja, illetve az atipikus foglalkoztatás kultúrája - nincs rá sem pénz, sem kapacitás. Ennek a problémának a megoldása, és a kkv-k támogatása azért lényeges, mert hazánkban a kkv-szektor jövedelemtermelő képessége messze elmarad az EU-s átlagtól.

Ahogy dr. Vadász György a vitafórumon kifejtette: "Fontos, hogy a kkv-szektor foglalkoztatási ereje növekedjen. Az EU-s források célul tűzik ki, hogy a kkv-szektor foglalkoztatási képessége bővüljön, hiszen a munkáltatók 72 százaléka a kkv-szektorból kerül ki."

A továbbiakban a résztvevők arról is szót ejtettek, hogy az új technológiák által lehetővé tett rugalmasságnak és kötetlenségének a munkavállaló személyes életterében milyen hátulütői lehetnek.
Géring Zsuzsanna, a BCE kutatója


Géring Zsuzsanna a határok elmosódását emelte ki: "Sajnos sok esetben hazavisszük a munkát. Az 'intenzív szülő - ideális szülő' kettős szerepe azt eredményezi, hogy a szülő folyamatos időszorításban van."

Az egyik szülő hozzászólásában kiemelte, hogy szerinte nem mindenki alkalmas a távmunkára, mert nem mindenki tudja jól beosztani az idejét.

Szabó Letícia erre reagálva kifejtette, hogy szerinte a kisgyermekesek otthonlét alatt megtanult pozitív képességei munkáltatói szemszögből is hatékonyan használhatók a távmunkában és a rugalmas foglalkoztatásban; ilyen például a határidők betartása, a feladatok priorizálásának képessége, és a feladatok megfelelő ütemezése. A négy gyermekes édesanya hozzátette: "Én személy szerint szeretek kisgyermekesekkel együtt dolgozni, mert lojálisak, lelkiismeretesek és lehet rájuk számítani. Amikor pedig én mentem vissza a szülések után dolgozni, azt mondták a kollégáim, hogy minden alkalommal "érzékenyebb" főnök lettem, mert mindkét oldal igényeit egyre jobban megértettem."
Csapó Gábor munkaerő-piaci tanácsadó


A vitafórum végén a résztvevők a program eddigi tapasztalatairól érdeklődtek. A kisgyermekesek elhelyezése kapcsán Csapó Gábor, a MuKi munkaerő-piaci tanácsadója a szülői önértékelést és a szülői kommunikáció nehézségit emelte ki. Véleménye szerint sok szülő követi el azt a hibát, hogy az állásinterjún is önmaga hiányosságaival, és a gyesen, gyeden töltött időszakkal foglalkozik. "Az állásinterjún nem kell beszélni a gyerekekről, és az önéletrajzban nem minődül szakmai tapasztalatnak az, hogy valaki gyesen van. A gyermek kérdése az interjú alatt félelemként jeleik meg, holott ez egy értékesítési feladat: a szülőnek el kell tudni adnia magát, és azt érdemes hangsúlyoznia, hogy milyen hozzáadott értéket tud adni a cégnek. Nem mint édesanya, hanem mint tettre kész munkavállaló. Ebben segít a Munka kisgyermekkel program."

A kérdezz-felelek után kezdetét vette az állásbörze; a céges ajánlatokat a szülők a földszinti termekben tekinthették meg. Az előtérben álló IFKA-standnál a Munka kisgyermekkel program munkaerőpiaci tanácsadói segítették a tájékozódást mind az állások, mind a kínálkozó munkaerő kacsán: a cégek jelentkezéskor ugyanis kész állásajánlati lapokat küldtek be, a szülők pedig a regisztrációhoz szerződéssel, illetve már a MuKi szakértői által előzetesen elkészített munkaerő-piaci profillal kellett, hogy rendelkezzenek. Szintén ennél a standnál érdeklődhettek még a kisgyermekesek azok után a meghirdetett pozíciók után is, amelyek céges "gazdája" személyesen nem tudta képviselni magát a rendezvényen.

Pillanatkép a börzéről
Teli terem az állásbörzén


Az állásbörzén létrejött kapcsolatok, elhelyezkedések alakulását a Munka kisgyermekkel program figyelemmel kíséri: ha megállapodás születik, akkor az együttműködést a program hat hónapon keresztül támogatja, és szükség esetén javaslatot tesz a kialakított foglalkoztatási forma módosítására.

Németh Sarolta, a projekt kommunikációs vezetője a program végén elmondta, hogy mind szülői, mind céges oldalról van még lehetőség csatlakozni a Munka kisgyermekkel programhoz; az új belépő kisgyermekesek a Munka kisgyermekkel program munkaközvetítési
Németh Sarolta kommunikációs vezető
szolgáltatásait, illetve a mentorálást fogják tudni igénybe venni, a cégek pedig pontosan felmért munkaerőt, és tanácsadási szolgáltatást várhatnak a MuKi-tól. "Szeptemberi aktualitásként fontos megjegyezni, hogy a munkaerő-piaci programban részt vevő munkakereső szülők gyermekeit kötelező felvenni a választott bölcsődékbe és óvodákba - érdemes tehát igénybe venni a MuKi ingyenes szolgáltatásai mellett ezt a lehetőséget is" - tette hozzá.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb munkaerő-közvetítő cégek? Itt a lista

Továbbra is két multinacionális cég dominálja a magyarországi munkaerő-közvetítést: vezet a Hays, második szorosan mögötte a Randstad, míg... Teljes cikk

Sofőrből konyhai kisegítő: thai karriertörténet Magyarországon

Amikor a világ másik feléről veszünk fel munkavállalókat, és hónapokat várunk rá, biztosítékokat keresünk. Ez természetes, és ezért is... Teljes cikk

Megtaláltam az utódomat: toborzási esettanulmány

Lévai Balázs a magyar diákokat a külföldi felsőoktatásra felkészítő Engame Akadémia alapítója fél évvel ezelőtt elhatározta, hogy átadja a... Teljes cikk