Nagy a hiány az informatikusokból a munkaerőpiacon
Világunkban minden az informatikáról szól, ezért kellene mindenkinek informatikát tanulnia - fogalmazta meg dr. Nádai László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának politikai főtanácsadója a MENTA program kerekasztal-beszélgetésén.
Az IVSZ a magyar gazdaság legdinamikusabban fejlődő ágazatának, az infokommunikációs (ICT) iparágnak legnagyobb és legmarkánsabb érdekvédelmi szervezete. Az idén megrendezett MENTA konferenciáján a világ egyik állandó globális problémáját is felvetette: az informatikus munkaerőhiányt.
A piacon lévő informatikusok száma nem elegendő ahhoz, hogy az informatikai ipar igényeit ellássa, így a köznevelés és a felsőoktatás problémáit feszegető kerekasztal-beszélgetés során arra keresték a választ a résztvevők: mit tehetnek Magyarországon a különböző oktatási ágazatok és szintek annak érdekében, hogy ez a hiány mérséklődjön.
Hiány van az informatikusokból
Sem mennyiségileg, sem minőségileg nem elegendő a cégek számára az informatikai munkaerő – kezdte Horváth Ádám, az IVSZ oktatási munkacsoportjának vezetője témafelvetésként.
Válaszában dr. Nádai László kiemelte: nem csak az a kérdés, hogy az informatikusok milyen kompetenciák és készségek birtokában kerülnek ki az egyetem falai közül, mert ezt a problémát ki lehet tágítani az összes felsőoktatásban végzett hallgatóra. Az egész felsőoktatási rendszert újra kellene gondolnunk, és nem csak Magyarországon – fogalmazta meg. Hozzátette: ennek okát az információs csatornák megváltozásában látja. Az internet megjelenése előtt az ismeretszerzés alapvető forrása az iskola volt, mára azonban ez megváltozott, az információk könnyen elérhetőek, viszont nehezen leellenőrizhetőek. „Világunkban minden az informatikáról szól”, ezért mindenkinek kellene informatikát tanulnia – zárta gondolatait.
Sipos Imre megfogalmazta: a köznevelés világában óriási szakadék van a különböző iskolák felszereltsége és a pedagógusok informatikai felkészültsége között. Az előző fenntartási rendszerben a tehetősebb önkormányzatok jobb felszerelést tudtak biztosítani, míg más iskolákban elmaradottabb eszköztárral dolgoztak, és abban is különbség van, hogy hol mennyire felkészültek informatikailag a pedagógusok. A köznevelésért felelős helyettes államtitkár egy diplomázó pedagógus szakdolgozatán keresztül mutatta be, hogy a pedagógusok fontosnak tartják az informatikai oktatást, és beépítik a gyerekek képességfejlesztésébe.
Bölcsészek tölthetnék be az informatikai állásokat
Rab Árpád, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szociológusa szerint a munkaerőhiány pótlásában van olyan lehetőség, amely nincs kiaknázva. Az informatikai piacon sok olyan állás várja a munkavállalókat, amelyhez nem kell tudni programozni. Ezekben az esetekben ő nem tartaná be a játékszabályokat, és elmenne a bölcsészkarokra, és a bölcsész szakosokkal töltené fel a hiányszakmákat. Kiemelte: sokkal több fantáziát látna abban, ha a cégek bevonulnának az egyetemekre, és oktatási, átképzési pilot programokat indítanának.
A konferencián az IVSZ oldaláról elhangzott: a probléma megoldásához meg kellene változtatni az oktatási rendszert, és emelni az informatikaórák számát, növelni az informatika jelenlétét a közoktatásban is. Ha nem lépjük át ezt a szakadékot, el fogjuk veszíteni annak a lehetőségét, hogy olcsón tudjuk felzárkóztatni Magyarországot az élvonalhoz – jelenleg ugyanis még lehetséges. Ehhez változtatni kellene a társadalom felfogásán, megítélésén is.
A beszélgetést Horváth Ádám zárta szavaival, megfogalmazva: sem mennyiségileg, sem minőségileg nem megfelelő a kibocsátása a felsőoktatásnak az informatikai cégek számára, és egyelőre úgy tűnik, még nem kaptak választ a cégek erre a problémára, a közelítő szándék azonban már mindkét oldalról megvan ahhoz, hogy rátaláljanak a megoldásra. Az IVSZ nagyon szívesen felajánlja az informatikai platform részéről a közvetítést, ahogy eddig is megtette – hiszen az oktatási munkacsoport kifejezetten erre koncentrál –, így a szövetség csatornaként szolgálhatna az állami szereplők és az informatikai platform között.
Wéber Anikó
Edupress
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- A Mol-csoport ismét elindítja regionális diplomás programját 4 hete
- Átalakítják a Nemzeti Tehetség Programot 1 hónapja
- Új vezérigazgató az Invitech élén 2 hónapja
- "Nem nőknek való ez a szakma, ez a férfiak világa" 2 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja
- Tíz, gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedett fiatal állhat munkába a rendőrségnél 2 hónapja
- Orbán Viktor: Minden erőt arra kell összpontosítani, hogy az embereket meggyőzzék, van értelme dolgozni 2 hónapja
- Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába? 2 hónapja
- Így zárultak munkaerőpiaci támogatási programok Vasban 2 hónapja
- Ennyit kereshetnek a magyar IT-sok külföldön 2 hónapja
- Mekkora a magyarok bére az IT-szektorban legközelebbi szomszédainkhoz képest? - mutatjuk a számokat 3 hónapja