Szilágyi Katalin
Megjelent: 16 éve

Nincs demokratikus válságkezelés

Megnőtt az igény az átmeneti foglalkoztatású vezetők iránt, akik a válságba jutott vállalatokat próbálják újrapozícionálni. Gyakran a válságkezelés folyamata világít rá, mitől nem működik hatékonyan egy szervezet, sokszor ugyanis már ennek okait sem tudják feltérképezni a cégek. Válságról akkor beszélünk, ha a problémák kezelésére a megszokott menedzser módszerek már nem hoznak eredményt - tudtuk meg Polányi Sándortól. Az interim menedzser nevéhez fűződik a Vivendi nagy konszolidációjának vagy a Herendi Porcelánmanufaktúra szervezeti kultúraváltásának lebonyolítása.

A piacgazdasági verseny körülményei között minden vállalkozás előtt ott lebeg a válság, amely a cég megszűnésével is fenyegethet. Ezt a tényezőt nem lehet kiiktatni, de meg lehet előzni, illetve ha már bekövetkezett, hatékonyabb, optimálisabb létszámmal működő szervezetté lehet alakítani. A válságmenedzselés célja, hogy a felszámolást elkerülje a vállalat, de ehhez pontosan, lépésről-lépésre be kell tartani a válságkezelés pontjait. - A válság leküzdéséhez először is fel kell ismerni a válságot. Sokszor nem világos a cégeknek, mikortól beszélhetünk egyáltalán krízisről. Jelzésértékű lehet a kifáradt, elcsüggedt csapat, vagy ha a vállalat nem produkálja a várt eredményeket. Amennyiben a problémák kezelésében a hagyományos módszerek csődöt mondtak, kijelenthetjük, hogy válság van - mondta Polányi Sándor válságmenedzser, a Solti and Partners által szervezett konferencián csütörtökön. A szakember 25 éve tevékenykedik menedzserként, ebből 16 évig interim illetve változás menedzsmenttel foglalkozott.

A tényállás felismeréséhez előrejelző rendszereket érdemes alkalmazni, például nem árt, ha naprakész számviteli rendszer működik a vállalatnál. A válság felismerése után lehet elindítani a válságmenedzselés folyamatát, ám ehhez nélkülözhetetlen, hogy az interim menedzser rögzítse a résztvevőkben a válság tudatot, mert e nélkül nem tudják majd elfogadni a meghozott döntéseket. - A válság sohasem jó és rossz intézkedések közötti választás, hanem rossz és még rosszabb döntések sorozata. El kell fogadni, hogy nincs jó megoldás, ehhez viszont tudatosítani kell a vezetésben, hogy milyen súlyos helyzetben van a szervezet - hangsúlyozta Polányi Sándor.

Polányi Sándor menedzser, 1955-ben született Veszprémben. Nevéhez fűződik a Matáv belföldi finanszírozása során új típusú értékpapírok bevezetése Magyarországon, a súlyos válságban lévő Első Pesti Telefontársaság Rt. válságmenedzselése, 1996-ban a Déltáv Rt. kultúraváltásának irányítása, a Vivendi nagy konszolidációjának lebonyolítása (9 cégből álló csoport) és a Matáv utáni első legnagyobb vezetékes telefontársaság létrehozása, a Herendi Porcelánmanufaktúra szervezeti kultúraváltásának lebonyolítása. A közelmúltban a Magyar Telekom bulgáriai leányvállalatának reorganizációját fejezte be.


Mindezeket követően állhat fel a válságstáb, amit néhány fős külsős szakember és néhány belsős menedzser alkot. A valódi döntéshozóknak ugyanakkor el kell dönteniük, kinek a kezében összpontosuljon a hatalom, az irányítás, a válságmenedzsernek ugyanis mozgásteret kell biztosítani. - A válságkezelés nem demokrácia, csak diktatúrában működik, ezért átmenetileg fel kell függeszteni a demokráciát - emelte ki a szakember. Az átmeneti csapat tagjai a rendelkezésre álló adatok felhasználásával feltérképezik a vállalat állapotát, meghatározzák a fő veszteségforrásokat, a likviditási pozíciókat, a pénzzé tehető aktívákat. Érdemes részletes elemzésben feltárni a válságot előidéző okokat, illetve ezek vállalaton belüli hatását elemezni. - Minden információt be kell szerezni, akár a dolgozók kikérdezésével, ami a válság leküzdésére szolgáló stratégiához szükséges. Fontos, hogy az interim menedzser személyesen is részt vegyen ebben a folyamatban - mutatott rá Polányi.

Ha megtaláltuk azt a pontot, ami a krízist okozza, elkészülhet a válságterv. Miután meghatároztuk a célokat, választhatunk a stratégiák közül, amit aztán a megadott határidőn belül végre kell hajtani. A válságmenedzser tapasztalatai szerint az azonnal érezhető döntéseknek van eredménye. - Válságkezelés során elkerülhetetlen a hatékonyságnövelés, vagyis a leépítés és a költségek csökkentése, de nem szabad abba a hibába esni, hogy mindezt fűnyíró elv alapján oldjuk meg - figyelmeztetett Polányi Sándor, aki szerint lesznek ugyan kisebb veszteségek, de ezáltal sokakat tudunk megmenteni.

A jó stratéga helyre tudja állítani a megromlott viszonyokat, kivezeti a vállalatot a válságból, a sikeres menedzselés után pedig neki lehet kezdeni az új, hosszú távú vállalati stratégia kidolgozásának és a válságstábot is fel lehet oszlatni. A vállalkozás újra "normális" körülmények közé kerül és új pályára áll. Ám a válságmenedzser feladata eldönteni azt is, ki folytassa az utat, amelyen a cég elindult. A szakember úgy vélte, a válságkezelés jó alkalom arra is, hogy új cég alakuljon, új csapat formálódjon. A menedzser az őszinte kommunikációra hívta még fel a figyelmet: csak biztosat szabad ígérni és igazat mondani, akkor várhatóak csak el az eredmények.

A válságmenedzser számára a legnehezebb pillanat, amikor véget ér egy projekt. - Fel kell készülni arra, hogy el kell válnunk a cégtől, a munkatársaktól, és ez sokszor nem könnyű. Ez egy olyan szakma, amelyben a menedzsert nem dicsérik meg, csak kifizetik a munkáját. Persze nagy öröm, amikor egy vállalathoz visszahívják az embert. A válságmenedzser életmódja aktív, intenzív emberi kapcsolatokkal, amelyek szerencsére meg is maradnak - adott betekintést az interimek világába Polányi Sándor.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő

Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk

Már a másodiknál jön a harmadik generációs átok?

Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk

A munka értelme: 7 dolog, ami igazán számít

Mi teszi a munkát valóban értelmessé? Miért hajlandók sokan akár a fizetésük egy részéről is lemondani, ha cserébe értelmet találnak abban, amit... Teljes cikk