Nincs elegendő tananyag a hazai e-learning-piacon
Azok között, akik még nem tanultak online, nem kevesebb mint 52 százalék vagy csak idegen nyelven, vagy egyáltalán nem talált az érdeklődésének megfelelő tananyagot az interneten - derült ki a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Webuni online oktatási platform felméréséből.
Akik még nem tanultak az interneten, azok között 52 százalék vagy csak idegen nyelven, vagy egyáltalán nem talált az érdeklődésének megfelelő tananyagot – többek között ez derült ki az MCC és a Webuni online oktatási platform 600 fő megkérdezésével készített online felméréséből. A válaszadók 10 százalékát az online tartalom ára tartotta vissza, 35 százalékuk pedig még bizalmatlan az elektronikus tanulással kapcsolatban, és csak a hagyományos „papír alapú” oktatásban hisz.
„Az internet gyorsulásával és az okoseszközök terjedésével párhuzamosan egyre több online képzést hirdetnek meg a világban, és jelentősen növekszik az igény az elektronikus oktatás iránt. A tendencia hazánkban is érezteti hatását, ám nálunk egyelőre az online tartalmak nem minden esetben felelnek a tanulók elvárásainak, több magyar nyelvű és magas minőségű tananyagra van szükség” – mondta a kutatás eredményeit értékelve Szalai Zoltán, az MCC igazgatója. Hozzátette: még mindig érezhető némi bizalmatlanság az online oktatással kapcsolatban, ám ez az 1970-es évek vége után született Y- vagy Z-generáció tagjai körében már egyáltalán nem jellemző.
A válaszadók több mint kétharmada, 69 százaléka idegen nyelvet tanulna az interneten, 60 százalékuk valamilyen szabadidős tevékenység fortélyait sajátítaná el, például varró-, virágkötő vagy sakktanfolyamra jelentkezne, 58 százalékuk pedig számítógépes ismereteit bővítené. Az online képzések iránt érdeklődők nagyjából fele, 49 százaléka önfejlesztő tréningen, 34 százalékuk a munkájukhoz szükséges továbbképzésen venne részt. A felmérésből az is kiderült, hogy a tanulni vágyók a tananyag megbízhatóságát, a korábbi diákok véleményét veszik figyelembe az online képzés kiválasztásakor, de határozott elvárás az is, hogy a tanfolyam ára legalább 50 százalékkal legyen olcsóbb, mint a fizikai találkozásokon alapuló személyes oktatásé, valamint hogy a tartalom az okostelefonokon, tableteken is elérhető legyen.
Megújította ingyenes online képzését az MCC
Jelentősen átalakította a középiskolás diákoknak szánt ingyenes online társadalomtudományi képzését a Mathias Corvinus Collegium: a 16 hetes programban minden héten magyarázó ábrákkal, fényképekkel, dokumentumfilm-részletekkel gazdagított videóanyagok jelennek meg az internetes felületen, és online konzultációkat is szerveznek, amelyek keretében a diákok úgynevezett valós idejű párbeszédet folytathatnak az oktatókkal és egymással. Az elméleti kurzusok a modern kori történelem, a közgazdaságtan és a nemzetközi kapcsolatok területét ölelik fel, ám ezek mellett a diákok olyan gyakorlati ismeretekre is szert tehetnek, mint például a képszerkesztő programok használata, vagy a motivációslevél- és az önéletrajzírás. További információk az MCC középiskolás programjáról a www.mcc.hu oldalon érhetőek el.
A kutatás felmérte a hazai e-learning-piacot is, ahol jelentős részben nagyvállalatok, multinacionális cégek nyújtanak képzéseket, amelyek zártak, vagyis csak az alkalmazottak számára elérhetőek, és többnyire kötelezőek is; ilyenek lehetnek például a szakmai továbbképzések vagy a humánerőforrás-tréningek. Fontos szereplők továbbá az egyetemek és a főiskolák, amelyek rendszerint egy online felületet tartanak fent, ahol a diákok rendelkezésére bocsátják a tanulmányaikhoz kapcsolódó tananyagot, az előadások vázlatát vagy a kötelező olvasmányokat, elektronikus formában.
„Jelenleg a magyar nyelvű online tananyag nagy része zárt – egyetemi vagy vállalati – keretrendszerben érhető el, és a rájuk alapozott képzéseket többnyire nem önszántukból végzik el a diákok. Kis számban fellelhetőek még egyéni oktatók, illetve oktató intézmények is; az utóbbiak zömében saját fejlesztésű honlapokon kínálják az elektronikus tudásanyagot, ám ezek az iskolák gyakran csak viszonylag kevés felhasználót tudnak elérni a magas marketingköltségek miatt, vagy mert az online felületük nem biztosít elég nagy felhasználói élményt” – mondta Pakucs András, a Webuni alapítója.
A nyitott online oktatás példái az úgynevezett „Youtube-szakértők”, akik a legnagyobb videómegosztó oldalon teszik közzé előadásaikat; komoly hátránya ezeknek, hogy a felhasználónak nagyon nehéz rátalálnia a megfelelő tananyagra, valamint nincs garancia a tartalom frissességére és hitelességére sem. Egyre népszerűbbek manapság a „Skype-sulik” is, amikor a tanárok a videóhívásokra specializált oldalon adják át tudásukat a diákoknak, sok esetben óradíjas rendszerben. Végezetül külön csoportot alkotnak az innovatív nyelvoktató honlapok, amelyek tematikusan teszik elérhetővé a tananyagot, és saját fejlesztésű elektronikus kiadványokat, munkafüzeket és tankönyveket is kínálnak, természetesen pénzért.
„A hazai e-learning oktatás többnyire még csak egyszerű tartalommegosztás, vagyis nem más, mint hogy a tanulók szabadon hozzáférhetnek bizonyos szövegekhez vagy videókhoz az interneten. A valódi oktatás, azaz a tanárok és a diákok interakciójára épülő minőségi képzések még csak kis számban vannak jelen, ám a nemzetközi tendenciákkal egyezően minden bizonnyal a számuk jelentősen emelkedni fog a jövőben” – zárta gondolatait Szalai Zoltán, az MCC igazgatója.
Edupress
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk
- NAV: megújult webes felülettel indul az idei eSZJA-szezon 3 hónapja
- Magasabb összegben igényelhető vissza az első sikeres nyelvvizsga díja 3 hónapja
- Magyar professzor a világ 10 legmeghatározóbb közbeszerzés-kutatója között 3 hónapja
- Kitart a kormány a munkát terhelő adók csökkentése mellett 4 hónapja
- 2024-től emelkedik a nyelvvizsga-támogatás összege 4 hónapja
- Ezeken a szakokon több százezres bérelőnyhöz is juthatnak a Corvinuson végzettek 5 hónapja
- Egy terület, ahol a nők hajlamosabbak több kockázatot vállalni 5 hónapja
- Rangos nemzetközi üzleti versenyen nyertek a Corvinus hallgatói 5 hónapja
- Kibervédelem: súlyos büntetés jár a magyar cégeknek, ha nem készülnek fel 5 hónapja
- Rendkívüli eljárásban levizsgázhatott "a NER-elit gyermeke" 5 hónapja
- Szerdán indul a Corvinus kétnapos őszi állásbörzéje 6 hónapja