kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Nők férfias szakmákban - kamionsofőrként Európa útjain

A Jobpilot sorozata ezúttal Bari Györgyit mutatja be, aki teherautóvezetőként szeli át Európát. Szakmáját egy fogadás miatt választotta, de örökre beleszeretett. Ha kell, egy benzinkút parkolójában alszik, de már sokszorosan körbeutazta Európát és senkivel sem cserélne. Pályaválasztására a férfiak egy része felnéz, míg a másik értetlenkedve fintorog. Nagyító alatt egy női kamionsofőr.

Bari Györgyi 47 éves - egy 14 éves, és egy már 26 éves, fiatal felnőtt fiú édesanyja. Foglalkozása azonban nem szokványos, kamionsofőrként rója Európa autópályáit nap. Kis megszakításokkal, gyakorlatilag 20 éve úton van. Igaz, szakmaválasztásában egy "gyárbéli" fogadás is szerepet játszott, akár a filmekben.

"Más szakmám nincs is - igaz, a kamionsofőrködés előtt egy rövid ideig betanított munkásként is dolgoztam a Nagykanizsai Üveggyárban. Maga a sofőrködés mindig nagyon tetszett és vonzott. Mégsem ezért tanultam ki a szakmát - hanem fogadásból, mert a volt kollégák a gyárban folyton azzal cukkoltak, hogy úgysem tudnék letenni egy buszvezetői vizsgát. Én nem így gondoltam. Csakhogy a buszvezetői vizsga előtt Nagykanizsán még C+E kategóriából is (ez a jogosítvány-típus szükséges teherautóra, kamionra és a nehézpótkocsikhoz - a szerk.) le kellett vizsgázni. Így aztán elvégeztem a szükséges tanfolyamokat. Majd 1994. október 21-én vizsgáztam C+E kategóriából és egy évvel később buszból. És mivel szerettem és mai napig is nagyon szeretek vezetni, végül a sofőrködés mellett döntöttem."


4 óra vezetés után 45 perc pihenő



Györgyi egy átlagos munkanapját szinte mindig a volán mögött, a vezetőfülkében kezdi. A kötelezően megteendő kilométerek száma a "küldetés" hosszától is függ. "Ha a fuvarfeladatom 1000 kilométer felett van, akkor 4,5 órányi vezetés után következhet 45 perc szünet. Általában vezetéssel kezdem a napot: attól függően, hogy épp milyen messze vagyok a szállítmányokat le, -és felrakodó cégtől. A megbízóhoz érkezve - attól függően, hogy épp mi van soron - részt veszek a le, -vagy épp a felrakodásban. A feladat oroszlánrészét ugyan a megbízó cég alkalmazottai végzik, de az áru biztonságos rögzítése mindig az én feladatom." A kamionos azt sem rejti véka alá, hogy bármennyire is szereti róni az európai sztrádákon a kilométereket, ez az életforma időnként bizony elég nomád. Így nem éppen a szélsőségesen kényelemszerető embereknek való... "A nap végefelé általában megkeresem a pihenésre leginkább alkalmas parkolóhelyet, ahol valamennyire ki tudom fújni magamat. Ez van, hogy épp egy benzinkút vagy a megbízó telephelye - de az is előfordul, hogy egy útmenti kamionparkoló."


"Körbeutazhatom Európát"



Györgyinek így a pihenés mellett a főzést és az "egészségügyi szüneteket" jobbára a spártai körülményekkel tarkított pihenőidőben kell megoldania. Munkáját mindezek ellenére sem cserélné el senkivel. "Eddig nem ért munka közben semmi baj, de ezután se érjen. Szeretem a szakmámat, így negatívumokról se nagyon tudok beszélni. Ráadásul körbeutazhatom Európát. Olyan helyekre juthatok el, amiről mások csak álmodhatnak és a fizetés is jobb az átlagosnál."

Bari Györgyi karrierében mindenképp érdekes, hogy míg a pályára kerülésében a buszvezetői készségeit vitató kollégákkal kötött fogadás játszotta a főszerepet, rutinos kamionsofőrként női mivolta inkább előny, mint hátrány. Környezete nagyon pozitívan fogadja a munkáját és a férfi kollégák segítőkészek - akkor is rögtön zokszó nélkül felajánlják segítségüket, ha nehézsége akadna például 1-1 rakomány biztosításánál.


Még kilenc nő dolgozik a fuvarozócégnél



"A megbízó cégeknél nőként sokszor előnyt élvezek, de volt rá példa, hogy az igazoltatásnál is épp emiatt voltak velem elnézőbbek." Györgyi cégénél ráadásul nem is ő az egyetlen hölgy - a neki munkát adó Kanczler Intertrans Kft. csapatában rajta kívül még 9 női kamionsofőr dolgozik.

A női kamionsofőrök megítélésében azért nem minden cég hozzáállása egyforma. Volt olyan hazai fuvarozó cég, amely megkeresésünkre gúnyos értetlenkedéssel vette tudomásul, hogy már nők is dolgoznak a területen.) A szakmához azonban ma már mindkét nemben több kell, mint pusztán jó adottságok: a C+E jogosítvány megszerzése 600 ezer forintra rúg. Ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy a kamionsofőröktől nem minden esetben várnak sokéves szakmai tapasztalatot: ha munkadömping van, a HR akár "nullkilométeres kezdőket" is örömmel felvesz.

Takács Gabriella
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése?

A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk

Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja

"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk