Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 12 éve

Növekszik a piac: sok a diákmunka a karácsonyi szezonban is

A diákmunka-piac túl van a válság utáni mélyponton. Idén már 26-30 százalék közötti forgalomnövekedésről számoltak be az iskolaszövetkezetek. Bár hivatalos adat hiányában nem tudni pontosan, hol helyezkednek el a diákok és mennyien dolgoznak ilyen formában, körülbelül kétszázezer lehet a kiközvetített hallgatók száma. Cikkünkből kiderül, milyen munkák várják év végén a fiatalokat, és milyen hiányosságokat tárt fel egy felmérés az iskolaszövetkezetek munkájában.

images

images

Nincs hivatalos statisztikai adat a diákmunkáról

Idén az iskolaszövetkezetekre vonatkozó munkaügyi szabályok módosításától volt hangos a sajtó, miszerint jogtalan versenyelőnyhöz jutnak, augusztus elsejétől ugyanis nem minősül kölcsönzésnek a rajtuk keresztül történő munkavégzés. Annak azonban nem volt ekkora visszhangja, hogy az iskolaszövetkezeteket 2011. augusztus 1-jétől bejelentési kötelezettség terheli az adóhatóság (NAV) felé. Árnyalja a helyzetet, hogy jelenleg csak a munkakezdést kell lejelenteni és miként az adóhatóságtól megtudtuk, a munkáltatók/kifizetők által havi rendszerességgel benyújtott járulékbevallásokban nincs külön jogviszonykód a diákmunkában foglalkoztatottakra. Így azonban nem tudnak adatot szolgáltatni arra vonatkozóan, hogy az egyes hónapokban mely vállalatok alkalmaztak diákokat, illetve, hogy mennyi a diákként munkát vállalók száma.

A Központi Statisztikai Hivatalhoz fordulva pedig azt a választ kaptuk, hogy született ugyan a munkaerő-felmérés kiegészítéseként egy vizsgálat tavaly a negyedik negyedévben a fiatalok munkaerő-piaci helyzetéről, ám ez minden, amivel a hivatalos statisztika szolgálni tud. - A diákmunka Magyarországon szórványos jelenség, és ha a fiatalok körében behatároljuk a diákokat, úgy becslések szerint körülbelül öt százalékuk jut ilyen lehetőséghez - válaszolta kérdésünkre Holka László, a KSH sajtóreferense.

A diákmunkát ráadásul nehéz mérni, mert nem megállapodott létszámot fed. Mint Holka László kifejtette, gyakori, hogy a szövetkezetek csak három-négy napra közvetítik ki a tanulókat. A munkaerő-felmérésből (lásd alább) az sem látszik, hol helyezkednek el a fiatalok, mely vállalatokhoz kerülnek. A szaktudást igénylő területekre fókuszáló Schönherz Iskolaszövetkezet vezetője, Varga Ferenc, azon a véleményen van, hogy ezen foglalkoztatási forma specialitásai miatt a statisztikai hivatal elkészíthetne egy külön erre a szektorra szabott kérdőívet, kiigazítva ezzel a rájuk is érvényes általános létszám-statisztikai előírásokat.

Becslések szerint kétszázezer diák lehet



Simon Balázs, a Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségét (DiákÉSZ) képviselve is hasonlóan látja. Mivel a szövetség nem fedi le a teljes iskolaszövetkezeti piacot, így csak nagyságrendileg tudják megmondani, mennyi hallgató dolgozik ilyen formában - közölte portálunkkal a Magyarországon működő nyolcvan-kilencven iskolaszövetkezetből tizenegyet magába tömörítő szervezet főtitkára. A Fürge Diák Iskolaszövetkezet jogi és kommunikációs igazgatója hozzátette: Magyarországon átlagosan évente kétszázezer-kétszáztízezer diák vállal valamilyen alkalmi munkát. (Az interneten fellelhető adatok szerint a dolgozó fiatalok hatvan-hetven százaléka iskolaszövetkezeten keresztül dolgozik. )

Annyit lehet még tudni, hogy 2011-ben - szeptemberig bezárólag - a két legnagyobb hazai szervezet DIÁKÉSZ és az ISZOSZ (Iskolaszövetkezetek Országos Szövetsége) tagjai százhúszezer-százharmincezer diáknak biztosítottak munkát és megközelítőleg hatvanezer diákot jelentettek be a NAV felé augusztus és szeptember között.

A Fürge Diáknál idén harminc százalékos forgalomnövekedést tapasztaltak 2010-hez képest - tájékoztatott Simon Balázs. A szövetkezet 2009-ben egyébként tizenkilencezer diákot közvetített ki és egy diákmunkás megközelítőleg 23,6 napot dolgozott. A Népszabadságban megszólaló Meló Diák-csoport is azt igazolta vissza, hogy bár válság miatt csökkentek a szövetkezetek megrendelései - a fővárosban nagyjából tíz, míg vidéken akár negyven százalékkal - mára túl vannak a mélyponton. A diákmunka-szövetkezetnél 2010-ben az árbevétel, a ledolgozott órák száma és a foglalkoztatottak száma is jóval meghaladta a válság előtti szintet. A Meló Diák-csoport 2010-ben 26 százalékkal több diákot foglalkoztatott (28 890 fő, lásd táblázatunkat), mint 2009-ben.

A Schönherz Iskolaszövetkezetnél tavaly átlagosan hatszázötven fő, míg 2011-ben (októberig) hétszázötven körül alakult a diák foglalkoztatottak átlagos létszáma, amely szintén növekedést mutat - közölte kérdésünkre Varga Ferenc elnök. Náluk egy diák átlagosan 88 órát dolgozik egy hónapban, ami nagyjából 12-15 napnak felel meg munkakörtől és a diákok ráérő idejétől függően. - Természetesen az átlag nagy szórást takar és elmondható, hogy a diákok két jól körülhatárolható csoportra oszthatók: azok, akik komolyan gondolják, hogy munkájukkal aktívan egészítik ki jövedelmüket és ezt a tanulmányaikkal is össze tudják egyeztetni, havi átlagban nagyjából százhúsz órát, azaz tizenöt-húsz napot dolgoznak. Akik számára ez túl sok elfoglaltságot jelent, illetve a tanulásukkal nem összeegyeztethető, azok egy hónapban átlagosan 17 órát, azaz két-hat napot töltenek munkavállalással - közölte Varga Ferenc.

Kevesebben dolgoznak többet



Gáspár Ferenc, a McDonald's HR igazgatója kérdésünkre elárulta, átlagosan kétezer és kétezer-egyszáz fő között mozog kilencvennyolc éttermükben a diák munkavállalók száma. Nyári időszakban és év végén ennél lehet tíz-tizenöt százalékkal több, illetve év elején ugyanennyivel kevesebb. Miként a HR vezetőtől megtudtuk, a diákok által ledolgozott óraszámok tekintetében nincs számottevő csökkenés idén, azonban a fiatalok átlagosan százötven fővel vannak havi szinten kevesebben, mint tavaly. Ez azt jelenti, hogy egy-egy diák több munkaórát vállal idén. A McDonald's éttermeiben átlagban heti 26 órát dolgoznak a diákok. - Van, aki az iskola mellett heti negyven órát is vállal, de sokan vannak, akik csak hétvégén dolgoznak - mondta a HR igazgató. - Az egész évben nálunk dolgozó diákok bére megegyezik az "állandós" munkavállalók órabérével (az ő átlagos órabérük 750 forint felett van). A szünidős diákok átlagos műszakpótlékkal 500 forintos órabérben részesültek - tette hozzá Gáspár Ferenc.

Több ezer diák dolgozik a Tesco áruházaiban is országszerte. Nemcsak hipermarketjeikben, a kisebb alapterületű boltjaikban, hanem a központi irodában is alkalmaznak időnként diákokat, nagyságrendileg hasonló óraszámban, mint 2010-ben. A magasabb forgalmi időszakokban több diákot foglalkoztatnak, áruházanként öt vagy akár tíz napot is dolgozik egy diák - tudatta lapunkkal a vállalat.

Hazánk egyik legnagyobb foglalkoztatójánál, a Magyar Postánál pedig ötvenkét diák dolgozott hosszabb-rövidebb időt 2011. első kilenc hónapjában. Tavaly kétszer ennyi fiatalnak adtak munkát. A diákok 28,4 munkanapot dolgoztak átlagosan ezen időszakban.

A Tesco "diákmunkaerő-térképe" nem változott számottevően, vagyis nincsenek nagy földrajzi különbségek a diákmunkások számában. A gyorsétterem-lánc budapesti éttermeiben nincs jelentős változás, azonban az ország nyugati felén, az osztrák határ mellett tapasztalnak némi munkaerőhiányt. - Sopronban például nehezebben találunk "állandó" alkalmazottakat a munkavállalási engedélyhez már nem kötött uniós munkavégzés, illetve az ebből fakadó növekvő mobilitás miatt. Ezért még inkább felértékelődik a nem mobilis diák munkavállalói bázis - mondta Gáspár Ferenc. A gyorsétterem-láncnál egyébként azt tapasztalják, hogy a diákok is sokkal jobban megbecsülik a munkahelyüket az ország minden részén, a fluktuáció az ő esetükben is jelentősen csökkent.

Év végén is sok diák találhat munkát



Általában gyorséttermi munkával, pultfeltöltéssel, szórólapozással, borítékolással azonosítják a diákmunkát, pedig nemcsak ilyen jellegű munkák várnak a fiatalokra. A Schönherz Iskolaszövetkezet legnagyobb megrendelői például a telekommunikációs és IT szektor vállalatai közül kerülnek ki. - Partnereink jelentős létszámban foglalkoztatnak szoftverfejlesztő, help-desk és dekstop support területen diákokat, akik rugalmas feltételek mellett látják el a magas színvonalú szolgáltatásokat - jelezte Varga Ferenc. Nagy a szórás a munkák terén a Fürge Diáknál is. Náluk jelenleg a telefonkönyvterjesztés az egyik legnagyobb munka. Hazánkban egyébként a feldolgozó- és előállító iparba, kereskedelembe és mezőgazdaságba keresik a cégek a diákmunkásokat - mondta Simon Balázs

A következő tévhit, hogy csak nyáron nyer teret ez a foglalkoztatási forma, pedig az év végén is jócskán akad munka - tudtuk meg a diákokat közvetítő cégektől. A Fürge Diáknál például négy-hatezer fő között mozog a cégek munkaerő-igénye ebben az időszakban, többek között az év végi leltároknak köszönhetően, ami tíz százalékos forgalomnövekedésnek felel meg az év többi időszakához képest. November környékén a szolgáltató szektorba és kereskedelembe keresik a legtöbb diákot, elsősorban adminisztratív teendők ellátására. Leltári munkára például kétezer fiatalt várnak. - Decemberben azonban hiába több a munka az ünnepek miatt, a kieső hat-nyolc nap visszaveti a forgalmat - tapasztalja a Fürge Diák Iskolaszövetkezet.

A Schönherz Iskolaszövetkezetnél is évről évre nő a megrendelésállomány és partnereik számában is intenzív növekedést tapasztalnak szeptembertől év végéig. - Az ilyenkor jelentkező - elsősorban szoftverfejlesztési területre jellemző - plusz igények minél gyorsabb és magasabb színvonalú kiszolgálása érdekében augusztustól folyamatos toborzással és intenzív képzésekkel próbáljuk növelni a szakmai területen hadra fogható diákjaink számát - tájékoztatott Varga Ferenc.

Ezt igazolta vissza a Tesco is. A vállalat a téli szezonban nagyobb létszámban foglalkoztat idény jellegű munkaerőt akár saját állományban, akár diák munkaerőként. A karácsonyi időszakban is több mint ezer diák dolgozik majd a kereskedelmi láncnál, főként pénztáros és árufeltöltő munkakörökben. Ezzel szemben a McDonald's éttermeiben a decemberi időszakban nem jelentkezik extra munkaerő-szükséglet. - Ebben az időszakban nem szoktunk foglalkoztatni idénymunkásokat. A meglévő saját és diák munkatársakkal sikeresen meg szoktunk birkózni az ünnepek előtti megnövekedett forgalommal - közölte a vállalat HR vezetője.

KSH: kevés nappali tagozatos dolgozik



A KSH a fiatalok munkaerő-piaci helyzetéről, 2010 negyedik negyedévében készített felmérése szintén több érdekesség rajzolódik ki a diákmunka-piacról. Egyrészt az, hogy a nappali tagozatos tanulmányok melletti munkavégzés nem igazán gyakori hazánkban, legalábbis a hivatalos statisztika szerint. A 907 ezer 15-29 éves, nappali tagozaton tanulók 20,9 százaléka, azaz 189 ezer fő nyilatkozott úgy, hogy tanulmányai mellett az elmúlt egy évben valamikor dolgozott.

Többségük (87,1 százalék) a 15-24 éves korosztályból került ki. A magasabb arányú foglalkoztatás az egyáltalán nem, illetve a nem nappali tagozaton tanulókat jellemezte - állapítja meg a kutatás. Közülük a 15-29 éves, korcsoportban 100 fiatalból 68 végzett jövedelemszerző tevékenységet, míg a nappali tagozaton tanulók esetében mindössze 5 fő. A diákmunkát végzők közel fele (43,5 százalék) tanév közben és a szünidőben egyaránt végzett valamiféle munkát. További 25,4 százalék csak tanév közben, míg 31,1 százalék csak a szünidőben dolgozott.

A nappali tagozatos tanulmányok mellett az év egészében munkát végző fiatalok (mintegy 82 ezer fő) 35,4 százaléka rendszeresen, 45,9 százalékuk ugyancsak kizárólag alkalmanként vállalt munkát. Közel egyötödük pedig hol rendszeresen, hol alkalmanként dolgozott. A KSH adatai szerint jövedelmet biztosító munkát diákszövetkezet által 41 ezer fő (21,6 százalék) végzett, míg egyéb munkákban mintegy 61 ezer fő (32,2 százalék) helyezkedett el. Azt, hogy a diákok jellemzően mikor - tanév közben vagy szünidőben - dolgoztak, elsősorban a végzett munka jellege határozta meg. Önálló kereset, illetve jövedelemszerzésre irányuló diákszövetkezet által közvetített munkákban, illetve egyéb munkákban egész évben 56,1 százalék, illetve 47,4 százalék dolgozott, csak szünidőben további 36,7 százalék, illetve 48,4 százalék, míg kizárólag a szorgalmi időszakban 7,1 százalék, illetve 4,2 százalék dolgozott.

Nem foglalkoznak a diákokkal az iskolaszövetkezetek



Egy másik diákmunkával foglalkozó munkaügyi kutatás - amely a 2008-as OFA kutatási évkönyvben kapott helyet - pedig azt állapította meg, hogy a középiskolásokkal ellentétben az egyetemi és főiskolai hallgatók többsége a rokoni kapcsolatok helyett a diákmunka-közvetítéssel foglalkozó szervezetekhez fordul munkaügyben. Továbbá ezen szervezetek nem használják ki kellő mértékben a diákmunkások toborzásában rejlő lehetőségeket: nem ismerték fel a potenciális marketing-módszereket és a szülők és tanárok tájékoztatása is töredékes volt.

"A Diákmunka - Biztos út a munkaerőpiacra?!" című kutatás -melyet a Dél Alföldi Regionális Társadalomtudományi kutatási Egyesület (DARK) készített évekkel ezelőtt - szerint az iskolaszövetkezetek nem fordítanak kellő figyelmet a diákmunkások lojalitásának megerősítésére és immateriális motiválására, ami nemcsak a szervezet hatékonyságára hat ki negatívan, hanem a iskolaszövetkezeti munkával kapcsolatos negatív attitűdöket és alacsony minőségi mutatókat is erősíti mind a munkaadók, mind a diákmunkások körében.

Ezen ismeretek birtokában nem meglepő a felmérés azon megállapítása, hogy a diákok döntő többsége nem hisz az iskolaszövetkezetekkel való partneri együttműködésben. A Dél-Alföldi régióban készült felmérés szerint a középiskolások és egyetemisták főként fizikai jellegű munkákat végeztek, holott szellemi vagy némi előképzettséget igénylő munkákat is szívesen vállaltak volna. A kutatók szerint az iskolaszövetkezeti szektornak meg kellene teremtenie a lehetőséget az ilyen típusú munkák végzésére a diákok számára, egyfelől képzések kínálatával, másfelől a munkaadók tájékoztatásával.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni?

60 ezer látogatóval minden rekordot megdöntött a januári Educatio oktatási kiállításon résztvevők száma. A vágyott diploma azonban rengetegbe... Teljes cikk

Felmérés: minden második fiatal külföldre menne dolgozni 10 év múlva

Négyből három 16 és 24 év közötti magyar fiatal gondolja úgy, hogy pályakezdőként nem könnyű manapság elhelyezkedni – derül ki az OTP Fáy... Teljes cikk

Milyen a tökéletes munkahely a Z-generáció szerint?

A Z-generáció az első olyan nemzedék, amelyik nem ismeri az internet előtti világot. A korszakváltó korosztály világlátása, és életcéljai is sok... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek