kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Nyelvtanulási kisokos - iránymutatás a céges nyelvoktatási módszerek útvesztőjében

Támogatja a cég a nyelvtanulást, de nehéz eldönteni melyik módszer lenne a legmegfelelőbb? Főnökünk tőlünk várja a megoldást a munkavállalók nyelvtudásának fejlesztésére? Az alábbi hasznos tanácsok segíthetnek, hogy a legjobb döntést hozzuk meg, amikor céges nyelvoktatási módszert választunk.

A nyelvtudás folyamatos fejlesztésének szükségességét a cégek jórészt már felismerték, a HR terület számára azonban gyakran okoz fejtörést, hogy a korlátozott tréningbüdzsé terhére milyen módszert ajánljon a kollégáknak, hogy valódi eredményt érjenek el.

Nem csoda, ha a választás nem egyszerű feladat, hiszen nyelviskolával vagy magántanárral is Dunát lehet rekeszteni. Évente több tucat új ajánlat érkezik be, ezek közül kellene kiválasztani a legalkalmasabbat. A legmegfelelőbb módszer azonban eltérő lehet: nem mindegy hogy milyen profilú cégről van szó, ahogy az sem, hogy milyen pozícióban dolgozik az adott kolléga, milyen szinten van most a nyelvtudása, és milyen helyzetekben kell használnia az adott idegen nyelvet.

Angloville

A legjobb döntést akkor hozhatjuk, ha a nyelvtanulás hatékonyságát meghatározó négy legfontosabb kritérium alapján választunk. Azt kell, tehát átgondolnunk, hogy az adott módszer intenzitás, személyre szabottság, gyakorlatorientáltság és anyanyelvi környezetet szempontjából mit kínál.

Intenzitás: a képlet egyszerű, minél több időt töltünk egyszerre egy idegen nyelv elsajátításával, annál nagyobbat lépünk előre, annál több marad meg bennünk a következő alkalomra.

Személyre szabottság: nem kérdés, hogy ha sok más emberrel kell osztozni valaki figyelmén, lényegesen kevesebb lehetőségünk van saját igényeink szerint haladni, aktívan beszélni, kérdezni.

Gyakorlatorientáltság: bár fontosak a nyelvtani alapok, ma már szinte egyik cég sem a nyelvvizsgáért vagy a papírért küldi nyelvet tanulni munkavállalóit. A gyakorlatban használható nyelvtudáshoz a való életben előforduló nyelv és kommunikációs helyzetek megismerésére van szükség.

Anyanyelvi környezet: aki kétnyelvűként nő fel, tapasztalja, hogy mennyire könnyű így „megtanulni” egy második nyelvet. De akármikor kezd is neki valaki, a leggyorsabban és hatékonyabban anyanyelvi környezetben lehet egy nyelvet elsajátítani.

Alább összefoglaltuk, hogyan értékelhetők az ismert nyelvtanulási módszerek a fenti szempontok szerint. Bónuszként pedig bemutatunk egy még kevéssé ismert új módszert, a nyelvi bemerítést.

Nyelvtanulás esetén sokaknak a legelső gondolata a hagyományos csoportos nyelvtanfolyam, amelyből minden nyelviskolában tucatnyit kínálnak. Bár az ilyen kurzusokon tudásszintjük szerint csoportosítják a tanulni vágyókat, így elvileg hasonló szinten lévők tanulnak együtt, az órák korántsem nevezhetők személyre szabottnak, és a „hasonló szint” is gyakran rejt meglepő különbségeket. Ráadásul ezeken a tanfolyamokon egy előre összeállított, nem túl rugalmas tanrend szerint halad a csoport, a tananyagokra pedig jellemző, hogy egyrészt nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a nyelvtanra, másrészt a kommunikációs helyzeteket sem feltétlenül a való életből vett példákon, inkább mesterkélt, tankönyvi szituációkon keresztül mutatják be, így a valódi, gyakorlati nyelvhasználatra kevésbé készítenek fel. Intenzitását tekintve sem a legelőnyösebb ez a módszer, hiszen heti 1-2 angolóra nem elegendő a látványos fejlődéshez, de sokszor még a szinten tartáshoz sem; a tanulóknak nincs ideje átállni az idegen nyelvi gondolkodásra, hiszen az órák előtt és után is a szokásos, magyarul beszélő környezetükben vannak. Ennél a módszernél, nem beszélhetünk anyanyelvi környezetről, hiszen a résztvevők többsége általában magyar, így az órákon csak hozzánk hasonlóan nem anyanyelvi szinten beszélőkkel tudunk gyakorolni.

Kinek ajánlható? Ezek a tanfolyamok olyan kollégáink számára lehetnek ideálisak, akik alapszinten, vagy egyáltalán nem beszélik az adott nyelvet, céljuk elsősorban a nyelvtani alapok megtanulása, a nyelvet szinte kizárólag írásban fogják használni, és elegendő, ha akár fél-egyéves tanulás után érik el a következő szintet.

Az intenzív kiscsoportos tanfolyamok szintén igen közismertek. Sok szempontból hasonlóan jellemezhetők, mint a klasszikus csoportos nyelvtanfolyamok, azzal a különbséggel, hogy egy intenzív kurzuson hetente többször napi 3-5 nyelvórát tartanak. Ez lehet akár a hét minden napján, vagy csak hétvégén, de akkor egész nap, tehát valóban meglehetősen intenzív nyelvtanulási formáról beszélhetünk. Bár az intenzív nyelvtanfolyam valamivel személyre szabottabb, hiszen kislétszámú, jellemzően 4-6 fős csoportban zajlik, a tanár figyelmének így is legfeljebb negyede jut egy résztvevőre. A tanfolyam nem kínál továbbá anyanyelvi környezetet sem, hiszen a résztvevők az órák után itt is visszatérnek a megszokott magyar környezetbe. Bár e kurzusok sokszor építenek be szituációs gyakorlatokat a tanrendbe, jellemzően a normál tanfolyamok tankönyveit használják, ugyanazokkal a valóságtól gyakran elrugaszkodott szituációkkal, és nyelvtani fókusszal.

Kinek ajánlható? Intenzív kicsoportos nyelvtanfolyamot annak érdemes választani, akinek rövid idő alatt kell sokat fejlődnie elsősorban a nyelvtanban, nyelvhelyességben. Egy intenzív kurzus azok számára lehet a legjobb megoldás, akik alap-középszintű nyelvtudásról indulnak, és akik elsősorban írásban kell, hogy kommunikáljanak az adott nyelven.

Napjainkban az online kurzusok is nagy népszerűségnek örvendenek. Sokak szerint ezek legnagyobb előnye, hogy bárhol és bármikor haladhatunk az anyaggal. Sajnos azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy pont emiatt nem tekinthetők intenzív tanulási formának, hiszen dolgozó emberek, szülők esetében többnyire a fontossági sorrend legvégén szerepel a soron következő tananyag elsajátítása. Ezen felül itt sem beszélhetünk személyre szabottságról, vagy gyakorlatiasságról, hiszen egy előre összeállított csomagban a tananyag, az abban használt példák gyakran nem is illenek bele a tanuló érdeklődési körébe, így aztán a mindennapi életben munkában sem tudják a tanultakat maradéktalanul felhasználni. A személyes kommunikáció pedig ennél a formánál teljes mértékben hiányzik, anyanyelvi beszédet legfeljebb hanganyagok és videók során lehet hallani, ezáltal viszont a tanuló a gyakorlatban nem tudja használni a nyelvet.

Kinek ajánlható? Ezt a módszert olyan kolléga számára érdemes választani, akinek célja a szinten tartás, és nem kell napi szinten ügyfelekkel, partnerekkel szóban kommunikálnia; amikor az idegen nyelvi kommunikáció inkább alkalmi jelleggel és többnyire írásban történik.

Az eddig módszerektől jelentősen eltér a magántanárral folytatott nyelvtanulás. Ennek legnagyobb előnye a személyre szabottság és a gyakorlatiasság. Itt az óra során csak az adott személlyel foglalkozik a tanár, így lehetőség nyílik az egyedi igények, érdeklődési körök figyelembe vételére, s a tanuló bármikor kérdezhet, sőt, irányíthatja az óra menetét. Az intenzitás ebben az esetben attól függ, mennyi ideje van a munkavállalónak, illetve hogy mekkora a rendelkezésre álló büdzsé. Ezek az órák jellemzően magasabb kiadást rónak a vállalatra, így a módszert többnyire a cég közép- és felső vezetői, kulcsemberei részére választják. A magántanárral zajló órák egyik hátránya éppen az, hogy mivel jellemzően heti néhány alkalomról, és egyszerre legfeljebb 1-2 óráról van szó, a munkával kapcsolatos problémák, kérdések sokszor még óra alatt is ott kavarognak a kolléga fejében, csökkentve annak hatékonyságát. Az órák után a tanuló pedig rögtön visszacsöppen a magyar környezetbe, így a gondolkodása nem fog átállni az idegen nyelvre. Ha egyéni órák mellett döntünk, lehetőség szerint érdemes anyanyelvi tanárt választani, hiszen így biztosak lehetünk abban, hogy kizárólag idegen nyelven zajlik az órai kommunikáció, illetve a megfelelő akcentus elsajátítása is könnyebb.

Kinek ajánlható? Azon kollégák számára, akik munkabeosztása nem teszi lehetővé egy tanfolyamon való folyamatos részvételt, a magánórák jelenthetik a megoldást. Bár a magántanárral való tanulásnak kétség kívül sok előnye van, azzal is számolnunk kell, hogy bármikor közbejöhet egy váratlan tárgyalás vagy egy nem tervezett üzleti út, s emiatt órák maradhatnak el. Ennek következtében akár 1-2 hét is eltelhet nyelvóra nélkül. Ezen okokból kiindulva gyakran döntenek online magánórák mellett, hiszen ezek a magántanárral töltött órák sok előnyével rendelkeznek, mégsem helyhez kötöttek, így akár külföldön tartózkodás alatt is megvalósíthatók. Hátrányuk viszont, hogy elmarad a személyes kontaktus, így a kommunikáció is nehézkesebb, és nehezebben alakulhat ki a nyelvtanuláshoz szükséges személyes, bizalmi viszony. Részben emiatt a résztvevőknél az elhivatottság mértéke is alacsonyabb, így könnyebben mondják le az órákat valamilyen okra hivatkozva.

Amennyiben a tréning büdzsé lehetővé teszi, megfontolhatjuk a nyelvtanulás egyik legköltségesebb, de egyúttal a fentebb felsoroltaknál hatékonyabb formáját, a külföldi nyelvtanfolyamot is. Fontos azonban látni, hogy csak azért, mert egy tanfolyam Londonban, Párizsban vagy Rómában van, még nem feltétlenül biztosítja a várt hatalmas nyelvtudásbeli fellendülést. Bár a részvevő munkatárs földrajzilag anyanyelvi környezetbe kerül, magát a nyelviskolát külföldi nyelvtanulók látogatják, így a kurzusok során különböző országokból származó nem anyanyelvi résztvevőkkel, gyakran saját honfitársaival együtt kell tanulnia. Természetesen a sokszínű nemzetközi környezetnek is megvan a maga varázsa, ugyanakkor az egyéni igények, a személyes szükségletek háttérbe szorulnak, hiszen itt is csoportos tanfolyamról van szó. Ráadásul az egy szem tanár akcentusán túl a résztvevő leginkább a többi külföldi tanuló korántsem tökéletes kiejtésével találkozik, még akkor is, amikor órák után együtt töltik szabadidejüket. Az intenzitást tekintve sokféle különböző ajánlattal találkozhatunk, viszont napi 4-5 óránál többet jellemzően egyik külföldi nyelvtanfolyam sem biztosít. Mindezek alapján láthatjuk, hogy egy klasszikus külföldi nyelvtanfolyam nyilvánvaló előnyei mellett sok, az itthoni kurzusokéhoz hasonló problémával küzd. Ráadásul az utazás és a külföldön tartózkodás jelentős többletköltséggel jár, amit még tetéz, hogy a munkahelyünktől is hetekig távol kell maradnia a kollégának.

Kiknek ajánlható? Külföldi nyelvtanfolyamra akkor érdemes egy kollégát küldeni, ha legalább 3-4 hétre ki tud szakadni a megszokott munkából, illetve ha a program költsége arányban áll a megszerzett tudásnak köszönhető többlet értékteremtéssel. Érdemes megfontolni, hogy a külföldi kurzuson mekkora csoportlétszámmal zajlanak az órák, és mi történik az órák utáni időben.

A fent felsorolt nyelvtanulási módszereket a legtöbben már ismerjük, még ha nem is próbáltuk személyesen mindet. Van azonban egy olyan új, kevésbé ismert tanulási forma, melynek révén sok szempontból jóval nagyobb fejlődés érhető el, mint a hagyományos módszerek bármelyikével. Ez az úgynevezett „nyelvi bemerítés”, egy olyan bentlakásos nyelvi kurzus, amely során a résztvevők a program kezdetétől a legvégéig anyanyelvi környezetben vannak, ahol egyéni foglalkozások keretében, anyanyelvi mentoroktól kapnak személyre szabott segítséget. A program alatt így tényleg arról tanulnak, ami érdekli őket, amire a mindennapjaikban szükségük van. Egy-egy ilyen „felnőtt nyelvi tábor” során a résztvevők különböző anyanyelvi akcentusokkal találkoznak, felkészítve őket például az olyan tárgyalásokra, ahol egy szokatlanabb kiejtést kell megérteni. Kétség kívül ez a módszer a legintenzívebb, hiszen itt napi 12-14 órát töltenek a résztvevők anyanyelvi környezetben, a nap nagy részében egyéni felállásban. Ennek köszönhető, hogy mintha csak egy külföldi családhoz költözne valaki, néhány nap után elkezd az adott nyelven gondolkozni. Az intenzitás eredménye, hogy egy nyelvi bemerítéses programon eltöltött egy hét a gyakorlati kommunikáció fejlesztése szempontjából felér egy többhetes külföldi nyelvtanfolyammal, így csökkenthető a munkahelytől távol eltöltött idő. A módszert hazánkban a Közép-Kelet Európa számos országában jelen levő Angloville honosította meg. A cég egész évben szervez tanfolyamokat Magyarországon, ahol a résztvevőket brit, ausztrál vagy épp amerikai mentorok segítségével helyezik intenzív anyanyelvi környezetbe.

Kiknek ajánlható? A nyelvi bemerítés azoknak az elfoglalt, fontos pozíciót betöltő munkatársaknak kínál gyors és hatékony megoldást, akiknek a gyakorlatban - pl. tárgyalás vagy konferencia során - használható nyelvtudásra van szükségük, rendelkeznek az alapokkal, de folyékonyság, magabiztosság vagy szókincs terén mégsem tartanak ott, ahol szeretnének.

A nyelvi bemerítés módszerét a világ számos pontján alkalmazzák már, leginkább az angol nyelvi készségek fejlesztésére. Az Angloville 3-10 napos bentlakásos programjain a nyelvet tanuló üzletemberek, cégvezetők és szakemberek mellett ugyanannyi, különböző angolszász országokból érkező anyanyelvi mentor vesz részt, így mindenki személyre szabottan kap segítséget angol kommunikációs készségei fejlesztésében. A kötetlen, barátságos környezetben zajló egész napos foglalkozás az angol beszédkészség rendkívül gyors fejlesztését teszi lehetővé, legyen szó akár üzleti, akár általános angolról. Az anyanyelvi környezet és az élmény alapú tanulás pedig azt eredményezi, hogy néhány nap után a résztvevők sokszor nem csak gondolkodni, de álmodni is angolul kezdenek.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk

Cégvezetők Csúcstalálkozója - 2024. Könnyebb vagy nehezebb lesz a pálya?

Mit hoz a 2024-es év? Könnyebb lesz a pálya az üzleti szektornak? Vagy a kiszámíthatatlanság, fenyegetettségi helyzetek kereszttüzében kell továbbra... Teljes cikk

Hogyan biztosítsuk a kerékpáros munkába járást?

Az elmúlt években a kerékpár és az elektromos kerékpár egyre népszerűbbé vált a munkába járás és szabadidős tevékenységek során egyaránt.... Teljes cikk