Megjelent: 10 éve

Onboarding tanácsadás: segítség a munkába állás "mézesheteihez"

A munkahelyváltás egy mozgalmas, mentálisan és érzelmileg is megterhelő fázis. Az új vezetők és a cég számára hatékony segítség lehet az onboarding tanácsadás, mely tulajdonképpen egy rövid coaching folyamathoz hasonlítható, azonban annál fókuszáltabb és konkrétabb, időtartama pedig a próbaidőre korlátozódik.

Amikor egy vezető munkahelyet vált, többnyire alaposan felméri, hogy mit rejt az adott lehetőség. Feltérképezi a szakmai-vezetői kihívásokat, a vállalat gazdasági lehetőségeit, az interjúk keretében megismeri a leendő feletteseket, információt szerez a csapatról, a kollégákról. Ez az előzetes ismerkedés megkönnyíti a munkahelyváltás átmeneti időszakát, különösen akkor, ha van egy hozzáértő HR-menedzser vagy személyzeti tanácsadó, aki támogatja a folyamatot. A munkahelyváltás azonban így is egy mozgalmas, mentálisan és érzelmileg megterhelő fázis. Nagy változás már önmagában az, hogy a vezető ezen túl máshol, másokkal, más feladatokkal tölti a napi produktivitás jelentős részét. A belépés első heteiben ráadásul sok minden eldől. Ilyenkor van lehetősége az új vezetőnek kialakítania a helyét a szervezet informális hálózatában, és letennie a névjegyét, megalapozva akár a jövőbeli karrierépítést is. A vállalat oldaláról pedig ilyenkor az a fő cél, hogy az új vezető mielőbb elérje a hatékonysági görbe csúcsát, valamint elkötelezetté és lojálissá váljon az új munkáltatóval szemben. Mivel a vezető-kiválasztás költséges és erőforrás-igényes folyamat, és az új vezető magas kompenzációs csomagja már az első hónaptól terheli a vállalatot, ezért érdemes figyelmet fordítani arra, hogy a nehezen "megszerzett" és "drága" vezető minél hamarabb valóra váltsa a hozzá fűzött reményeket, és a vállalati siker húzóerejévé váljon. Az onboarding tanácsadás mindezek megerősítésére szolgál.

Az onboarding tanácsadás lényegi eleme tehát az új vezető szervezetbe való megérkezésének és beilleszkedésének fókuszált támogatása. Más szavakkal, az onboarding tanácsadás az a folyamat, amellyel a legjobbat lehet kihozni a munkába állás "mézesheteiből". Mivel a házasságkötéssel ellentétben a munkaszerződés megkötését nem előzi meg hosszas udvarlás, hanem csak pontszerű interjúhelyzetek sora, a felek csak a belépést követően kezdik igazán megismerni egymást. Egyes vállalatok rendelkeznek strukturált onboarding programmal: orientációs tréningre küldik az új belépőket, esetleg mentort vagy buddy-t (azonos szintű támogató kollégát) jelölnek ki mellé. Akárhogyan is történik az objektív körülmények megismerése, az igazán izgalmas "felderítő munka" még csak ezután kezdődik. Ekkor következik ugyanis az a fázis, amikor éreztetni kezdik hatásukat a rejtett szervezeti elvárások, a vállalati kultúra kevésbé kézzelfogható elemei, megjelennek az első súrlódások, de mindez még körvonalazatlan és homályos. A közvetlen felettessel való egyeztetés pedig néhány hét után időhiány miatt jellemzően háttérbe szorul. Az új vezetőben ilyenkor gyakran ambivalens benyomások kavarognak, és egy-egy helyzet fejtörést okozhat, mert még folyamatban van annak az értelmezési keretnek a kiépítése, amelynek a segítségével helyére tudja tenni a szervezetben látott jelenségeket, viselkedéseket és szokásokat.

Az onboarding tanácsadás abban segít, hogy ezek a vegyes érzetek és gondolatok kézzelfoghatóvá és értelmezhetővé váljanak, kontextust nyerjenek. A tanácsadó mint objektív külső szemlélő struktúrát nyújt a benyomások elrendezéséhez és értelmezéséhez, és hozzájárul a nagyobb hatékonyságra irányuló akciótervek készítéséhez. Az első lépés mindig a diagnózis: mi történik pontosan, milyen jeleket észlel az új vezető, és ezek hogyan állnak össze értelmes egésszé. A tanácsadó megadja a felderítéshez és a tudatos feldolgozáshoz szükséges kereteket és eszközöket. A közös munka folyamán kiderülhet például, hogy az új belépő és felettese eltérő kommunikációs stílust képviselnek (az NLP nyelvén, más a kommunikációs "metaprogramjuk"), és emiatt tűnik eleinte nehézkesnek egymás megértése. Ilyenkor már maga a felismerés is elég lehet ahhoz, hogy változást lehessen elérni. Az is előfordulhat, hogy a szervezeti kultúra rejtett üzenetei és szokásai okoznak nehézséget a vezetőnek, mert az eddigi munkatapasztalatai másféle működéshez szoktatták. Ilyenkor is segít a mélyebb megismerés, mert ez lesz az aktív alkalmazkodás alapja. A második lépés pedig a cselekvés, vagyis az akcióterv kidolgozása arra vonatkozóan, hogy a kisebb zökkenők hogyan küszöbölhetők ki. Az onboarding tanácsadó küldetése, hogy minél magasabb kontroll érzetet és felelősségvállalást tegyen lehetővé az érintett vezető számára annak érdekében, hogy mind önmaga, mind a vállalat számára a legjobbat hozza ki az új együttműködésből.

Az onboarding tanácsadás így tulajdonképpen egy rövid coaching folyamathoz hasonlítható, azonban annál fókuszáltabb és konkrétabb, időtartama pedig a próbaidőre korlátozódik, és általában néhány személyes találkozót jelent. Az onboarding tanácsadást végezheti akár belső HR-szakértő, akár egy külső coach, tanácsadó, aki ideális esetben már jelentős háttértudással rendelkezik az adott szervezetről és annak működéséről. Az onboarding tanácsadás olyan hozzáadott érték, amellyel mind a vállalat, mind az új vezető számára hatékonyabbá és örömtelibbé válhatnak a "mézeshetek", és az utána következő időszak.

Szűcs Júlia
ARTHUR HUNT Kft.
HR szenior tanácsadó
munka és szervezet szakpszichológus
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk