kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Önnek is szüksége lehet idegen nyelvi coachingra?

Ma már mindenki tudja jól, hogy a magas szintű nyelvtudás a mindennapokban elengedhetetlen, gyakran az alkalmazás feltétele. Ugyanakkor az idegen nyelv munkahelyi használata gyakran komoly kihívások elé állíthatja az embert, akár közép-, akár felsővezetői munkakört tölt be. Gondoljunk csak az idegen nyelven folytatott üzleti tárgyalásokra, cégbemutatókra, beszámolókra, prezentációkra, vagy akár a kötetlenebb üzleti kapcsolatfelvétel és kapcsolatépítés alkalmaira, az együttműködés és a szerződéskötések előkészítő megbeszéléseire, vagy a mindezeket megelőző és követő hivatalos dokumentáció elő- és elkészítésére.

Bárki könnyen beláthatja, hogy az ilyen feladatok idegen nyelven történő ellátása nemcsak azért lehet kihívás, mert magas szintű nyelvtudást igényel, hanem azért is, mert ennek megszerzése nem feltétlenül része a szakképzésnek - sem az egyetemi/főiskolai környezetben, sem pedig a szakirányú továbbképzéseken. És főleg nem volt az 10-20 évvel ezelőtt, amikor a ma középkorú munkavállalók, a mai közép- és felsővezetők szerezték meg diplomájukat. Van tehát esélye annak, hogy a munkavállaló nem tudja elsajátítani az adott pozícióban, munkaköri helyzetben, illetve környezetben szükséges idegen nyelvi készségeket munkába állása, vagy az új kihívást jelentő feladat elvállalása előtt.

Ekkor lehet szükség egy tapasztalt, felkészült nyelvi coach segítségére. De mi is az a nyelvi coaching? Mitől más egy nyelvi coach, mint egy magán nyelvtanár?

Az idegen nyelvi coaching a szolgáltatást igénybe vevő ügyfél konkrét, általában rövid távú idegen nyelvi céljának elérését támogató egyéni, partnerségi viszonyban megvalósuló, célirányos, „testre szabott” idegen nyelvi fejlesztés, egy jellemzően néhány alkalomból álló üléssorozatban.
A szolgáltatást igénybe vevő ügyfél általában a vállalati, üzleti, netán diplomáciai szférában dolgozik és munkájában rendszeresen használ valamilyen idegen nyelvet, hazánkban legtöbbször az angol, német, francia, olasz nyelvek valamelyikét. Nyelvtudása legalább középszintű (az Európai Keretrendszer szerint B2 szintű), vagy annál erősebb. Sok esetben – első sorban a multinacionális cégek munkatársainak esetében – az adott idegen nyelv az ügyfél számára munkanyelv, azaz kollégáival mind írásban, mind szóban magas szinten kommunikál.

De mit is takar a magas szintű nyelvtudás? Erre a kérdésre általában a legtöbben a gazdag szókincset és a precíz nyelvtani ismereteket említik meg elsőként. De vajon ez elegendő-e? Az élet azt mutatja, hogy nem, hiszen az adott idegen nyelven tudni kell „viselkedni”, vagyis természetesen, adekvát és releváns módon reagálni minden helyzetben. Mindez azt jelenti, hogy a célnyelvhez tartozó kultúra, a társas érintkezés szabályai, az üzleti vagy vállalati protokoll és hasonlók ismerete is szükséges a hatékony idegen nyelvű kommunikációhoz.

De hol, mikor és hogyan szerezhet valaki jártasságot mindezeken a területeken – különösen akkor, ha szorít a határidő, azaz küszöbön egy prezentáció, üzleti tárgyalás vagy konferencia-szekció levezető elnöki teendőinek ellátása? Ilyen kihívások előtt válik általában nyilvánvalóvá, hogy a feladat megoldásához nemcsak sokrétű, magas szintű és gyakran szaknyelvi tudásra van szükség, hanem magabiztosságra és az ügyfélnek önmagába vetett hitére is. Kiderülhet tehát, hogy a nehézséget nem csupán valamilyen idegen nyelvi felkészültségbeli hiányosság okozza, hanem valamilyen (általánosabb, esetleg mélyebben rejlő) „emberi” elakadás, mint például az, hogy az ügyfél nem szívesen beszél vagy tart előadást közönség előtt, vagy nem hisz saját meggyőző erejében. Így viszont esetlennek, bizonytalannak mutathatja magát és vállalatát külföldi partnere előtt, ami üzlet-, piaci pozíció-, vagy akár hírnévvesztéshez is vezethet, ez pedig – nem kérdés – nem célja senkinek.

Ilyen esetben jelenthet megoldást idegen nyelvi coach-hoz fordulni. Az idegen nyelvi coach olyan coachképesítéssel rendelkező szakember, aki nyelvtanári végzettséggel és sokoldalú (általában több éves) tanítási gyakorlattal is bír, tájékozott a célnyelvi kultúrában, tárgyalás- és prezentációtechnikában. Az idegen nyelvi coach a coachingfolyamat első szakaszában feltárja az ügyfél igényeit, idegen nyelvi célját (és igény szerint az ügyfél önismereti/személyiségfeljesztési célját, amelynek megvalósításával hatékonyabb és sikeresebb nyelvhasználóvá válik) és az ügyféllel közösen kidolgozza az ügyfél számára legmegfelelőbb fejlesztési tervet.

A továbbiakban nyelvi szakértőként támogatja az idegen nyelvi fejlesztési folyamatot (beleértve, hogy szükség esetén ehhez anyagot gyűjt), coachként kíséri ügyfelét önismereti/személyiségfejlesztési útján, folyamatosan coaching stílusú visszajelzést ad az ügyfél haladásáról, tudatosítja erőforrásait, az ügyfél igénye szerint szimulációs gyakorlatok során biztosítja, hogy az ügyfél jártasságot szerezhessen újonnan kialakított vagy aktuálisan fejlesztett készségeiben. A coachingfolyamat utolsó szakaszában az ügyfél kérésére sor kerülhet shadow coachingra, mely az idegen nyelvi fejlesztés eredményeiről visszacsatolást nyújt az ügyfélnek, aki ez alapján dönthet a fejlesztési folyamat lezárásáról vagy folytatásáról.

Az ilyen jellegű idegen nyelvi coaching folyamat általában – a megvalósítandó cél, az ügyfél felkészültsége és a rendelkezésre álló idő függvényében – 3-6-10 alkalomból áll. Egy-egy coachingfolyamat az ügyfél számára egy-egy, az ügyfél által megjelölt idegen nyelvi projektre való felkészülést biztosít, amelynek során az ügyfél magabiztosabb, hatékonyabb idegen nyelvi beszélővé válik és felvértezheti magát olyan készségekkel és erőforrásokkal, amelyek pozitívan befolyásolhatják jövőbeli teljesítményét. Az idegen nyelvi coaching hatékonysága abból ered, hogy a folyamat napirendjét, tematikáját, időbeosztását és helyszínét az ügyfél határozza meg, vagyis az ügyfél a legteljesebb mértékben a személyére és helyzetére szabott fejlesztést kap.

Sajnos ma még általános tapasztalat, hogy a nyelvi coaching fogalmával, felhalmozott tudásával és módszertanával csak kevesen vannak tisztában - még a coach szakma képviselői között is. A vállalati, üzleti életben és a versenyszféra egyéb területein dolgozó potenciális ügyfelek arca pedig felderül, ha megismerik és megértik a nyelvi coaching mibenlétét és a benne rejlő számukra is elérhető lehetőségeket.

A nyelvtanárok számára pedig egy olyan innovatív, a hazai nyelvi képzésben teljesen új szolgáltatási ágat jelenthet a nyelvi coaching, amelyre érdemes időben felfigyelni és felkészülni. Az akkreditált nyelvi coach képesítés megszerzése útlevelet biztosít a nyelvoktatási piac ezen új szegmensébe történő belépéshez, ahol egyre nagyobb kereslet mutatkozik – különösen az üzleti, vállalati nyelvhasználók részéről – a tapasztalt, kvalifikált nyelvi coachok iránt. Ez ma még szinte hiányszakma, egyelőre kevés nyelvtanár, illetve nyelviskola képes kínálni ezt a képzési formát hallgatói, megbízói számára, ugyanakkor a nemzetközi hátterű, akkreditált coach képző intézmények már hazánkban is felkészültek a várhatóan fokozódó képzési igény kiszolgálására.

Dr. Csillag Andrea
Foresight Solutions Language Coach Academy, coach-tréner
ACC nemzetközileg akkreditált nyelvi coach

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk