Szerző: Berta László
Megjelent: 9 éve

Ötcsillagos pályakezdők

Pályakezdő munkanélküliek önbizalomhiánnyal, tapasztalat nélkül. Európai jelenség, így szokás lerázni a felelősség kérdését. Közülük hárman állást kaptak a Budapest Marriott Hotelben.

Rick Enders
A frissen kinevezett szobaszervizes fiú átvette a szerződését és barátilag megveregette a vezérigazgató vállát, mintegy gratulálva a foglalkoztatását eredményező remek húzáshoz. A dubai, kairói, shanghai és kelet-európai hotelekben vezetőként dolgozó Rick Enders nem esett hanyatt a meglepetéstől. - Többször mondta, hogy kedvel engem, tetszik neki, hogy mindig mosolygok és van bennem küzdeni akarás" - utalt a közös múltra a húszéves Gergő Gergő. "Ez a 6 hónap elvesztegetett idő volna, ha utána nincs munkalehetőség. Fontos, hogy három fiatal velünk marad" - összegezte Rick Enders vezérigazgató.


Alázat és rugalmasság



Czigler Gabriella
A Budapest Marriott Hotel és a Courtyard by Marriott Budapest City Center ennyi időt szánt arra, hogy képbe helyezzen a szállodaiparban három hátrányos helyzetű fiatalt. Nem volt szükség vizsgára, olyan sokat voltak együtt, hogy meggyőződtek az alkalmasságukról. "Cél volt, hogy kinevelnek minket" - mondta Czigler Gabriella, jelezve a kezdetektől élő szándékot, de mindannyian úgy érzik, bizonyították, hogy képesek lesznek itt dolgozni: "Hat hónapon át elkötelezettek voltunk, és fizetés nélkül is számíthattak ránk" - erősített rá Szabó Barbara. A fizetés nélküli fél évvel kockázatot vállaltak a tanulók, ennek is köze van ahhoz, hogy csak négyen végeztek (közülük egy fiatal továbbtanult, vele ezért nem szerződtek - a szerk.). Kiss Zsuzsanna, a Budapest Marriott Hotel HR vezetője szerint nem mindenkiben van meg a szükséges alázat és a rugalmas munkaidőhöz való alkalmazkodás, ami tovább szűrte a csapatot.

A budapesti Marriott idén csatlakozott a Youth Career Initiative (YCI) szállodaipari szociális és CSR programhoz, amit egy angliai közhasznú nonprofit szereplő, az International Business Leaders Forum szervez. Évente 53 szálloda 420 fiatalt karol fel 11 országban. Köztük van Egyiptom, Etiópia, Vietnam, Brazília, Ausztrália, Románia és Lengyelország, és olyan szállodák, mint a NH Hotels, Inter Continental, Four Seasons, Hyatt, Orient-Express. A képzésben több feladatkört végző, ún. full-service hotelek vehetnek részt erős oktatási és tréning háttérrel. Az Egyesület a Társadalmi Tőke Fejlődéséért civil szervezet koordinálta a résztvevők kiválasztását, a YCI pedig szakmai hátteret adott.


Népszerű mosodás



A résztvevő hotelek évente indítják a féléves projektet, heti 5 napon át 8 órában bent vannak a fiatalok az osztálytermi és gyakorlati tréningeken. Angolt, számítástechnikai ismeretek tanulnak, önéletrajzot írnak, ismerkednek a szolgáltatási kultúrával. A piacképes tudás része az illemtan, a telefonos etikett is. Olyan alacsony jövedelmű családokat kerestek, melyek 18-21 év közötti érettségizett gyerekeinek nincs lehetősége a továbbtanulásra, és fennáll a veszélye, hogy elkallódnak, ha nem találnak munkalehetőséget.

Szabó Barbara
A marriottos fiatalok megismerték 15-20 részleg napi munkáját, és több száz óra osztálytermi képzésen voltak ott. A diplomaosztó ünnepségen Kiss Zsuzsanna a csatlakozó szállodáknak jutó előnyök között említette az utánpótlás nevelést, társadalmi felelősségvállalást, dolgozóik önkéntes mentori munkáját, hogy nem kell nagy büdzsét elkülöníteni, de azt is elmondta a meghívott ötcsillagos szállodák képviselőinek, milyen nehézségekbe futottak bele, mit szeretnének jobban csinálni jövőre. Rutintalanságuk miatt 10 hónapon át tartott a projekt, elvitte az időt, hogy 2 hónap alatt találtak nonprofit partnert és lassan ment a toborzás. A diákok egyetértettek abban, hogy van finomítanivaló a képzésben, kínos pillanatok voltak, amikor egyes részlegekben nem tudták, kik ők; vagy pl. az egyik tanuló szerint hasznosabb lett volna, ha a részlegek látogatását követték volna a tréningek. Népszerű mentor volt a mosodás, az értékesítő és a cukrász. "Minden részlegben van egy ember, akit ismerek. Megyek és mindenkivel beszélgetek" - mondta el Gergő.

A csatlakozásra biztatott szállodák igazgatói és hr vezetői kérdezhettek, így derült ki, hogy önálló munkavégzésre nem volt idejük a tanulóknak, a szálloda sem volt felkészülve erre.


Kedves szobalány



A hotel meg tudta oldani, hogy mind a hárman olyan területre kerüljenek, ahol jól érezték magukat a fél év során. Czigler Gabriellának a szobalányok ellenőrzése lesz a feladata, aki 23 évesen rangidős némi szakmai tapasztalattal. Külföldi szállodai munka után tért haza egy éve, de nem talált munkát. A tanulás kezdetén nagy hatással volt rá, hogy egy szobalány, amikor csak találkoztak, mindig kedvesen megölelte.

A vendéglátós érettségivel érkező Szabó Barbara azért tekinti magát hátrányos helyzetűnek, mert nem tudta eldönteni, milyen pályát válasszon. "Mindig más jutott eszembe, nagy volt a zűrzavar" - mondta. Ezen a kérdésen sikerült átlendülnie: a VIP vendégeket fogadó 9. szinten fog dolgozni. Barbara dolgozott abban a CSR programban, melyben felújították Heves város adományboltját.

Gergő Gergő
"Könnyen teremtek kapcsolatot. Figyelmes vagyok, akkor lépek oda, amikor kell" - ilyen határozottan ismeri Gergő Gergő, hogy miben tehetséges. Lelkesen beszél arról, mekkora lehetőség, hogy szobaszervizes lesz egy ötcsillagos szállodában munkatapasztalat nélkül okj-s szállodaportás, recepciós végzettséggel. Egy év múlva mindannyian itt szeretnének dolgozni.


Miben lesz más?



A 20 fővel induló csapatból négyen járták végig a fél évet. Ezen az arányon javítana a hotel 2015-ben az "ösztönző" zsebpénz bevezetésével, és szeretnének szállást biztosítani, mert idén ennek híján csak fővárosiakat válogathattak be. (Egyenruhát, utazási költséget, étkezést, üzemorvosi ellátást biztosítottak.) Czike Klára, az Egyesület a Társadalmi Tőke Fejlődéséért vezetője elmondta, hogy nehézséget okozott a szállodai alkalmazottak ismerethiánya, azonban jövőre könnyebb dolguk lesz, és 10 főt szeretnének képezni.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk

Kitüntetett autóbusz-vezetők: 9 ezerszer kerülték meg a Földet baleset nélkül

Közel 460 munkavállaló teljesítményét jutalmazta idén a Volánbusz kitüntetéssel, illetve elismeréssel – közülük mintegy 300 autóbusz-vezető... Teljes cikk

TÉR típushibák, avagy mit ne kövessünk el

Jártamban-keltemben a minap, megkérdezték tőlem, hogy tudnék-e valami jótanáccsal szolgálni egy bevezetés előtt álló, egészen friss... Teljes cikk