Megjelent: 11 éve

Outsourcing: nem csak a cégek kiváltsága?

Hogyan kerül egy átlagos kínai felhasználó egy „kritikus szegmensben" dolgozó amerikai magáncég belső hálózatára, méghozzá egy jól fizetett programozó jelszavával és felhasználónevével? A rejtvény megoldása egyszerű: az outsourcing magánszemélyeknél is működik, még akkor is, ha a munkáltató ennek nem minden esetben örül.

images

images

Különös jelenségre lettek figyelmesek egy "kritikus szektorban" (nevezzük infrastruktúra fejlesztőnek) tevékenykedő amerikai cég informatikusai. Szinte minden nap egy külső felhasználó lépett be a rendszerükbe, minden gond nélkül keresztülhaladt a kétlépcsős biztonsági rendszeren, majd lázas tevékenységbe fogott a cég belső hálózatán. Mint kiderült, a cég egyik saját szoftver fejlesztőjének jelszavát és felhasználónevét használta, és a cég zavarát csak fokozta, hogy a kolléga közben nyugodtan ült az irodai számítógépénél és bőszen dolgozott.

A kolléga ráadásul kiváló szakember hírében állt, mint a cég egyik legjobb fejlesztője, rendre komoly dicséreteket aratva le az éves vezetői értékeléseken, egy csendes, jólszituált családapa. A rendszerüzemeltetők először arra gyanakodtak, hogy a feltörték adatait és egy kalóz jutott be az érzékeny céges adatokat, dokumentumokat, tervrajzokat tartalmazó belső céges hálózatra. ez azonban nem magyarázta meg, hogy jutott hozzá a hetente változó jelszóhoz, ahhoz a komplikált kódsorozathoz, amellyel külső felhasználóként becsatlakozhatott a cég hálózatára. A szakemberek komoly összeesküvést, komplikált ipari kémkedési esetet sejtettek a háttérben, egy olyan kémprogramot kerestek, amely az aktuális belépési kódokat eljuttatja a kiberbűnözőnek.

Azonban amikor megvizsgálták a kolléga számítógépét is, a korábban törölt memóriából rekonstruálni tudtak több száz számlát, amelyet egy IT-tanácsadással foglalkozó kínai cég állított ki a kolléga nevére. Ekkor már azt is megvizsgálták, hogy mivel töltötte a programozó a munkaidejét. Mint kiderült, a délelőttjeit főleg kiscicás videók nézésével ütötte, el, majd megebédelt, ezután következett egy kis online vásárlás az Ebay-en, egy látogatás a Facebook és a LinkedIn profilon, majd egy gyors összefoglaló a vezetőségnek a napi teljesítményről emailben, csak munkával nem töltött el egyetlen percet sem az informatikus.

Kis nyomozás azt is kiderítette, hogy az alkalmazott mellékállásokat is "vállalt", amelyeket azonnal továbbított is bevált kínai partnerének. Évente mintegy 50 ezer dollár értékben rendelt meg programozói, szoftverfejlesztési munkákat, miközben ő maga több százezer dollárt vágott zsebre. Természetesen nem tarthatta meg az állását. Az outsourcing tehát nemcsak a cégek kiváltsága, a munkavállalók is nagyban űzhetik. Amíg a munkaadójuk rá nem jön.

Outsourcing: megéri?

A tárgyalt esetben nem a munka kiszervezése jelentett problémát - annak minőségével és árával nem sok baj lehetett, hiszen sorozatos dicséretekben részesült a munkavállaló, - hanem a céges infoirmatikai biztonsági szabályok súlyos megsértése miatt. A biztonsági kockázatokról itt olvashat bővebben. Pedig a kiszervezés rendkívül hatékony - már ha nem egy munkavállaló veszélyezteti így egy cég biztonságát.

A versenyképesség fenntartásának ma elengedhetetlen feltétele a hatékonyság, a rugalmasság, a megbízhatóság és a profitabilitás javítása. Az outsourcing (kiszervezett szolgáltatások) megoldások segítségével egyre több vállalat éri el, hogy a bizonytalan, változó piaci környezetben is biztosítsa kiszámítható, nyereséges működését. (Jó példa lehet kisebb cégek számára a nyomtatási szolgáltatások kiszervezése.) Az outsourcing alapelve világos: a vállalat csak a profiljába vágó legfontosabb tevékenységeket végezze el, minden mást külső cégekre bízhat. A kiszervezés a dolgozói bérek megtakarításán túl is költségcsökkenést jelent, ezenkívül a nagyobb technológiai beruházások, a szoftverek és azok rendszeres frissítésének díját is megtakaríthatják a vállalatok.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk