kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 10 éve

Pedagógusok tanári pályán vagy az SSC-k alkalmazásában?

Nehéz betölteni - sok más mellett - a nyelvi, illetve a fejlesztő pedagógusi pozíciókat a közalkalmazotti szférában. Okozhatja ezt az is, hogy a nyelveket kitűnően beszélő pedagógusokra az SSC-k „lecsapnak”. Arra kerestük a választ, hogyan választja ki az iskolafenntartó szervezet, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) a kollégáit, illetve milyen esélyei lehetnek a tanár végzettségűeknek akkor, ha mégsem közalkalmazottként szeretnének dolgozni.

Ha az iskolában nincs tanár, marad a magánóra

A hat és féléves Gergő úgy került ősszel iskolába, hogy egy sor hangot rosszul képzett. Mivel minden más képessége elég fejlett volt a továbblépéshez, és anyukáját megnyugtatták afelől, hogy az iskolában folytatódik az óvodában már harmadik éve folyó logopédiai munka, nem sokat gondolkodtak a váltáson. A gyerek örömmel készült az iskolára, és tudta, hogy hetente minimum egy délután az ottani logopédus nénivel folytatja a munkát. Azonban elkezdődött az iskolaév, és semmi nem történt. Nem érkezett meg a logopédus az osztályhoz. Többszöri érdeklődés után a kerületi pedagógiai szakszolgálat vezetője elmondta a gyerek anyukájának, hogy jelenleg 5 logopédus hiányzik a kerületi rendszerből, és amíg a fenntartó, azaz a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ ( KLIK) nem „küld” szakembert, addig csupán a beszédfogyatékos gyerekek ellátására van lehetőség. A bárányfelhők azonban gyűlni kezdtek Gergő feje körül. Elkezdte keverni a hangokat-, azokat, amelyeket nem tudott helyesen ejteni. Anyukája gyors döntést hozott. Megkereste a közalkalmazotti pályát már egy éve elhagyó, korábbi óvodai logopédust, és megbeszélték a magánórákat. Az elmúlt félévben mindössze annyi előrelépés történt az iskolai logopédia terén, hogy az addigi, pusztán a beszédfogyatékkal élő gyerekeket fejlesztő kolléganő „kapott” két extra órát, amikor is egy-egy elsős osztály 5-6 pösze gyerekével egyszerre dolgozhat.


Új esély a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj



Általános tapasztalat az, hogy nehéz a fejlesztőpedagógusi pozíciókat betölteni - nyilatkozta a HR Portálnak a KLIK a kérdéseinkre kiadott közleményben. Emellett még vannak bizonyos szakterületek, amelyekre valamivel nehezebb jelentkezőt találni. Ilyen például a matematika, fizika, biológia, kémia vagy nyelvszakos tanári pozíciók és nem egyszerű megtalálni a megfelelő pszichológus szakembereket sem. A KLIK ebben a tekintetben további javulást vár a most bevezetett Klebesberg Képzési Ösztöndíj programtól. Az ösztöndíj célja a tanári pályát választó egyetemi és főiskolai hallgatók motiválása pedagógusi hivatásuk gyakorlására, egyúttal a diplomaszerzést követően álláshely biztosítása. További törekvés a hazai köznevelés szaktanári ellátottságának megerősítése, a hiányszakok - például ember és természetismeret műveltségi terület - iránti érdeklődés felkeltése. A 2013/2014-es tanévben a pályázat rendelkezésre álló elkülönített keretösszege 80 millió Ft. Az ösztöndíj megállapítása az ösztöndíjprogram értékelési szempontjai alapján differenciáltan, 25.000 Ft - 75.000 Ft/hó/fő közötti összegben történik. Ezt az összeget a tanév végéig kapják a pályakezdő pedagógusok.

Az általános iskolákban a toborzás és a kiválasztás munkáját a tankerületek vezetői és az iskolaigazgatók együttesen végzik. Az intézmények jelzik a munkaerőigényüket, mely alapján a tankerület pályázatot ír ki. Ezek azok a pályázatok, amelyeket a www.kozigallas.hu –n is el lehet érni. A tankerület írja ki a "Közalkalmazottak jogállásáról szóló”, 1992. évi XXXIII. törvény 20/A. § alapján a pedagógusi állást. A hirdetés minden esetben rendelkezik a munkavégzés idejéről, helyéről, illetve jelzik azt is, hogy az illetmény is közalkalmazotti törvény alapján kerül megállapításra. A netes felületen jelentkezőknek a felvilágosítást szinte minden esetben az iskola intézményi vezetőjétől kérhetik.

Természetesen van, amikor nem online felületen jelentkezik valaki, hiszen kisebb településeken ismerik egymást annyira a kollégák, hogy ajánljanak helyeket egymásnak, illetve aki már több évtizedet eltöltött a pályán az akkora kapcsolatrendszerrel bír, hogy nincs szüksége az online jelentkezésre. Ők közvetlenül megkeresik az intézményvezetőket, és náluk nyújtják be a jelentkezésüket. A személyes ismeretség sok esetben előnyös, de ez a pozitívum néha a rendszer hátrányát is okozhatja. Budapesten, a nagyvárosokban és a megyeközpontokban például könnyebb megtalálni a megfelelő munkaérőt.

A KLIK megállapítása szerint elsősorban az intézményvezető választ a jelentkezők közül, és ő interjúztat is. Az új kollégát végül a tankerület igazgatója nevezi ki.

A „klasszikus” munkaerő-piaci folyamatok, például a fluktuáció a pedagógusoknál nem jellemző. A pályakezdők esélyeit az javítja, ha olyan szakot végez, amelyre nagyobb a kereslet. A munkaerőpiacon hátrányos helyzetben lévő kisgyerekesek, illetve ötvenen túli munkavállalók tekintetében pedig a KLIK álláspontja az, hogy sem hátrányt nem szenvednek, sem előnyt nem élveznek a kiválasztás során ezek a csoportok, „ugyanolyan eséllyel pályázhatnak”, mint bárki más.


Ha nem elég a fizetés



Szabolcs egész életében tanítani szeretett volna. Angol-német szakos nyelvtanárként végzett, egy évet a diploma megszerzése után Londonban töltött, ahol pincérkedett. De miután letelt a szerződéses időszaka, hazajött, és jelentkezett egy általános iskolába: nyelvtanár akart lenni. Nagyon elégedett volt a munkájával a főnöke és a gyerekek, illetve azok szülei is, de a közoktatási karrierjének még a próbaidő lejárta előtt vége lett. Bár Szabolcs jó szájízzel hagyta ott az általános iskolát, mert a saját bőrén tapasztalta azt, hogy „egy nyelvtanárnak szinte mindent szabad”, de túl sok időt emésztett fel a lelkiismeretes iskolai oktatás és nagyon alacsony volt ehhez képest a fizetés. Szabolcs is – amennyire lehetett - tömbösítette az óráit, kivonhatta a délutáni szabad foglalkozások alól magát, és a többnapos osztálykirándulásokra sem neki kellett elkísérnie az osztályokat, mégis nagy nehézséget jelentett a magánóráinak, és a tanfolyamos óráinak az összeegyeztetése a főmunkájával. Ráadásul kezdő tanárként készülnie is kellett az órákra, és a közoktatásban jellemző rengeteg adminisztrációt is végeznie kellett. Lassan heti 80 órát dolgozott, és ekkor meghozta a döntést, és elbúcsúzott az iskolától. Persze, rossz arra gondolnia, hogy a távozása után hetekig nem volt, aki angolt és németet tanítson a hatodikos és a hetedikes osztályoknak.


Ahol örömmel foglalkoztatják a pedagógusokat: az SSC-k világa



Lust Péter, a Hays Hungary Üzleti kiszolgáló központok divíziójának vezetője arról nyilatkozott a HR Portálnak, hogy tapasztalatai alapján két típusba sorolhatóak azok a pedagógusok, akik a piaci toborzóknál megjelennek. Egyrészt azok az – elsősorban - nyelvtanárok, akik „elkezdtek tanítani, majd rájöttek, hogy nem ez az ő hivatásuk és/vagy keveslik a tanári fizetést”. A kiválasztási szakember szerint a tanári pálya után sokszor csábító számukra a többszörös fizetés, a multinacionális környezet, az A+ kategóriás irodák munkakörnyezete, és a jól hangzó munkakörök. A másik kategóriát azok a tanári végzettségű jelentkezők jelentik, akik sosem szerettek volna igazán tanári pályára menni, de valamilyen okból erre esett a választásuk a továbbtanulás előtt.

Mindkét kategória esélyeiről Lust Péter azt mondta el, hogy a magyarországi üzleti kiszolgáló központoknál (SSC-knél) általában egyenlő esélyekkel indulnak azon pozíciók esetén, ahol elegendő a nyelvtudás. De az is meghatározó jelenség, amikor az Üzleti kiszolgáló központok divízió tanácsadói olyan pedagógus végzettségű jelöltekkel találkoznak, akik az angol mellett legalább egy másik nyelvet is beszélnek.

Általában elmondható, hogy tapasztalt jelentkezők esetén a szakirányú végzettségtől olykor el tudnak tekinteni a munkáltatók, ha azt a jelölt többéves megfelelő szakmai tapasztalattal tudja ellensúlyozni. Amennyiben üzleti kiszolgáló központokat nézünk, tanári végzettséggel sokféle pozícióra lehet sikeresen pályázni; kivételt képezhetnek a pénzügyi/számviteli területek és egyes komolyabb, technikaiabb, informatikai pozíciók. Egyes munkaköröknél a munkáltatók kifejezetten előnyben részesítik a pedagógus végzettségűeket – ilyenek például a tréneri pozíciók.
Szalai Éva, a Hays Hungary Pénzügy és számvitel divíziójának szenior tanácsadója ezt kiegészítette azzal az észrevétellel, miszerint a tanári végzettség és tapasztalat a HR, illetve a képzési-tréneri területekhez áll a legközelebb. Ezek azok a szakterületek, ahol a legnagyobb valószínűséggel pedagógus végzettségű szakembereket is keresnek a vállalatok. A szakember szerint azonban fontos azt is figyelembe venni, hogy egy hosszú, tanárként eltöltött időszak után nehezebb a versenyszférába való váltás.

Az elhelyezkedési esélyeket mindezek mellett a munkaerő piaci kereslet-kínálat egyensúlya is befolyásolja: ha relevánsabb hátterű pályázók is jelentkeznek az említett HR-es vagy tréneri állásokra, és ezzel a pedagógusoknak sokszor nehezebbé válik a helyzetük.
Éppen ezért azt javasolja Lust Péter a pedagógus végzettséggel az SSC-ket megcélzó munkakeresőknek, hogy fejlesszék az idegennyelv-tudásukat oly módon, hogy szélesítsék azt gazdasági területen, szakirányúan. „Jellemző a piacon, hogy csupán angol nyelvtudással – szintén üzleti kiszolgáló központok esetén – ma már kevés lehetőséggel számolhatunk, ezért javaslom egy további nyelv elsajátítását is”- zárta a pedagógus pályaváltók számára adott tanácsait a Hays szakértője.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése?

A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk

Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja

"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk