Stratégiai szakmák hiányozhatnak pár éven belül
A cégek harmada nem tervez tudatosan sem üzleti, sem munkaerő stratégiát hosszabb, de még hároméves távlatban sem. Pedig a gazdasági realitás azt mutatja, hogy a munkaerő-szervezés és az üzleti tervezés is kifizetődik. A gyorsan változó munkaerőpiacon pedig egyre inkább a szükséges képességek beazonosítása, fejlesztése kell, hogy cél legyen az oktatásban is, amely nem kifejezetten szakmákat, hanem gondolkodást, mentalitást tanít. A kulcsszó a rugalmasság.
A 2014-2017-es időszakról szóló felmérésben 467 vállalatot, 23 foglalkoztatási csoportban kérdeztek meg a kilátásaikról, várakozásaikról, a diplomás munkavállalókra kihegyezve, amelyből az is kiderült, hogy milyen szakemberekre lesz majd szükség. Mit várnak az oktatástól, mely munkakörökben alakulhat ki hamarosan hiány és mit várnak a vállalatok a diákoktól, sorolta a felmérés fókuszait Veres Rita az AON Hewitt cégvezetője, aki bemutatta a kutatást.
Mérnökök és soft skillek hiánya
A vállalatok működését leginkább a szabályozói változások határozzák meg, a cégek 46 százaléka látja ezt a jövőjét legerősebben befolyásoló tényezőnek. Ezen kívül meghatározó a fogyasztói igények változása, illetve 10-ből 6 vállalat számára a foglalkoztatható munkaerő rendelkezésre állása. 45 százalék úgy látja, hogy stagnálni fog az üzlet, 31 százalék számol bővülő kereslettel, ennek fényében a diplomás munkaerő bővítését 7-9 százalékkal terveznék.
A tudatos tervezés úgy tűnik nem erőssége a cégeknek, mindössze 18 százalék, főleg a nagyvállalatok és a multinacionális hátterű cégek terveznek hosszabb távra akár a munkaerő, akár üzleti terv szempontjából. 32 százaléknak még három évre sem igazán létezik jövőképe. 21 százalék legalább két olyan munkakörrel számol ebben az időtartamban, amely hiánya stratégiai problémát fog jelenteni a cégnek. Problémának látja a gépészmérnökök hiányát 44 százalék, a villamosmérnökökét 37 százalék, az egyéb műszaki végzettségűek hiányát pedig 31 százalék. Hogy mi áll a hiány hátterében? 33 százalék úgy gondolja, hogy kevés a megfelelő szakmai tapasztalattal rendelkezők száma, 29 százalék gondolja úgy, hogy a szakmai tudás hiányzik, mások a bérezésben, nyelvtudás hiányában látják a probléma okát.
Pályakezdőkkel csak az állások 12 százalékát töltenék fel, ezen a területen a frissdiplomás mérnökök kivételt képeznek, őket 18-20 százalékban alkalmaznák.
A fiatalokkal szemben a cégeknek elvárása, hogy illeszkedjenek be, képesek legyenek önállóan munkát végezni, legyenek kreatívok, mindezt 21 százalék látja így. Ezen kívül a kommunikációs készségeket, a problémafelismerést és a csapatszellemhez való alkalmazkodást tartják fontosnak, ezért ezeket a készségeket kellene az oktatásnak is fejlesztenie, zárta le előadását Veres Rita.
Mesterképzések bővítése, több gyakorlati tapasztalat már az egyetemen
Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár szerint a felvetett problémák jelentős részére a felsőoktatási stratégia választ ad, többek között a duális képzések bevezetésével, ahol a diákok már az egyetem alatt gyakorlati tapasztalatot is szerezhetnek, ebben kulcskérdésnek látja a vállalatok, vállalati szakemberek részvételét, ami mint mondta, főleg a kisebb, magyar cégeknél még kevéssé jellemző.
Mint mondta, 2010-ben még csak a felvételizők 28 százaléka jelentkezett műszaki, informatikai területre, addig mára ez az arány 40 százalékra nőtt. Palkovics László a változások szükségességét a németországi példával szemléltette, ahol a 70-es években túl elméleti volt a képzés, amelybe akkor bekapcsolódtak a cégek, hogy változás következzen be. Mint mondta szerinte Magyarország jelenleg hasonló helyzetben van, de elindult az átalakulás. Ennek részeként a bolognai folyamat újraértelmezésével, az alapképzések szűkítése és a mesterképzések bővítése az irány. A kompetenciamérés bevezetése és a soft skillek fejlesztése, hangsúlyozta az államtitkár.
„Ez egy nagyon nehéz ügy, mert egyik oldalról az az igény, hogy minél szélesebb spektrumú legyen az oktatásunk, a másik oldalról pedig kritika, hogy akkor meg hiányzik a szaktudás, és ennek hiányában nem tud teljesíteni a fiatal. Úgyhogy ennek a kétféle igénynek kellene valahogy egyszerre megfelelni.
Anélkül, hogy jól megtanulná az elméletet, a szakember nem fog tudni jól működni. Ugyanakkor el kell érni azt is, hogy a tanultakat tudja alkalmazni, kontextusba helyezni. Az alapképzés esetén meg kell tanítani az alapokat, és aztán a bolognai rendszer második szintjén hozzuk létre azokat a képességeket, amikkel azt a tudást, amit megszerzett, ki tudja bővíteni és tudja a gyakorlatban alkalmazni.”
A tanulás képességének kérdéséről az államtitkár azt mondta: „nem megtanítani kell a gyereket, hanem azt kell elérni, hogy megtanulja, ami sokkal nehezebb dolog. A magyar kifejezést, hogy leadtam az anyagot, nem lefordítani semmilyen nyelvre, mert értelmetlen. Mit csinált akkor a tanár, ha leadta az anyagot? Elmondta, és akkor mi van? Mi történik utána?
Azt kell elérni, hogy a gyerek megtanulja, ebben kell kreatívnak lennünk, és erre van számtalan technika. Ez nem egy rövid folyamat, különösen egy poroszos oktatási rendszerből, amilyen a miénk, egy egészen más irányba haladni. Ez hosszú évtizedeknek a munkáját jelenti. De el kell kezdeni, szerintem jó irányba haladunk.”
Az egyik, a kormányzat által hatékonynak tartott módszere a gyakorlati tapasztalat megszerzésének a már korábban említett duális képzés, amelybe több nagyobb, különösen multinacionális cég bekapcsolódott az utóbbi években. Bár az arány a felsőoktatási államtitkár szerint még mindig túl kicsi, de több érintett nagy cég képviselője is jelen volt a kutatást ismertető eseményen.
Vállalati felelősség
A Boscht Javier González Pareja ügyvezető igazgató képviselte, aki elmondta, hogy szerinte az elméleti képzés szintje jó, ugyanakkor a fiataloknál hiányozik például a problémamegoldási készség, az önbizalom és az úgy nevezett soft skillek. Magyarországon több embert alkalmaz a cég, mint egész Kelet-Közép-Európában, így a pályakezdők gyakorlati tudásának megszerzését több egyetemmel együttműködésben segítik. (Cikkünk a Bosch új tréning központjának tegnapi átadásáról itt olvasható.)
Németh Kinga az AUDI Hungária Kft. személyügyi referenseinek vezetője azt emelte ki, hogy valódi kihívásokat kell a fiatalok elé állítani. Ha ehhez megmutatják nekik a rendelkezésre álló eszköztárat, az új utak, megoldások keresésére ösztönözheti őket. Fontos, hogy a fiatal létrehozhasson valamit, alkothasson, döntéseket hozhasson, persze megfelelő támogatással.
Sok a kutatásban szereplő céggel ellentétben, a Telenor hosszabb távra tervez, egészen 2020-ig rendelkeznek stratégiával, mondta el Németh Zoltán a cég HR vezérigazgató-helyettese. Hangsúlyozta, attól, hogy nem tudjuk pontosan, hogy néhány évtized múlva milyen szakmákra lesz szükség, a feladat az, hogy a képességeket beazonosítsuk, amelyekre szükség lesz. Erre kellene az oktatásnak felkészülni, ahol elkerülhetetlen lesz az interdiszciplinaritás. A HR vezető szerint nem az egyes szakmák megtanítása, hanem a mentalitás, gondolkodás elsajátítása lesz a kulcs.
A fiatalok tudást hoznak, azonban meg kell tanulniuk ezt nemzetközi szinten is eladni, ahogy meg kell tanulni az együttműködést is a munkakörnyezetben. Németh Zoltán szerint, mivel a mai, gyorsan változó, technológiailag fejlődő világban a tudás 5-10 évente elavul, az a legfontosabb, hogy tanuljanak meg tanulni, ugyanis a következő 30-40 évben ezt a készséget állandóan használniuk kell majd.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk
2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk
Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk
- Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár 1 hete
- Több mint ötven vállalati partner vesz részt a BGE állásbörzéjén 1 hete
- A korai iskolaelhagyók arányának változása 1 hete
- Szlovákiában betiltják a mobiltelefonok használatát az általános iskolákban 2 hete
- Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége 2 hete
- A Mol-csoport ismét elindítja regionális diplomás programját 3 hete
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 4 hete
- Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső? 1 hónapja
- A pedagógusok száma Magyarországon (1990-2023) 1 hónapja
- Csák János: Sikeres a felsőoktatás átalakítása 1 hónapja
- A felsőoktatásba jelentkezők és felvettek száma 1 hónapja