Szerző: Berta László
Megjelent: 9 éve

Százezer kamasz a közöny ellen

5 év alatt 7 ezer önkéntes tanár közreműködésével 175 ezer középiskolást tanítanak meg arra, hogy tegyenek másokért. Philip Zimbardo világhírű szociálpszichológus oktatási modelljét viszi harcba a közöny ellen a „Hősök Tere Kezdeményezés”. Tavaly 500 tanár vett részt tréningjeiken, idén ezret vonnak be a képzésbe.

A „Hősök Tere Kezdeményezés” alapítói elhatározták, tenni fognak azért, hogy élhetőbb legyen az ország (lásd „Az eredet” című keretes írásunkat). A hétköznapi közöny bántja őket leginkább, s ráébredtek, hogy Philip Zimbardo módszerét volna érdemes átültetni. Orosz Györgyi közösségépítővel, az egyik alapítóval beszélgettünk.

Mik a célkitűzéseik?

Induljunk ki onnan, hogy Magyarországon tízből 8-an úgy gondolják, segítőkészek. De tízből több mint 8-an azt is mondják, ha bajba kerülnének az utcán, biztosan nem tenne értük senki semmit. Ez baj. Mert közönyösek maradunk. Ezen akarunk változtatni. 5 év alatt 7 ezer tanárnak adjuk át majd a tréningjeink tartalmát. Egy tanárra kb. 25 középiskolást számoltunk, tehát összesen 175 ezer középiskoláshoz jut el Philip Zimbardo, a Stanford Egyetem világhírű pszichológusa által felépített oktatási modell. Mivel az a reális, hogy egy tanár kb. egy 25 fős osztályközösséggel osztja meg a tőlünk kapott ismereteit.

A világhírű szociálpszichológus nem alaptalanul a cinizmust és a pesszimizmust tartja a volt szocialista államok legnagyobb ellenségének. Nem gondolják, hogy túl erős szellemek ellen akarnak harcolni?

Lehet, hogy erősnek tűnnek, de meg kell próbálni. Amikor Philip Zimbardo 2013 októberében először Budapesten járt, tartott egy eladást arról, miért van az, hogy közönyösek vagyunk, amikor sok ember látja azt, hogy valaki segítségre szorul pl. az utcán, és hogy megtaníthatjuk az embereket, hogy álljanak ki, tegyenek másokért és közben magukért is. Az előadás után odajött Zimbardo egy magyar származású barátja, aki azt ecsetelte, szerinte mennyire lehetetlen vállalkozás emberek viselkedését megváltoztatni. Mire Phil csak annyit mondott: „Próbáltad? Tedd meg! Kezd el! Csináld!”És ezt ismételgette a kijáratig. Másnap felhívott ez a barát és azt mondta: „Tudod mit! Igaza van. El kell kezdeni. Aztán majd meglátjuk”.
Orosz Györgyi

Ahhoz képest, amit mi magunktól elvártunk fél év alatt, jóval többet értünk el (erről lásd „Gyorsabbak, mint hitték” című keretes írásunkat). 2013 decemberében hat ember, szociálpszichológusok, kommunikációs szakértők, mérnök, pszichológus és egyedül Zimbardo „Heroic Imagination project” nevű oktatási modellje volt a kezünkben. Akkor azt mondtuk, fél év alatt szeretnénk felépíteni ebből egy projektet. Aztán egy társadalmi modellt.
Gyorsabbak, mint hitték

Féléves projekttel kezdtek, ami tavaly júniusban ért véget. 380 fős nemzetközi konferenciát gründoltak, hogy elérjék leendő trénereiket, és fél év alatt 500 tanárnak adták át Zimbardo módszerét, a „Helló, Hősök!” fesztiválra majd’ 6 ezer fiatal jött el a Budapest Parkban úgy, hogy „életünkben nem szerveztünk még ilyesmit” – mondta el Orosz Györgyi. Elindították a képzéseket a tanároknak, és szervezetek egy kommunikációs kampányt: a vírusvideójukkal 300 ezer embert értek el két hét alatt, összesen majdnem 4 milliót fél év alatt.

Teszek értük, nem rájuk

Mit akarnak elérni a szemléletváltozással?

Szeretnénk elérni, hogy tíz év múlva legyen társadalmi norma az, hogy teszek és kiállok másokért. Hogy vegyük észre, ami az utcán történik, az ránk is tartozik. És ha már észrevettük, tegyük meg, amit lehet. A változtatást fiataloknál érdemes elkezdeni.

Zimbardo professzor módszerét még sehol nem próbálták társadalmi szintre emelni. Ha úgy tetszik, pilot projekt, vagyis nem tudjuk, hogy működik-e. Lehet, hogy nem lesz eredményes. Ön szerint nem nagy felelőtlenség, hogy Magyarországon 7 ezer tanárt és több mint százezer középiskolást oktatnának valamire, amitől társadalmi változást remélnek, de ez a hatás el is maradhat?

Amit a kérdésben állít, az félrevezethet. Zimbardo professzor módszerét eddig mások nem alakították társadalmi modellé. Nyáron a professzor annak örült, hogy sikerült mintát adnunk másoknak. Például lengyeleknek és angoloknak. Ettől függetlenül lehet változtatni a berögződéseinken. Hogy ez „működik-e”, ahogyan ön fogalmazott, az nem kérdés. Erről olvashat tanulmányokat Zimbardótól és többek között Carol Dwecktől is. Lehet levetkőzni a sztereotípiákat, kiválni a tömegből és tenni másokért. Egyszerűen azért, mert a tréningeken keresztül megértjük, hogyan működik a nagyvárosi közöny, hogyan vagyunk ezzel mi, és eddig mit nem tettünk meg, de ezután mit tehetünk másként. A kezdeményezés hatása független attól, hány ember foglalkozik azzal, miért lesz jó neki és másoknak, ha tudja, miért közönyös és tudja, mit és hogyan tehet ellene?

Tanártoborzás

Tavaly ötszáz tanárt vontak be a tréningekbe, idén növelni kell a létszámot, ha öt év alatt 7 ezer tanárhoz szeretnének eljutni.

Valóban. Idén ezer tanárnak szeretnénk átadni a tréningjeink tartalmát. Annak örülnénk, ha még 25 tréner csatlakozna hozzánk, mivel tavaly ötszáz tanárra 15 tréner jutott. A jelentkezés után kiválasztott trénerektől azt kérjük, tartsanak évente 6 tréninget.

A trénerek is önkéntesek, akik ingyen dolgoznak önöknek?

Mindenki ingyen csinálja. Közösségépítési szempont és költséghatékony, hogy a tréningeket lakásokban, informális környezetben tartjuk.

Milyen gyakorlatokra számíthatnak azok a pedagógusok, iskolapszichológusok, fiatalokkal foglalkozó szakemberek, akik jelentkeznek az 1 napos tréningre?

Például arra, hogy megtudják, hogy vannak a kudarccal. Az lehúzza őket? Ha igen, itt megtudják, ezen hogyan lehet változtatni. És számíthatnak terepgyakorlatra is, amikor pl. a tréning résztvevői „lesznek rosszul” vagy „cipelnek nehéz csomagot” egy forgalmas helyen. A többiek pedig kis csoportokban figyelik, mennyi idő elteltével lép oda valaki segíteni és addig hányan mentek el mellette.

A 7 ezer tanár elég sok. Ráadásul nélkülözhetetlenek, hiszen csak általuk jutnak el a középiskolásokhoz. Hogyan keresik meg őket, hogy szálljanak be a tréningjeikbe?

Azért szervezünk HeroIkon nemzetközi konferenciát, és ha minden jól megy, akkor ismét Helló Hősök Fesztivált, meg újabb kommunikációs kampányt tavasszal, hogy felkeltsük az érdeklődésüket, és hogy ezen keresztül kapjanak egy kis ízelítőt abból, amit teszünk. Tavaly ez bejött. Az egyik októberi tréningen elmesélte egy tanár, hogy egy tanítványa szólt neki a fesztiválról meg a kedvenc együtteséről. Kijött és ott értette meg, mibe csöppent.

A tanárok nélkülözhetetlenek ebben a projektben, munkát tesznek az önök ügyébe, megtanulják, majd átadják a diákjaiknak a tudást, mégis fizetniük kell a tréningért. Miért van erre szükség?

Az elköteleződés miatt. 4500 forintot kérünk a részvételért. Ez egy jelképes összeg, amellyel ők is hozzájárulnak a szervezet hosszú távú működtetéséhez, például a licenszdíjhoz és ahhoz, hogy a tanároknak ilyen értékes tartalmat adhassunk folyamatosan. A konferenciához, egy kampányhoz és a szervezet működtetéséhez azért egyelőre nem elég az önkéntes munka.

A különbségtétel oka nem világos. Arra gondolok, hogy a trénerek nem fizetnek azért, mert megtanulhatják a Zimbardo-módszert önöktől, akkor miért kérnek a tanároktól 4500 forintot?

A trénerektől sokkal több munkát várunk el, mint amennyit kérhetnénk tőlük. De talán ezt is érdemes átgondolnunk.
Az eredet

„2013 októberében inspirálódtunk” – emlékezik Orosz Györgyi közösségépítő a kezdetekre –, ekkor jött Zimbardo Magyarországra Halácsi Péter meghívására. Utóbbi megkereste Oroszt, aki szervezett egy szalont, és abban állapodtak meg, hogy tenniük kell, ha élhetőbb országban akarnak élni. A hétköznapi közöny ellen akarnak hatni, aminek módszerét Zimbardo a Heroic Imagination című oktatási modellben építette fel.

A trénerek, hogy viselik az önkéntes munkát?

Tavaly egy tréningcég vezetője azt mondta, örül annak, hogy így visszaadhat a társadalomnak. És hogy együttműködhet más, remek trénerrel, akikkel egyébként a for profit szférában konkurensek. Ez egy társadalmi vállalkozás és összehoz sokféle embert.

Kire vár a szervezés, ki áll a Hősök tere hátterében?

Philip Zimbardoval és Halácsy Péterrel, a Prezi alapítójával hárman alapítottunk egy nonprofit kft-t, amely most már közhasznú szervezet. Szűk körben több mint 60-an vagyunk önkéntesek. Kicsit tágabban pedig kb. 200-an. Emellett egy operatív vezető és egy félállású szervező alakítja a Hősök Tere Kezdeményezés életét. Tavaly 22 vállalat és 62 magánszemély támogatott minket, köztük a Hősök Tere több önkéntese is.

Vannak veszélyeztetettek, akiknek a legnagyobb segítség kell?

Furcsa ez, mert nagyvárosokban érezhetőbb a közöny, és ahol sokan vannak egy helyen. Tavaly Kapolcson a Művészetek Völgyében provokáltunk. Egy viszonylag jól öltözött hölgy feküdt az árokpartra, mintha rosszul lenne. Arra voltunk kíváncsiak, mikor áll meg az első ember, hogy segítsen. 10 percig nem állt meg senki, éppen a 100. járókelő lépett oda hozzá. Ez nem azért van, mert az a 99 rossz ember, hanem azért, mert ha sokan vagyunk egy helyen, akkor épp annyi felé oszlik a felelősség, ahányan ott vagyunk. Így csak nagyon kevesen gondolják, hogy segíteni kell. Többnyire azt feltételezik, hogy más majd úgyis segít.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Százezer kamasz a közöny ellen
2. oldal - Közönypusztítás a cégeknél
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk

Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára!

A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk