Szilágyi Katalin Szerző: Szilágyi Katalin Megjelent: 7 éve

Szervezetfejlesztés: lejárt a hagyományos módszerek ideje

A szervezetfejlesztésben is egyre inkább megjelenik a hatékonyság iránti igény, vagyis a vállalatok közvetlen, kézzel fogható eredményeket várnak egy-egy programtól. Mivel a szervezet működése szorosan összefügg az ott dolgozók tudásával és képességeivel, érthető, hogy az utóbbi időben előtérbe kerültek a személyközpontú módszerek. Az egyik ilyen, viszonylag új keletű program a TaskTrain, amely amellett, hogy a vállalati probléma feltárására szerveződik, a résztvevők személyes készségeit is fejleszti.

Ma már a tréningek, képzések széles tárházából választhatnak a cégek, amennyiben valamilyen okból szervezeti beavatkozásra lenne szükségük. Ismertek a különböző készségfejlesztő, csapatépítő tréningek, de népszerűek a jövőtervező, stratégiai, szervezeti kultúrafejlesztést javító workshopok is. Bármelyik módszerről legyen is szó, elvárás velük szemben, hogy kézzel fogható eredményeket produkáljanak.

A hatékonyság iránti igény egyre inkább vezérlő elv a szervezetek fejlesztésében - mondta lapunknak Rácz László, az IVM Bridge Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. A hangsúly - különösen válsághelyzetben - egyre inkább a szervezetfejlesztés "hard" oldala felé tolódik el, vagyis sokkal inkább előtérbe kerül a szervezeti felelősségek pontosabb elhatárolása, a szervezeti struktúra újragondolása, a "felesleges" tevékenységek kiküszöbölése és a legjobb gyakorlatok, rendszerek átvétele és bevezetése. - A szervezetfejlesztőknek nem "csak" "mediátoroknak", facilitátoroknak kell lenniük, hanem olyan szakembereknek, akik értik a vállalati folyamatokat és javaslatokat tudnak kidolgozni a hatékonyság növelésére - fogalmazta meg a mai elvárásokat Rácz László.

A TaskTrain eredeti verzióját először 10 év alatti gyerekek felelősségvállalási készségének növelésére alkalmazták az Egyesült Államokban 2003-ban, játékvonat kocsikra írva az aznapi ellátandó teendőket, amelyeket elvégzés után a mozdony a kocsiszínbe vontatott. Ebből fejlődött ki az üzleti életben alkalmazható módszer, amely a felelősségvállalás fejlesztése mellett a vállalati eredményességet is követelményként fogalmazza meg más munkavállalói kompetenciák fejlesztésével egybekötve.


Ha a szervezetet konfliktusok, személyi ellentétek mérgezik, az egyes részlegek nem tudnak együttműködni, vagy az alkalmazottak nem tudnak megbirkózni a növekvő feladattömeggel, általában külső tréner cégektől kérnek segítséget a vezetők. Ám ha ezek a tünetek egyre erőteljesebbé válnak és saját meglátásuk szerint bármit is tesznek, nem javul a helyzet, sőt a munka rovására mennek a "tűzoltási" feladatok, a problémák egyeztetése és a megoldásukra tett kísérletek, akkor érdemes a TaskTrain módszerhez folyamodni - véli a szakember.

Hatékonyságjavító mini projekt

A TaskTrain - amelyet az IVM-Bridge fejlesztett ki - abban különbözik a klasszikus képzésektől, hogy egyszerre szervezet és személyközpontú, mivel a problémákra akciótervek készülnek, amiben mindenki felvállal valamilyen felelősséget, így az egyén részese tud lenni a fejlesztési folyamatnak. A program során nemcsak a vállalaton belüli problémát tárják fel, hanem a résztvevők személyes készségeit is fejlesztik. A vállalati képzésekkel szemben fokozódó elvárás, hogy olyan tudást és ismeretet adjanak, amelyeket a gyakorlatban azonnal lehet hasznosítani. Mint Rácz László kiemelte, a hagyományos tréningek egyik nagy hátránya éppen az, hogy az elsajátított technikákat a napi gyakorlatban nem tanítják meg alkalmazni. Tantermi körülmények között, tét nélküli feladatok megoldásával viszonylag minden résztvevő könnyen megtalálja a problémára a megoldást, de a valós élet és a problémák ennél összetettebbek. A szervezetfejlesztés személyközpontú megközelítése viszont sikeresebben elő tudja hívni a legfőbb és a legeredményesebben működtethető erőforrást, a vállalat emberi tartalékát.

Ez az új módszer a stressz kezelésére, belső együttműködés fejlesztésére, konfliktuskezelésre is bevethető, de az értékesítési hatékonyság is javítható általa, illetve a változásmenedzsment során is alkalmazható. - Leegyszerűsítve azt is lehet mondani, hogy egy több hónapos szervezeti hatékonyságjavító projekt mini változata, amely 2-3 napban megvalósul - fejtette ki az ügyvezető. Dolgoztak már ezzel a módszerrel a telekommunikációs, gyógyszer, biztonsági, vagyonvédelmi szektorban, közigazgatásban, a kereskedelem, értékesítés, HR, IT, termelő területeken is, a résztvevőknek pedig sikerült eljutniuk odáig, hogy megfogalmazták, mit kellene tenni bizonyos felmerült - sokszor akut - problémák kezelésében. A program elvégzése után javult az együttműködés, a feladatokat gyorsabban tudták elvégezni, illetve a problémákra is könnyebben találtak megoldást a munkatársak.

Kettő az egyben: ötvözik a tréning és workshop elemeit

A módszer a hagyományos tréningek és workshopok előnyeit ötvözi, valós vállalati szituációkon keresztül, konkrét megoldásra váró problémákat dolgoznak fel, így biztosítják az ismeretek elsajátítását, a képességek és készségek fejlesztését. - Először a vezetőkkel interjút készítünk, hogy be tudjuk azonosítani a problémát, az érintetteket, a fejlesztendő kompetenciákat. Majd a szituációkból megoldási programterv készül, amely irányított egyéni és csoportos feladatokat jelent. Ezzel párhuzamosan egy fejlesztési programtervet is készítünk, amely a hiányzó kompetenciákra irányul, így e kettő adja az úgynevezett TaskTrain tervet. A gyakorlat során a trénerek a helyes viselkedés, attitűd irányába terelik a csoportot és módszereket adnak a megoldáshoz. Végül az elsajátított ismereteket és képességeket, az elért eredményeket kiértékelik - vázolta fel a módszer folyamatát a szakember.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Járulékcsökkentést ellensúlyozó növekedést lát Varga Mihály

A gazdasági növekedés ellensúlyozhatja a járulékcsökkentés miatti bevételkiesést, jövőre 3 százalék feletti bővüléssel számol a kormány -... Teljes cikk

A kormányhivatalok munkatársai lesznek az utalványpostások

Túl drágán kézbesítené a Magyar Posta a nyugdíjasoknak szánt 10 ezer forintos utalványokat, amelyeket még idén el kellene juttatni az... Teljes cikk

Erkölcsi bizonyítvány kell a jelentkezéshez? Mától telefonon is igényelheti!

December 1-jétől telefonon is igényelhető a hatósági erkölcsi bizonyítvány a 1818-as kormányzati ügyfélvonalon keresztül - mondta el Balogh... Teljes cikk

Csehországot kell utolérnünk

Csehországban 10 millió főből 5,1 millióan dolgoznak, ez a kitűzött cél, és van még tartalékunk, mondta Varga Mihály a a Deloitte Magyarország... Teljes cikk

Toborzóirodát nyitott a SPAR

Megnyitotta első toborzóirodáját a SPAR Budapesten, a Nyugati téri szupermarketben. Az áruházlánc Magyarország egyik legnagyobb foglalkoztatójaként... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Ha folyton a telefonját babrálná, Ön dopaminra vágyik

Csoportban, családokban, szervezetekben élünk, olyan szervezetekben, amelyeknek saját, jól felismerhető kultúrája van. Mit tesz ez a...