Tanulás és harmónia. Új megközelítések a II. Coaching Campen
Coachtáborban járt a HR Blog szerzője, Filius Ágnes, aki újfajta dinamikákkal, merőben más résztvevői aktivitásokkal, és a tavalyihoz képest megújuló tartalommal találkozott.
Mikor valaki jelentkezik egy többnapos rendezvényre, nagyon sok szempont motiválhatja. Van, aki csupán kellemes pár napot szeretne lazítva eltölteni, van, aki a "szakmával" szeretne találkozni, új kapcsolatokat építeni, és van, aki egyetlen percet sem szeretne elvesztegetni a tanulás i idejéből. Nagyon ritka az a hely, rendezvény, ahol ezek az egymással csak "rokoni kapcsolatban" álló elvárások találkozhatnak. Mégis, valahogy ezen a koranyáron ezt így, egyszerre sikerült ismét előállítania a Coaching Camp megálmodóinak: Bölcskei Mónikának, Wieland Veronikának és Bognár Balázsnak.
Azonban, aki figyelte a workshopok, bemutatók, plenáris előadások sorozatát, mást is észrevett. Egyre kevesebb volt idén abból, aki be-benézegetett egy-egy programrészletre. Ehelyett, szinte mindenhol tudatosan választó, és az ott folyó tartalom első percétől az utolsóig mindent felvevő közönségét találhatta. Már a jelentkezéseknél is érezhető volt ez a tudatosság, és az igazán minőségi tartalmak bevonzották a résztvevőket. Az őszintén érdeklődő résztvevők nem kímélték a vezetőedzőket, igazi interakciót indítottak el. A résztvevők egy-egy állítást megkérdőjeleztek, és általa a vezetőedzők a résztvevőkre tudták szabni a gyakorlataikat és a tudásátadást.
A titok nyitja
"Az átlagoshoz képest, aki erre a coachtalálkozóra jött, az mélyebben, személyesebben kapcsolódik a másikhoz"- kezdte Cséffalvay Gábor (Csé) ezzel a felismeréssel a mondandóját. A neves fejlesztő szakemberrel próbáltuk áttekinteni azokat a lehetőségeket, amelyek megmutathatják, hogy mi lehet a Coaching Camp különleges hangulatának a titka.
A második Coaching Campre ő azért látogatott el, mert érdekesnek tartotta a kínálatot, és tetszett neki a koncepció, amire a rendezvény épült. Számára fontos, hogy emberként sokat tanulhasson, és egy személyesebb, mélyebb érzelmi síkon mozoghasson az újdonságok megismerése közben. Nagyon jó volt a számára megtapasztalni a sok-sok "kis rezonanciát", amelyből hatalmas harmónia alakult ki. Ő maga is sok, jó energia-folyamot tapasztalt meg, amit önmagában is Csé egy "alkotásnak" lát. " Valahogy pont erre a kínálatra, ezekre a programokra, erre a környezetre és emberekre volt szükségem, és akkor kaptam meghívót."- idézi föl a jelentkezését. A programkínálatban már első pillantásra feltűnt neki egy olyan előadó, aki atipikus módon, kreatívan, ösztönös módon "áll bele" az életbe, és építi föl a "coach identitását". Ez pedig Nagy Judit Choco-coaching ízelítője volt, amely nemcsak ígéret volt, hanem hatással is volt a szakemberre. "A természetesség, a felvállalás, a személyes felfedezés útjának a megismerése olyan hatással volt rám, amelyet mostanában nagyon lényeginek érzek"- állítja a szakember." Igazából, ha csak ez az egy élmény ért volna, már emiatt nekem megérte eljönni a Velencei-tóhoz. De emellett részem lehetett néhány mély, baráti beszélgetésben is, és az egész miliő együtt hatott rá nagyon kedvezően"- fejezte be a nagyon egyéni hangvételű "hatásvizsgálatot" Csé.
Játszunk, vagy játszmázunk?
Mikor egymást alig ismerő, 3 fős csapatok dobálnak szabályok és elvárások nélkül műanyag lavórokba labdákat, sok minden átfut az ember agyán. Vajon az a jó, ahogy én csinálom, vagy inkább előbb beszéljük át a metodikát a többiekkel közösen, és csak utána cselekedjünk? Vagy igazából mindegy is, hogy mit csinálunk, csak a hangulat legyen jó? Székely Vince pont arra szerette volna a résztvevőket rávezetni ezzel az indító játékkal, hogy a sport, a csapatsport, az együttműködés a legjobb terepe annak, hogy a tanulás megmutatkozzon a maga valójában. Próbálkozunk, kudarcot vallunk, megpróbáljuk máshogy, megint nem sikerül, ismét változtatunk, és egyszer csak teljes a siker. "Csak ez a fajta tanulás az, ami természetes, és fájdalommentes"- állítja a szakember. Ehhez azonban arra is szükség van, hogy a belső, szorongásos játszmánk helyett kifelé, a tiszta, érzelemmentes pillanatra koncentráljunk. Ne a belső játszmáinkra hallgassunk (Self1.), hanem a külsőre (Self2.), és akkor akár nyerhetünk is.
Szintén a játszmákkal, csak éppen a segítő szakmák művelőit állandóan fenyegető "kisördögökkel", a furcsa, ismétlődő, konfliktusszerű jelenségekkel foglalkozott a workshopján Vízi Beáta. Léteznek ugyanis tipikus, segítői játszmák, amelyek jeleire érdemes felkapnia a fejét annak, aki emberekkel dolgozik. Ilyen például a "megmentőt kereső" ügyfél. Aki mindig többet és többet kér, határok nélkül. Használni kezdi a segítőt, és a végén előáll a "diktál a beteg, írja a doktor" helyzete.
A szakember másik, "kedvenc" segítő játszmája az a helyzet, amikor a kliens megkérdezi gyanakodva a coachot, hogy vajon mióta, hány éve űzi a foglalkozását? Ez egy úgynevezett "dupla fenekű" kérdés. A felszínen csak érdeklődik a kérdező, de valójában a bizalmatlanságát fejezi ki. "Vedd ki a fiókból, és tedd ki, amit találsz"- bíztatja a szakembereket Vízi Beáta. Ehhez mutatott eszközöket és módszereket a bemutatkozásakor.
Kérdezz úgy, ahogy senki nem beszél
Nagyon furcsa kérdést kellett a résztvevőknek gyakorolniuk Hankovszky Katalin műhelyében. " Mi lehet a legjobb reményed, hogy kreatívan részt vegyél a workshopon"? A hatás azonban elementáris. Mivel nem a megszokott séma szerint érkezik a kérdés, nem lehet rá a megszokott módon válaszolni sem. Muszáj gondolkodni, és azt is másmilyen módon tesszük, mint ahogy azt megszoktuk. Hirtelen sokkal mélyebbről érkeznek a válaszok ezekre a furcsa, "brief-coachingos" kérdésekre. Amelyek- a vezetőedző szerint- a világ minden nyelvére lefordítva ilyen furcsák, "kitekertek". Ebből a nagyon egyedi kérdésből figyelhettük meg, hogyan építettek "designed action"-t, azaz tervezett cselekvést a coacheek, nem túl nagy nehézségek árán. Azt vehettük észre, hogy a sok, rendezetlen kérdésre mindig egyre rendezettebb válaszok érkeznek, amelyek saját maguk is képesek lettek megalkotni az új rendjüket.
Bábu vagy!
Sok-sok kis műanyag Kinder-figurából, műanyag emberkéből húztunk egy "fókuszt", és az egyikünk vállalta, hogy bedob egy élethelyzetet, ami gondot okoz a számára. Ez volt a kiindulópontja annak, ahogy a "liliputi világ" működésébe vezette be az érdeklődőket Wiesner Edit.
Állítottunk célt, támogatót, ellenzőt, megtestesítettük az időt, vagy a szorongást, és a végén fölépítettünk komplex képleteket az emberkék körül. Közben a vezetőedző újabb és újabb Liliputiban érvényes szabályt osztott meg velünk, és folyamatosan járkált körbe-körbe az asztalok körül, kérdezősködve a képletek tartalmáról.
Mikor a mi asztalunkhoz ért, ahol az én (Filius Ági, szerző) megoldandó kérdésemen dolgoztunk, javasolta, hogy a fókuszt jelképező babának-, aki engem testesített meg- próbáljam meg kiegyenesíteni a derekát, mert furcsán behajolva álldogált. Hajlítgattam, próbálkoztam, és szinte el se hittem, de a saját derekamon kezdtem érezni a hatást. A baba-világ "egy az egyben" leképezte azt az erőteret, amiben én akkor mozogtam.
Ha már elfogytak a szavak: firkáljunk
A flipchart tábla "brutális erejét" tapasztalta meg Járdán Tamás és Schieszler Tamás, amikor elkezdték alkalmazni a rajzolgatást, mint üzenet-átvivő eszközt a coaching során.
Azt tapasztalták, hogy minden nagyobb szervezet legyártotta a saját szakzsargonját, amelynek eredményeképp a sok, "multis" mozaikszó és rövidítés használata gyakorlatilag a cégen kívüliekkel való kommunikációt lehetetleníti el, ami beszállítóként megnehezítette a munkájukat. Ezért kerestek egy egyszerűsítő, de a hatékonyságot ugyanakkor fokozó módszert. Ekkor rátaláltak a "firkálgatásra"- mivel tehetség híján egyikőjük sem merné rajznak nevezni azt, ami kikerül a kezük közül.
Mára tipikus segédábráik is vannak a rajzolgató coachoknak, amelyekkel - ha felismerik az adott problémát-, lerövidítik a megoldási folyamatot. Ilyen a vektorok rajzolgatása, a pókhálók, és a projekt- háromszögek alkalmazása a kommunikáció adott periódusában.
A felhőből-háromszög is ilyen, hatékonyságnövelő, a fejekben "rendet tevő" alakzat. Ennél az ábránál az mutatkozik meg, hogy a sok, bizonytalan eredőjű irányfaktor helyébe a cél, az erőforrás és a határidő hármas egysége transzformálódik egy nyíl-alakú formára. Ennek az ábrának a lényeget mutató egyszerűsége még azt is meglepte, aki régóta olyan körülmények közt dolgozik, ahol ez az "átváltás" napi szintű feladat.
Az pedig még a két "Tamást" is meglepte, hogy amikor bizonyos feladatok mentén kérték, hogy kisebb csoportokba verődve a résztvevők is kezdjenek "firkálgatni", akkor milyen sok, és milyen értékes szimbólum, ötlet jött elő. " A vágy-elvű gondolkodás alapján kifejezve magamat, ez túl van azon, amit elképzeltem"- sommázta Járdán Tamás a közös gondolkodás eredményét.
Filius Ágnes, ICF Coach Klub
HR Blog
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 2 hónapja
- Új vezető az Integrom Program élén és február végén indul a következő képzés 3 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 5 hónapja
- SDGs Game - Fenntarthatósági Workshop 6 hónapja
- Újabb 700 bölcsődei férőhely jöhet létre az országban 8 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 9 hónapja
- Így javíts a mentális erőnléteden: azonosítsd be és győzd le a szabotőreidet! 10 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 12 hónapja
- Hornung Ágnes: a bölcsődei dolgozók a gyermeknevelés kulcsszereplői 12 hónapja
- A mentor szerep 5 csapdája 12 hónapja
- Számos nagyvállalat csatlakozott a HBLF - EU Sokszínűségi hónaphoz 12 hónapja