kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Távmunka - jövőképregények

A béremelések mellett a vállalatok egyre több juttatással próbálják munkavállalóik kegyeit elnyerni. A távmunka bevezetésével bővíthető a jutalomrendszer, hiszen a többség szívesen dolgozna akár csak alkalmilag is távmunkában.

images

images

Távmunka - jövőképregények 2004. augusztus 2. Illés Mihály A béremelések mellett a vállalatok egyre több juttatással próbálják munkavállalóik kegyeit elnyerni. A távmunka bevezetésével bővíthető a jutalomrendszer, hiszen a többség szívesen dolgozna akár csak alkalmilag is távmunkában. Budapesten a munkavállalók átlagosan napi 1,5 órát töltenek utazással. Ezt az átlagos utazási időt alapul véve heti 1 nap távmunka esetén már éves szinten 10 munkanap, heti 5 nap távmunka esetén pedig 50 munkanap szabadulhat fel. A kimutatások szerint évente átlagosan 1-2 nappal kevesebb betegszabadságot vesznek ki a távmunkások, mivel például egy enyhébb lefolyású betegség esetén a munkavállaló a munkáját otthoni környezetben továbbra is el tudja végezni. A távmunka által kialakult munkaszervezés révén a munkavállalóknak nagyobb rálátásuk lehet az általuk végzett munkára, a velük kapcsolatos elvárásokra, határidőkre és a felelősségi körökre. Ez a rálátás a felmérések szerint nyugodtabb, kiszámíthatóbb közérzetet ad a munkavállalóknak. Lehetőség a költségcsökkentésre Folyamatokban gondolkodva Távmunka megvalósítása során nem munkakört, hanem munkafolyamatot vizsgálunk. Hangsúlyozni kell, hogy egy munkafolyamat telephelytől való függetlenítése csak akkorlehetséges, ha:    pontosan meghatározták a munkafolyamatot  a munkavégzés projekt/munkafeladat felépítésű    kiépült a munkafolyamat távoli elvégzését támogató infrastruktúra  a munkafolyamatban nincs szükség helyhez kötött erőforrások felhasználására    nincs szükség a munkatársak közti intenzív személyes kommunikációra  olyan mérési rendszert vezettek be, amely a folyamatokba épített kontrollpontok segítségével támogatja a munkafolyamat elvégzésének objektív ellenőrzését. A fenti szempontok segítségével a munkaadó tetszőleges időpillanatban képes a munkavállaló munkáját ellenőrizni, szükség esetén pedig az infrastruktúra segítségével kapcsolatot tud vele létesíteni. A munkaadó elsődleges érdeke, hogy a munkavégzés a lehető leghatékonyabb legyen, és minél kevesebb bizonytalansági tényezőt tartalmazzon. Természetes törekvés továbbá, hogy költséghatékony működés mellett minél nagyobb profitot realizáljanak a vállalatok. Ennek fényében a távmunka csakis akkor tud szélesebb körben elterjedni a vállalatok életében, ha gazdasági szempontból összekapcsolható a vállalati célokkal, és garantálható a hagyományos munkavégzés által elérhető működési biztonság, valamint hatékonyság. A gyakorlat igazolja, hogy a távmunka alkalmazásával a munkaadók jelentős költségcsökkentéseket tudnak realizálni. A távmunka előnyei leginkább három fő területen jelentkeznek, melyek a következők: a munkavégzés hatékonyságának növelése, az üzemeltetési költségek csökkentése és a munkaerő megtartása a vállalati kultúra növelése révén. A speciális munkaszervezés és az infrastruktúra lehetővé teszi, hogy az olyan cégek, amelyeknek több leányvállalata is van, az elvégzendő munkafeladatokat a legkülönbözőbb szempontok (költség, tudás, terheltség) alapján osszák szét. Különösen értékes megtakarításokat eredményezhet ez azoknál a vállalatoknál, amelyeknek az Európai Unió több tagállamában is vannak irodáik, hiszen a tagállamok közötti munkabérkülönbség gyakran meghaladja a 30 százalékot. Ez azonnali megtakarításra ad lehetőséget az érintett vállalatoknak. Intel - virtuális iroda      Fluktuáció ellen A távmunka lehetősége nagyban hozzájárulhat a cégkultúra és a munkamagánélet kiegyensúlyozását célzó programok minőségi javulásához, ezzel növelve a munkavállalók elégedettségét és a céghez való lojalitást. A felmérések szerint távmunka esetén átlagban 30-40 százalékkal csökkenthető a fluktuáció. Figyelembe véve a munkaerő-keresés és -betanítás idejét, továbbá az ezzel járó költségeket, a fluktuáció csökkentése komoly költségmegtakarítást hozhat a vállalatoknak. Már a távmunka részleges alkalmazásával is felgyorsulhat a munkaerő-felvétel folyamata, mivel a telephelytől távolabbról is választhatók a jelentkezők, és a kedvezőbb munkafeltételek miatt sokkal többen jelentkeznek. A munkaerő elégedettsége tehát érték a vállalat számára.Már-már virtuális irodának nevezhető az Intel számítástechnikai megoldásokat, számítástechnikai építő elemeket szállító multinacionális nagyvállalat hazai képviselete. "Mindössze négyen vagyunk az Intel alkalmazásában, és a névjegyeinken is az otthoni telefonszámunk szerepel" - mondja Golubeff Róbert, a cég regionális disztribúciós igazgatója. Az igazgató néha ugyan bejár a bérelt, apró alapterületű irodába, de inkább csak az egyelőre még nem digitalizált postát és faxüzeneteket ellenőrzi. Azokat a tevékenységeket, amelyekhez nem kell feltétlenül az Intel közvetlen alkalmazásában lenni, rendre kiszervezik. "Néha azért összeülünk a kollegákkal, mert a személyes kapcsolat nagyon fontos. Ilyenkor elmegyünk egy jó étterembe, vagy bérlünk egy tárgyalót és megbeszéljük a legfontosabb teendőket" - avat be a szakember. Mivel az Intelnél mind a négyen mérhető eredményektől függő prémiumért dolgoznak, nincs szükség arra, hogy állandó ellenőrzés alatt tartsák egymást, vagy mérjék az egzakt munkával töltött perceket.  A kapcsolattartásban pedig a legmodernebb hi-tech technika segít, alkalmazzák az internetet, mobiltelefonokat, a különböző messengereket. Mindenkinek vezeték nélküli csatlakozásra is alkalmas notebookja van, amivel reptereken és szállodákban is azonnal rácsatlakozhatnak a világhálóra. Ha kell, telefonkonferenciát is tartanak a régió többi munkatársával. "Az iroda mindig ott van, ahol éppen a mobilom és a notebookom található" - magyarázza Golubeff Róbert a távmunka felsőfokának lényegét. Az infrastuktúra és a szervíz költségeit a cég állja, míg a magáncélú használatot az alkalmazottak fizetik. A távmunkának egyetlen komoly hátránya van a szakember szerint: az ember vagy túl sokat dolgozik, vagy túl keveset. Mindenesetre nagy önfegyelem kell ahhoz, hogy a távmunkában dolgozó személy a megfelelő munkamennyiséget betartsa. Az Intel titkos adatainak védelme könnyen megoldható VPN (virtual private network), vagyis virtuális magánhálózat alkalmazásával. Ennek lényege, hogy egy titkosított csatorna jön létre a jelszóval rendelkező felhasználó és az Intel belső hálózata között, amelyen aztán kockázat nélkül lehet áramoltatni a védettséget igénylő adatokat. Biodigit - egy negatív példa Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM), valamint a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) közös pályázatán győztes, hatmillió forintos támogatásból tizenkét új távmunkahelyet létrehozó Biodigit kft.-nél nem igazán lelkesek a távmunka eredményeivel kapcsolatban. Az ipari- és orvosi-elektronika gyártására szakosodott cégnél számítógépes adatrögzítésre hozták létre a munkahelyeket. A számítógépek megvásárlásának, az internetes kapcsolatok kiépítésének, a kapcsolattartó személy képzésének és a kommunikációs költségeknek nagy részét a cégnek magának kell állnia. "Pályázat esetén is féléves vagy akár egyéves utófinanszírozás van, ami szinte kigazdálkodhatatlan" - mondja a kft. képviseletében Topor Gyula. Szerinte a távmunka törvényi szabályozásai nem megfelelőek, nem egyértelműek." Nincs kellően szabályozva a munkaidő megállapítása, a szabadságolás, a betegszabadság, a közüzemi számlák rendezése, emellett az eszközhasználattal kapcsolatos jogi álláspont, valamint a szolgáltatók rugalmatlansága is nehézséget okoz" - panaszolja a kft. képviselője. Arra a kérdésre, hogy a vállalatnak összességében bevált-e a távmunkahelyek létrehozása, egyértelműen nemleges választ kapunk. "Nem vált be, rossz a hatékonyság és a számonkérhetőség" - állítja Topor Gyula, aki azért arról is beszámol, hogy mindezek ellenére tovább kísérleteznek. A költséghatékonyság, mint a távmunka előnye, egyelőre megkérdőjelezhető, a megtakarítás nem jelentkezett a vállalatnál, ugyanis a távmunkában dolgozók hatékonysága nem megfelelő. Médiaipar - kultúraváltás "Óriási siker a távmunkahelyek alkalmazása" - mondja Hegedüs István, a Budapesti Piac Rt. és a Magyar Könyvklub Kiadó és Kereskedelmi Rt. igazgatótanácsi elnöke, aki mindkét vállalatnál 10-10 millió forintot nyert az IHM-FMM pályázaton, és mindkét cégnél 20-20 új távmunkahelyet hozott létre. "Mindkét cégünk a médiaiparban tevékenykedik, ahol sok távmunkában végezhető munkakört lehet betölteni" - mondja az elnök, aki arról is beszélt, hogy a pályázaton nyert 20-20 munkahelynél jóval több távmunkahely létesült már a cégeknél. Nagy változás volt a cégvezetésben a vezetési kultúra megváltozása, és a vezetői szempontok átértékelése. "A távmunkában dolgozó munkatársainkat kénytelenek vagyunk többször ellenőrizni, mint azokat, akik velünk egy irodában dolgoznak" - mondja Hegedüs István. Az első időben ennek nagy költségei vannak, de amikor már minden zökkenőmentesen megy - ez általában a második évtől van -, érezhetők a távmunka költségcsökkentő hatásai. A kontroll módját is ki kellett dolgozni, ugyanis kezdetben e-mail tenger árasztotta el a főnökséget, akik így nem tudták megállapítani, hogy valójában ki mennyi időt foglalkozik a munkájával. Egy másik hátránya a távmunkának, hogy ma a munkavállalók szeretnének inkább vállalkozói jogviszonyban dolgozni, ez azonban a két vállalat számára nem elfogadható. Csak olyan munkavállalót alkalmaznak, aki rendes munkaviszonyban végzi a távmunkát. (A pályázat is csak ilyen munkahelyet támogatott.) A gond az, hogy az EVA-t fizető vállalkozók béreivel a hagyományos jogviszony keretében szinte lehetetlen lépést tartani. A két bér közötti különbséget nagyon nehéz összehangolni. "A megoldás az lenne, ha nem csak a távmunkára való előírásokat, de a bérezési rendszert is közelítenék a hagyományos munkaviszonyéhoz" - jelentette ki Hegedüs István. Az infrastruktúra kiépítését és a szervízköltségeket a cég állja, a közüzemi számlákban azonban a cég nem osztozik az alkalmazottakkal.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk