kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?

Az elmúlt hónapban két olyan élményben volt részem, amelyre az jellemző, hogy bosszantó, időrabló, megdöbbentő és idővel baráti társaságban mesélt, közröhej tárgyát képező sztori lesz belőle. Fejlesztő szakemberként persze nem tudtam megállni ott, hogy lett két kártyapartin mesélhető jó kis sztorim - tovább foglalkoztatott a téma. Vajon mekkora kárt tettek ezek az emberek? Vajon mit tehetett volna a cég? Vajon hány ponton hatott mindez a vállalatra? Vajon tudja-e valaki, hogy mennyibe kerül egy-egy ilyen, a címben is idézett, mondat?

Mennyire drága, ha számításba veszem, hogy a szervezet mennyi munkaidőt és pénzt áldozott brandjének, kialakítására, felépítésére, marketingre mennyi erőforrást szánt, folyamatok, eljárások kialakítására mennyi munkaidőt szánt, munkatársaira mennyit fordított. Folytathatnánk még a sort, azután pedig érdemes volna szembenézni vele, hogy mindezt egyetlen munkavállaló, egyetlen beszélgetés során tudja a föld színével egyenlővé tenni.

Szóval ez a mondat: "Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?" - egy vállalati ügyfél által udvariasan és magázódva feltett kérdésre volt a hölgy reakciója. Én olyan szívesen kiszámolnám, az érintett pénzintézet valós adatait használva, hogy mekkora a kár. Szívesen megkérdezném vajon elképzelhető-e, hogy ehhez hasonló hibát nem csupán ebben az egy esetben követ el a munkavállaló? Felteszem a kérdést... Vajon észrevesszük-e amikor a márkánk, a szervezetünk legkomolyabb ellensége(i) bent ülnek a saját szervezetünkben? Vajon tudjuk-e, hogy az esetek jelentős részében maga a vállalat "teszi ellenségévé" a saját munkavállalóját.


Nézzük csak mi történik?





És akkor jön a munkavállaló. Aki jelen esetben letegezi, félreérti, elijeszti az ügyfelet.

És ha már két esetet ígértem elmesélem a másikat is, mert tanulhatunk belőle. Szolgáltató telefonos ügyfélszolgálata, ahol arra az ügyfél hívásra, hogy "Egy állítólagos kollégájukat reggel a kertemben találtam, akit a zárt kapu nem tartott távol, mert cserébe nagyot tud ugrani. Ellenőrizni szeretném valóban Önökhöz tartozik-e? Ha igen, akkor Önöknek jelzem a panaszom, ha nem, akkor a rendőrségnek, hogy egy illetéktelen hatolt be magánterületre." - a 27 perces beszélgetés summázása az, hogy a válasz ügyfélszolgálati csoportvezetői szintről:

"Szeretné-e ha esetet rögzítenénk a bejelentésről? Mert ha igen, akkor kivizsgáljuk és 30 napon (!) belül levélben tájékoztatjuk!" Az érintett csoportvezető nem tudta, hogy a cége működtet egy külön vonalat ahova betelefonálva AZONNAL adnak felvilágosítást, hogy az adott személy a kötelékükbe tartozik-e.

Miért?

Talán nem egyszerűsítem le túlzottan a helyzetet, ha azt mondom alapvetően három oka lehet egy-egy ekkora hatású hibának:

- Tudás, ismeret vagy gyakorlat hiány. A munkavállaló egyszerűen nem tudja, mit kellene tennie, mondani.

- Motiváció hiány. Tudja, de nem érdekli. Esetleg tudja, hogy hogyan járhatna utána a szükséges információnak, de már 123 552. alkalom lenne csak az adott munkanapon, belefáradt.

- Ellenérdek. Tudja, hogy kellene, ami azért nagyon hasznos számára, mert szeretné az ellenkezőjét tenni.

Mielőtt vérben forgó szemekkel felkiáltanánk, hogy "a második két csoportba tartozó kollégákkal azonnal ki a szervezetből!!!" - azért gondoljuk át.

Az első kategóriába tartozó kollégák esetében "mindössze" az a feladatunk, hogy fejlesszük és motiváljuk őket. Ebben az esetben a fejlesztés a hangsúlyos, de javaslom, hogy ez utóbbiról se felejtkezzünk el a képzési folyamat közben.

A második kategória esetében ismét van teendő. A végére kell járjunk miért nem motivált a kolléga. Mert ha enélkül a lépés nélkül kezdem motiválni, akkor igen kevés az esélyem, hogy beletalálok a valós igényeibe. Nem tudhatom előre miért motiválatlan. Nem látja az előrelépési lehetőséget? Nem jól működik a területén a csapatmunka? Esetleg a vezetője az ok? Nem kapja meg a munkájához szükséges információkat? Magánéleti problémája van és nem érdekli a munkája? Folytathatnánk még a sort. Ha már tudjuk a valós okot, akkor ehhez igazítva választhatjuk ki az akciónkat.

A harmadik kategória esetében is tegyük még félre kissé a vérmes gondolatainkat az azonnali felmondásról. Hiszen lehetséges, hogy maga a szervezet tette a saját ellenségévé a munkavállalót. Tudom, hogy elsőre eretnekségnek tűnhet ez a gondolat, de a valóság sok esetben ezt a diagnózist mutatja. Ebben az esetben is első lépésként az okok megismerését javaslom. Majd ezt követően a mérlegelést, meg tudjuk-e még menteni a helyzetet? A kolléga tudás és gyakorlat szintje milyen? Tud-e, akar-e velünk dolgozni? Meg tudjuk-e szűntetni a gyökér okokat?

Ezen gondolatok mentén jöhet az akció... Ha visszafordítható a folyamat, akkor az okok függvényében irány az egyes és a kettes pont (motiválás, fejlesztés, támogatás). Ha nem fordítható már vissza az események láncolata, akkor pedig váljunk meg a kollégától.

Összességében elmondhatjuk, hogy a munkavállalóink kiválasztását, beillesztését és betanítását követően gyakran elmarad a fejlesztésük, támogatásuk, motiválásuk. A vezetőt, a HR szakembereket elsodorják a napi feladatok, teendők, KPI-ok. A legtöbb esetben persze megvalósul a határidők, a minőségi és mennyiségi mutatók kontrollja. De ezek a számok elszakadnak a napi gyakorlattól. Hogy a kolléga "kiszór-e" napi pár ilyen mondatot a pult mögül: "Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?" - már nem derül ki a kontrollt gyakorló számára. Egyszerűen napi feladatai közül kiszorul annak lehetősége, hogy a kollégákkal egy légtérben töltsön időt, valós képet alakítson ki, fejlessze, motiválja őket. És ez sokkal drágább dolog, mint gondolnánk.

Egy 2011-es kutatás szerint évi 338 500 000 000 $ veszteséget jelentenek világ szinten azok a helyzetek, amikor az ügyfelekkel történő kapcsolatunkat valamilyen módon elfuseráljuk. Érdemes hát észben tartani ezt a témát. Mondtam, hogy drágább, mint gondolnánk...

Nagy Andrea
Tréner, Tanácsadó
Parrish&Crawler International
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk